Det är i varje fall inte tågen som passerar Karbenning och
Skinnskatteberg som hon vill prioritera. Nej, i den nya insändaren är det
förbindelsen mellan Stockholm och Oslo som ska prioriteras med snabbtåg. Med en
ny bana mellan Örebro och Kristinehamn skulle dessa tåg passera (om jag inte
räknat fel) 19 kommuner. Man räknar med stopp i fyra städer. I femton av kommunerna
kommer tågen bara att svischa förbi. Enda stopp i Västmanland blir Västerås.
Hallstahammar, Köping och Arboga får nöja sig med trainspotting.
En jämförbar sträcka är Stockholm – Göteborg. Där går en
vanlig vardag 17 snabbtåg. Tåget passerar 20 kommuner och stannar egentligen
bara i Katrineholm och Skövde. Fyra tåg stannar i Södertälje och två i
Hallsberg.
I den moderata drömmen där ”tågen prioriteras” är det
snabbtåg mellan Stockholm och Västerås som prioriteras. Resten av länet är mest
en ekonomisk börda ”det är nödvändigt att använda resurserna klokt.” Skitorter
som Karbenning och Skinnskatteberg ska vi inte ens tala om.
Det kan vara idé att påminna om att resandet med tåg på det
s k ”godsstråket genom Bergslagen” under en rad år visat sig öka. Mellan 2015
och 2018 ökade antal påstigande på sträckan Hallsberg – Gävle med 11,6 procent
och i den mittersta delen mellan Skinnskatteberg och Torsåker med hela 15,4
procent.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar