P4 Västmanland rapporterade den 25 augusti om påstådda arbetsmiljöproblem i Skinnskattebergs kommun. Dessa kopplades direkt samman med att kommunchefen i en konsultrapport ansågs ha utsatts för kränkande särbehandling av två socialdemokratiska politiker. Denna händelse var endast början på slutet av en konflikt som pågått sedan i oktober 2020 där kommunchefen och den borgerliga oppositionen tillsammans attackerat kommunens politiska ledning. Om denna förhistoria nämndes inte ett ord i radions nyhetsrapportering. Då jag anser att P4 Västmanland därigenom brutit mot både kravet på saklighet och opartiskhet har jag anmält programmet till Granskningsnämnden. Här nedan följer min anmälan.
Sveriges Radio P4 Västmanland rapporterade med början kl
0630 den 25 augusti 2021 om påstådda arbetsmiljöproblem i Skinnskattebergs
kommun. Rapporteringen upprepades därefter i följande nyhetssändningar under
förmiddagen. Citat ur nyhetsinslaget:
”Det var i april som en rapport slog
fast att den dåvarande kommunchefen utsatts för kränkande särbehandling av både
kommunstyrelsens ordförande och fullmäktiges dåvarande ordförande, båda
socialdemokrater […] P4 Västmanland har kontaktats av kommunanställda som vill
vara anonyma som bland annat säger att de är otroligt besvikna över att den
förra kommunchefen inte jobbar kvar och att de är rädda att det kommer att vara
fortsatt rörigt så länge den nuvarande politiska ledningen sitter kvar.”
Kommunstyrelsens förste vice ordförande gavs tillfälle att
kommentera inslaget. Hon sade då att arbetsmiljöarbetet är i fokus i kommunen
och att hon inte hört något om det missnöje som nått radion. I senare
sändningar kommenterades inslaget också av kommunstyrelsens ordförande som i
princip redovisade samma svar.
Genom att ordföranden och vice ordföranden på detta sätt
fått kommentera skulle man kunna hävda att opartiskhetskravet är uppfyllt. Mina
invändningar har att göra med hur radion i sin rapportering helt avstått från
att kontextualisera händelsen.
Detta har hänt:
I oktober 2020 framkom från kommunrevisionens ordförande ett
dokument där kommunchefen anklagade kommunstyrelsens ordförande för ett antal
regelbrott och felaktigheter, däribland en misstanke om att ordföranden skulle
ha begått förmögenhetsrättsligt brott (trolöshet mot huvudman).
En avgörande roll i tillkomsten av detta dokument spelades
av kommunrevisionens sakkunniga biträde. Det visade sig att revisionsbiträdet
via ett bulvanarrangemang utfört mycket omfattande konsulttjänster beställda av
kommunchefen. För detta beroendeförhållande tilldelades revisionsbiträdet
senare en erinran av Skyrevs (Sverige kommunala yrkesrevisorer)
certifieringsnämnd. Revisorn valde också att i förtid säga upp sitt avtal med
kommunrevisionen. Upphandlingen av konsulttjänsterna utöver uppdraget som
revisionsbiträde utreds för närvarande av konkurrensverket som misstänkt
otillåten direktupphandling.
Oppositionsledamöter i kommunstyrelsen drev på för att
kommunstyrelsens ordförande skulle polisanmälas för trolöshet mot huvudman.
Styrelsen beslöt dock att anklagelsedokumentet skulle utredas av externa
konsulter. Denna konsultrapport avvisade i huvudsak samtliga anklagelser. Med
särskild emfas avvisades påståendet om förmögenhetsrättsligt brott.
I november hade kommunchefen anmält kommunstyrelsens
ordförande och fullmäktiges ordförande för kränkande särbehandling. Också denna
anmälan utreddes av externa konsulter. I inte mindre än tolv fall hade
kommunchefen enligt sin anmälan utsatts för kränkande särbehandling. Utredarna
avvisade i sin rapport i april 2021 nio av dessa påståenden. I tre fall ansåg
de att kränkande särbehandling hade förevarit.
En närmare granskning av dessa tre fall ger vid handen, att
man kan dra graden av allvarlighet i kränkningarna i tvivelsmål. Saken är med
andra ord inte så tydlig som framgick av radions rapportering den 25 augusti
(”en rapport slog fast att den dåvarande kommunchefen utsatts för kränkande
särbehandling”).
Den aktuella händelsen kommer över huvud i ett annorlunda
ljus insatt i denna kontext. Agerandet från den dåvarande kommunchefen har
sedan oktober 2020 varit inriktat på anklagelser riktade mot kommunstyrelsens
ordförande. På olika sätt har oppositionspolitiker understött detta agerande.
Om kommunchefen och dessa oppositionspolitiker hade haft framgång skulle det
med stor sannolikhet ha lett fram till att den politiska ledningen i kommunen
hade bytts ut.
Den bild som rapporteringen den 25 augusti förmedlar är en
där socialdemokratiska politiker mobbat ut kommunens ledande tjänsteman och
därmed förgiftat arbetsmiljön i kommunförvaltningen. En alternativ bild som
framträder om händelsen satts in i den skisserade kontexten är att kommunchefen
i samråd med eller åtminstone understödd av den politiska oppositionen försökt byta
ut kommunens politiska ledning.
De kontextuella förhållandena var på inget sätt okända för
redaktionen. Den reporter som svarade för inslagen den 25 augusti fick redan i
slutet av januari och början av februari ta del av all då föreliggande
dokumentation vilken också i början av mars kompletterades med den första
konsultrapporten. Hon bör därför ha varit väl medveten om de konkurrerande
bilderna. Icke desto mindre väljer hon den 25 augusti att enbart redovisa den
bild som den politiska oppositionen fört fram.
Genom att avstå från att nyansera bilden av
händelseförloppet genom kontextualisering menar jag att P4 Västmanland brutit
mot saklighetskravet. Genom att bara framhålla den bild som framförts av den
politiska oppositionen har P4 Västmanland också brutit mot opartiskhetskravet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar