onsdag 2 augusti 2023

Moderat vill "prioritera tågen". Men bara till stora städer.

”Det är viktigt för Västmanland att tågen prioriteras.” Under den rubriken skrev moderaten Jenny Landernäs en insändare den 27 juli. Landernäs är regionråd och ordförande i både regionala utvecklingsnämnden och kollektivtrafiknämnden. Den 14 april skrev hon en annan insändare där hon försvarade nedläggningen av persontrafiken på sträckan Gävle – Örebro via Fagersta. Från tidtabellskiftet i december i år blir det en (1) avgång per dag från stationer som Karbenning och Skinnskatteberg.

Det är i varje fall inte tågen som passerar Karbenning och Skinnskatteberg som hon vill prioritera. Nej, i den nya insändaren är det förbindelsen mellan Stockholm och Oslo som ska prioriteras med snabbtåg. Med en ny bana mellan Örebro och Kristinehamn skulle dessa tåg passera (om jag inte räknat fel) 19 kommuner. Man räknar med stopp i fyra städer. I femton av kommunerna kommer tågen bara att svischa förbi. Enda stopp i Västmanland blir Västerås. Hallstahammar, Köping och Arboga får nöja sig med trainspotting.

En jämförbar sträcka är Stockholm – Göteborg. Där går en vanlig vardag 17 snabbtåg. Tåget passerar 20 kommuner och stannar egentligen bara i Katrineholm och Skövde. Fyra tåg stannar i Södertälje och två i Hallsberg.

I den moderata drömmen där ”tågen prioriteras” är det snabbtåg mellan Stockholm och Västerås som prioriteras. Resten av länet är mest en ekonomisk börda ”det är nödvändigt att använda resurserna klokt.” Skitorter som Karbenning och Skinnskatteberg ska vi inte ens tala om.

Det kan vara idé att påminna om att resandet med tåg på det s k ”godsstråket genom Bergslagen” under en rad år visat sig öka. Mellan 2015 och 2018 ökade antal påstigande på sträckan Hallsberg – Gävle med 11,6 procent och i den mittersta delen mellan Skinnskatteberg och Torsåker med hela 15,4 procent.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar