Sedan 1969 har det varit möjligt för kommunerna att ge bidrag till dom politiska partier som är representerade i fullmäktige. Syftet var att stärka partiernas ställning i den lokala demokratin. Partistödet kopplades samman med dom stora kommunsammanslagningarna under 1960- och 1970-talen. Antalet förtroendevalda minskade kraftigt i samband med kommunsammanslagningarna. I valet 1962 valdes drygt 32 000 fullmäktige i kommunerna, vilket motsvarade ungefär 230 invånare per vald fullmäktig. Efter alla sammanslagningar, i valet 1976, valdes bara 13 247 fullmäktigeledamöter, eller 630 invånare per vald. Sannolikheten att någonstans i bekantskapskretsen ha en politiker att kontakta minskade alltså med över 60 procent. Något borde göras för att främja andra kontakter mellan medborgarna och kommunen och dess politiker. Partistödet innebar att man satsade på att partiorganisationerna skulle fylla tomrummet.
Kärnan i motiven för det kommunala partistödet är alltså
relationen mellan partierna och medborgarna – den utåtriktade verksamheten. Men
partierna måste förstås också ha medlemmar och en organiserad verksamhet för
och med dessa. Så även det mer introverta har en roll att spela i
demokratidramat.
Däremot har ett par andra slag av kostnader av och till
betraktats med viss misstro. Det ena gäller dels pengar som lokala
partiorganisationer får från sin kommun och som dom skickar vidare uppåt i
hierarkin för att bidra till regionala och centrala partiinstansers verksamhet.
För det andra handlar det om att man med lokala pengar finansierar sådan
verksamhet som inte har särskilt mycket med kommunens verksamhet att göra. Det
kan t ex gälla att man betalar kampanjmaterial för riksdags- eller numera också
EU-val. Båda dom här invändningarna har att göra med det som kallas ”lokaliseringsprincipen”,
d v s att kommuner inte får bedriva verksamhet som inte kommer kommunens egna
invånare och det lokala territoriet till nytta och glädje.
I första hand kommer alltså kontakterna med medborgarna, och
lagstiftarna är mer tveksamma till verksamheter utanför kommunen, som bidrag
till högre partiinstanser eller verksamhet som i liten eller ingen del påverkar
kommunen och dess invånare.
Hur ska nu detta kontrolleras? Redan från början underströks
att någon statlig kontroll inte skulle får förekomma. Senare infördes en regel
att partierna till fullmäktige årligen måste rapportera vad dom använt pengarna
till. Till redovisningen skulle också fogas en granskning, vanligen utförd av
partiorganisationens egen revisor. Men någon speciell mall för hur redovisningen
skulle göras, vilka kostnadsslag som skulle tas med, om det skulle finnas
belopp o s v finns inte. Enda kravet var att redovisningen skulle lämnas. Om
inte riskerade partiet att inte få något partistöd.
För att illustrera ska jag ta dom redovisningar som
partierna i Skinnskattebergs fullmäktige lämnat för år 2024 och som ligger till
grund för utbetalning av stöd för 2026. Först kan det vara av intresse att se
hur mycket pengar det rör sig om:
|
Socialdemokraterna |
56 000 kr |
|
Sverigedemokraterna |
44 000 kr |
|
Liberalerna |
40 000
kr |
|
Vänsterpartiet |
28 000 kr |
|
Moderaterna |
28 000
kr |
|
Totalt |
196 000 kr |
Jag har efter bästa förmåga försökt dela in dom kostnader
som partierna har redovisat för 2024.
Introvert verksamhet
- S : lokalhyra och förtäring
- SD: medlemsvård, medlemsvärvning och lokalhyra
- L: lokalhyra, möten
- V: medlemsmöten, medlemsvård
- M: hyra möteslokal, medlemsmöten, medlemsvård
- C: aktiviteter för medlemmarna, medlemsmöten
I förhållande till
medborgarna
- S: annonsering, medborgarkontakter omnämns även i interna aktiviteter
- SD: pengar sparade för 2026 års kommunalval. Man får förmoda att man spar för propagandamaterial och annat riktat till väljarna
- L: annonser, polistillstånd (får man anta avser något offentligt event)
- V: utåtriktad verksamhet
- M: inget
- C: adventsfika i Heds kyrka
Administration
- S: reseersättning till ytterområdena
- SD: kontorsmaterial
- V: material
Överfört till
regional och central nivå i partiet
- L: Länsförbundet
Ej kommunala
angelägenheter
- SD: representerat vid regionala och centrala event i partiet, kampanjmaterial för EU-valet, valfondering för kyrkovalet, regionvalet och riksdagsvalet
Några kommentarer till redovisningen. Alla partier redovisar
interna aktiviteter som i första hand
involverar medlemmarna. ”Medlemsvård” nämns av flera. Min erfarenhet är att med
detta uttryck avses fester, vars vårdande syfte kan diskuteras.
I förhållande till
medborgarna/väljarna är det betydligt magrare. Det kan tyckas lite märkligt
eftersom åtminstone jag tolkar det ursprungliga syftet med partistödet var att
engagera medborgarna i den lokala demokratin. Moderaterna sticker ut med inget
utåtriktat att redovisa. Man kan kanske också sätta ett frågetecken för det politiska
innehållet i Centerns adventskaffe i Heds kyrka.
Överfört till regional
och central nivå inom partiet. Bara Liberalerna redovisar avgift till länsförbundet.
Jag tror inte att det är riktigt sant. Enligt en undersökning 2008 förekom
sådana överföringar inom samtliga partier. SD reglerar det till och med i sina
stadgar §17 mom 1c enligt vilken kommunförening ska leverera in 25 procent av
partistödet efter avdrag för 50 000 kronor till riksnivån. För SD i
Skinnskatteberg innebär det en visserligen liten summa (1 500 kronor per
år). I t ex Norrtälje kommun där beloppen var större ledde upptäckten till att
Liberalerna spräckte högerstyret då dom insåg att SD i kommunen var med och
finansierade SD:s trollfabriker med kommunala pengar.
Ej kommunala uppgifter.
Här utmärker sig SD genom att betala kampanjmaterial för EU-valet och att
spara pengar för kommande val som inte har med kommunen att göra (det nyligen
genomförda kyrkovalet, region- och riksdagsvalen 2026). Vidare har man betalat
för att delta i regionala och centrala partievent.
Sammanfattningsvis
Partierna använder inte det kommunala partistödet fullt ut
som det var tänkt. Interna aktiviteter för medlemmarna dominerar. Moderaterna
lyckas inte redovisa någon utåtriktad aktivitet alls, och man kan nog sätta ett
stort frågetecken för Centerns adventskaffe. Det utåtriktade arbetet gentemot
medborgarna/väljarna var nog det mest prioriterade för dom som skapade det
kommunala partistödet.
Tveksammare är det med överföringar till partiets läns- och
riksnivåer. Bara Liberalerna uppger sig betala sådana avgifter, men det är nog
inte sant. Inte minst är SD bundna av sina egna stadgar att avstå en del av det
kommunala partistödet till Stockholm. Dom skriftlärda har motvilligt accepterat
sådana överföringar, men bara om dom kommer med något slags motprestation från
distrikts- och riksorganisationerna.
Riktigt dubiöst är det med kostnader som är direkt inriktade
på att stödja partiets nationella politik och hjälpa till att sprida partiets
åsikter och ståndpunkter eller agerande i forum som man måste vara väldigt
böjlig i sin tolkning för att få till som kommunala angelägenheter. Kyrkoval
och EU-politik är tydliga exempel. Det här kan knappast anses vara lagligt
eftersom kommunen därigenom indirekt finansierar sådant som inte ligger inom
kommunens kompetens.
Det är illustrativt, att SD utmärker sig här. Dom lokala
SD:arna kan ju framstå som tama, ja rent av hövliga och laglydiga. Men genom
att med kommunala medel vara med och finansiera trollfabriker och SD:s agerande
i helt andra fora än det kommunala, markerar dom sin tillhörighet till ett
obehagligt parti med ett nazistiskt förflutet, som än idag då och då bubblar
upp till ytan.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar