”Lusten att uppgå i större enheter är nära noll.” Jag har tidigare skrivit här om Sven-Erik Österbergs utredning om frivilliga kommunsammanslagningar. Efter att ha träffat ungefär 130 kommuner konstaterar nu Österberg i en debattartikel i DN: ”viljan att i dag inleda processer för att bilda större kommuner är i det närmaste obefintlig.”
Själva utredningsbetänkandet finns ännu inte, så här är
några reflektioner utifrån Österbergs DN-artikel.
Svaret på direktivens första fråga är ett klart och tydligt
nej. Det finns inget intresse för frivilliga samgåenden. Det är ett resultat
väl i linje med Österbergs uttalande i Dagens Samhälle redan i somras: ”Med
frivillighet blir det ingenting.” Om nu detta också innebär att den sista
frågan – vilka förutsättningarna för att fortsätta arbetet med sammanslagningar
– är negativt framgår inte av DN-artikeln.
Utredningens resultat är ju att det inte finns några
förutsättningar för frivilliga
sammanslagningar. Men om statsmakten har en uttalad vilja att slå samman
kommuner, så finns ju fortfarande en möjlighet att driva på arbetet för en tvångsmässig reform av indelningen.
DN-artikeln är också tystlåten om vilka statliga åtgärder
som skulle kunna krävas för att öka lusten att gå ihop. En formulering som
tyder på hur lusten skulle kunna stimuleras är dock ”Fortsatt
befolkningsminskning, ekonomisk press och skärpta krav kan öka intresset för
att bilda större kommuner under dom närmaste tio åren. Staten bör stimulera en
sådan utveckling och erbjuda stöd till dom kommuner som vill utreda och
genomföra sammanläggningar.” Motsvarande stöd har funnits vid dom stora
sammanläggningsreformerna på 50- och 70-talen. Vid dessa tidigare reformer har
det också funnits ett övergångsbidrag avsett att lätta bördan av
kommunalskatten i dom kommuner som riskerade högre skatt som en följd av
sammanslagningen.
Åtminstone i debattartikeln sägs inget om tvångsmässiga
sammanslagningar som lösning på bristen av frivillig lust. Nej, i stället
föreslås ökade möjligheter för kommunerna att ingå avtal om ansvaret för olika
verksamheter. En större kommun kunde t ex genom sådana avtal ta på sig att
driva en viss verksamhet i flera kommuner, eller så kunde små kommuner hjälpas
åt genom att dela på verksamheterna. Här fortsätter med andra ord Österberg i
samma hjulspår som varit väl uppkörda sedan sisådär 40 år tillbaka: Lösningen
på småkommunproblemet är samarbete.
Det finns demokratiska problem med dom vanliga
samarbetsformerna – kommunalförbund och gemensamma nämnder. Systemet blir
oöverskådligt, vem ansvarar för vad? Dom valda agerar bypolitiskt snarare än i
linje med dom ideologiskt färgade partiprogram dom blivit valda på. Beslut som
rör medborgare i en i samarbetet ingående kommun fattas delvis av personer
valda i andra kommuner, och som man som väljare inte har något inflytande på.
Kommunalförbundet är en offentligrättslig organisation där
det finns politiska organ som fattar beslut. Avtalssamverkan är civilrättslig.
Det är troligt att dom demokratiska problem som hänger ihop med mer samverkan
genom avtal är ännu större än i kommunalförbund och gemensamma nämnder.
I propositionen 2017 som ledde till att avtalssamverkan skrevs in i kommunallagen konstaterade regeringen att ”inom områden av stor demokratis betydelse krävs dock en tydlig politisk kontroll och beslutsfattande … Regeringen anser … att det inom sådana områden framstår som mindre lämpligt med samverkan i avtalsform. Samverkan genom kommunalförbund och gemensamma nämnder är i de fallen mer ändamålsenligt.”
I Österbergs debattartikel finns inte ett ord om dessa demokratikonsekvenser.
En formulering som höjer åtminstone mina ögonbryn är när
Österberg skriver att dom nya näten av avtal ska byggas ”i fasta geografiska
områden.” Riktigt på det klara med vad han menar med det blir jag inte, men
tanken flyr till dom kommunblock som etablerades som förberedelse för 70-talets
stora sammanslagningsreform. Staten delade då in kommunerna i kommunblock. Inom
dessa uppmuntrades på olika sätt samarbete och strävan att fullborda
sammanslagningen. Betyder ”fasta geografiska områden” att samarbetsavtalen ska
hållas inom några nypåhittade kommunblock, som en förberedelse för en framtida
sammanslagning?
Sammanfattningsvis med utgångspunkt i Österbergs artikel:
- Det finns inget intresse för frivilliga sammanslagningar.
- Alternativet med tvångsmässiga sammanslagningar kommenteras inte.
- Det antyds att tiderna förändras. Kanske kommer lusten att öka dom närmaste tio åren.
- Inom ”fasta geografiska områden” ska kommunerna stimuleras att samverka genom avtal.
- Demokratikonsekvenser av ökad avtalssamverkan kommenteras inte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar