Under den nästan
permanenta krisen i Skinnskattebergs kommun har frågan dykt upp vad partierna
ska vara bra för. Det är uppenbart för den läsare som här har följt
utvecklingen i kommunen att partiväsendet i kommunen har starka dysfunktionella
inslag. Så frågan är berättigad. I det här inlägget ska jag stöta och blöta
frågan, fast på ett mer allmänt plan, alltså utan några direkta referenser till
den lokala utvecklingen.
Att demokratisk politik organiseras av partier tar dom
flesta, en del dock med beklagande, som något av en självklarhet. Så har det
inte alltid varit. I kommunerna har partierna spelat en roll i valen. I svenska
kommuner utövades beslutanderätten till en början främst på stämmor
(kommunalstämma eller allmän rådstuga) med alla röstberättigade. Successivt
infördes ett representativt system, där val kom att ersätta allas deltagande,
men det var först på 1930-talet som fullmäktigeinstitutionen slog igenom i mer
än hälften av kommunerna. På stämmor fanns inte samma förutsättningar och behov
av partier som i val av representanter. Men även under stämmosystemet kom,
särskilt med rösträttens utvidgning, klassmotsättningar i dagen. Högern oroade
sig för att industriarbetarna, som var samlade på en centralort, skulle ha
lättare att delta än bönderna som ofta hade längre väg till stämman. Det var
också på 1930-talet, samtidigt med att det representativa systemet slog igenom,
som andelen på partivalsedlar valda fullmäktige ökade kraftigt. Statsvetaren
Jacob Aars (1992) beskriver hur partier i den norska vallagen till och med var
förbjudna. Det var straffbart att ”[…] uddele
eller lade uddele Stemmesedler eller Lister.”
Men att fullmäktige sedan slutet av 1930-talet huvudsakligen
valts på partilistor betydde inte att partierna spelade en avgörande roll i den
politik som efter valet ägde rum i kommunerna. Först efter den andra
kommunindelningsreformen på 1970-talet kom partierna att få den centrala
ställningen i kommunpolitiken. Då införde dom flesta kommuner ”majoritetsmarkeringar”
som att alla nämnd- och styrelseordförande valdes av det eller dom partier som
hade majoritet i fullmäktige. Det är ett system som jag i andra sammanhang har
kallat ”kvasiparlamentarism” (av latinets quasi
med betydelsen ”liksom” eller ”som liknar”). Föreställningen fanns att
medborgarnas kontakt med kommunen i dom gamla småkommunerna främst skedde genom
kontakter med bekanta som hade uppdrag. I dom nya stora kommunerna minskade
sannolikheten att man i sin omgivning skulle ha någon vald att kontakta. Mer av
kontakterna skulle komma att kanaliseras genom partierna. För att underlätta
partiernas verksamhet infördes också möjligheten för kommunen att ge ekonomiskt
stöd till partierna.
Har partierna tappat
markkontakten?
Men samtidigt som partierna tilldelats en viktigare roll har
partiväsendet sjangserat. SNS demokratiråd radar i sin rapport 2000 ”Demokrati
utan partier” upp olika långsiktiga trender av förfall. Medlemsantalet sjunker.
En framskrivning visar att den sista partimedlemmen försvinner år 2013 (riktigt
så illa blev det nu inte). Uppgiften att rekrytera kandidater till olika
förtroendeuppdrag blir allt svårare att uppfylla. Medborgarna visar ett
fallande förtroende. Partiidentifikationen – känslan av att tillhöra ett visst
parti, att vara en starkt övertygad anhängare, minskar.
Till detta kommer, åtminstone enligt vissa författare,
centralisering och toppstyrning av partierna. Partiväsendet påstås också vara
stelt och ålderdomligt och inte kapabelt att fånga upp nya förändringar i
samhället. Dom flesta partier kom till för sisådär hundra år sen. Den norske
statsvetaren Stein Rokkan och den amerikanska sociologen Seymour Lipset skrev
1967 om ”det djupfrysta partisystemet”. Likt avlagrade sediment av dom stora
samhällsförändringarna fanns partierna – djupfrysta. Dom förändringar som dom
pekade på var nationsbyggandet, industrialiseringen och urbaniseringen. Mot
Lipsets och Rokkans tes kan invändas att i bland annat den svenska kontexten
har nya partier kommit till efter dom djupfrysta. Man kan påminna om
Kristdemokraterna, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna.
Många av dom problem som partierna och partisystemet tycks
ha hänger ihop med relationerna mellan partierna, medborgarna och omvärlden.
Medlemsraset, tilltagande rekryteringssvårigheter, det minskande förtroendet
från medborgarnas sida, den avtagande partiidentifikationen. Allt detta pekar
på hur partiernas markkontakt allt mer går förlorad. Påstådd centralstyrning
och partiernas oförmåga att svara på nya samhällsförändringar kan ses i samma perspektiv.
… men vid liv i
kommunhusen
”Partiernas död” har många velat proklamera. Men det finns
också en annan värld där partierna är alive
and kicking. Det är i dom politiskt valda systemen. Det är i statliga
politiska organ – regeringen, riksdagen, kommittéväsendet och i viss
utsträckning också i myndigheterna. Och det är i särskild mån i kommunalhusen.
Kommunallagen, som är kommunernas konstitution, är i mycket en orealistisk och
obsolet konstruktion. Här finns fullmäktige, kommunstyrelse och nämnder för
olika verksamhetssektorer. Dom olika organen tilldelas av lagen olika roller.
Fullmäktige är beslutande. Styrelsen och nämnderna är beredande och
verkställande. Olika modevågor som av och till sprids av konsultbranschen kan
dela ut andra roller. Det föreskrivs t ex ibland att vissa organ ska vara
beställare medan andra är utförare, och att dom träder i kontraktsliknande
relationer med varandra.
Om vi betraktar kollektivet av förtroendevalda politiker
finns lagen eller ibland någon organisatorisk modevåg som rollhäften som delar
ut olika roller till olika politiker. Men det finns också en annan
organisation. Systemet gör att dom valda också indelas efter en annan dimension
– den partipolitiska. Samma partier återfinns i det kvasiparlamentariska
systemet på alla nivåer och i alla organ.
Detta betyder att den valde har två olika rollhäften och två
olika logiker att välja emellan: Den av lagen föreskrivna logiken av makt- och
arbetsdelning och å andra sidan den partipolitiska logiken med maktmaximering
som mål. Mycket tyder på att det är den partipolitiska logiken som vinner
tvekampen. I valet mellan att företräda sektorsintressen eller partilinjen
vinner oftast partilinjen. Allt fler politiker ser sig i första hand som
partiföreträdare. På så sätt kommer kommunpolitiken att fungera alldeles
annorlunda än hur den beskrivs av lagen.
Chicago,
Sovjetunionen och dom svenska kommunhusen
En anekdot som berättats för mig av sociologen och
kommunforskaren Terry Clark vid Chicagouniversitetet belyser hur den här
fokuseringen på partilogiken trots många dysfunktionella drag också har en
viktig funktion för att samordna ett formellt fragmenterat system:
Chicagoregionen
utgörs av Cook county. Det finns nästan 130 kommuner inom countyt och
mer än 800 olika kommunala enheter. Terry berättar om hur han hade en besökare
från Moskva. Det här skulle ha varit på Sovjetunionens (salig i åminnelse) tid.
När Terry berättade om regionens struktur föll hakan på ryssen, som förvånat
undrade hur allt detta kunde fungera. Vi var nere på stan, fortsatte Terry, så
jag tog med honom till det stora huset med mässingsskylten Cook County Democratic Party. ”Jag pekade på skylten och sa att det
är det här som får det att fungera.” Då spred sig ett förklarat sken över
ryssens ansikte: ”Då förstår jag. Vi har samma system hemma.”
Vad är det som gör att partierna på det här sättet fungerar
som koordinator. Svaret kan kanske sökas i vad partierna erbjuder dom valda.
Partierna skapar lojaliteter. Det
uppstår band mellan medlemmarna av olika slag. Även ideologierna är
lojalitetsskapande. Ideologierna utgör gemensamma verklighetsuppfattningar och
värderingar. Partierna skapar beroenden.
Den roll som valsystemet ger partierna för rekrytering och bemanning gör att en
valds politiska framtid ligger i partiets hand. Partierna skapar mötesplatser. Man möts regelbundet på
möten i partiet och i olika grupper inom partiet. Partiet erbjuder också
mötesplatser i form av partigruppsmöten på olika nivåer i den kommunala politiska
organisationen. I alla dessa sammanhang utbyts information och utformas
gemensamma handlingslinjer.
Denna sista aspekt har särskilt studerats av statsvetaren Gissur
Erlingsson i rapporten ”Partier i kommunalpolitiken” (2008), där han i två
fallstudiekommuner beskriver dom konkreta samordningsmekanismerna inom
Socialdemokraterna och Moderaterna.
Om partierna inte
funnits
Om partierna inte funnits i kommunalpolitiken, hur skulle då
beslutsfattandet organiseras? Om alla valda helt saknade sådana här band av
lojaliteter, beroenden och mötesplatser skulle man tvingas att för varje
kontroversiell fråga, där inte alla från början hade samma ståndpunkt, att
bygga upp en majoritet. Risken för inkonsekvent politik skulle då öka.
Bytesvarorna skulle vara just lojaliteter och beroenden. Risken för korruption
blir snubblande nära. Det skulle också kunna inträffa att det finns andra
grupperingar som skulle ta över och skapa nya röstningsblock. Men, vad vore då
dessa om inte partier?
SNS demokratiråd ägnade 2000 års rapport åt ”Demokrati utan
partier”. I huvudsak är det en bild av en svagare demokrati som forskarna där
målar upp. Andra aktörer, media, påtryckningsgrupper och trender skulle få
större makt över att forma och artikulera medborgarnas krav och önskemål. I
beslutsfattandet skulle man få se större makt åt experter och tjänstemän.
Prioriteringar skulle kunna skifta snabbt med risk för inkonsistenta beslut.
Parlamentarismen skulle vara ogenomförbar. Mer makt åt ämbetsmännen. Däremot
skulle funktionen att vara en kanal mellan medborgarna och statsmakten knappast
påverkas. Medborgarna har i mångt och mycket redan övergett partierna.
Konsekvenserna för rekrytering skulle bli allvarliga. Den
som väcker mest uppmärksamhet skulle bli vald. ”Det skulle bli fler galningar i
politiken” skriver SNS-forskarna. Slutsatsen är sinister:
De politiska partiernas sorti skulle lämna ett maktvakuum som de
starkaste aktörerna snabbt fyller ut. Därmed ökar välorganiserade och
resursstarka särintressen sitt inflytande. Ett samhälle utan partier skulle
leda till ökad makt för rika särintressen, teknokrati och karismatiska
ledargestalter.
Finns det ett
alternativ?
Inspirerade av den tyske filosofen Jürgen Habermas växte bland
statsvetenskapliga teoretiker under slutet av 1900-talet fram idén om deliberativ demokrati. Demokrati handlar
inte om konkurrens eller till och med strid mellan på förhand bestämda åsikter.
I den deliberativa demokratin växer istället den gemensamma ståndpunkten fram
genom en rationell kommunikation. Det är inte deltagarnas makt eller auktoritet
som är avgörande för vad man slutligen kommer fram till, utan det är
argumentens kvalitéer som har betydelse.
Kritiker mot dom här idéerna har hävdat att det inte är
realistiskt att ett sådant samtal skulle kunna genomföras utan att aktörer
skulle använda eller sträva efter makt. Makten smyger sig in i processen och
tränger undan det rationella samtalet. Den belgisk-brittiska statsvetaren Chantal
Mouffe hävdar att målet, konsensus, att bli överens är ett bländverk. Ett enigt
folk är ett förtryckt folk. Den svenska idéhistorikern Sven Erik Liedman
skriver (1986). ”Det som gör demokrati, är vad jag förstår, inte att vi är
eniga utan att vi har rätt att vara oeniga och till och med uppmuntras
därtill.”
Demokrati med partier
det minst dåliga?
Dom politiska partierna är inte särskilt populära. Dom tänks
fylla en rad funktioner i det demokratiska systemet. Dom förväntas artikulera
medborgarnas krav och önskemål. Dom organiserar i dom valda organen
beslutsfattandet. Genom sina samordnande funktioner underlättar dom
beslutsfattandet och får annars fragmenterade organisationer att fungera
någotsånär enhetligt. Men bristerna är samtidigt stora: Det handlar framförallt
om den svaga och närmast avbrutna länken mellan folket och partierna.
Alternativa sätt att ordna det kollektiva beslutsfattandet
har kritiker menat skulle leda till kaos, inkonsistent politik, mer makt åt
rika särintressen, ämbetsmannamakt och en osund likriktning. Till dess att
någon kommer på ett mindre dåligt sätt att organisera demokratin lär vi få dras
med den ofullständiga partidemokratin. Den amerikanska statsvetaren Kay Lawson
uttryckte det (1993) ”Om partierna inte hade funnits idag, skulle vi uppfinna dem
i morgon”.
En kunnig och opartisk tjänstemannakår skulle vara bättre rustad att styra utifrån kunskap, lagar och regler än kommunpolitiker som bara ser till egenintresse och makt.
SvaraRaderaTjänstemannakåren skulle kunna styras av staten, till exempel genom länsstyrelserna. Det skulle ta bort småkommunernas problem med inavel och olagligheter i partier som har svårt att rekrytera bl.a eftersom samma personer klamrar sig kvar vid makten.
Det du föreslår är i praktiken att det kommunala självstyret avskaffas. Jag är skeptisk. Det har hittills inte visat sig att staten är så särskilt bra på att bedriva verksamhet. Men din kommentar illustrerar också med all önskvärd tydlighet vad som händer med förtroendet för dom demokratiska institutionerna när partierna kraschlandar. Väljarna har ett stort ansvar. Men väljarna måste vara välinformerade. Korrupta politiker lägger på olika sätt locket på. Det behövs en folkrörelse mot korruption och också en folkrörelse mot den lögnaktiga högerpopulismen (läs: SD och dess svans). Annars famlar väljarna i blindo och korruptionen rullar på med sisådär 90 procent av rösterna i val efter val.
SvaraRaderaVar kanske väl svepande och generaliserande avfärdande mot statens mångfacetterande verksamhet?
RaderaVar skolan sämre när den var under statligt styre?
Det verkar inte gå att driva små kommuner med eget styre, utan ren tur att bra folk hamnar i styret. Det finns helt inte tillräckligt många kompetenta personer som engagerar sig politiskt.
Med kompetenta tjänstemän är skillnaden avgrundsdjup mellan dem och de som har makten. Politikerna förstår inte frågorna och avfärdar kunskapen.
Skinnskatteberg verkar ha jämnat ut skillnaden genom att anställa odugliga tjänstemän. Vilket istället verkar leda till ättestupa för hela kommunen.
Kan inte tänka mig att det skulle vara sämre om en större myndighet ansvarade för att anställa kompetent folk och att dess beslutsfattare därmed hade mer än ankdammskunskap och inte drevs av egna lokala, privata intressen
Länsstyrelsen kunde vara mer en resurs än kanske lägga sig. Men det kräver att en kommun är beredd att lyssna. Länsstyrelsens fokus har också ändrats över tiden, nu är det mer miljö än samhällsplanering och styrning.
SvaraRaderaHopplöst att svara eftersom alla här väljer att vara anonyma,
SvaraRaderamen du som skrev
"Skinnskatteberg verkar ha jämnat ut skillnaden genom att anställa odugliga tjänstemän. Vilket istället verkar leda till ättestupa för hela kommunen."
du verkar veta vad du talar om
Så här små kommuner som Skinnskatteberg borde inte ha inflytande över annat än den frivilliga verksamheten
Beskattningsrätten är rena rånet, eftersom pengar försnilkas genom vanskötsel och korruption
Ett lokalt tjänstemannastyre här (mer än redan nu existerar) är ingen lösning, eftersom kompetens inte kan rekryteras hit.
Det skulle visserligen göra slut på politikernas möjligheter att sko sig (och sina anhöriga) men öka tjänstemännens i motsvarande grad.
En regional tvångsförvaltning är vad vi (tyvärr bara i teorin) kan hoppas på
De som vanstyr har idag 23 av kommunens 25 fullmäktigestolar och en viss minskning väntar nog efter valet, men 23-2 är ett så starkt överläge att förändring till ett fönuftigare styre inte är realistikt att räkna med.
Inte tvångsförvaltning heller, men kanske tvångssammanslagning?
(Måtte vi bara inte bli hopslagna med Fagersta!)
Det är tråkigt att inte fler orkar bekymra sig om hur våra skattemedel förvaltas, medan det fortfarande (förmodligen) går att vända skutan..
Men när inte ens revisionen bryr sig.. 🤷♀️
Tja det är mer Titanic än ättestupa som jag associerar till..
Kanske en sång innan kommunen går under skulle underlätta?
Lena Loven Rollen och hennes styrda socialdemokrater brukar ju framhålla att allt blir bättre, bara ingen klagar, så de skulle väl kunna fila ihop några trevliga rader, att sjungas samstämmigt, som vi kan åtminstone positivt gnola, medan vi ser skattekronorna försvinna ner i djupa hål.
(Men nog skulle jag föredrar statlig tvångsförvaltning, via länsstyrelsen)
Skola och omsorg skulle kunna organiseras i en större länsövergripande organisation, likvärdig skola och vård i Västmanland!
SvaraRaderaDessa verksamheter står för 85-90% av en kommuns budget. Sedan har vi miljö och bygg verksamhet, i princip ren myndighets utövning dominerar denna verksamhet och kan med fördel organiseras på läns nivå. Teknik och servis som sköter huvudsakligen förvaltningslokaler, gata, park, vatten, avlopp & allmännyttan funkar den verksamheten i ett större sammanhang?
Det man bör definiera, är hur det lokalpolitiskt
Inflytande är av vikt i styrning och ledning av dessa verksamheter? Vad skulle inte tillgodoses om de styrdes på tex. länsnivå?
Sedan har vi de frivilliga verksamheterna,
Kultur och fritidsverksamhet, lokal näringslivs verksamhet. Dessa utgör en väldigt liten del av kommunens totala budget men den lokala kultur och fritids verksamheten är viktig för byggdes identitet och sammanhållning enligt min mening. På detta område är det viktigt med lokaldemokrati i fördelningen och prioritering av skattemedel inom området.
Det man kan konstatera i sammanhanget är att vårt lands befolkningsmängd motsvara en europeisk storstad ca 10 miljoner innevånare. Vi har en organisation med 290 kommuner, 21 regioner, en riksdag och alla tillhörande statliga verk och myndigheter. Vad är det som hjälper eller stjälper vårt land med denna enorma organisation? Hur kan vi organiserar oss effektivt ur ett ekonomiskt och demokratiskt perspektiv? Kunskap, öppenhet är ledorden i alla välmående organisationer. Höger vänsterskalan i politiken är en belastning ur ett demokratiskt perspektiv. Det finns i grunden bara ett sätt att göra saker och på och det är på rätt sätt. Höger vänster konflikten får konsekvensen att samhällsbyggets transparens blir fördunklad. Dolda särintressen får en grogrund utan möjlighet till ett öppet ifrågasättande. Politiska partierna blir som slutna samfund
som tycker och tror utan att någon utomstående vet av vem, vilka motiv och grunder ligger bakom samfundets uppfattningar Vi behöver en enklare skala. Jag ser en lodrät skala där uppåt är rätt och neråt fel. Jag ska ge ett exempel på hur lätt det då blir. Politisk fråga: Är det rätt eller fel att kriga? Nu kan ni alla placera er på den nya politiska skalan med er politiska åsikt! Vem kan påstår att demokrati är svår? Det handlar bara om att ställa rätt frågor för att kunna gå rätt väg. Det finns grundläggande övergripande frågor där en övervägande majoritet av Sverige och övriga värdens folk är eniga. Där börjar den verkliga demokratin.
Du väcker frågan om Sverige med drygt 10 miljoner invånare, 290 kommuner och 20 regioner är överorganiserat. Per 10 miljoner invånare finns det 293 kommunala enheter i Sverige. Det är nära botten i EU. Danmark hamnar sist med 172 kommuner per 10 miljoner invånare. Andra länder som har färre än Sverige är Litauen, Nederländerna och Irland. 15 länder har 300 – 2000 kommuner per 10 miljoner och sju länder har mer än 2 000. Rekordet innehas av Frankrike, Slovakien och Tjeckien med mer än 5 000 kommuner per 10 miljoner invånare. Så, i ett internationellt perspektiv stämmer det inte att Sverige skulle vara överorganiserat.
SvaraRaderaEtt särdrag för Sverige och även dom övriga nordiska länderna är att tyngdpunkten ligger på att leverera välfärdstjänster (vård, skola, omsorg, kultur, fritid). I många andra länder levereras dom tjänsterna av icke-offentliga aktörer. Men en annan uppgift är ”utvecklingspolitiken”: Att svara för ortens utveckling genom samhällsbyggande och som invånarnas ”intresseorganisation” gentemot omvärlden. Svenska kommuner sysslar förvisso med det, men tyngdpunkten ligger på den sociala välfärden.
Detta är en paradox. Det finns en allmän uppfattning att social välfärd ska vara lika i hela landet samtidigt som detta upplevs som kommunernas huvuduppgift, medan ortens utveckling knappast kan drivas av någon utomstående.
Men även när det gäller välfärden kan det finnas värden i decentraliseringen. Staten är inte alltid god. Särskilt inte just nu. Den kommunala självstyrelsen ger en möjlighet för den nationella oppositionen att driva välfärdspolitiken åtminstone lite i en annan riktning än vad den onda staten vill.
Höger-vänsterskalan är kopplad till industrisamhällets klassmotsättningar men jag menar nog att den fortfarande har relevans. Det gäller inte minst i välfärdspolitiken, men kanske även i utvecklingspolitiken. En annan paradox är att kommuner med ”vänstermajoritet” ofta har lyckats bättre eftersom dom är öppna för samarbete med näringslivet medan ultraliberala borgerliga styren helst håller sig undan.
I diskussionen har på senare tid lanserats en annan skala GAL-TAN-skalan där Grön, Alternativ och Liberal ställs mot Traditionell, Auktoritär och Nationalistisk. Men jag tror inte att vi någonsin kan bli överens om att Vänster eller GAL är rätt och Höger eller TAN är fel.
Intressant Henry!
SvaraRaderaÄven om "den goda självstyrelsen" blir slumpartad och beroende på i vilken kommun en råkar bo.
Om inte annat utmanar GAL - TAN röd-grönskalan. I var och ens egen reaktion och känslor inför GAL - TAN kanske svaret på röd-grönskalans relevans finns?
Sverige har få kommuner per 10 miljoner invånare jämfört med övriga Europa. Men andra länder har väl fler invånare per kommun och jämnare fördelning av antal invånare per kommun?
Det kanske behövs en viss volym för att kommunen ska bli funktionell och slippa skalnackdelar?
I Sverige varierar antalet invånare per kommun mellan några få tusen till nästan 985 000 invånare. Minns inte vad medeltalen var men i ett uppdrag tidigare använde vi medlet av de 287 minsta kommunerna (blir mycket lägre och har en normalare fördelning).
Det är lite sjukt att kommuner med 4 tusen invånare ska organiseras och fungera på samma sätt som kommuner med 12 tusen invånare som med 36 tusen och 108 tusen osv.
Dom data om antal kommuner per 10 miljoner invånare jag återgav i min förra kommentar avsåg både lokal och regional nivå. Om länderna rangordnas efter genomsnittlig kommunstorlek (bara lokal nivå) blir resultatet i princip ungefär detsamma. Sverige har bland de största genomsnittliga kommunerna i EU (30 000 invånare per kommun); nummer sex i rangordningen inom EU. Vad gäller spridningen i kommunstorlek inom länderna finns det sämre med data. Minst spridning har Tjeckien, Frankrike, Slovakien, Ungern, Spanien, Österrike och Tyskland (mer än 50 procent har färre än 2 000 invånare) samt Irland, Nederländerna, Danmark och Grekland (mer än hälften har mer än 20 000 invånare). Sverige ligger i ett mellanskikt tillsammans med t ex Italien, Finland, Belgien och Polen. Inga kommuner med färre än 2 000 invånare och 43 procent större än 20 000.
SvaraRaderaUtifrån min erfarenhet av lokalpolitik har jag sällan upplevt att konflikten i sakpolitiska frågor berott på höger vänsterperspektiv, byggd på ideologisk grund.
SvaraRaderaStällningstagandet handla nästan uteslutande om bristen på engagemang och kunskap i sakfrågan. Man använder sitt politiska lag till att dölja sin okunskap och oviljan till att engagera sig. Det i sin tur beror på att valda politiker utgår från det egna huvudet i stället för en förankrad partilinje. Representativa demokrati har alt mer blivit vad ”jag tycker och tror” inte ett genomarbetat ställningstagande av partiet. Hållbar argumentation är väl totalt borttvättat i dagens politik?
Det är en avsevärd skillnad mellan att snacka fotboll och spela fotboll.
Det demokratiska spelet kräver att göra politik. Man kan teori snacka hela matchen? Det kommer inta att bli ett enda mål av det. En skala kan även vara, att snacka eller göra. Mitt resonemang bygger på att se världen mer som en familj med 4 familjemedlemmar. Svårbegripliga skalor skulle inte vara gångbara i det sammanhanget.
Inför valet 2022 hade alla partier i Skinnskattebergs fullmäktige (utom Centern) besvarat SVT:s valkompass. Jag gick igenom deras svar och publicerade här ett kort inlägg (https://backbergslagen.blogspot.com/2022/07/valet-i-skinnskatteberg-vanstern-mot.html). Så här sammanfattade jag då läget: "Det är ganska stora skillnader mellan fullmäktigepartierna. Tre frågor framstår som de med störst skillnader och det som är markant är att Sverigedemokraterna och Moderaterna har samma åsikt i dessa. De båda högerpartierna tycker att det är ett mycket bra förslag att kommunerna själva ska få bestämma hur många nyanlända flyktingar som ska tas emot. Så få som möjligt, eller helst inga alls, får man väl förmoda. Motpolen utgörs av Vänsterpartiet och Socialdemokraterna som tycker att det är ett mycket dåligt förslag. Högerpartierna tycker också att man ska bygga bostäder på strandskyddade områden. Vänsterpartiet är starkt emot. Högern tycker också att företag ska få rabatt på mark, vatten och avlopp. Också i den frågan är Vänsterpartiet emot förslaget."
SvaraRaderaÅtminstone utifrån dom svar som partierna gav utåt inför valet tycker jag att det är skillnader med tydlig koppling till både ideologi (höger-vänster) och till olika samhällsgruppers intressen som kommer i dagen.
Som tjänsteperson och konsult i ett antal olika kommuner har det varierat ganska stort om det märks vilken ideologi politiker företräder utifrån hur de resonerar och röstar i olika beslut. Ofta har partifärg framgått utifrån deras ställningstagande. Men ibland har det tillochmed varit tvärtom - att högerpartier röstat på sätt som missgynnat företagare och tvärtom. Men jag har iofs inte hela deras bild och bakgrund till att de röstat som de gjort, antar att frånsteg kan vara motiverat för den större bilden ibland.
SvaraRaderaI Skinnsberg är det troligen ganska många partiföreträdare som inte skulle kunna svara "rätt" utifrån partiets ideologi på basala frågor om planekonomi versus marknadsekonomi, offentlig eller privat finansiering och ägande etc.
Egenintresse och inflytande verkar vara den rådande ideologin, och för det är allt annat till salu.