Strömfors är ett litet mellansvenskt brukssamhälle. Under snart ett år har kommunalpolitiken i Strömfors skakats av en kris. Det har varit en maktkamp mellan Arbetarpartiet och Framstegspartiet, Bondepartiet, de Konservativa och det högerextrema Fosterlandspartiet. De borgerliga har allierat sig med den nya kommunchefen Nora Aalberg Rönnlund.
Nu finns boken om maktkampen i Strömfors. Den publiceras här på bloggen som
följetong. Här kommer nu det åttonde avsnittet. Kommunrevisionens sakkunniga
biträde hade en avgörande roll när det gällde att tända den gnista som utlöste
präriebranden. Här och i förra avsnittet granskar vi brister i det sakkunniga
biträdets oberoende. Nästa del kommer att publiceras den 4 januari. Där ska vi
se på den personalpolitik den nya kommunchefen bedrev och personalens mående. För
fri nedladdning av hela boken, klicka här.
Trevlig läsning!
Otillåten direktupphandling?
En fråga som är lite vid sidan om frågan om
beroende/oberoende är om upphandlingen av tjänster från PublicWell AB gick rätt
till enligt lagen om offentlig upphandling. Men den har faktiskt en viss
beröring med oberoendefrågan. Upphandlingen gjordes som ”direktupphandling”, d
v s man kunde strunta i lagens stränga regler som syftar till att det ska vara
en rättvis konkurrens mellan olika leverantörer. Det blev då förstås lättare
att välja just PublicWell om man nu hade bestämt sig för det. Det gäller
särskilt i fallet med hur en vikarierande ekonomichef köptes in. I det fallet
fanns det inga konkurrerande anbud alls.
Bakom reglerna om offentlig upphandling ligger syftet att
alla intresserade anbudsgivare ska ha samma chans. Det ska garantera fri
konkurrens, som man, åtminstone i teorin tänker sig ska leda till bättre
effektivitet. Köparen ska få bättre kvalitet på varor och tjänster till lägsta
pris. Eftersom offentlig upphandling enligt regelboken kan vara ett tungrott
maskineri, tillåter man direktupphandling med mindre stränga regler för mindre
belopp. Gränsen gick vid tillfället 2019 strax under 600 000 kronor.
Eftersom det under hösten 2020 visade sig att kommunen hade
betalat fakturor från PublicWell på 1,4 miljoner[1],
långt över gränsvärdet, beslöt konkurrensverket att göra en utredning. När
detta skrivs är saken ännu inte avgjord av myndigheten. Om det visar sig att
direktupphandlingen var otillåten kan det i värsta fall bli en straffavgift på
upp till 180 000 kronor som Strömfors kommun får betala till staten.
I årets sista skälvande dagar svarade kommunen på frågor som
konkurrensverket ville ha svar på. Den stackare som fick det otacksamma
uppdraget att skriva svaret var den alldeles nyanställde ekonomichefen, som
inte haft ett dyft att göra med upphandlingen. Enligt svaret var det två olika
uppdrag. Det första avsåg framförallt arbete med årsredovisningen. Detta
upphandlades som direktupphandling där anbud begärdes av tre leverantörer.
Detta uppdrag hade beräknats till 180 000 kronor, men kom slutligen att avse
336 838 kr. Ökningen berodde enligt svaret på ”att saker inte var klara i
tid.”
Det andra uppdraget, inhyrningen av en tillförordnad
ekonomichef, upphandlades inte. Tillvägagångssättet var istället enligt
kommunens svar att ”[maskerat] som redan arbetade på ekonomiavdelningen, kunde
då direkt presentera en kandidat som kunde fungera som en interimslösning.” Det
är inte långsökt att den konsult som redan fanns på plats från KomAudit AB (med
PublicWell AB som bulvan) var den som kunde presentera som lämplig ”interimslösning”
Maria Ljungberg Jönsson, senior konsult i KomAudit AB.
Motivet för att göra en direktupphandling av ekonomichef
skulle ha varit ”Strömfors Kommun ansåg
… att ett akut behov uppstod på
Ekonomiavdelningen och därför kunde ett undantag från att annonsera
upphandlingen göras…”
Som motivering för att läget skulle vara akut redogörs i
detalj för personalsituationen vid Ekonomiavdelningen. Sedan den 6 januari 2019
då ekonomichefen slutade hade avdelningen varit underbemannad. Fyra tjänstemän
uppgavs ha slutat under perioden fram till 19 mars 2020 när nästa ekonomichef
”klev av sin roll”. Denne hade då fungerat som ekonomichef sedan 1 maj 2019.
Personalsituationen hade med andra ord varit ansträngd i ungefär 14 månader.
Det är berättigat att ifrågasätta om en ”akut situation” kan pågå i 14 månader.
Ansvarig för de här affärerna är förstås kommunens högsta
tjänsteman, kommunchefen Nora Aalberg Rönnlund. Våren 2021, när kommunchefen
med understöd av ”Inlandsnätverket” gick till motattack, beskyllde hon istället
kommunalrådet Karin Rosén för att vara ansvarig för affärerna, eftersom hon
hade undertecknat pappren. Man kan sammanfatta det budskap som hon lyckades
prångla ut i pressen som ”Det var inte jag, det var hon.” Mer om
”inlandsnätverket” och motattacken finns i kapitel 9 (”Kommunalrådet mobbare”)
Det var mitt fel att det blev Siv Andersson
Så här i efterhand kan man sannerligen undra hur
kommunrevisionen en gång kunde upphandla Siv Andersson och hennes firma
KomAudit som revisionens sakkunniga biträde. Facit visar hur Andersson genom
att göra bulvanaffärer med kommunförvaltningens ledning medverkat till den
allvarligaste politiska krisen i Strömfors kommuns historia. I kölvattnet har
Andersson prickats av sin egen branschorganisation, brutit kontraktet och
sjappat. Kommunen granskas av myndigheterna för misstanke om brott mot
upphandlingsreglerna. Förtroendet mellan partierna och mellan den politiska
ledningen och stora delar av förvaltningen ligger i spillror. Hur var det
möjligt?
Här måste tyvärr jag själv träda in i berättelsen, och medge
både att jag själv spelat en avgörande roll vid upphandlingen, och medverkat
till att bryta mot reglerna. Bakgrunden är att jag efter sex år som
förtroendevald revisor skulle medverka i upphandlingen av ett nytt sakkunnigt
biträde. Jag var vid det laget ganska missnöjd med de stora multinationella
revisionsbyråer som tillsammans monopoliserat marknaden. Det hade varit stora
problem med kvalitén i utredningarna. Vissa ämnen skyggade de för och ville
helst inte ta itu med. Särskilt allvarligt var att de inte var övermåttan
intresserade av att rikta allvarlig kritik mot kommunledningarna.
Det såg med andra ord ut som om det fanns något slags
beroende mellan de stora drakarna i revisionsbranschen och kommunernas
ledningar. Jag har i min skrift ”Kommunrevisorns testamente”, som jag refererat
till tidigare, gjort tolkningen att de stora byråerna inte ville stöta sig med
kommunernas ledningar eftersom de utförde andra och ibland större uppdrag i
kommunerna. Vi erinrar oss att det var en sådan byrå som gjorde en i och för
sig ambitiös och invändningsfri, men dyr utredning i just det förlopp som hela
den här skriften handlar om. En alltför kritisk hållning som revisionsbiträden
skulle kunna förstöra den marknaden. I ”testamentet” föreslog jag därför att
staten borde befria de privata byråerna från uppgiften som revisionsbiträden
och i stället ta över den själv. Om t ex uppgiften lades på Riksrevisionen
eller en ny myndighet skulle det vara svårt att hävda att det fanns
intressebaserade beroenden mellan myndigheten och kommunerna.
Men nu var det 2017 och någon sådan möjlighet fanns inte.
Jag hade tidigare erfarenhet av Siv Andersson som biträde. Hon hade tidigare
jobbat åt den av revisionsjättarna som vi anlitade. Hon hade trots de
strukturella problem som fanns, visat både självständighet och kompetens. Ja,
jag medger att man knappt kan tro att det handlar om samma person som närapå
körde Strömfors kommun i botten fyra år senare.
Tillsammans riggade vi därför upphandlingsunderlaget så att
ingen annan än Siv och KomAudit kunde komma i fråga. Flera gånger träffades vi
för fika och bakelser på ett kafé i ett industriområde i residensstaden. Siv
betalade. Ur egen ficka eller på firman ska vara osagt. Till slut lyckades vi
få till villkor som i praktiken gjorde det omöjligt för någon annan att vinna
upphandlingen. Så blev det ju också.
Jag är medveten om att jag aktivt medverkade till en
troligen olaglig rundning av upphandlingslagstiftningen. Det är ju inte bra
förstås. Min enda ursäkt är att jag handlade i syftet att åstadkomma en så
effektiv kommunrevision i Strömfors som möjligt. Om revisionen är effektiv, har
insyn och kan kommunicera sina fynd till medborgarna anser jag att den lokala
demokratin stärks. Jag tror också att det behövs.
Efter att vi nu sett facit av Siv Anderssons framfart i
Strömfors tror jag inte att hennes bevekelsegrunder var lika osjälviska.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar