tisdag 7 augusti 2018

Kapitalets lakejer?

Just hemkommen från en politikerutfrågning anordnad av Företagarna i Norra Västmanland. "Du som deltagare avgör vilken politiker som driver den bästa företagarpolitiken inför valet 2018. Delta och gör din röst hörd!" Så stod det i inbjudan till företagarna. Ett tiotal hade hörsammat inbjudan.
Politikerpanelen bestod av sossarnas Lena, mig själv representerande Vänsterpartiet, moderaten Staffan, centerpartisten Helena och så förstås det populistiska folkpartistiska kommunalrådet Carina Sándor. Dagen till ära flankerades hon av inte mindre än två av sina sverigedemokratiska koalitionspartners. Dels var det f d folkpartisten Eva, dels var det riksdagsmannen Krökén i Kröken. Nej jag skojar, det var förstås riksdagsmannen Oscar Sjöstedt, numera bosatt i Aronsberg (eller Nassebo som folkhumorn döpt om byn till).

Alla (utom jag) ansträngde sig för att hålla med de fåtaliga frågeställande företagarna. Det var en riktig ja-sägarnas afton.

För att förbereda mig lite om vad som kan vara av intresse för företagarna hade jag innan jag gick dit fyllt i Företagarnas valkompass "kandidatguiden" där man kan se hur ens åsikter stämmer med riksdagskandidaterna. Man får inte veta hur många poäng man själv får, utan bara vilka kandidater som är mest lika en själv. Det visade sig att mina åsikter stämde bäst överens med socialdemokratiska och vänsterpartistiska riksdagskandidater vars företagarvänlighet uppskattades till sisådär 40 - 45 procent.

Man kan också se hur enskilda kandidater har svarat. Den enda riksdagskandidaten från Skinnskatteberg som svarat var den tidigare omtalade Carina. Inte ens Sjöstedt i Nassebo hade besvarat företagarenkäten. Och Carina var förstås som vanligt svår att slå. Hon fick 91 av 100 poäng.

Enkäten består av 13 frågor. Många av dem handlar om intressemotsättningar. Jag skulle säga att fyra frågor rör intressemotsättningen mellan arbetsgivarna å ena sidan och de anställda och facket å andra sidan. I samtliga dessa frågor hade Carina entusiastiskt varit "helt för" företagarförbundets åsikt. Hon vill avskaffa fackets inflytande på arbetskraftsinvandringen, hon är emot att det ska krävas kollektivavtal för att en arbetsgivare ska få etableringsjobb, hon vill utöka undantagen från turordningsreglerna och alltså försämra anställningstryggheten och sist men inte minst vill hon inskränka strejkrätten.

Tre frågor skulle jag säga handlar om intressemotsättningen mellan arbetsgivarna och det allmänna - stat och kommun. Lika konsekvent tar Carina ställning för ytterligare sänkt arbetsgivaravgift för småföretagare som anställer, mot höjd kapitalskatt och såklart mot begränsningar av vinster i välfärden.

Det vore intressant att se Carina svara på enkäter från Föreningen Jorden är Platt, respektive från Föreningen Jorden är Rund.

Praeterea censeo
Fascistkramare borde skämmas. Och avgå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar