Inkvisitionen var
känd för att med hårdhänta metoder tvinga fram erkännanden från kättare.
Tortyren rättfärdigades eftersom den ledde fram till ett gott resultat –
kättare avslöjades och kunde dömas: ”Ändamålet helgade medlen”. Den kinesiske
kommunistledaren Deng Xiaoping uttryckte samma sak med att det inte spelar
någon roll om en katt är vit eller svart, bara den fångar möss. Här handlade
det om att privatisera statliga verksamheter. Det är också den bärande idén
bakom läran om målstyrning som har slagit igenom närapå till hundra procent i
de svenska kommunerna: Politikerna ska fatta beslut om mål och de anställda
tjänstemännen i förvaltningen ska bestämma hur målen ska uppnås.
Läran om målstyrning har sitt ursprung i den privata
tillverkande industrin i USA och var från början ganska olik dagens
kommunalsvenska målstyrning. Den högsta ledningen bestämde företagets mål.
Detta bröts sedan successivt ned och preciserades: Vad skulle varje avdelning
göra för att bidra till att målet skulle uppnås? På den allra lägsta nivån i
organisationen blev det rätt så detaljerat. Av de ursprungligen allmänt hållna
målen blev det längst ned i organisationen detaljerade order.
Inkvisitionens tortyrkammare |
När denhär läran har förts över till den offentliga sektorn
– inte minst till kommunsverige – har det istället kommit att uppfattas som en
frihetslära. Politikerna ska inte detaljstyra de anställda. De ska istället
vägledda av sin yrkeskunskap fritt välja metoder att uppnå de politiska målen.
Befrielsen från detaljstyrningens tvångströja kan vara ett skäl till varför
målstyrningsidén har blivit så populär. Och sett från andra hållet –
politikernas – uppfyller den drömmen om att man ska kunna styra en verksamhet
eller en organisation utan att behöva kunna så förskräckligt mycket om den.
Deng Xiaopings
svarta och vita katter är också en tilltalande bild; inkvisitionens och
totalitära regimers rättfärdigande av alla medel däremot en mindre tilltalande
baksida. Det har föreslagits att den rationalistiska målstyrningsläran tilltalar
oss därför att den är en avbild av den förnuftiga människan: Hjärnan styr
handen. Handen fladdrar inte omkring lite på egen hand och handen styr inte
hjärnan. Attraktionskraften i sådana här bilder – de musfångande katterna och
den viljestyrda handen – kan ha bidragit till att så gott som alla kommuner
idag påstår att de tillämpar målstyrning.
Men vid en närmare granskning visar det sig att
målstyrningsläran inte är oproblematisk. Forskningen i statsvetenskap och
organisationsteori har hela tiden varit kritisk. Företagsekonomen Björn Rombachs bok ”Det går inte att
styra med mål” var en riktig kioskvältare. Hans lärare Nils Brunsson menar att det rationella perspektivet mest finns i
”pratavärlden” medan det i ”göravärlden” går till på ett helt annat sätt. De
mekanismer som gör det möjligt att frikoppla de båda världarna från varandra –
prata från göra – kallar han ”hyckleri”.
Det är svårt att
formulera mål
En uppsättning kritiska invändningar hänger ihop med
svårigheten att formulera mål:
Det är inte alltid så lätt som man tror att skilja mål från
medel. Det som ses som ett mål är ofta ett medel i uppnåendet av något mål på
en högre nivå. Vad är t ex målet med gatubelysning. I förstone skulle man kunna
tycka att målet är att det ska bli ljust på marken. Det kan man mäta med
måttenheten lux som definieras som lumen (totalflöde av ljus) per kvadratmeter.
Men ljust på marken har egentligen
inget egenvärde, utan det är medel för att man ska uppnå en trygg miljö där
folk inte blir överfallna och trafiksäkerhet. Men också färre överfall och
säkrare trafik kan ses som medel för att man ska nå målet ”ett gott liv”. Mål
på högre nivåer är vanligen de mest relevanta.
För att man ska kunna avgöra i vilken utsträckning målen
uppnåtts måste de vara operationella
– lätta att observera, helst mätbara i siffror. Det är av olika skäl svårt att
formulera sådana mål:
·
Politiska beslut är ofta kompromisser. Ett sätt
att åstadkomma kompromisser är medvetet luddiga formuleringar.
·
Det finns ofta ett samband mellan relevans och
mätbarhet. Det mest relevanta är svårmätbart medan det mindre relevanta är
lättmätbart
I medvetande om att vissa relevanta förhållanden är
svårmätbara, nöjer man sig med det lättmätbara. Då blir styrningen skev – vissa
verksamheter styrs med mål, andra styrs inte alls. Om det är så att styrningen
är effektiv – de som ska styras följer signalerna – så blir ingen intresserad
av att försöka uppnå relevanta men svårmätbara mål.
I politiken är man inte överens. Idéer står mot idéer.
Intressen står mot intressen. Politik är ett sätt att hantera motsättningar och
konflikter. Målstyrningsidén bygger på föreställningen att det finns konflikter
och motsättningar om vilket mål man ska ha. Den politiska processen leder fram
till en lösning av konflikterna och ett beslut. Däremot är inte medlen
politiskt kontroversiella. Valet av medel kan därför överlåtas på
förvaltningen. Ofta är det tvärtom. Alla är överens om målen medan det finns
konflikter och motsättningar om hur de ska uppnås. Alla är t ex överens om att
kommunen ska erbjuda bra barnomsorg. Däremot är det djupgående motsättningar om
detta ska uppnås genom offentligt eller privat producerad förskola.
Deng Xiaoping |
Om det ska vara någon mening med mål måste de avse något
påverkansbart. Det räcker inte med att beskriva ett framtida önskat tillstånd.
Man måste ha föreställningar om hur man ska nå dit. Målen kommer att innefatta
föreställningar om medlen. Ett minimum är att man har mål som kommunen över
huvud taget kan påverka.
Målstyrning stämmer
inte med partipolitikens logik
Politiker och partier vill vinna val för att få makt.
Medborgarna som väljer är intresserade av att ändra sakfrågor på olika sätt.
Men det som medborgarna vill närmar sig det som politiker enligt
målstyrningsläran inte ska syssla med. Få politiker har någonsin blivit
kontaktade av medborgare som vill påverka en målformulering. Många har blivit
kontaktade av medborgare som vill ha ett hål i gatan lagat.
Målstyrning förutsätter att ett och samma mål ska styra hela
organisationen. Om man med organisationen menar också de politiska organen –
styrelsen, nämnderna eller utskotten, så får man ett problem: Om majoriteten
fattar beslut om mål. Hur ska oppositionen rimligen kunna låta sig bindas av
detta mål som man egentligen inte delar?
Hur veta att målen
uppnåtts?
De ibland med nödvändighet mindre precisa målen måste
preciseras. Hur går detta till? Vem gör preciseringen och hur? Om preciseringen
helt överlåts till förvaltningen – de som ska styras – hur ska vi då veta att
de formulerar precisa och mätbara mål som stämmer med de mindre precisa
politiska målen?
Man måste ha ett uppföljnings- och utvärderingssystem som
gör det möjligt att se om man har haft styrkraft – blir resultaten annorlunda
än de skulle ha blivit om man inte hade målstyrt?
En rad metodproblem sammanhänger med utvärdering. Vi kommer
tillbaka till mätbarheten och tillgången till mätinstrument. Ännu svårare är
det att isolera effekterna av den utvärderade verksamheten från hur det skulle
ha blivit i alla fall (det kontrafaktiska
referensalternativet). Om arbetslösheten i strid med målen ökar, så är det
inte säkert att de verksamheter som haft till uppgift att bekämpa
arbetslösheten har misslyckats. Utan deras insatser kanske det hade blivit ännu
värre.
Om det inte är
omöjligt så är det i alla fall svårt
Idéerna om målstyrning har slagit igenom på bred front inte
minst i kommunsverige. Det är framförallt konsultbranschen som har drivit på
den utvecklingen. Forskare i statsvetenskap, offentlig förvaltning,
företagsekonomi och organisationsteori har varit kritiska. Målstyrningsläran
har en hel del principiella svagheter: Hur ska man kunna skilja mål från medel?
Politiska beslut måste ofta vara oprecisa men målstyrningsläran förutsätter
precisa och mätbara mål. Ingen påverkas att uppfylla relevanta men svårmätbara
ändamål. Det är ofta oenighet om medlen att uppnå målen. Politikerna kan då
inte göra sig av med ansvaret att välja hur målen ska uppnås. Det är ingen
mening med att formulera mål för sådant som kommunen inte kan påverka.
Målstyrningsläran strider också mot politikens inneboende logik: Politiker och
partier som vill vinna val måste ha makt över sakfrågorna, inte bara abstrakta
målformuleringar. Målstyrningen har också praktiska problem: Vem ska precisera
de luddiga politiska målformuleringarna? Hur ska man utvärdera verksamheten och
hur ska man avgöra vad som hade hänt om inte den utvärderade verksamheten hade
funnits?
Det är lätt att säga tulipanaros.
Att läsa mers
Brunsson, Nils (red.) (1986). Politik och ekonomi: en
kritik av rationalitet som samhällsföreställning. Lund: Doxa
Bäck, Henry (2000). Kommunpolitiker i den stora
nyordningens tid. 1. uppl. Malmö: Liber
Lantto, Johan (2005). Konflikt eller samförstånd?:
management och marknadsreformers konsekvenser för den kommunala demokratin.
Diss. Stockholm : Stockholms universitet
Rombach, Björn (1991). Det går inte att styra med mål!:
en bok om varför den offentliga sektorns organisationer inte kan målstyras.
Lund: Studentlitteratur
Hej Henry,
SvaraRaderaVia Nazem Tahvilzadeh såg jag din ovanstående text, och måste säga att det är alltid lika intressant att läsa om målstyrning, även om jag tycker att dina parallelller med bl a Xiaoping är oerhört illa valda. Du är inne på en hel del intressanta spår, som den politiska kompromissen och styrformen. Mycket handlar om att se till att det som mäts utifrån målen också är relevant (även det kräver en politisk styrning) – i Gbg har detta tydliggjorts i budgetarbetet/budgeten, men det återstår säkerligen utvecklingsarbete. Styrmodellen bygger ju också på en styrning i flera nivåer, vilket också kan påverka relevansen ju närmare verksamheterna styrningen är. Det ställer också särskilt stora krav på uppföljningen. Och att svenska kommuner börjar arbeta med kvalitetsfrågorna på ett helt annat sätt - det är stor brist att det inte finns bra uppföljningssystem, mätsystem etc. En reflektion är att detta bottnar i en ovana att mäta kvalitet i offentlig verksamhet, och hur en i så fall skulle göra så.
Men att det skulle vara unikt problem i målstyrning att oppositionen inte alltid delar målen – det gäller ju för all form av politisk styrning och tur är väl det.
Så ja, det är lätt att säga tulipanaros, men det vore roligare om det fanns ett större utbyte mellan akademin och den politiska verksamheten för att diskutera bl a sådana saker. Hur det kan förbättras etc.
Vänliga hälsningar,
Kristina Körnung
Stadssekreterare, MP Göteborgs Stad