söndag 5 augusti 2018

De sju underverken

Cheopspyramiden, Babyblons hängande trädgårdar, Zeusstatyn i Olympia, Artemistemplet i Efesos, mausoleet i Halikarnassos, kolossen på Rhodos och fyrtornet på Faros; det var i antiken världens sju underverk. Men vilka är Västmanlands sju underverk? Den frågan har ställts av P4 Västmanland. Inte mindre än 21 underverk är nominerade. Av dessa ska sju utväljas. Alla de 21 nominerade presenteras i radion.

En dag ringde en kvinna från radion till mig. Jag blev förstås glad. Jag trodde att jag nominerats som ett av Västmanlands sju underverk. Så roligt var det dessvärre inte. Jag tror aldrig att hon som ringde förstod mig. Nej, hon var ute efter fältspatsgruvan i Kolsva. Man hade upptäckt att jag skrivit här på bloggen om fältspatsgruvan och om det röda grus som kom därifrån. Läs inlägget från 2014 här.

Hon undrade nu om jag kunde uppträda som något slags expert och presentera det nominerade underverket. Expert på mycket är jag nog, men egentligen inte på Kolsva fältspatsgruva. Jag tror jag lyckades tipsa henne om någon annan som bättre kunde lösa uppgiften.

Däremot blev vi själva lite intresserade. Det var nog sådär en tretti år sen jag sist besökte gruvan, så det kunde nog vara dags igen. Det är verkligen en sällsam plats. Om man ska säga något som är mindre bra är att det saknas bord och bänkar för intagande av medhavt. Och dessutom kunde man säkert göra sig en förmögenhet på tomma ölburkar och plastflaskor. Men det kan ju vara positivt för den som har energi att samla ihop dem.

Gropbild nummer ett

Gropbild nummer två

Gropbild nummer tre

Det röda gruset

Kristallklart vatten

Ingrid i grusöknen


Praeterea censeo
Fascistkramare borde skämmas. Och avgå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar