torsdag 9 april 2020

Ilsket kommunalråd: Skinnskattebergsbor mer omtänksamma än Fagerstabor


Kommunalrådet Lena Lovén Rolén (S) har i en mångordig och argsint kommentar på Facebook ondgjort sig över min bloggpost om handlingshjälp för 70-plusare. Läs bloggposten här.
Så här skriver hon:

”Skinnskatteberg skiljer sig på många sätt från Stockholm (observera att jag inte sagt ett ord om Stockholm; jag jämförde med Berg i Jämtland och Fagersta som båda infört kommunal handlingshjälp). Här är vi på olika sätt bekanta för varandra. Vi har trygghetskoll. Om grannen inte dyker upp inom förväntad tid/regelbundenhet finns det ngn som ”knackar på” allt som oftast.

Grannen eller annan frågar om hjälp behövs, det är så vi jobbat här i Skbg. Privatpersoner har också organiserat sig i Hjälpgruppen Corona Skinnskatteberg som finns på fb och kör ut varor en gång per vecka. Ica och Coop erbjuder också hjälp.”

Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att invånarna i Skinnskatteberg är en sorts bättre människor än de som bor i Berg och Fagersta, som var mina exempel på kommuner som ordnat kommunal handlingshjälp. Att i den kommun som har sämst bredbandstäckning i länet, och med kännedom om att en tredjedel av alla 70-plussare saknar varje form av internetuppkoppling är det kanske lite verklighetsfrämmande att hänvisa till en Facebook-grupp (jag tolkar det så att fb i LLR:s svar betyder Facebook).

En finess med Lena Lovén Roléns linje är förstås att det inte kostar kommunen ett rävis. Staten pytsade häromdagen ut 15 extra miljarder för att täcka kostnader och inkomstbortfall på grund av coronakrisen. Enligt en intervju med LLR i Fagersta-Posten den 8 april får Skinnskattebergs kommun 4,4 miljoner kronor av detta bidrag. Hon räknar med att skatteintäkterna på grund av krisen kommer att minska med 1,5 miljon. Det blir med andra ord nästan 3 miljoner över att täcka kostnader för krisen med. Och så mycket kan väl inte den borttagna förseningsavgiften på bibblan kosta?
Jag fråga igen: Vad fan ska miljonerna användas till?

LLR tycker att jag raljerar. Men så är det ju inte. Detta är blodigt allvar: Är Lena Lovén Rolén beredd att ta ett personligt ansvar för den eller de äldre i kommunen som måste bryta den sociala distanseringen, gå och handla, blivit smittade och avlider?

Om inte Lena, då är det din kommentar som är oseriös.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar