onsdag 15 augusti 2012

Den vidlyftiga offentliga representationen


En aktuell snackis i svensk politik är vidlyftigheten i representationen. Tillväxtverket, näringsdepartementet och stiftelsen för strategisk forskning har smort kråset på skattbetalarnas bekostnad. Tillväxtverkets generaldirektör förpassades till elefantkyrkogården och på andra håll bedrivs aktiv skademinimering av rädda och ångerfulla chefer. Jag kan avslöja att sånt här förekommer också utanför statsförvaltningen. Jag var under många år ledamot av det avsomnade Svenska Kommunförbundets avsomnade FoU-råd. Förutom att dela ut forskningsanslag för kommunalt relevant forskning var ett centralt inslag i verksamheten att rådet och dess ledamöter åt och drack gott i anslutning till sammanträdena. Jag glömmer till exempel aldrig ostronen på Aker Brygge i Oslo. Det var tamejfan de godaste ostron jag någonsin ätit. När jag började i FoU-rådet var förra folkpartistiska borgarrådet Lennart Rydberg ordförande. Han hävdade att ingen skulle lägga sig i rådets beslut, inklusive beslut om ”representationen”. Det var en fråga om den akademiska friheten, hävdade han.

Jag vill, för att avslöja att inte heller den akademiska världen är förskonad från frosseriet, gärna berätta följande sedelärande historia från min egen verksamhet. Allt var nu så länge sen att förekommande regelbrott rimligen borde vara preskriberade. Annars tar jag gärna ansvaret själv och avgår.

För en tid sedan publicerade jag ett inlägg om att årets johannesörtkryddade brännvin är klart. Jag rubricerade inlägget ”Fruntimmersbrännvin”. Det kan kanske tyckas stötande. Men det är nog ett faktum att den mjuka blomsmaken passar bra för fruntimmer och andra som har lite svårt för de råare manliga smakerna.

Ett annat sådant – men köpebrännvin – är det polska rönnbärsbrännvinet Jarzebiak, som också är kryddat med ”orientaliska frukter”. Jarzebiak spelade under mina första år i Göteborg – 1995-96 ungefär – en viktig akademisk roll. Jag drev då en verksamhet som jag kallade ”lilla torsdags-fredagspaketet”. Det gick ut på att jag bjöd ned någon kollega, ofta från Stockholm, men andra lärosäten kunde också förekomma.

Vi startade på torsdag kväll med middag på den då befintliga utmärkta polska restaurangen Wojarski vid Skanstorget. Där kunde man t ex få en prima golonka med surkål och pepparrot. Till denna dracks Jarzebiak. Kollega M anförtrodde mig att jag genom att bjuda på Jarzebiak faktiskt hade hjälpt honom med hans manlighet, eftersom han hade lite svårt för snaps, men att just Jarzebiak passade hans känsliga gom. Jag minns också kvällen med kollega L, när vi var så goda kunder, att när det en stund efter stängningsdags skulle tas hand om notan blev vi bjudna på varsin extra Jarzebiak. Sådär som finkrogarna bjuder på en pralin till notan.

Varianter förekom. Med kollega F gick vi istället på Sjömagasinet och avnjöt den alldeles utomordentliga sillbricka, som enligt Leif Mannerström själv var den rätt som vunnit hem en Michelin-stjärna till krogen. Kollega S från Göteborg var också med, och han hade också bjudit med kollega C. Eftersom Sjömagasinet var stjärnkrog blev notan dyr. Den gick som Svarte Petter. Jag hade vid tidigare tillfällen blivit inkallad till viceprefekten och fått skäll för representationsnotor. Det hela löstes på ett får jag förmoda i det närmaste lagligt sätt.

På fredag morgon höll den ibland lite kallsvettiga gästen ett doktorandseminarium på institutionen. På det sättet blev ”lilla torsdags-fredagspaketet” ett utmärkt sätt att inspirera de lokala doktoranderna och bryta en del av den provinsialism som alltid hotar svenska universitet (för att inte tala om distriktshögskolorna).

För de kolleger som hade hemvist i Stockholm eller Uppsala avslutades paketet med att vi gemensamt tog X2000 första klass ”full service” hem på fredag eftermiddag. Det innebar en trerätters med alla tillbehör. En kollega tyckte att han hade haft så roligt att han ansåg sig föranlåten att köpa en blombukett åt sin hustru på Stockholms central.

Alltihopa var förstås skandalöst och balanserade nog till och med på det lagligas gräns. Men trevligt var det och hur underligt det än kan låta till en viss akademisk nytta. Och eftersom det inträffade för typ 17 år sen utgår jag från att det är preskriberat. Jag är säker på att det i dagens hårda klimat inte kan förekomma något liknande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar