Och än slank det ned i diket |
Nu sjunger ProAros på
sista versen. Kommunfullmäktige i Västerås beslöt i våras att kommunens egen
utförarorganisation ProAros inte längre skulle ansvara för skolan. Det ska
istället de gamla före detta beställarnämnderna göra.
Beställar-utförarorganisationen i Västerås infördes med buller och bång för 20
år sedan. De partier som en gång tog initiativet tar nu sin hand ifrån sin egen
skapelse – åtminstone vad gäller styrningen av skolan. Andra stora förändringar
i kommunernas politiska organisation som på det här sättet efter ett antal år
har spelat ut sin roll är kommundelsnämnder och systemet där facknämnder
ersätts med utskott i kommunstyrelsen.
Huvudingredienserna i den politiska organisationen i
kommunerna är fullmäktige som är det beslutande organet (kommunens ”riksdag”),
kommunstyrelsen och nämnderna. Styrelsen och nämnderna som vanligen organiseras
efter olika ämnesområden (som skola, social, teknik o s v) har dels till
uppgift att förebereda fullmäktiges beslut, dels att fungera som styrelser för
de olika professionella förvaltningarna.
Sedan 1970-talet har ett flertal variationer på det här
temat provats i kommunerna. Förändringarna har genomgående motiverats med att
demokratin skulle förbättras och att verksamheten skulle bli effektivare. Mixen
mellan dessa båda motiv har varit lite olika, både mellan de olika reformerna
och mellan olika kommuner. Men ”mer demokrati” och ”mer effektivitet” har
alltid funnits med.
Första vågen:
Kommundelsnämnder
Den första vågen som startade redan i slutet av 1970-talet
var kommundelsnämnderna. Nu skulle indelningsgrunden för nämndapparaten inte
längre vara ämnesvis, utan istället geografisk. Det skulle i varje kommundel
finnas en nämnd med ansvar för, om inte all, så i alla fall många olika
verksamheter. Det var en väldig entusiasm för kommundelsnämnderna vid den
tiden. Snart sagt alla skulle ha sådana, men det blev bara ett tjugotal och så
småningom svalnade entusiasmen och man började lägga ned. Nu finns bara en
handfull kommuner med kommundelsnämnder kvar.
Kommundelsnämnderna illustrerar fint hur de olika motiven
kunde användas. Huvudmotivet var ”mer demokrati”. Hur detta skulle uppnås var
dock höljt i dunkel. Till exempel tillät man inte kommundelarnas väljare att
välja kommundelsnämnder. Det gjorde istället fullmäktige med resultatet att
alla kommundelar fick samma partipolitiska sammansättning oavsett hur väljarna
i kommundelen röstade. Storstäderna var sena med införandet – det kom först mot
slutet av 1980-talet och början av 1990-talet. Vid sidan om demokratiargumentet
anfördes också att det skulle bli effektivare. I t ex Stockholm infördes
stadsdelsnämnder med argumentet att staden skulle (också det på något gåtfullt
sätt) spara miljonbelopp på dem. Ungefär samtidigt fanns det kommuner som länge
haft kommundelsnämnder som lade ned dem. För att spara pengar!
Andra vågen:
Beställar-utförarmodellen
När man tröttnat på kommundelsnämnderna kom
beställar-utförarmodellen. Det skulle finnas en uppsättning politiska nämnder
som skulle beställa utförandet av verksamheten från en annan uppsättning
politiska nämnder. Stor energi las ned på att skriva låtsasavtal mellan olika
delar av samma kommun. Västerås var en kommun som mycket konsekvent införde
beställar-utförarorganisationen. Utförarorganisationen ProAros skapade för att
sköta hela den så kallade mjuka sektorn – d v s skola, socialtjänst, kultur och
fritid. Bakom reformen låg framförallt Socialdemokraterna under ledning av
kommunalrådet Åke Hillman. Hillman
och socialdemokraterna var mest intresserade av effektivitetsmålet. Demokrati
har aldrig varit något som särskilt mycket har intresserat de styrande i
Västerås. Men nu tycks ProAros närma sig vägs ände. Och det är
socialdemokraterna som går i bräschen för avskaffandet.
”Blir tydligare. Medborgarna måste veta vem de ska vända sig
till med frågor om skolan. Det blir lättare utan Proaros,” säger kommunalrådet Anders Teljebäck (S) i en intervju i
VLT.
Det är tydligt att det är demokratimålet som kommunalrådet
syftar på. Medborgarna ska veta vem det är som har ansvaret för skolan så att
de kan ha en möjlighet att påverka. Men Teljebäck vore inte kommunalråd i
Västerås om han inte också framhöll effektivitetsargumentet: skolan kan
utvecklas bättre och man spar pengar.Moderaten Tomas Salzmann är än tydligare: I ett debattinlägg skriver han att
40–50 miljoner kronor sparas när Proaros ledning tas bort.
Alltså infördes beställar-utförarorganisationen för att få
bättre ekonomi och demokrati och nu ska den skrotas för att få bättre ekonomi
och demokrati!
Tredje vågen: Inga
nämnder
En tredje våg av manipulationer med den politiska
organisationen innebär att de ämnesvisa facknämnderna läggs ned och ersätts med
utskott i kommunstyrelsen. Surahammar var en kommun som var tidigt ute med en
sådan organisation. Allehanda stolligheter infördes som skulle förbättra
Surabornas lokaldemokrati. Förstås finns organisationen numera inte kvar.
Enligt en rapport från Förvaltningshögskolan (Karlsson m fl
2009) hade 24 kommuner år 2008 infört en sådan organisation. En av dessa är
Skinnskattebergs kommun. Motiven för att ha en organisation utan ämnesvisa
facknämnder skiftar. Forskarna specialstuderade 14 av dessa kommuner. De motiv
som oftast nämndes var i tur och ordning ”att vitalisera fullmäktige”, ”att
förbättra demokratin allmänt”, ”helhetssyn” och ”att skapa tydligare
ansvarsstruktur”. Det tycks med andra ord mest handla om demokratimålet, men i
motivbilden finns också renodlade effektivitetsargument som ”att förbättra den
kommunala verksamhetens kvalitet”, ”öka samordningen mellan kommunala
verksamheter” och ”spara pengar”.
Ett annat typiskt drag för egentligen alla de här
organisationsreformerna är, att man anser sig vara ganska unika; det är i den
egna kommunen som denna speciella form för organisation har utvecklats. Det är
förstås inte så. När det gäller den ”tredje vågen” – att avskaffa nämnderna –
så har modellen långt tidigare tillämpats i norska kommuner där syftet
framförallt varit att åstadkomma helhetssyn och att politiken ska styras av mål
och visioner och inte plottra med detaljer.
Varför kroknar de nya
organisationsmodellerna?
Rent allmänt kan man säga att de olika organisatoriska
modeflugorna visst har åstadkommit förändringar i hur politikerna beter sig.
Däremot är det inte alltid som förändringarna har varit i linje med vad man har
förväntat sig från början och vad som varit målen med omorganisationen. Däremot
har det i alla fallen varit i stort sett omöjligt att konstatera att den
förändrade politiska organisationen skulle ha lett till förbättrad
lokaldemokrati i meningen att medborgarna skulle ha blivit mer aktiva och
engagerade.
Den brutala sanningen är förmodligen att om man ändrar
organisationen på rådhuset, så får man förändringar i rådhuset, men knappast
utanför rådhuset. Medborgarna i gemen struntar huvudsakligen i hur politikerna
organiserar sig. Eftersom det för de flesta reformatorer har känts lite futtigt
att ha ändrat beteende på rådhuset som mål, har man haft mer vidlyftiga
demokratimål för sina reformer. Och eftersom dessa inte uppnåtts så framstår
reformerna som praktfulla fiaskon.
Detta är förmodligen en av orsakerna till att intresset för
en organisatorisk modefluga efter ett tag ebbar ut. En annan orsak är att inte
ens de interna konsekvenserna alltid har blivit de som man förväntat sig
eftersom man vanligen inte har tagit hänsyn till partipolitikens egen logik.
Ett viktigt inslag i både beställar-utförarmodellen och modellen utan
facknämnder är t ex att politikerna ska ägna sig åt mål och inte syssla med
detaljer. Nu är det emellertid så att det är detaljerna som medborgarna är
intresserade av. Den politiker som kan styra detaljerna har goda chanser att
bli omtyckt och få röster.
När jag har haft föredrag för kommunalpolitiker har jag
ibland ställt den lite retoriska frågan ”är det någon som någonsin blivit
uppringd av en medborgare som vill påverka en målformulering”. Hittills har
ingen politiker svarat ja på den frågan.
Ett tredje skäl till avsvalnande intresse är den
pendelrörelse som många tyckt sig kunna iaktta i organisationsreformer. En
reform med ett bestämt syfte renodlas, varvid dess nackdelar framträder
tydligt. Så småningom blir nackdelarna så besvärade att man tvingas göra en
motreform. Efter en tid framtvingar den renodlade motreformen en motmotreform
där man återgår till den första reformen. Och så vidare pendlar organisationen
mellan motpoler i all evighet.
Referens
David
Karlsson, Olof Rommel & Johan Svensson (2009) Alternativa politiska organisationer
En studie om kommuner som avskaffar sina facknämnderoch
inrättar fullmäktigeberedningar och styrelseutskott Stockholm: Sveriges Kommuner och Landsting
Lärorikt och intressant!
SvaraRadera