Vi har sett Bertolt
Brechts ”Den goda människan i Sezuan” på Kungliga Dramatiska Teatern. Det
är en liten krånglig pjäs. Den fattiga flickan och före detta prostituerade Shen
Te belönas för sin godhet av tre gudar på tillfälligt besök. Med hjälp av den
pekuniära belöningen öppnar hon en tobaksbutik. Men hennes godhet mot allehanda
slödder som drar in gör att det går utför. Lösningen är den manliga kusinen
Shui Ta (Shen Te förklädd) som med elakhet får affärerna att gå så bra att hon
kan öppna en tobaksfabrik (i Dramatens uppsättning en jeansfabrik) där Shen Te/Shui
Ta kan suga ut sina arbetare.
Pjäsen ska avslutas med en domstolsscen där de tre gudarna
återkommer som domare. Frågan som ska redas ut är dilemmat att goda gärningar
endast är möjliga genom onda gärningar. Någon lösning på problemet blir det
inte utan gudarna försvinner tillbaka till himlen. Problemet är olöst. Kan det
vara så att samhället med detta inbyggda dilemma (kapitalismen) måste förändras
i grunden?
Hela det här slutet saknas i Dramatens uppsättning.
Plötsligt säger det bara ”poff” och så står ensemblen och tackar för
applåderna.
Johan Hilton i
Expressen fångar väl problemet med den felande slutet:
Regissören Eva Dahlman tycks
verkligen avsky nogsamt komponerade slut. Särskilt om de har en moraliserande
sida. Med Den goda människan i Sezuan gör hon – efter Angels in
America och Hedda Gabler – hattrick i att fullkomligt slakta
upplösningen i ett teaterstycke. Och lämnar Dramatenpubliken med en filosofisk
tummetott.
Vasaru att det handlade om, saru? Något om att
det är svårt att vara god när samhället är ont.
Också Aftonbladets Jenny
Aschenbrenner är kritisk:
Dahlman liksom ålar sig igenom
detta visserligen krångliga och svårspelade drama, men utan att bestämma sig
för att vare sig gå med hela vägen och drämma på med ett ideologiskt budskap om
den individuella medmänsklighetens omöjlighet i en kapitalistisk värld, eller
ta steget fullt ut åt andra hållet och montera ner och bryta sönder denna text
som öppnar sig mot så många håll.
Också musiken gör en fundersam. Det är bra musik med
skickliga musikanter. Men vad den har med pjäsens innehåll att göra är fördolt
i dunkel. Lars Ring i Svenska
Dagbladet skriver:
Efter paus framför ensemblen allt möjligt och
slår an en ton av vit amerikansk söder, ett antytt Asien och Torkel Petersson
sjunger Till havs så det brusar och dånar – mest för att han kan, verkar det
Men det är i alla fall bra teater. Lo Kauppi gör ett starkt intryck i dubbelrollen som Shen Te och
Shui Ta. Scenografin är häftig. Men det blir ett dystert slutintryck. Hur man
än vänder sig har man ändan bak. Bertolt måtte ha varit på dåligt humör när han
skrev denhär pjäsen. Som gammal kommunist hade jag blivit gladare om vi hade
fått en antikapitalistisk öppning. Men kanske är det i verkligheten såsom i
pjäsen. Den antikapitalistiska omvälvningen kommer aldrig.
Man kunde i alla fall glädja sig åt teatersupé på Frippes.
Det var gott och lite lullig blev jag.
Slöddret i tobaksbutiken |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar