I genomgången av de
försvunna köpingarna har vi kommit fram till Skåne. Här möter vi ett
stationssamhälle en gång känt för sin yllefabrik, numera mest för sina
invånare. Vi besöker också kalkbrottsbyn, numera välbeställd Malmöförort, ett
stationssamhälle vars enda avtryck tycks vara diskborstar, samt slutligen den f
d danska stad som gjort sig känd för brännvin och tobaksodling. Väl bekomme!
Furulund
1886 öppnades Malmö-Billesholms järnväg. Då uppstod
stationssamhället Furulund. Numera går det bara godståg på banan.
Persontrafiken upphörde 1983. Efter ett uppehåll på 37 år planeras trafik med
pågatåg komma igång år 2020.
1892 anlades också en filial till Malmö Yllefabriks AB
(MYA). Det blev som ett brukssamhälle där bolaget byggde bostäder. 1943 köptes
bolaget upp av Manufaktur AB som bildade textilkoncernen
MAB & MYA.
Yllefabriken lades ned på 60-talet.
Från stations- och brukssamhälle har det nu blivit något som
närmast kan karaktäriseras som en förort, känd för sina invånare.
Köpingen bildades vid storkommunreformen 1952 genom
sammanslagning av Lackalänga och Stävie landskommuner. I Lackalänga fanns sedan
1901 Furulunds municipalsamhälle som upphörde i och med att köpingen bildades.
1969 blev Furulunds köping en del av Kävlinge köping som vid kommunreformen
1971 ombildades till Kävlinge kommun.
Järnvägsbommarna |
Två typiska Furulundare |
Furulunds station på den tiden det gick persontåg där |
Yllefabriken |
Limhamn
Limhamn började som fiskeläge. Det var som i så många orter
längs syd- och västkusten sillfiske som dominerade. Fiskarhustrurna drog för
hand över hundra kilo tunga kärror med fisk till Malmö. Det blev lättare sedan
Malmö-Limhamns järnväg öppnats 1889. Då kunde transporterna flyttas över till
järnvägen som kom att kallas ”Sillabanan”. Limhamnsbanan hade som enda svenska
järnväg fjärdeklassvagnar med träinredning och utan bänkar.
1889 startade också Skånska Cementgjuteriet en fabrik i
Limhamn. Kalksten blev tillgänglig genom ett gigantiskt dagbrott, väl
jämförbart med de i Slite och Forsby som jag tidigare skrivit om.
Ett år senare byggdes ett sedermera mycket populärt
kallbadhus. Folktransporterna till detta skötte med hjälp av en
hästspårvagnslinje från Limhamns järnvägsstation. 1915 drogs Malmö stads
spårvagnslinje 4 till Sibbarp och då försvann både persontrafiken på MLJ och
hästspårvagnen. Fyrans spårvagn slutade gå 1973.
Under andra hälften av 1900-talet gjorde sig Limhamn också
bemärkt som färjeläge. Här gick bilfärja till Dragør på Amager 1960-1999. Det
var förstås bron som knäckte färjetrafiken.
Limhamns köping blev inte långlivad. Den bildades 1906 då
också det 1901 grundade municipalsamhället försvann. Redan 1915 inkorporerades
köpingen med Malmö och räknas numera som en av Malmös mer välbeställda
stadsdelar.
Limhamn: färjeläget före brons tid |
Limhamns kommunalhus |
Vagnar på Limhamnsbanan |
Hästspårvagnen |
Vinslöv
Stationssamhället Vinslöv byggdes upp efter starten för
Kristianstad-Hässleholms järnväg (CHJ) redan 1865. För att ha nära till
traktens bokskogar flyttade ortens stolthet företaget Kronborsten sitt
borstbinderi från Stockholm till Vinslöv. Varumärket Kron registrerades 1945och
1966 flyttade även huvudkontoret till Vinslöv.
Redan 1898 inrättades ett municipalsamhälle som 1934
ombildades till köping. Vid kommunreformen 1974 var köpingens saga all, då den
slogs ihop med Hässleholms kommun. Men Kron-borsten lever vidare.
Vinslövs borstar |
Åhus
Åhus fick stadsrättigheter så tidigt som 1326 och var en
viktig handelsplats i det danska riket. Det uppfördes en borg med ringmur, som
man fortfarande kan se delar av. Stadsrättigheterna gick förlorade 1617 när det
bättre befästa Kristianstad fick överta dess roll som försvarare mot
svenskarna.
Under svensktiden har Åhus gjorts bekant genom sin tobak och
framförallt sitt brännvin. Här odlades tobak som bland annat användes till den
berömda Åhushavannan. Cigarren tillverkades av Tobaksmonopolet 1949-1964.
Brännvinet är förstås Vin & Sprits stolthet Absolut Vodka som numera
skamligt privatiserats till ett multinationellt franskt bolag. Hur kan man göra
något sådant?
Inte långt från samhället ligger också byn Yngsjö som blivit
bekant för ett uppmärksammat mordfall 1889. Hanna Johansdotter togs då brutalt av daga av sin make Per Nilsson och hans mamma Anna Månsdotter. Per och Anna hade ett
sexuellt förhållande som hotade att avslöjas av Hanna. Per var med andra ord
vad som i modernt språkbruk kallas en motherfucker. Emellertid la rätten
skulden även för förhållandet på modern som dömdes till döden. Sonen fick
livstids straffarbete och frigavs 1913. Mamman däremot blev 1890 av med
huvudet.
I bilan höll den kände Norbergssonen Carl Gustaf Dahlman som kom att anställas som riksskarprättare.
Anna Månsdotter var faktiskt Dahlmans första klient. Det har gått ett rykte om
att det var en blodig och segdragen historia. Det första hugget ska ha tagit
snett och Dahlman var tvungen att hugga tre gånger för att skilja huvudet från
kroppen. Andra menar dock att detta är illasinnat förtal och att
händelseförloppet istället avsåg avrättningen av rånmördaren Konrad Pettersson Lundquist Tector
1876. Och det var en helt annan bödel som den gången höll i yxan. Avrättningen
av Tector omnämns i ett annat inlägg.
På Hanna Johansdotters gravsten på Brösarps kyrkogård finns
inskriptionen:
Den arma qvinnans
tårar och böner
rörde dem alls intet
tårar och böner
rörde dem alls intet
Och hur gick det för Dahlman då? Ja, inget vidare. Han blev
påkörd av en spårvagn i Stockholm och dog 1920.
Och hur gick det för Åhus som förlorat sina stadsrättigheter
redan 1617. En viss upphöjelse blev det som municipalsamhälle 1887 och
slutligen köping 1905. Men 1971 var det platt fall igen med sammanslagningen
med Kristianstad. En viss självständighetsrörelse finns i Åhuspartiet som
fortfarande är representerat med ett mandat i Kristianstads fullmäktige.
Anna Månsdotter |
Havannacigarrer |
Åhus köpings kommunalhus |
Absolut vodka |
Tobaksodlare i Åhus |
Tidigare inlägg i serien ”De försvunna köpingarna”
Stockholms län
Södermanlands län, Västmanland och Dalarna
Gävleborgs län
Stockholms län
Praeterea censeo
Fascistkramare borde skämmas. Och avgå.
Hej.
SvaraRaderaJag undrar om jag får låna inlägget "de försvunna köpingarna". Jag hade velat skriva det i vår föreningstidning på Veteranjärnvägen Klippan- Ljungbyhed. Det kommer stå att det är du som gjort artikeln. Och vi skickar en tidning till dig. Mvh Sofie Johansson
Hej Sofie!
RaderaDet går jättebra det.
Hälsningar
Henry
Tack hälsningar sofie
Radera