onsdag 14 mars 2018

Slutreplik på DN Debatt idag


DN Debatt publicerar idag min slutreplik efter den diskussion som följt på min debattartikel den 5 mars. Debattartikeln ledde till repliker från Inga-Britt Ahlenius fd generaldirektör RRV mm; Christian Ekström, vd Skattebetalarnas förening; Annika Wallenskog, chefsekonom och avdelningschef för avdelningen ekonomi och styrning, SKL; Ola Eriksson, kanslichef, Kommunalekonomernas förening och Torbjörn Tagesson, professor i redovisning vid Linköpings universitet.

Författarna till replikerna är överlag positivt inställda till min artikel, även om flera av dem nog egentligen bara tar den som förevändning för att vädra sina egna käpphästar. Undantaget till denna positiva inställning är nog Annika Wallenskog, SKL, som tycker att hon måste försvara kommunernas fortsatta huvudmannaskap för kommunrevisionen. Jag bemöter henne särskilt i min slutreplik.

Inga-Britt Ahlenius är som vanligt skarp i sina kommentarer, och hon kommenterar också de hemskheter som utspelats i Skinnskatteberg, särskilt den beramade arvodesaffären. Jag skulle vilja rekommendera hennes artikel för läsning. Klicka här.

Jag har också fått en rad kommentarer i mail, brev och telefonsamtal från tidigare kollegor, kommunalpolitiker och kommunrevisorer, nuvarande och tidigare och för mig vilt främmande människor. Kommentarerna har handlat både om debattartikeln i DN och den bakomliggande rapporten ”Kommunrevisorns testamente”, som vid dags dato har laddats ned av drygt 550 personer. Om du ännu inte gjort det, här är länken till nedladdningssidan.

Här är några axplock av kommentarer:

  • Tack för utomordentliga förslag för en bätttre insyn för medb orgarna i en kommun.
  • Ser vi framåt i tiden med allt större krav på den kommunala ekonomin är förslag som de i artikeln mycket välgenomtänkta
  • På den kommunala sidan behöver någonting definitivt göras för att värna våra skattekronor och ökad medborgarnytta. Tack Henry Bäck för ett bra förslag!
  • Att politiker tillåts sitta kvar även där man avstyrkt ansvarsfrihet är djupt betänkligt




Praeterea censeo
Fascistkramare borde skämmas. Och avgå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar