söndag 19 februari 2023

Kineser betalade bilersättning till nioåring

En fredag i somras åkte Ingrid (69 år) och Doris (9 år) från Stockholm med tåg. När folk kommer med tåg brukar vi vanligtvis beställa dem till Köpings station där jag möter upp med bilen. Nu tyckte Ingrid att avgången med Mälartågs tåg nummer 965 (körs av kinesiska MTR) mot Örebro hade en för dem mer passande avgångstid. De skulle därför komma till Kungsör kl 20:15. OK tänkte jag, jag möter där istället, det är bara en mils extra körning. Trodde jag, ja.

Vid avgång från Stockholm C meddelades att tåget inte skulle gå längre än till Eskilstuna. Resten av resan mot bl a Kungsör och sedermera Örebro var helt enkelt inställd. Någon bussersättning var det inte frågan om. Jag insåg att det skulle bli knepigt att få hem dem om jag inte åkte vidare till Eskilstuna och hämtade. Det blev två gånger 2,5 mil ytterligare körning.

Något straff borde väl Mälartåg ändå ha, så jag reklamerade med hjälp av formulär på deras hemsida och krävde kompensation enligt EU-regler samt bilersättning för körningen Kungsör-Eskilstuna-Kungsör. Webbformuläret var så konstruerat att man måste uppge biljettnummer. Det fanns ingen möjlighet att i samma reklamation uppge flera biljettnummer, så jag skrev två olika – en för Ingrid och en för Doris. Bilersättningen tog jag bara förstås bara upp på Ingrids reklamation. Annars hade jag ju begärt dubbel ersättning, vilket vore ohederligt.

Något undrade jag förstås över hur tågbolaget skulle bära sig åt för att betala ut ersättning till en nioåring, men det fanns just inget annat sätt att göra det på, och det handlade trots allt om den mindre av de båda summorna. Trodde jag.

Efter en oändligt lång handläggningstid kom så ett glatt mejl från tågbolaget: ”Hej Doris, tack för att du har hört av dig till oss” vidare utlovades en utbetalning på 180 kronor. Så kom det ett mejl till, med samma inledning och löfte om en utbetalning på 72 kronor. Alltså sammanlagt 252 kronor. Rubbet utbetalt till en nioåring. Snillrikt.

Vi har bestämt att om det någon gång kommer några pengar och om Doris får ut något av det, så får hon behålla det och köpa t ex godis.

Men, visst var det ett intelligent system? Kineser kan dom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar