lördag 29 september 2012

Doctor promota

Emma och Nils



Det har varit doktorspromovering i Blå hallen i Stockholms stadshus. Det var Emma som var promovenda. När Hanna för åtta år sedan promoverades i Uppsala talades det latin oavbrutet i fyra timmar och på podiet häckade ärkebiskopen och den med ordnar fullbehängde Anders Björck. Efter att ha kollat på videon från förra årets ceremoni på SU:s hemsida väntade jag mig en lite modernare variant. Men Stockholms Universitet tycks ha fått ett återfall. Av de fyra promotorerna talade tre med, måste nog tillstås, mycket varierande framgång latin. Men det var stiligt och Emma fick sin lagerkrans och sitt diplom i den till parnass omvandlade trappan i Blå hallen. Efter ceremonin var det middag i Gyllene salen med de närmast berörda. Strikt klädkod gällde för middagsätarna. Emma hade lång klänning och Nisse frack. Alternativ var folkdräkt eller uniform, men det ansågs inte möjligt att lägga vantarna på en Kävlingedräkt och bedömningen gjordes att brevbäraruniform inte var vad som avsågs med ”uniform”.

Stockholms Universitets rektor Kåre Bremer inledde med ett ganska obehagligt tal. Det bestod till lika delar av skryt över SU och lismande fjäsk för utbildningsministern (”majorhelvetet”) kryddat med akademisk imperialism (SU borde som jätten Gluff-Gluff sluka både KTH och KI). Det talet kunde gärna ha fått vara på latin. Eller varför inte på klingonska.

Kul var dock att min gamle kompis Gunnar Wallin var på plats och utsågs till jubeldoktor vid humanistiska fakulteten. Grattis Gunnar!

På min tid – på 70-talet – var många av oss skeptiska till ceremonier (”min livsåskådning förbjuder mig att ha julgran”) så jag är inte själv promoverad. Det närmaste promoveringsceremonin jag kom var när Chefen för Roslagens luftvärnsregemente ringde fel och frågade ”var ska vi ställa upp kanonerna?” När jag blev professor i Göteborg hade jag något reviderat inställningen (fortfarande ingen julgran) och lät mig installeras: En spöklik tillställning med installandi iklädda fotsida kappor (talarer).

Nå, nu är Emma vederbörligen promoverad och därmed gift med vetenskapen, vilket signaleras av doktorsringen som enligt reglerna ska bäras på vänster ringfinger utanför eventuell vigsel- eller förlovningsring. Och lagerkransen förmodar jag att man kan koka soppa på. Grattis Emma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar