tisdag 23 juni 2026

Allmänfarlig överläggning om brandkåren i Skinnskatteberg

Skinnskatteberg ska få en ny brandstation klar om ett år. Det beslöt kommunfullmäktige igår. Klappat och klart? Nja, vi får väl se vad som händer härnäst. ”Det kommer att bli livligt” utlovade kommunstyrelsens vice ordförande Bo Öberg (M) i Fagersta-Posten häromdagen. Men det var knappast Öberg och hans kompisar i SD, L och C som svarade för livligheten. Dom sa knappt ett ord under debatten.

Istället var det dom oberoende ledamöterna Arne Hjorth och Pentti Lahtinen, vänsterpartisten Fredrik Skog och socialdemokraterna Lena Lovén Rolén och Roger Ingvarsson som fick liva upp tillställningen. Några citat. Arne Hjorth (OB): ”Beslutsunderlaget så dåligt att det kunde platsa som exempel i vilken lärobok som helst, ett amatörmässigt anbud. Man kan inte hantera kommunen som en skuttfirma med bokföringen på fickan. Det mest troliga är att det inte blir av” Lena Lovén Rolén (S): ”Varför genomförde ni inte förslaget redan 2014 – 18 inom budget?” Pentti Lahtinen (OB): ”Vi måste sluta leka storstad. Behovet måste styras av den framtida organisationsformen.” Fredrik Skog (V): ”Brandmännen [som sagt upp sig] har använts som ett politiskt slagträ.” Roger Ingvarsson (S): ”Det kommer säkert att kosta 70 – 80 miljoner. Ta tillbaka och gör rätt.”

Och vad sa majoritetens företrädare? Ja, det började dåligt. Kommunalrådet Jonny Emtin (SD) tog ordet direkt och meddelade att löftet att den nya brandstationen inte kunde vara klar till sommaren 2027. Nej först ett år senare, 2028 skulle det bli. Vi får väl se om de ilskna brandmännen som använts för att jaga upp stämningen är nöjda med det beskedet. Jonny gjorde ett par senare inlägg, som var i stort sett obegripliga. Han sa t ex att ”skolan går som tåget”, vad det nu hade med brandstationen att göra. Ordföranden Lennart Lydqvist, som annars är som en hök när någon (Läs V:s gruppledare Fredrik Skog) påstås avvika från ämnet, tycks ha menat att Emtins inlägg om skolan var okej.

Men det riktiga panginlägget stod moderatledaren Bo Öberg för: ”Vi behöver 1700 kvadratmeter. Vi måste tänka på KRIG!” Dessutom kallade han som vanligt V-ledaren för ”kommunisten Fredrik Skog.”. allt utan något ingripande från Lydqvist. För att riktigt understryka sina ord hade Öberg för kvällen spökat ut sig för att likna en italiensk fascistisk gatukämpe från 1930-talet.

Det började med andra ord inget vidare. Redan på allmänhetens frågestund hade Sheila Imamovic Skog, oberoende kandidat på listan för Vänstern och Oberoende för Framtid i Skinnskatteberg, ställt ett antal frågor om hanteringen av brandstationsfrågan, det ekonomiska underlaget o s v. Hon fick inte svar på någon enda av sina frågor. Dödens tystnad från kommunalrådet (SD) och fascisten Öberg. Därmed var tonen satt. Sen tvingades kommunalrådet att backa från löftet om en ny brandstation 2027. Vi får väl hoppas att inte ryssen kommer före 2028.

Men sen kom hämnden. Oppositionen V, de båda oberoende ledamöterna och S enades om att begära återremiss. Omröstningen gav till resultat att 11 ledamöter röstade för kravet och 12 emot (två av majoritetens ledamöter hade inte masat sig till sammanträdet). Enligt kommunallagen kan en minoritet på minst en tredjedel av fullmäktige driva igenom en återremiss. Så det borde ha varit helt klart. Men icke, sa Jocke. Lagen medger bara en sådan ”minoritetsåterremiss” en gång, och ärendet hade redan återemitterats på det sättet 2024. Avslag alltså. Sen avgjordes frågan utan omröstning och nu beslöts det enligt SD-styrets förslag.

Nu är det inte alldeles säkert att det längre var samma ärende som hade skickats tillbaka tidigare. Men det får förvaltningsrätten fundera på, samtidigt som dom får fundera på andra konstigheter i beslutet. Det blir som Lena Lovén Rolén (S) uttryckte saken ”öppet mål för den som vill överklaga.”

Inget tyder på att det kommer att finnas en krigsduglig brandstation på plats 2028 som en följd av detta fullmäktigebeslut. Om brandmännen då fullföljer sin uppsägning har Skinnskatteberg de facto ingen räddningstjänst. Det måste man ha, inte bara för säkerhets skull utan för att det är obligatoriskt. Då måste staten ingripa. Den rimligaste lösningen när en kommun vägrar att utföra obligatoriska uppgifter (som t ex skola, socialtjänst, fysisk planering och just räddningstjänst) är att lägga ned kommunen. Det kan staten göra. Tack Jonny och Bosse för den mackan.

Lite annat smått och gott från fullmäktiges möte

På allmänhetens frågestund får vanligt folk en chans att få svar på frågor som står på den kommunalpolitiska agendan. Utöver frågorna från Sheila Imamovic Skog om brandstationen, som besvarades med dödens tystnad, kom ett par andra frågor upp, båda från ett par av dom ivrigaste högersvansviftarna.

Spritt Språngande ställde ett par frågor som såvitt jag kan begripa inte hade ett skvatt med aktuella frågor i dom politiska organen att göra. Jag tror att den ena frågan var ärerörig, vilket väl var anledningen till att Lydqvist (L) släppte fram den.

Den andra frågan kom från den som tidigare lämna ett medborgarförslag om bygga ett fängelse i kommunen. Vad hade hänt i den saken? Kommunalrådet kunde i ett av sina fåtaliga inlägg meddela att inget hänt. Av någon anledning tyckte S-ledaren Lena Lovén Rolén att frågeställaren förtjänade beröm för sitt engagemang. 

Kommunstyrelsen delar årligen ut ett miljöpris. I år hade man bestämt att priset skulle gå till kommunens egen dagliga verksamhet som belöning för skräpplockning mm. Kommunalrådet Emtin (SD) lämnade över en jättelik blomsterkvast till verksamhetens företrädare, Socialdemokraternas toppkandidat Fredrik Wigerskog, som tackade med att omfamna kommunalrådet. Som i sin tur verkade lite besvärad. Det passar sig väl inte riktigt för en sån karlakarl att ömt krama en annan man.

Hur var det med Rasse-Oscar då? Nej, han hade glömt att det var fullmäktige i går. Han har nu skolkat från 17 av 27 möten under mandatperioden (Det är 63 procent det). Bra jobbat Oscar!

Bildgalleri

Och det här löftet postade Vänsterpartiet redan på nattkröken på sin FB-sida:


 

1 kommentar:

  1. "Den rimligaste lösningen när en kommun vägrar att utföra obligatoriska uppgifter (som t ex skola, socialtjänst, fysisk planering och just räddningstjänst) är att lägga ned kommunen"
    Vid nedläggning av en kommun upphör den alltså att finnas - och den geografiska yta som den haft fördelas till en eller flera av de kringliggande kommunerna?

    SvaraRadera