Det knakar i den lokala demokratin i Sverige. Under mandatperioden har styret kraschat i 41 kommuner. Det är i var sjunde kommun. I en del kommuner har det till och med varit flera sådana kriser under de gångna åren. Detta avspeglar sig i medborgarnas förtroende för kommunpolitikerna. I en undersökning som redovisas av SCB har medborgarna tillfrågats om deras förtroende för kommunpolitikerna. Skillnaden mellan den andel som 2024 hade mycket stort förtroende och mycket litet förtroende är bara 8 procentenheter. Data föreligger från knappt häften av kommunerna. Dom båda krisindikatorerna är också starkt relaterade till varandra. Skillnaden i balansmåttet mellan kommuner som haft en styreskrasch och dom mer stabila är kring 10 procentenheter. Lägre alltså för dom kommuner där styret har krisat.
Det finns också skillnader mellan kommunerna beroende på hur
styret är sammansatt. Framförallt är det Sverigedemokraternas medverkan i det
kommunala styret som sänker värdena. SD deltar i kommunens politiska styre i 35
kommuner. I dessa har styret brutit samman i 22 procent, d v s mer än i var femte
kommun där SD medverkar i styret har styret kraschat. Det kan jämföras med bara
13 procent i kommunerna med SD-fritt styre. Det är alltså nästan dubbelt så
stor risk att styret spricker om SD finns med i bilden.
|
|
Styret kraschat |
Förtroendebalans |
|
SD deltar i styret |
21,9 % |
-9,8 |
|
SD-fritt styre |
13,2 % |
11,2 |
Trekropparsspelet
Det här anknyter till den diskussion om normalisering
av högerextrema partier som jag har fört i ett tidigare inlägg. Där
framgick att det som framförallt har haft betydelse för olika högerextrema
partiers normalisering är hur borgerliga partier och politiker, ofta för att
befästa sina egna maktpositioner, släppt in högerextremisterna i värmen. Men
innan vi tar itu med analysen av hur det förhåller sig med den saken i svenska
kommuner, ska vi göra en liten utvikning om begreppet röstningsmakt.
Vilken betydelse ett parti har för att det ska kunna bidra
till att en majoritet kan bildas beror förstås till en del på hur många som
röstat på partiet, och följaktligen hur många platser det fått i parlamentet
(eller i kommunfullmäktige). Men det är inte hela sanningen. Om vi föreställer
oss att det finns tre partier som fått platser tilldelade i en representativ
församling med totalt 100 platser så här: Parti A har fått 49 platser, parti B
har fått 48 platser och parti C har bara fått tre mandat. Nu skulle man kanske
tänka så att parti C är helt maktlöst. Men om C väljer att slå sig ihop med A
får deras koalition 52 röster, alltså majoritet. Om C istället väljer att slå
ihop sina påsar med B så får dom tillsammans 51 röster. Också majoritet. Det
lilla C-partiet visar sig vara allt annat än maktlöst. I själva verket har dom
tre partierna A, B och C, sina storleksskillnader till trots lika mycket makt.
Det finns flera olika mått på denna voting power. Det som jag här ska tillämpa är Banzhafs maktindex,
döpt efter den amerikanska juridikprofessorn John Banzhaf. Maktindexet beräkna
så, att man listar alla vinnande koalitioner. Vilka partier ingår i dom? Sen
tar man bort ett parti ur koalitionen. Om den då förlorar sin majoritet har det
partiet en swing vote. Så kan man
räkna ut hur stor andel i procent varje parti har av alla swing votes. Detta procenttal är måttet på partiets röstmakt.
Här ett exempel:
I min egen kommun, Skinnskatteberg har de borgerliga
tillsammans åtta mandat i fullmäktige, S och V har tillsammans 11 platser och
SD har sex. Jag hanterar dom här två partigrupperna och SD som dom tre
spelarna. Här är samtliga möjliga koalitioner:
Det finns sju möjliga koalitioner. Av dom är fyra vinnande
(W). Dom spelare som är ”kritiska”, d v s som har en swing vote är markerade med fetstil. I den sista koalitionen där
alla tre medverkar finns ingen sådan kritisk spelare. Kvar blir alltså tre
koalitioner:
- P1 + P2 (dom borgerliga, och S+V): Båda spelarna har swing votes
- P1 + P3 (dom borgerliga tillsammans med SD): Båda spelarna har swing votes
- P2 + P3 (S+V tillsammans med SD): Båda spelarna har swing votes
Nu är det dags att summera swing votes: Vardera spelaren har tre swing votes, alltså tillsammans nio. Vardera spelaren har en
tredjedel eller 33,3 procent av denna summa. Var och en får alltså värdet 33,3
på maktindexet.
Jag ska ta ett lite mer komplicerat exempel med fyra
spelare. De tre första är dom samma som i det förra exemplet. Den fjärde
spelaren är ”övriga partier”. Här har jag valt att titta på Nora kommun i
Örebro län. Dom borgerliga har nio mandat i fullmäktige, dom tre rödgröna
partierna har elva platser, SD fyra och två olika lokala partier (”övriga”) har
tillsammans åtta platser. Vi har alltså fyra spelare. Så här ser listan över
dom 15 möjliga koalitionerna ut:
|
There are 15 coalitions for a 4 player voting system |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Åtta av dom 15 är vinnande koalitioner, och det finns i dessa 12 swing votes fördelade på två på spelare ett, sex på spelare nummer två och två på vardera spelare tre och fyra. Spelare ett (dom rödgröna) har 50 procent av alla swing votes, och övriga tre spelare (dom borgerliga, SD, och dom övriga partierna) har vardera 16,7 procent. Dessa tal blir respektive spelares maktindex: 16,7, 50, 16,7 och 16,7.
Jag har beräknat Banzhafs maktindex för Sveriges samtliga
290 kommuner. Det som jag tycker är det mest intressanta att redovisa är hur
kommunerna fördelar sig med avseende på SD:s maktindex.
Det visar sig att den största gruppen är kommuner där
maktindex för SD är 33,3, d v s kommuner med ”trekropparsspel”. Detta gäller i
158 kommuner. Näst störst är dom 82 kommuner där SD får index noll, d v s där
SD är helt maktlösa. I en mellangrupp med index mellan 8,3 och 25 finns 50
kommuner. Där är SD mycket mindre betydelsefulla än i trekropparsspelet, men
inte helt utan röstmakt.
Vem släppte in
elefanten i porslinsbutiken?
Jag ska nu se hur dom faktiska koalitionsmönstren ser ut i dom
tre spelsituationerna: trekropparsspelet, mellangruppen och kommuner med noll
makt för SD:
|
Spelsituation |
Borgerliga |
Borgerlig
+ SD eller bara SD |
Borgerliga
+ Rödgröna |
Rödgröna |
Övriga |
|
Trekropparsspel |
20,9 % |
17,7 |
55,1 % |
5,7 % |
0,6 % |
|
Mellangrupp |
26,0 % |
10,0 % |
58,0 % |
6,0 % |
|
|
SD maktlöst |
46,3 % |
3,4 % |
29,3 % |
22,0 % |
|
Låt oss fokusera på spalten ”Borgerliga + SD eller bara SD”.
Här är det en markant skillnad mellan dom tre spelsituationerna. I trekropparsspelen
är 17,7 procent (mer än vart sjätte) av alla styren sådana där dom borgerliga
valt att gå ihop med SD. I den för SD svagare mellangruppen sjunker det till 10
procent och i den SD-befriade gruppen till bara 3,4 procent, alltså mindre än
var 30:e kommun.
Det får därmed anses vara väl belagt att dom borgerliga
partierna gärna väljer att släppa in högerextremisterna i värmen. Det är en
iakttagelse som tidigare har gjorts både internationellt och historiskt.
Vad är det för något
som katten släpat in?
Makt, pengar och kärlek är i många mänskliga och sociala
sammanhang centrala organiserande begrepp. Det kan handla om vilka motiv som
driver aktörer, om hur andras handlande kan påverkas, ja till och med hur
samhället organiseras och styrs. En snabb skanning av nyhetsflödet ger en bild
av vad SD:s kommuntoppar har för åsikter och hur dom agerar om dom får chansen.
Här dyker dom tre begreppen makt, pengar och kärlek (fast mest handlar det om
kärlekens minussida – hatet) upp.
Megalomani och
makthunger
Mycket av SD-politikers maktbegär tar sig uttryck i försök
att mörklägga och själva styra vad som ska komma till allmän kännedom. Kommunalrådet
i Skinnskatteberg Jonny Emtin
skällde ut ledamöterna i socialnämnden sedan någon eller några av dom ”läckt”
offentliga uppgifter om planerade nedskärningar. Också dåvarande kommunalrådet Ingrid Cecilia Bladh in Zito i Hörby
har skällt ut politiker för att dom pratar med journalister. De borde ringa
henne istället. Ett vittne säger om utskällningen att ”hon var som helt
vansinnig.”
![]() |
| Jonny Emtin, Skinnskatteberg |
Emtin ger därmed ett intryck av självförhärligande, som inte
är främmande heller för andra. Hanna
Nilsson i Hässleholm hade på sitt tjänsterum i stadshuset en tavla som
föreställde henne själv som ”drottningen av Hässleholm”. Dåvarande
kommunalrådet och gruppledaren Carl
Henrik Nilsson i Kristianstad hade ansatts av pressen i samband med
tvivelaktiga ekonomiska förhållanden. Han utsågs då av sina partikamrater till
”mandatperiodens gangster”. Han hyllas av sina partivänner för sin kamp mot
medias häxjakt.
Det som demokratiskt betänkliga är den allmänna, Trumpska,
mediefientligheten som kommer till daga. Ett annat särskilt hatobjekt i media
är public service. Kommunalrådet Marcus
Lejonqvist säger på SD:s landsmöte 2029 om Public Service att ”jag kan personligen gå och lämna
flyttlådor till dem.” Allmänt jubel utbryter i publiken.
Fiffel och korruption
Henrik Karlström
som är gruppledare i Ljusdal försökte söka EU-bidrag till sitt konsultbolag. I
projektet skulle kommunen medverka. Någon förankring i kommunen hade han inte
brytt sig om. Emtin i
Skinnskatteberg har gått ännu längre. Han har inte bara erbjudit kommunen sina
tjänster. Han har ett företag som via bulvaner gjort stora jobb åt kommunen och
vars omsättning ökar i takt med att hans ställning i politiken stigit.
Annars är det oftast påstått fiffel med arvoden och
ersättningar som kommer fram. Den tidigare nämnde Carl Henrik Nilsson i Kristianstad (”mandatperiodens gangster”) har
19 uppdrag och fick 910 000 år 2023 och blivit beskylld för att ha fått
dubbla och felaktiga utbetalningar. Han har också ett taxibolag som fått
80 000 kr i coronastöd av Tillväxtverket på felaktiga uppgifter.
Kommunalrådet Peter
Lindberg i Åstorp fick 71 500 i månaden i arvode efter ett felaktigt
beslut som upphävdes av Förvaltningsrätten. Dåvarande kommunalrådet Simon Bring i Uppvidinge har också
uppdrag i Region Kronobergs kulturnämnd. Under fyra sammanträden i följd 2023 hade han inte närvarat en enda gång, men
ändå plockat ut ett fast månadsarvode vilket sammanlagt handlar om drygt 19 500
kronor. Detta avslöjades av P4 Kronoberg i oktober 2023. Kommunalrådet Martin Pettersson i Uddevalla
polisanmäldes för trolöshet mot huvudman i samband med en arvodesaffär i slutet
av förra året.
Det förekommer också att det har avslöjats ekonomiska
tvivelaktigheter i meritlistan innan toppolitiker nått sin nuvarande position.
Det argsinta kommunalrådet Bladh in Zito
i Hörby anklagades enligt Aftonbladet för svarta utbetalningar för 2,5 miljoner
kronor i samband med en fastighetsrenovering.
Exemplen på ledande lokala SD-politiker som varit angelägna
om att vara ekonomiskt om sig och kring sig oavsett heder och samvete kan bli
lång.
Främlingsfientlighet
och sosse- och vänsterhat
Som väntat blir hatet den dominerande kategorin när jag
letar efter SD-politikernas avtryck i nyhetsflödet. Också som väntat är det
framförallt invandrare och flyktingar som får stå i skottgluggen. Ofta handlar
det om verbala angrepp, vars syfte förmodligen är att underblåsa den
främlingsfientliga opinionen.
Oppositionsrådet Andrea
Kronvall i Norrtälje säger att gängkriminaliteten är en direkt följd av ”Sveriges
naiva immigrationspolitik”och att ”den
svenska kulturen är bättre.”
Jonas Luckman,
Klippan, uteslöts ur partiet tillsammans med elva andra ledamöter, sedan dom
hade föreslagit gamla nazister till uppdrag i kommunen. Nuvarande
oppositionsrådet Nicolas Westrup i
Ronneby, som hade en nazistisk pappa som var med i Waffen SS, har agerat mot
förbudet att inneha halvautomatiska vapen. Om invandrare säger han: ”Den som
inte kan fixa ett jobb, är heller inte välkommen att stanna.”
Även vår gamla bekant Emtin
i Skinnskatteberg har traskat i dom xenofobiska tassemarkerna: Ett kränkande
inlägg om kvinnor med bosnisk bakgrund som kallades ”Srebrenicahäxor” fick
tummen upp av Emtin. Gruppledaren i Arboga, Martin Nyqvist, skriver i en
insändare i lokalpressen: ”Sverige ska inte längre vara världens socialkontor.”
Ordföranden för SD i Valdemarsvik Göran Hargestam tyckte inte att det var skäl för uteslutning av en
kollega som spred groteska konspirationsteorier. En SD-politiker i kommunen sa
i en TV-intervju att kriget i Syrien var en bluff och att flyktingarna i själva
verket är ekonomiska migranter. Hargestam har också skänkt nästan 800 euro till
den internationella högerpopulistiska organisationen IDDE (Initiative for direct democracy in Europé)..
Första vice ordföranden i Östhammars kommunstyrelse, Ylva Lundin, "vill reducera
förmånerna för migranter väldigt snabbt". Hon överklagade beslut att ge
nyanlända förtur i bostadskön. En knarkdömd person rekryterades av Lundin och
kom med i kommunstyrelsen. Han säger: ”Ylva gillade mina resonemang.” I en
intervju i Upsala Nya Tidning framgår det att mycket av hans ”resonemang”
handlar om invandrare.
Lars
Nyström, gruppledare i Skurup, vill förbjuda att det talas
annat än svenska på skolorna. Det gäller även på rasterna. Engelska kan möjligen
gå an om det är en läxa. Ordföranden i Bjuvs kommunfullmäktige, Pia Trollehjelm, har beskrivit sina
motståndare som ”ett vänsterrött pack,” som behöver rensas ut. Matheus Enholm, i Munkedal,
distriktsordförande i norra Västra Götaland, vill skrota första maj som helgdag
och istället införa ”Engelbrektsdagen.”Kommunalrådet Mathias Andersson i Trelleborg sa i fullmäktige om Vänsterpartiet
att dom ”vurmar för antisemitism och Hamas”. Han vägrade efteråt att be om
ursäkt för uttalandet. Kommunalrådet Martin
Pettersson Uddevalla hotar dra in kommunens stöd till Bohusläns museum och
har beslutat att kommunen inte ska ta emot hotade konstnärer. Det beslutet
upphävdes dock av förvaltningsrätten.
Gruppledaren i Ale, Robert
Jansson, har liksom många andra i kommunerna agerat mot att kommunen
flaggar med regnbågsflaggan. Partiets andreman i Skinnskatteberg,
riksdagsmannen Oscar Sjöstedt (känd
för plumpa antisemitiska skämt) ville t ex stoppa flaggning med
regnbågsflaggan. Skälet skulle vara att
RFSL hade hånat Jimmie Åkesson.
Ibland händer det att hatet lämnar pratnivån och leder till
handling, kommunala beslut med konsekvenser för invandrare och flyktingar.
Jansson i Ale
tycker att det är bra att kommunen informerar om återvandring. Han har drivit
på för att kommunen ska göra ett ”migrationspolitiskt bokslut” där det framgår
att invandringen kostar kommunen stora pengar. Nilsson i Kristianstad har
agerat mot bidrag till invandrarföreningar. Pettersson i Uddevalla säger om kommunens nya matpolicy där inga
alternativa rätter serveras dom som inte äter fläsk är en succé.
Dåvarande gruppledaren Richard
Olsson i Staffanstorp skrev redan 2018 ett gemensamt program med
Moderaterna 2018. Där fanns krav om att införa integrationsplikt för nyanlända,
lokalt tiggeriförbud, avskaffa anvisningslagen, bort med skilda badtider i
badhuset och ritualslaktat kött ska inte tillåtas i kommunala verksamheter.
Det svavelosande hat som dominerar bland dom ledande SD:arna
i kommunerna riktar sig framförallt mot flyktingar och invandrare. Men även
politiska motståndare, sossar och vänsterpartister ”det vänsterröda packet” och
även hbtq-personer får sina slängar. Det märkvärdiga är att det är just dessa
kategorier, etniska och sexuella minoriteter och politiska motståndare, som har
blivit mest utsatta för det dödliga högerextremistiska våldet. Detta visar på
det obehagliga sambandet mellan SD och den
högerextrema mordmaskinen har jag beskrivit och diskuterat i ett
tidigare inlägg. Läs gärna det.
Puh! Vad hemskt
Högern hjälper SD att normaliseras genom att släppa in dom i
maktens kammare. Vad och vilka är det man släpper in: Megalomaner och
makthungriga, fiffel och korruption, främlingsfientlighet, vänsterhatare och
homofober.
Vilket patrask!



Inga kommentarer:
Skicka en kommentar