Strömfors är ett litet mellansvenskt brukssamhälle. Under snart ett år har kommunalpolitiken i Strömfors skakats av en kris. Det har varit en maktkamp mellan Arbetarpartiet och Framstegspartiet, Bondepartiet, de Konservativa och det högerextrema Fosterlandspartiet. De borgerliga har allierat sig med den nya kommunchefen Nora Aalberg Rönnlund.
Nu finns boken om maktkampen i Strömfors. Den publiceras här på bloggen som
följetong. Här kommer nu det sjunde avsnittet. Kommunrevisionens sakkunniga
biträde hade en avgörande roll när det gällde att tända den gnista som utlöste
präriebranden.. Här och i nästa avsnitt ska vi granska det sakkunniga biträdets
oberoende. Nästa del kommer att publiceras den 8 december. Där ska vi se på hur
konsulttjänster upphandlats av revisionsbiträdets bulvan. Vi ska också ställa
(och besvara) frågan hur det var möjligt att kommunen kunde anlita just detta
revisionsbiträde För fri nedladdning av hela boken, klicka här.
Trevlig läsning!
7 Revisionens sakkunniga biträde
Kommunrevisionens sakkunniga biträde Siv Andersson från AB
KomAudit spelade en central roll i det som kom att vara den gnista som satte
igång hela präriebranden i Strömfors kommun. I en version av berättelsen börjar
det hela med att kommunchefen Nora Aalberg Rönnlund i ett långt telefonsamtal
berättat för Andersson om alla fel som kommunalrådet begått och vilka
konsekvenser det fått. I en annan version börjar det med att kommunchefen har
detta samtal med sin fackförening. I båda fallen landar det hela ändå ganska
snart hos Andersson. Hon begär och får revisionens uppdrag att göra en
”Förstudie” om de påstådda problemen, och revisionens ordförande Joakim
Lydqvist ser sen till att anklagelserna offentliggörs.
Man kan lätt förstå att det här kan framstå som tvivelaktigt
om det finns något slags relation mellan kommunchefen och revisionsbiträdet. Är
de kompisar? Finns det någon annan sorts beroende, t ex ekonomiskt dem emellan?
I själva verket är det bara ett specialfall av
frågeställningen om revisionens oberoende. Revisionen ska granska
kommunstyrelsen och nämnderna för att man ska kunna utkräva ansvar. Om
revisionen är på något sätt beroende av dem som ska granskas försvinner raskt
en stor del av trovärdigheten i granskning och ansvarsutkrävande. I den
allmänna diskussionen har det här framför allt handlat om att de förtroendevalda
revisorerna är politiskt valda: föreslagna av partierna och valda av
fullmäktige som består av samma partier som befolkar styrelsen. Granskare och
granskade hör med andra ord till samma partier. Man kan vänta sig att det eller
de styrande partiernas revisorer håller tillbaka kritik mot styret medan
oppositionens revisorer blir mer ivriga att attackera styret.
Det här är en knepig fråga som har diskuterats mycket.
Samtidigt som risken för beroende är överhängande så svarar de valda
revisorerna för en alldeles nödvändig lokalkunskap. Jag ska inte gå in mer på
den frågan här. Jag har diskuterat det mer ingående i min skrift
”Kommunrevisorns testamente.” När det gäller det partipolitiska beroendet är
det alldeles uppenbart att den framstegspartistiske revisionsordföranden Joakim
Lydqvist går partipolitiska ärenden. Hans agerande för att hälla brännbar
vätska på gnistan från ”Förstudien” blir obegripligt om man inte känner till
hans starka politiska engagemang för den borgerligt-fosterlandspartistiska oppositionen
i kommunen.
Kravet på oberoende gäller förstås också revisionens
sakkunniga biträde. Branschorganisationen Skyrev (Sveriges kommunala
yrkesrevisorer) utfärdar certifiering av de revisorer som vill arbeta som
sakkunniga biträden. Organisationen har etiska regler där objektivitet och
opartiskhet betonas. Bland annat heter det:
En medlems personliga intressen
och åsikter får inte inverka menligt på vårt arbete som sakkunnigt biträde. En
medlem deltar inte i arbete där ett egenintresse finns. Vi utnyttjar inte vår
ställning så att vi drar fördelar för oss själva personligen eller för
närstående. Vi undviker alla intressekonflikter för att skydda vår
professionella integritet. Detta innebär att:
- Vi avstår från gåvor och förmåner som kan påverka oss eller som kan uppfattas som otillbörlig påverkan.
- Vi undviker sådana relationer till ledning och medarbetare i de granskade organisationerna som kan påverka oss, kompromettera oss eller hota vår professionella integritet.
- Vi använder inte information som vi fått i vårt arbete för att skaffa oss personliga fördelar för oss själva eller för andra.
I det avtal som Strömfors kommun hade med AB KomAudit fanns
också en paragraf som innebar att biträdet inte fick åta sig några andra
uppdrag i kommunen utan revisorernas godkännande. En sådan paragraf är standard
i sådana avtal. I det följande ska vi granska om det kan ha funnits något
ekonomiskt beroende. Var revisionens sakkunniga biträde ekonomiskt beroende av
kommunstyrelsens förvaltning, som styrdes med järnhand av kommunchefen Nora
Aalberg Rönnlund?
I december 2019 gjorde kommunchefen en upphandling av
ekonomitjänster. Det handlade om hjälp med kommunens årsredovisning m m.
Uppdraget hade ett uppskattat värde om 180 000 kronor. När en offentlig
myndighet ska upphandla varor eller tjänster måste de enlig lagen genomföra en
”offentlig upphandling”. Det är en rätt komplicerad procedur där det regleras
hur annonsering ska ske, hur bedömning av olika anbud ska göras, och med en
möjlighet för anbudsgivare som anser att det inte gått rätt till att överklaga.
Men om summan som det ska handlas för är under en viss gräns kan man göra en
”direktupphandling” där detaljregleringen är mindre omfattande. Köpet av
ekonomitjänster var klart under gränsen, som då var strax under 600 000
kronor.
Direktupphandlingen vanns av bolaget PublicWell som började
förse kommunen med bokföringshjälp. Uppdraget kom så småningom att förlängas,
och kostnaden blev bra mycket mer än 180 000 kronor, men det var
fortfarande under direktupphandlingsgränsen.
Fram på vårkanten 2020 får PublicWell ett ytterligare
uppdrag av kommunen. Sedan kommunens ekonomichef slutat (fått sparken) står man
utan ekonomichef. PublicWell åtar sig nu att hyra ut en ”interimistisk
ekonomichef”, alltså en vikarie. I det uppdragsbrev som jag har sett finns
inget totalbelopp. Men man förstår att det blir dyrt: Arbetet uppskattas till
2-3 dagar i Strömfors till timpriset 1 490 kr. Timpriset betalas också för
restid (som blir ganska omfattande eftersom konsulten bor i Skåne; avstånd från
Strömfors enligt Google Maps är 483 km, eller 5 timmar 40 minuter med bil).
Dessutom betalas rese- och boendekostnader.
Riktigt så dyrt blev det nu inte eftersom
ekonomichefsvikarien enligt vad som sagts mig av olika skäl aldrig var på plats
i Strömfors, utan arbetade hemma från snapphanebygden. Men eftersom vikarien
hade kvar uppdraget hela året blev totalkostnaden för kommunen i alla fall 1,4
miljoner. Till det kommer det tidigare bokföringsuppdraget som kom att kosta, inte
180 000 utan 400 000 kronor. Och därmed kom man på rejält avstånd
ovan den så kallade direktupphandlingsgränsen.
Var ekonomikonsulten en bulvan?
Det var uppenbart att det var PublicWell som var tilltänkt
för konsultuppdragen. Marken bereddes genom att bolaget ett par dagar före
upphandlingen anmälde förändringar i bolagets verksamhet till bolagsverket.
Ändringarna innebar att de tilltänkta ekonomikonsulttjänsterna täcktes in av
verksamhetsbeskrivningen. Annars är det en riktig diversehandel. I verksamhetsbeskrivningen
finns t ex konsulttjänster inom byggnadsrörelse, uthyrning av verktyg,
försäljning av böcker, restaurang- och hotellverksamhet och musikunderhållning.
Uppdragen man fick av Strömfors kommun måste också sägas
vara en riktig boost för företaget. 2019 uppgick omsättningen av all denna
verksamhet till 13 000 kronor. Året efter, alltså då man hade
Strömforsuppdragen, var omsättningen 2,3 miljoner, och det var möjligt att dela
ut en halv miljon i vinst till aktieägaren.
Problemet är att det finns kopplingar mellan PublicWell AB
och kommunrevisionens sakkunniga biträde Siv Andersson, KomAudit AB. VD i
PublicWell är Siv Anderssons make, Jonas Andersson, och bolagets adress är
densamma som makarna Anderssons hemadress. Däremot figurerar inte Jonas alls i
revisionsbolaget som också har en annan adress. I detta bolag är emellertid Siv
VD.
Det finns mer kopplingar Maria Ljungberg Jönsson (hon i
Skåne) som hyrdes in som ekonomichef, presenterar sig själv på LinkedIn som
”senior konsult i KomAudit AB”. Det ser med andra ord ut som om Siv Andersson hyrt
ut sin egen konsult via makens bolag till Strömfors kommun. Genom dessa nära
kopplingar blir Siv Anderssons ekonomiska beroende av kommunledningen
problematiskt. Det är problematiskt i perspektiv av de etiska reglerna i
branschen.
Det är nog så att arrangemangen via PublicWell AB i
praktiken är ett bulvanarrangemang[1]
varigenom KomAudit AB har åtagit sig uppdrag i kommunstyrelsens förvaltning.
Kommunstyrelsen är den absolut viktigaste revisionsenheten för kommunrevisorerna.
De förtroendevalda revisorerna Harriet Frid och Marina
Hällgren anmälde dessa förhållanden till Skyrevs (Sveriges kommunala
yrkesrevisorer) certifieringsnämnd som svarar för tillämpning av reglerna för
certifiering som kommunal revisor. Nämnden beslöt den 1 februari 2021 att
pricka Siv Andersson för bristande oberoende.
Anmälarna Hultberg och Frid ville att det dels skulle prövas
om den s k förstudien uppfyllde de kvalitetskrav som följer av ”God
revisionssed”, dels den centrala frågan om revisionsbiträdets oberoende. I den
första frågan, alltså förstudiens kvalitet, lämnas anmälan utan åtgärd.
Certifieringsnämnden motiverar detta beslut med att man inte kan ställa lika
höga krav på en förstudie som på en fullständig granskning.
I den andra frågan, oberoendefrågan, har nämnden däremot
beslutat tilldela biträdet Siv Andersson en erinran. Nämnden skriver:
Certifieringsnämnden konstaterar att yrkesrevisorn har ett
självständigt ansvar för att balansera hot mot revisorns oberoende, opartiskhet
och integritet. I det ligger en skyldighet att vidta motåtgärder, alternativt
att avsäga sig uppdraget. Nämnden finner mot denna bakgrund att den anmälda
yrkesrevisorn brustit i sitt oberoende och därför bör ges en erinran.
Situationen för Siv Andersson blev redan under hösten
ohållbar. Hon hävde därför sitt avtal med kommunen redan den 23 november. Det
är osäkert om det var i enlighet med avtalet som säger att endera parten har
rätt att häva avtalet ”i fall motparten väsentligen bryter mot avtalet. Vid
uppsägning enligt denna grund ska motparten meddelas skriftligen och en
uppsägningstid om trettio (30) dagar ska därefter löpa.” I Anderssons
uppsägning skriver hon att orsaken var att ”revisionen [har] fortsatt med en kritik,
byggd på osanna och obestyrkta påståenden. Detta har skett både i sociala
medier och i skrivelse till kommunfullmäktige som lästs upp där.” Det framstår
inte omedelbart att detta innebar att kommunen ”väsentligen bryter mot
avtalet”. Joakim Lydqvist godkände omedelbart uppsägningen. Det är inte
klarlagt om han verkligen hade befogenhet till det.
[1]
Wikipedia beskriver en bulvan: ”Bulvan är en fysisk eller juridisk person som
för annans räkning, i eget namn, företar rättshandling som uppdragsgivaren
själv föredrar att inte utföra” Bulvanarrangemang
är vanligen inte olagliga, men det är nog enighet om att det är oetiskt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar