söndag 4 mars 2018

Fram med grisarna!


I anslutning till vår teaterresa till huvudstaden käkade vi kvällen innan på ”Söders Hjärta” på Bellmansgatan. Det åts lite olika rätter. Ingrid tog t ex in moules frites. Men det som kom att avgöra grisbetyget var nog ändå den kalvlever anglais som jag beställde in. Bara att den fanns på menyn får betraktas som ett plus. Det är sällan man får inälvor idag. I affären finns det inte att köpa och det är ganska sällsynt på krogen. Här serverades den med rödvinssås, vilket jag tror är mindre ofta förekommande. Annars var det den traditionella kalvlever anglais. Möjligen kan jag tycka att det blev något lite för salt. Både bacon som är ett traditionellt tillbehör och kapris är ju salta. Ett litet minus för sältan, men inget som kan beröva Söders Hjärta de fyra grisarnas grymtning.
Söders Hjärta

Teatersupën på ”Brasserie Elverket” var okej och avklarades på utsatt begränsad tid mellan Millenium och Perestroika. Men någon riktig höjdare var det inte. Biffsteken, som jag tror var något slags entrecote hade en del riktigt sega inslag. Vi hade beställt mediumstekta biffar, men de blev i praktiken rätt så blodiga. Jag har absolut inget emot blodiga biffar, men beställer man ”medium” så ska det inte vara blodigt, hur gott det än kan vara. Och den utlovade bean var bara en strimma, sådär som det blir när kocken gör ett snabbt kast med sleven. Tyvärr, Brasserie Elverket”, det räcker bara till tre grisar.
Brasserie Elverket


Tidigare matrecensioner

Fem grisar Matkonsulatet 

 
 


Praeterea censeo
Fascistkramare borde skämmas. Och avgå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar