Det lönar sig inte att försöka ordna styret så att Sverigedemokraterna stängs ute. De och deras högröstade anhängare betraktar sig då som diskriminerade och tar på sig en martyrroll. Den bilden gör bara att de får än mer stöd. Vi kan kalla detta för offerkoftehypotesen. Här ska vi bland annat med hjälp av kommunalvalsresultat från 2018 och 2022 testa denna hypotes.
I sex kommuner ingick SD i styret under mandatperioden 2018
– 2022. Här fanns alltså inga hinder. Redan här krackelerar
offerkoftehypotesen. Det visar sig, att av de grupper av kommuner som jag har
definierat här, ökar SD mest i just dessa sex kommuner. Tre fjärdedelar av
kommunerna hamnar mellan 2,8 och 6,7 procents ökning (boxen längst till vänster
i figuren) och den genomsnittliga ökningen av röstandelen är 4,5 procent.
Traditionellt bildas i svenska kommuner styre av något av de
båda blocken. Efter SD:s inträde på arenan var de gamla partierna rätt så ense
om att det gällde att hålla nykomlingarna borta från makten. Det var ju trots
allt ett parti med rötterna i nynazismen. Två huvudsakliga metoder utvecklades.
Problemet uppstod förstås när inget av de båda blocken kunde få majoritet. Man
kunde då komma överens om att den största av de båda minoriteterna skulle få
styra i minoritet. I den nationella politiken kallades detta ett slag för
Reinfeldtdoktrinen, och lades till grund för partiernas överenskommelse i den
så kallade Decemberöverenskommelsen.
Metoden med minoritetsstyre visade sig vara instabil.
Frestelsen kunde bli för stor för de borgerliga partierna att slå ihop sina
påsar med högerpopulisterna och fälla minoritetsstyret. Då var en stabilare
lösning att ett eller flera partier korsade blockgränsen och slog sig samman
med ett eller flera partier på den andra sidan som det gick att få majoritet
tillsammans med. Blocköverskridande majoriteter var alltså den andra, lite
kraftfullare utestängningstaktiken.
I figuren finns utöver de sex kommunerna där SD faktiskt
deltog i styret först de kommuner som bildat traditionella majoritetsstyren,
och där alltså inga särskilda arrangemang för att stoppa SD gjorts, därefter
minoritetsstyreskommuner och slutligen kommunerna med blocköverskridande
majoritetskoalitioner.
Hur gick det för Sverigedemokraterna i 2022 års val i dessa
tre grupper av kommuner? I 90 kommuner utan några särskilda stopparangemang
ökade SD med i genomsnitt 2,5 procent. I den mittersta hälften av kommunerna
var ökningen mellan 1,1 och 3,4 procent. I nästa grupp –
minoritetsstyresgruppen – blev den genomsnittliga ökningen 2,4 procent och de i
de mittersta 50 procenten av de 118 kommuner var ökningen mellan 1,1 och 3,7
procent. Om man ser minoritetsstyre som en metod att spärra ut SD från styret
var det alltså enbart med god vilja som man kan se att offerkoftehypotesen
skulle stämma. Ökningen var förvisso mycket mindre än i de sex SD-styrda
kommunerna, men skillnaden gentemot dem som inget hade gjort blev obetydlig.
Då verkar blocköverskridande majoritetsstyren vara något mer
i linje med hypotesen. Här blev den genomsnittliga ökningen av SD:s röstandel
3,1 procent, alltså högre än både i de kommuner som inte gjort något åt saken
och de som satsat på minoritetsstyre. De mittersta femtio procenten av de 76
kommunerna visade en ökning av SD-röstandet med mellan 1,3 och 4,6 procent.
Stödet för offerkoftehypotesen är ganska svagt. Om SD spärras ut genom att man bildar blocköverskridande
majoritetskoalitioner kan man i medeltal vänta sig en ökning av SD-rösterna med
omkring en halv procentenhet. Störst är framgången där högerpopulisterna
släppts in i styret, alltså i direkt strid med offerkoftehypotesen.
Hur gick det i
Västmanland då?
Hur har offerkoftehypotesen fungerat i de västmanländska
kommunerna. Efter hur situationen såg ut förra mandatperioden fördelar sig de
tio kommunerna i länet över de fyra kategorierna: SD var med i styret i Surahammar; i Norberg var det ett traditionellt blockstyre med S och V i
majoritet; i tre kommuner – Kungsör, Sala och Skinnskatteberg - tillämpades minoritetsstyre och i de resterande fem
kommunerna (Arboga, Fagersta, Hallstahammar, Köping och Västerås) hade man blocköverskridande styre.
Det mönster som framträder i analysen av alla landets 290
kommuner är U-format. Störst framgångar har SD haft i de kommuner där man
deltagit i styret av kommuner, minst framgångar noteras i de kommuner som
tillämpar minoritetsstyre eller där endera av de traditionella blocken regerar.
Sen går det upp igen i de kommuner som – ofta i syfte att just utestänga SD –
haft ett blocköverskridande styre, men framgångarna i valet har ändå varit
mindre än i de kommuner där SD deltagit i styret.
Det U-formade sambandet är tydligt även i Västmanlands läns
tio kommuner. Däremot är de röstmässiga framgångarna i de kommuner som genom
blocköverskridande koalitioner blockerat SD genomsnitt större (+5,01 procent)
än i Surahammar där partiet deltagit i styret (4,25 procent). I stort sett
fungerar det på samma sätt i Västmanland som i samtliga kommuner. Den ganska
stora uppgången i kommunerna med blocköverskridande styre i jämförelse med den kommun
där SD varit en del av styret skulle kunna tyda på en lite kraftigare
offerkofteeffekt, men då ska man komma ihåg att det bara var i en kommun där SD
släppts in i maktens korridor, så det blir ett ganska stort spelrum för
tillfälligheter.
På andra håll i tid
och rum
Jag skrev redan i samband med SD:s inbrytning i riksdagen
2010 ett inlägg
här på bloggen om de olika strategier som högerextremistiska partier
bemöttes med. Jag kallade dem där för ”isoleringsstrategin” respektive
”samarbetsstrategin”. Den amerikanske statsvetaren William Downs (2001) hade
studerat hur norska politiker ställde sig till Fremskridtspartiet respektive
belgiska politiker till Vlaams Blok. Det visade sig att vänsterpolitiker
föredrog isoleringsstrategin medan borgerliga politiker lutade mer åt
samarbetsstrategin. Det är precis samma mönster som går igen i svensk politik
20 år senare när högern är beredd att regera med stöd av SD.
Erfarenheterna från Österrikes långa period (1949 – 19915)
av ”stora koalitioner”, som ju kan ses som den mest långtgående
isoleringsstrategin beskrevs också. De österrikiska erfarenheterna kan inte
sägas ge något egentligt stöd för offerkoftehypotesen. Valen präglades inte av
särskilt stora framgångar för högerpopulistiska partier.
Jag tog i inlägget också upp de fyra svenska kommuner där SD
blev representerade i valet 2002, och där de kom att inta en vågmästarroll. I
två av dessa blockerades de av majoritetskoalitioner medan det i de två andra
var matematiskt möjligt att agera vågmästare. I de två förstnämnda ökade
väljarandelen till 2006 med 4,1 respektive 2,4 procent. I de båda där partiet
faktiskt kunde spela en roll var bilden splittrad: 13,6 procent ökning i den
ena, men bara 0,7 procent i den andra. Något stöd för offerkoftehypotesen var
det i alla fall inte.
Tyskland under 1930-talet kan tyckas vara ett drastiskt
exempel. Men likheter finns. Hitler utsågs till rikskansler i januari 1932 och
bildade regering tillsammans med det högernationalistiska Tysknationella
partiet. Nu var det öppet för högerextremisternas makt, så något mer fritt val
blev det inte. Vid riksdagsvalet 1933 fanns bara en lista från vilken valdes
96,7 procent nazister. Maktövertagandet föregicks av en period med ”opolitiska
regeringar”, dock inkluderande företrädare för de nazisterna närstående
Tysknationella. Under denna period, som alltså gav ganska goda möjligheter för
nazistiskt inflytande ökade deras röstetal med 10,8 procent.
Dessförinnan, alltså 1928 – 1932 var regeringsmakten
organiserad på ett sätt som mer liknar isoleringsstrategin. Tydligast var detta
under 1928 – 1930 när en ”stor koalition” regerade. Efterföljande år var det
borgerliga minoritetsregeringar som ”tolererades” av socialdemokraterna. Vid
valen under denna period 1928 – 1932 hade nazisterna stora framgångar 15,7
respektive 19 procent. De tidiga åren 1924 – 1928 avlöste fem borgerliga
mittenregeringar varandra, så här kunde dörrarna för nazistiskt inflytande ha varit
öppna. Partiet var dock ännu bara i sin hemska linda och lite nedtryckt efter
Hitlers misslyckade "ölhallskupp" 1924, och fick bara 2,6 procent i
valet 1928.
Trots den väldigt annorlunda spatiotemporatal kontexten kan
man faktiskt spåra U-mönstret också i nazismens tillväxt under 1930-talet med
stora valframgångar både när man närmade sig maktens köttgrytor och när
regeringskoalitioner spärrade vägen. Framgångarna var större när en borgerlig
regering styrde med socialdemokratiskt stöd än när en stor koalition definitivt
blockerade vägen.
Olika historiska
erfarenheterna visaratt det nog kan finnas belägg för offerkoftehypotesen, d v s
att isoleringsstrategin leder till valframgångar för högerextremister, men att
samarbetsstrategin har än mer förödande konsekvenser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar