Jag har flera gånger när det begav sig skrivit om den konflikt som rullades upp under 2020 och 2021 i Skinnskattebergs kommun och som beskrevs som en konflikt mellan kommunchefen Marie Tollefsen Markström och kommunalrådet Lena Lovén Rolén (S). Det här handlade i själva verket inte om två grälsjuka damer, utan om ett fräckt försök av Tollefsen Markström (numera andranamn hos Moderaterna) att avsätta den politiska kommunledningen. Flera borgerliga politiker spelade med i spelet. Under mina mer än 30 år som förtroendevald och som forskare i kommunal politik och förvaltning har jag aldrig ens hört talas om händelser liknande dem i Skinnskattebergs kommun. Jag medger att det är ett trovärdighetsproblem. Om någon berättade om förloppet under dessa år, skulle jag inte tro att det var sant.
Men återverkningarna har på ett kanske oväntat sätt gett sig
till känna under innevarande år, när kommunrevisionen gjort slut på sina
pengar. Revisionens dåvarande ordförande Lennart
Lydqvist (L), numera fullmäktiges ordförande, hade en inte oviktig roll i
upprinnelsen till kuppförsöket. Revisionens upphandlade sakkunniga biträde Camilla Karlsson listade efter ett
timslångt samtal med kommunchefen olika överträdelser som kommunalrådet skulle
ha gjort sig skyldig till, bland annat beskylldes hon för trolöshet mot
huvudman, ett brott med fängelse i straffskalan.
Lydqvist agerade snabbt för att förvandla klagoskriften till
ett initiativ från kommunrevisionen samt att delge Kommunstyrelsen skriften som
därigenom offentliggjordes. Vi andra häpnade väl över det märkliga beteendet
hos biträdet Karlsson, tills det visade sig att Karlsson och Tollefsen
Markström via en bulvan gjorde miljonaffärer. Revisorn var med andra ord
ekonomiskt beroende av den som skulle granskas. Karlsson prickades så småningom
av yrkesföreningen Sveriges Kommunala Yrkesrevisorer (SKYREV). Men redan
dessförinnan, när marken började brännas under Karlsson, sa hon upp sitt
kontrakt med kommunrevisionen. Utan att villkoren för hävning av kontraktet var
uppfyllda godkändes uppsägningen av Lydqvist.
Revisionens pengar
tog slut
Men, hoppsan, nu stod den förtroendevalda revisionen utan
sakkunnigt biträde, vilket man enligt Kommunallagen måste ha. Det föll nu på
Lydqvist att försöka hitta ett nytt biträde. Utan någon offentlig upphandling
fick han så småningom den multinationella revisionsbyrån KPMG att åta sig
uppdraget. Men priset blev högt. Under 2021 gjorde man av med 300 000 kronor
mer än den halva miljon som anslagits.
Beslutet är för närvarande stoppat på grund av ett formellt fel,
men allt tyder på att det ekonomiskt blir som föreslaget, d v s revisionen får ungefär
hälften av vad de behöver.
Vems är felet för att det har blivit så här. I grunden beror
hela händelseutvecklingen på det komplicerade kuppförsöket av den nu utköpta
kommunchefen, numera moderatpolitikern Marie Tollefsen Markström, revisionens,
numera fullmäktiges, ordförande Lennart Lydqvist (L) och den prickade och
sjappande yrkesrevisorn Camilla Karlsson. Men sen får man väl säga, att en del
av ansvaret också faller på den multinationella revisionsbyrån KPMG, som
skamlöst utnyttjat situationen för att sno åt sig så mycket pengar som möjligt
av Lydqvist som sitter i den fälla han själv gillrat.
De stora
revisionsbyråerna är dyra och tama
I skriften ”Kommunrevisorns
testamente” har jag diskuterat de upphandlade revisionsbyråernas roll. De
förtroendevalda revisorerna måste enlig lagen ha sakkunniga biträden, och jag
är övertygad om att behovet också finns. Men frågan är om just de tre-fyra
stora revisionsbyråer som delar på marknaden är lämpligast. Min erfarenhet av
att tre gånger varit med om upphandling av sakkunnigt biträde är att tecken
tyder på att dessa byråer, som så ofta på oligopolmarknader, delat upp
marknaden sinsemellan. Som Adam Smith skrev ”varhelst näringsidkare träffas
konspirerar de mot allmänheten”. Vidare är det tydligt att revisionsbyråerna
undviker att göra granskningar och dra slutsatser som riskerar att bli alltför
jobbiga för kommunledningarna.
Orsaken är att samma byråer är verksamma på en annan marknad
där de erbjuder varjehanda konsultuppdrag åt kommunledningarna. Det är alltså
ett något mer förfinat upplägg än Camilla Karlssons mer brutala bulvanupplägg.
Risken finns att anlitandet av de stora multinationella byråerna i slutändan
leder till onödigt dyrbar och tam granskning av makten. Lidande blir i sista
vändan väljarna/skattebetalarna som dels får stå för fiolerna, dels inte får
särskilt kritisk granskning av makthavarna.
Kommuner kan samarbeta
om eget revisionskontor
Frågan är väl om det finns något alternativ. I ”testamentet”
diskuterade jag ett förstatligande av verksamheten. Det vore en lösning, men en
så pass omfattande reform kräver ju tid. Lustigt nog finns det en annan lösning
till hands som kan användas nästan direkt. Man kan anställa egna
yrkesrevisorer. Tio kommuner och tolv regioner har sådana egna revisionskontor.
Nu handlar det förstås mest om stora kommuner. Så det verkar inte vara något
för en liten kommun som Skinnskatteberg med drygt 4 000 invånare.
Men, detta är egentligen bara ett specialfall av det mer
allmänna förhållandet att små kommuner har svårt att hålla sig med olika
specialistfunktioner. En lösning är då samarbete med andra kommuner. Detta kan
organisatoriskt ske på olika sätt, kommunalförbund, gemensamma nämnder, avtal.
Detta är inte ovanligt i kommunsverige. Några exempel i omgivningen är Västra
Mälardalens Kommunalförbund (Köping, Arboga, Kungsör, Surahammar) som sköter
flera olika framförallt administrativa funktioner åt medlemskommunerna.
Västmanland-Dalarnas miljö- och byggnadsnämnd sköter frågor om miljö, bygg och
fysisk planering åt kommunerna Avesta, Fagersta och Norberg. Många kommuner har
gemensam överförmyndarnämnd.
Det går också att samarbeta om ett revisionskontor. Ett
exempel är Kommunrevisionen Höglandet som bildats av kommunerna Aneby, Eksjö
och Ydre samt Höglandsförbundet som i sin tur är ett kommunalförbund för
familjerätt, IT och ekonomiservice. Skinnskattebergs kommun borde, som minst i
länet och med erfarenhet av att ha blivit utnyttjad av upphandlade
revisionsbiträden, ta kontakt med andra kringliggande kommuner i syfte att få
ingång ett samarbete om ett gemensamt revisionskontor.
Påstående
SvaraRadera"Utan någon offentlig upphandling fick han så småningom den multinationella revisionsbyrån KPMG.."
är inte helt korrekt
Upphandlingen av revisionsbiträde utannonserades enligt konstens alla regler, men inga anbud inkom. Då kan man göra en direktupphandling.
I detta fall övertalades KPMG tillslut att åta sig uppdraget att hjälpa revisionen i Skinnskatteberg, när ingen annan ville, efter att föregående biträde fällts av Skyrev för brister i god revisionssed
Revisionen hade inget annat val än att kontraktera den enda revisionsbyrå som var beredd att ta uppdraget.
Ett nytt anbudsförfarande har påbörjats för nästa revisionsperiod, men inga revisionsbyråer är billiga.
Granskning och insyn är dock så pass nödvändiga för demokratin att de är inskrivna i lag
och medel måste därför ges, trots motstånd från dem som ska granskas,
vilket f.n alltså inte sker i Skinnskatteberg
Enligt min mening är anledningen till motstånd et mot revisionens verksamhet att politikerna här i stor utsträckning sitter på "dubbla stolar"
dvs samma politiker som i Fullmäktige ska bevilja medlen för granskningen sitter i nästa stund på en annan stol/position där hen i så fall blir granskad, vilket de upplever som skrämmande
Varför en granskning inte är välkommen bör alla som röstar/betalar skatt i Skinnskattebergs kommun ta sig en funderare på