torsdag 19 augusti 2010

Heja SJ! Det går bara bättre och bättre.


I morse spårade ett tåg ur i Kallhäll. SJ bröt samman. Inkan skulle åka till Stockholm med tåget 11.31 från Köping. Jag började misstänka att det kunde vara något lurt. På radio meddelade de att vissa tåg mellan Västerås och Stockholm var inställda. Om tåg från destinationer bortom Västerås sas inget, men man blir ju misstänksam så fort det är någon störning på järnvägen.

Vi loggade in på SJ:s hemsida. Där framgick att tåget var inställt från Hallsberg till Stockholm. Från Hallsberg, Örebro och Västerås fanns det enligt hemsidan ersättningsbuss. Däremot inte från Arboga och Köping. Hur skulle man nu tolka detta?

Vi frågar en människa - och vi ringde 0771-75 75 75. Där valde vi att trycka på 3 - trafikinformation.

- Vad säger ni är tåget inställt, sa den stackare som svarade

- Ja, det står på SJ:s hemsida

- Vad heter den sidan? Jag kan inte se det.

Till slut lyckades vi guida trafikinformationen till rätt sida. Ja, se där det var inställt. Javisst skulle det gå buss också från Köping.

- Jamen, det står ju inget om det; det står bara om ersättningsbuss från Örebro och Västerås.

- Ja, titta! Jag ska ringa trafikledningen och fråga. Jag ringer upp på din mobil senare.

Ja, på den vägen är det ännu. Vi vågade inte ta risken, utan jag körde Inkan till Västerås. Det blev 7 mil extra bilkörning. Ska vi säga att det är värt 150:-. Guidningen av SJ:s trafikinformation bjuder vi på. Om det är svårt att veta vilket konto pengarna ska tas ifrån kan jag föreslå VD:s lön. Enligt DN tjänar han 4 mille om året, så det blir väldigt marginellt.

Nu skickar jag det här inlägget till SJ. Följ den spännande vidare utvecklingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar