torsdag 25 juni 2026

Rädda tåglinjen Gävle-Örebro

Persontrafiken på det så kallade Godsstråket genom Bergslagen har hotats under lång tid. Det har jag flera gånger tidigare skrivit om här på bloggen. Numera går det bara ett tåg om dagen åt vardera hållet från Skinnskatteberg. Från december försvinner också det. Det är den moderatledda kollektivtrafiknämnden i "regionen" som ligger bakom. Protester har flera gånger förts fram från kommunerna längs banan. Det SD- och M-ledda Skinnskatteberg har visat ett minst sagt svalt intresse för att delta i protesterna.

Nu har en namninsamling dragits igång. Redan har mer än 1 200 personer skrivit på. Här är en länk till namninsamlingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar