fredag 9 maj 2025

Näringslivschef i Skinnskatteberg: Dyrbart ”mission impossible”

Skinnskattebergs kommun söker en ny näringslivschef. Den nuvarande har enligt uppgift som kommunen lämnat till tidningen Dagens Samhälle 53 000 kronor i månadslön. Det är dyrt det. Men kanske är det värt det?

Jag har i ett tidigare inlägg skrivit om kommunens näringslivspolitik. En vanlig mätare på näringslivsarbetet i kommunerna är Svenskt Näringslivs kommunranking av företagsklimatet. Där har Skinnskattebergs kommun dom två senaste åren parkerat på plats 287 av 290. Rankingen bygger dels på en enkät med företagare i kommunen, dels på statistiska uppgifter. I enkäten ingår en fråga om ett sammanfattande omdöme om företagsklimatet. Man kan där se en trendmässig försämring av företagsklimatet sedan 2018, samtidigt som rikssnittet visar en ökande tendens. Skillnaden mellan rikssnittet och Skinnskatteberg ökar på en sexgradig skala från 0,02 till 0,82 i fjol.

Fina priser trots företagarnas kritik

Det där är ju förstås dålig reklam. Därför försöker man släta över genom att peka på fina utmärkelser som kommunen fått. Särskilt har man framhållit utmärkelsen ”Bästa Tillväxt” i länet. Priset delas ut av kreditupplysningsföretaget Syna och bygger på nyanställningar, tillväxt av omsättningen och

Skinnskattebergs kommun utsågs också till vinnare av ”Bästa Tillväxt 2024” i Västmanlands län. Utmärkelsen, som delas ut av kreditupplysningsföretaget Syna, baseras på hur många företag som nyanställt, ökat sin omsättning och gjort vinst. Ännu gladare blev man när kommunen vann ”Företagarallsvenskan” som mäter antalet nya företag. Där var man i topp 2024, men under 2025 hittills har tillväxten varit negativ; en tredjedel av toppnoteringen för 2024 är nu utraderad.

Glada vinnare: Näringslivschefen Robert Brinck, kommunalrådet Jonny Emtin (SD) och kommundirektören Thomas Lindberg. Bild (beskuren) från Fagersta-Posten

Det är alltså en splittrad bild. Kommunens företrädare framhåller dom stora framgångarna som resulterat i priser. På vilket sätt kommunens åtgärder haft någon betydelse är emellertid oklart. Kommunalrådet säger i en kommentar till segern i företagarallsvenskan: ”Vi arbetar aktivt med företagsbesök och erbjuder en öppen väg in för alla med idéer […] Här är det aldrig långt till hjälp eller inspiration. I Skinnskatteberg går vi in helhjärtat, det är inga halvmesyrer.” Men, som sagt, när företagarna i Svenskt Näringslivs enkät ska ge ett omdöme om företagsklimatet är det negativa signaler: I botten av Kommunsverige, och fallande omdömen.

Kanske är det bara dom politiker som själva har kontrakt med kommunen som det går bra för. Från 2022 till 2024 ökade kommunalrådet bolag sin omsättning med 423 procent, och centerpolitikern Ulf Kjellins elfirma ökade under samma tid omsättningen med 132 procent.

Avdankad liberal politiker kan få jobbet

Nu söker kommunen en ny näringslivschef. En av dom verkliga lågoddsarna i ansökningsracet heter Gabriel Andersson. Han jobbar som kommunikatör på Tåg I Bergslagen och den som får förklara varför tågen inte går som dom ska. Men han har ett förflutet i Skinnskattebergs kommun där han har jobbat som föreståndare på allaktivitetshuset Sture och som kommunikatör. Men hans främsta merit är kanske att han inför valet 2022 var att som ”liberal” politiker var den samlade högerns kommunalrådskandidat. Nu blev det inte som han hett åtrådde. Sverigedemokraterna blev största parti i högerkonstellationen, och Anderssons försök att få till en majoritet med både han själv och SD:s sedermera av fullmäktige sparkade kommunalråd skulle bli kommunalråd misslyckades. Han lämnade då den aktiva politiken, men man kan förstå att i en situation när det inte går bra för Liberalerna inför nästa val, så gäller det att se om dom sina.

Det finns flera kvalificerade sökande. Bland dom finns t ex en som jobbat som tf näringslivschef i Köpings kommun och som näringslivsutvecklare i Fagersta kommun. Det ska bli intressant att se hur man ska balansera olika meriteringsgrunder mot varandra: Partibok eller kompetens?

Det kostar förstås skattebetalarna en del, men sånt har man visat en god förmåga att överse med.

 


14 kommentarer:

  1. Man kan fundera vad alla fd Näringlivschefer har uträttat mer än åkt på studiebesök.tycker nog att vi i denna lilla komun kan klara oss utan den titeln så spar vi ju lite pengar om kan gå till betydligt bättre saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att skapa kommunala chefstjänster utan genomtänkt syfte är inte fruktbart. Företag driver företagsverksamhet, kommuner driver kommunalverksamhet. Skulle kommunen driva sin verksamhetsgren på ett exemplarisk sätt varv troligen problemet löst! Nu är det inte så, där av resultatet ( bottenskrapet) Kommunens uppgift är att skapa en offentligverksamhet med god kvalité som bygger ett hållbart samhälle. Näringslivet i vår kommun är långt ifrån beroende av kommunens kopistens för att överleva, skulle det varit fallet hade vi inte vunnit något pris värt att stoltsera med. Jonny och Uffe har en negativ betydelse i detta när deras rövar befinner sig på dubbla stolar. Företagsamhet på lika villkor? Att se kommunen som en professionell myndighet eller en kassako är något att överväga om man vill vara en seriös medborgare/företagare?

      Radera
    2. Håller helt med!

      Radera
  2. Om de har en lön på 700 000 så med sociala avgifter är det 994 000 plus tjänsterum, mobil, etc 100 000 = runt 1.1 miljoner kronor för att berätta lite om kommunen. Folk har internet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är därför 0222:an kan vara på nätet istället

      Radera
  3. När det finns en sökande som ”slutat” på liknande tjänster i närkommuner så kan det finnas anledning att denne inte längre är/kan/bör vara kvar på den tjänsten. Jag menar att det finns fog att undersöka det lite djupare än att bara genom sökandes egna ev lämnade referent. Medarbetare och säkerhetsansvariga kan ha synpunkter på denne….

    SvaraRadera
  4. GA satt på en tjänst som kommunikatör och ägnade dagarna att producera barnsliga videoklipp på FB, skulle på detta sätt locka företag till Aspebäckens företagsby, gick sådär. Producerar i dag barnsliga videoklipp för Tåg i Bergslagen. Skall Skinnskatteberg överhuvudtaget ha en näringslivschef måste man ha en KOMPETENT person till tjänsten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kalla det ”barnslig” men i dagens samhälle kallas det digital marknadsföring, där man inriktar sig med målgruppsannonsering för att möta och locka den publik som använder sig av tjänsten.
      Idag räcker det inte med att sätta in en annons i tidningen för att nå igenom bruset, funkade kanske för 30 år sen…

      Radera
    2. Jo men det fattar väl alla vad kommunikatörtjänster innebär. Gör man inte det så ska man väl öppna fönstret och titta ut i verkliga livet utanför sin egna lilla (jagvetbäst) bubbla

      Radera
    3. Med tanke på din syn att det bara är ”barnsliga videos” så undrar jag verkligen det! Men vad bra att du får insikt och kan kliva ur den där bubblan som du pratar om 😉

      Radera
    4. Inget företag lokaliserar sig dit man producerar fjantigaste videon.

      Radera
  5. Att ha en ”intern ambassadör” för företagen i en liten by känns inte helt som den högsta prion.

    SvaraRadera
  6. GA har också varit ambassadör för att brandchefen är en go gubbe som borde fått egen brandstation som sitt privata fikarum. Visst var det intervju i fagersta nyheter?

    SvaraRadera