Skinnskatteberg ska få en ny brandstation klar om ett år. Det beslöt kommunfullmäktige igår. Klappat och klart? Nja, vi får väl se vad som händer härnäst. ”Det kommer att bli livligt” utlovade kommunstyrelsens vice ordförande Bo Öberg (M) i Fagersta-Posten häromdagen. Men det var knappast Öberg och hans kompisar i SD, L och C som svarade för livligheten. Dom sa knappt ett ord under debatten.
Istället var det dom oberoende ledamöterna Arne Hjorth och
Pentti Lahtinen, vänsterpartisten Fredrik Skog och socialdemokraterna Lena
Lovén Rolén och Roger Ingvarsson som fick liva upp tillställningen. Några citat.
Arne Hjorth (OB): ”Beslutsunderlaget så dåligt att det kunde platsa som exempel
i vilken lärobok som helst, ett amatörmässigt anbud. Man kan inte hantera
kommunen som en skuttfirma med bokföringen på fickan. Det mest troliga är att
det inte blir av” Lena Lovén Rolén (S): ”Varför genomförde ni inte förslaget
redan 2014 – 18 inom budget?” Pentti Lahtinen (OB): ”Vi måste sluta leka
storstad. Behovet måste styras av den framtida organisationsformen.” Fredrik Skog
(V): ”Brandmännen [som sagt upp sig] har använts som ett politiskt slagträ.” Roger
Ingvarsson (S): ”Det kommer säkert att kosta 70 – 80 miljoner. Ta tillbaka och
gör rätt.”
Och vad sa majoritetens företrädare? Ja, det började dåligt.
Kommunalrådet Jonny Emtin (SD) tog ordet direkt och meddelade att löftet att
den nya brandstationen inte kunde vara klar till sommaren 2027. Nej först ett
år senare, 2028 skulle det bli. Vi får väl se om de ilskna brandmännen som
använts för att jaga upp stämningen är nöjda med det beskedet. Jonny gjorde ett
par senare inlägg, som var i stort sett obegripliga. Han sa t ex att ”skolan
går som tåget”, vad det nu hade med brandstationen att göra. Ordföranden
Lennart Lydqvist, som annars är som en hök när någon (Läs V:s gruppledare
Fredrik Skog) påstås avvika från ämnet, tycks ha menat att Emtins inlägg om
skolan var okej.
Men det riktiga panginlägget stod moderatledaren Bo Öberg för: ”Vi
behöver 1700 kvadratmeter. Vi måste tänka på KRIG!” Dessutom kallade han som
vanligt V-ledaren för ”kommunisten Fredrik Skog.”. allt utan något ingripande
från Lydqvist. För att riktigt understryka sina ord hade Öberg för kvällen
spökat ut sig för att likna en italiensk fascistisk gatukämpe från 1930-talet.
Det började med andra ord inget vidare. Redan på allmänhetens
frågestund hade Sheila Imamovic Skog, oberoende kandidat på listan för Vänstern
och Oberoende för Framtid i Skinnskatteberg, ställt ett antal frågor om
hanteringen av brandstationsfrågan, det ekonomiska underlaget o s v. Hon fick
inte svar på någon enda av sina frågor. Dödens tystnad från kommunalrådet (SD)
och fascisten Öberg. Därmed var tonen satt. Sen tvingades kommunalrådet att
backa från löftet om en ny brandstation 2027. Vi får väl hoppas att inte ryssen
kommer före 2028.
Men sen kom hämnden. Oppositionen V, de båda oberoende ledamöterna
och S enades om att begära återremiss. Omröstningen gav till resultat att 11
ledamöter röstade för kravet och 12 emot (två av majoritetens ledamöter hade
inte masat sig till sammanträdet). Enligt kommunallagen kan en minoritet på
minst en tredjedel av fullmäktige driva igenom en återremiss. Så det borde ha
varit helt klart. Men icke, sa Jocke. Lagen medger bara en sådan ”minoritetsåterremiss”
en gång, och ärendet hade redan återemitterats på det sättet 2024. Avslag
alltså. Sen avgjordes frågan utan omröstning och nu beslöts det enligt
SD-styrets förslag.
Nu är det inte alldeles säkert att det längre var samma ärende som
hade skickats tillbaka tidigare. Men det får förvaltningsrätten fundera på,
samtidigt som dom får fundera på andra konstigheter i beslutet. Det blir som
Lena Lovén Rolén (S) uttryckte saken ”öppet mål för den som vill överklaga.”
Inget tyder på att det kommer att finnas en krigsduglig
brandstation på plats 2028 som en följd av detta fullmäktigebeslut. Om
brandmännen då fullföljer sin uppsägning har Skinnskatteberg de facto ingen räddningstjänst. Det
måste man ha, inte bara för säkerhets skull utan för att det är obligatoriskt.
Då måste staten ingripa. Den rimligaste lösningen när en kommun vägrar att
utföra obligatoriska uppgifter (som t ex skola, socialtjänst, fysisk planering och
just räddningstjänst) är att lägga ned kommunen. Det kan staten göra. Tack
Jonny och Bosse för den mackan.
Lite annat
smått och gott från fullmäktiges möte
På allmänhetens frågestund får vanligt folk en chans att få
svar på frågor som står på den kommunalpolitiska agendan. Utöver frågorna från
Sheila Imamovic Skog om brandstationen, som besvarades med dödens tystnad, kom
ett par andra frågor upp, båda från ett par av dom ivrigaste högersvansviftarna.
Spritt Språngande ställde ett par frågor som såvitt jag kan
begripa inte hade ett skvatt med aktuella frågor i dom politiska organen att
göra. Jag tror att den ena frågan var ärerörig, vilket väl var anledningen till
att Lydqvist (L) släppte fram den.
Den andra frågan kom från den som tidigare lämna ett
medborgarförslag om bygga ett fängelse i kommunen. Vad hade hänt i den saken?
Kommunalrådet kunde i ett av sina fåtaliga inlägg meddela att inget hänt. Av
någon anledning tyckte S-ledaren Lena Lovén Rolén att frågeställaren förtjänade
beröm för sitt engagemang.
Kommunstyrelsen delar årligen ut ett miljöpris. I år hade
man bestämt att priset skulle gå till kommunens egen dagliga verksamhet som
belöning för skräpplockning mm. Kommunalrådet Emtin (SD) lämnade över en
jättelik blomsterkvast till verksamhetens företrädare, Socialdemokraternas
toppkandidat Fredrik Wigerskog, som tackade med att omfamna kommunalrådet. Som
i sin tur verkade lite besvärad. Det passar sig väl inte riktigt för en sån
karlakarl att ömt krama en annan man.
Hur var det med Rasse-Oscar då? Nej, han hade glömt att det var fullmäktige i går. Han har nu skolkat från 17 av 27 möten under mandatperioden (Det är 63 procent det). Bra jobbat Oscar!
Bildgalleri


"Den rimligaste lösningen när en kommun vägrar att utföra obligatoriska uppgifter (som t ex skola, socialtjänst, fysisk planering och just räddningstjänst) är att lägga ned kommunen"
SvaraRaderaVid nedläggning av en kommun upphör den alltså att finnas - och den geografiska yta som den haft fördelas till en eller flera av de kringliggande kommunerna?