Skinnskattebergs kommun söker en ny näringslivschef. Den nuvarande har enligt uppgift som kommunen lämnat till tidningen Dagens Samhälle 53 000 kronor i månadslön. Det är dyrt det. Men kanske är det värt det?
Jag har i ett tidigare inlägg skrivit om kommunens
näringslivspolitik. En vanlig mätare på näringslivsarbetet i kommunerna
är Svenskt Näringslivs kommunranking av företagsklimatet. Där har
Skinnskattebergs kommun dom två senaste åren parkerat på plats 287 av 290.
Rankingen bygger dels på en enkät med företagare i kommunen, dels på
statistiska uppgifter. I enkäten ingår en fråga om ett sammanfattande omdöme om
företagsklimatet. Man kan där se en trendmässig försämring av företagsklimatet
sedan 2018, samtidigt som rikssnittet visar en ökande tendens. Skillnaden
mellan rikssnittet och Skinnskatteberg ökar på en sexgradig skala från 0,02
till 0,82 i fjol.
Fina priser trots
företagarnas kritik
Det där är ju förstås dålig reklam. Därför försöker man
släta över genom att peka på fina utmärkelser som kommunen fått. Särskilt har
man framhållit utmärkelsen ”Bästa Tillväxt” i länet. Priset delas ut av
kreditupplysningsföretaget Syna och bygger på nyanställningar, tillväxt av
omsättningen och
Skinnskattebergs kommun utsågs också till vinnare av ”Bästa
Tillväxt 2024” i Västmanlands län. Utmärkelsen, som delas ut av
kreditupplysningsföretaget Syna, baseras på hur många företag som nyanställt,
ökat sin omsättning och gjort vinst. Ännu gladare blev man när kommunen vann
”Företagarallsvenskan” som mäter antalet nya företag. Där var man i topp 2024,
men under 2025 hittills har tillväxten varit negativ; en tredjedel av
toppnoteringen för 2024 är nu utraderad.
Glada vinnare:
Näringslivschefen Robert Brinck, kommunalrådet Jonny Emtin (SD) och
kommundirektören Thomas Lindberg. Bild (beskuren) från Fagersta-Posten |
Det är alltså en splittrad bild. Kommunens företrädare
framhåller dom stora framgångarna som resulterat i priser. På vilket sätt
kommunens åtgärder haft någon betydelse är emellertid oklart. Kommunalrådet
säger i en kommentar till segern i företagarallsvenskan: ”Vi arbetar aktivt med
företagsbesök och erbjuder en öppen väg in för alla med idéer […] Här är
det aldrig långt till hjälp eller inspiration. I Skinnskatteberg går vi in
helhjärtat, det är inga halvmesyrer.” Men, som sagt, när företagarna i Svenskt
Näringslivs enkät ska ge ett omdöme om företagsklimatet är det negativa
signaler: I botten av Kommunsverige, och fallande omdömen.
Kanske är det bara dom politiker som själva har kontrakt med
kommunen som det går bra för. Från 2022 till 2024 ökade kommunalrådet bolag sin
omsättning med 423 procent, och centerpolitikern Ulf Kjellins elfirma ökade
under samma tid omsättningen med 132 procent.
Avdankad
liberal politiker kan få jobbet
Nu söker kommunen en ny näringslivschef. En av dom verkliga
lågoddsarna i ansökningsracet heter Gabriel Andersson. Han jobbar som
kommunikatör på Tåg I Bergslagen och den som får förklara varför tågen inte går
som dom ska. Men han har ett förflutet i Skinnskattebergs kommun där han har
jobbat som föreståndare på allaktivitetshuset Sture och som kommunikatör. Men
hans främsta merit är kanske att han inför valet 2022 var att som ”liberal”
politiker var den samlade högerns kommunalrådskandidat. Nu blev det inte som
han hett åtrådde. Sverigedemokraterna blev största parti i
högerkonstellationen, och Anderssons försök att få till en majoritet med både
han själv och SD:s sedermera av fullmäktige sparkade kommunalråd skulle bli
kommunalråd misslyckades. Han lämnade då den aktiva politiken, men man kan
förstå att i en situation när det inte går bra för Liberalerna inför nästa val,
så gäller det att se om dom sina.
Det finns flera kvalificerade sökande. Bland dom finns t ex en som
jobbat som tf näringslivschef i Köpings kommun och som näringslivsutvecklare i
Fagersta kommun. Det ska bli intressant att se hur man ska balansera olika
meriteringsgrunder mot varandra: Partibok eller kompetens?
Det kostar förstås skattebetalarna en del, men sånt har man
visat en god förmåga att överse med.

Man kan fundera vad alla fd Näringlivschefer har uträttat mer än åkt på studiebesök.tycker nog att vi i denna lilla komun kan klara oss utan den titeln så spar vi ju lite pengar om kan gå till betydligt bättre saker.
SvaraRaderaAtt skapa kommunala chefstjänster utan genomtänkt syfte är inte fruktbart. Företag driver företagsverksamhet, kommuner driver kommunalverksamhet. Skulle kommunen driva sin verksamhetsgren på ett exemplarisk sätt varv troligen problemet löst! Nu är det inte så, där av resultatet ( bottenskrapet) Kommunens uppgift är att skapa en offentligverksamhet med god kvalité som bygger ett hållbart samhälle. Näringslivet i vår kommun är långt ifrån beroende av kommunens kopistens för att överleva, skulle det varit fallet hade vi inte vunnit något pris värt att stoltsera med. Jonny och Uffe har en negativ betydelse i detta när deras rövar befinner sig på dubbla stolar. Företagsamhet på lika villkor? Att se kommunen som en professionell myndighet eller en kassako är något att överväga om man vill vara en seriös medborgare/företagare?
RaderaHåller helt med!
RaderaOm de har en lön på 700 000 så med sociala avgifter är det 994 000 plus tjänsterum, mobil, etc 100 000 = runt 1.1 miljoner kronor för att berätta lite om kommunen. Folk har internet.
SvaraRaderaPrecis, det är därför 0222:an kan vara på nätet istället
RaderaNär det finns en sökande som ”slutat” på liknande tjänster i närkommuner så kan det finnas anledning att denne inte längre är/kan/bör vara kvar på den tjänsten. Jag menar att det finns fog att undersöka det lite djupare än att bara genom sökandes egna ev lämnade referent. Medarbetare och säkerhetsansvariga kan ha synpunkter på denne….
SvaraRaderaBra poäng.
RaderaGA satt på en tjänst som kommunikatör och ägnade dagarna att producera barnsliga videoklipp på FB, skulle på detta sätt locka företag till Aspebäckens företagsby, gick sådär. Producerar i dag barnsliga videoklipp för Tåg i Bergslagen. Skall Skinnskatteberg överhuvudtaget ha en näringslivschef måste man ha en KOMPETENT person till tjänsten.
SvaraRaderaKalla det ”barnslig” men i dagens samhälle kallas det digital marknadsföring, där man inriktar sig med målgruppsannonsering för att möta och locka den publik som använder sig av tjänsten.
RaderaIdag räcker det inte med att sätta in en annons i tidningen för att nå igenom bruset, funkade kanske för 30 år sen…
Jo men det fattar väl alla vad kommunikatörtjänster innebär. Gör man inte det så ska man väl öppna fönstret och titta ut i verkliga livet utanför sin egna lilla (jagvetbäst) bubbla
RaderaMed tanke på din syn att det bara är ”barnsliga videos” så undrar jag verkligen det! Men vad bra att du får insikt och kan kliva ur den där bubblan som du pratar om 😉
RaderaInget företag lokaliserar sig dit man producerar fjantigaste videon.
RaderaAtt ha en ”intern ambassadör” för företagen i en liten by känns inte helt som den högsta prion.
SvaraRaderaGA har också varit ambassadör för att brandchefen är en go gubbe som borde fått egen brandstation som sitt privata fikarum. Visst var det intervju i fagersta nyheter?
SvaraRadera