I två reformer 1952–74 minskade antalet kommuner från 2 498 till 277. Det viktigaste skälet var att man väntade sig stordriftsfördelar. Före 1952 fanns 60 kommuner i Västmanlands län. Sedan 1974 är de tio. Och avfolkningen av små kommuner har fortsatt. De tre kommunerna i norra Västmanland hade 1975 28 000 invånare. 45 år senare, var de 4 500 färre.
Regeringen gav i somras i uppdrag åt Skinnskattebergsbon och
förre landshövdingen med mera Sven-Erik Österberg att utreda om det går att få
kommunerna att frivilligt slås samman. Men redan innan utredningen kommit igång
sa Österberg till tidningen Dagens Samhälle: ”Med bara frivillighet blir det
ingenting.” Österberg ska vara klar med sin utredning den 31 januari.
Det är inte lätt att avgöra om större kommuner blir
effektivare. Forskning i Danmark som haft ännu mer drastiska sammanslagningar
tyder inte entydigt på att verksamheterna har blivit billigare. Ekonomer talar
om skalfördelar. Ju mer man producerar, desto billigare blir varje enhet. Men
bara till en viss gräns. Sen börjar det bli dyrare igen – skalnackdelar. Var
vänder kurvan? Problemet med kommunen är att den producerar flera olika
tjänster som kan ha olika vändpunkter. Då går det inte att peka ut en bästa
storlek. Olika länder kommer också till olika slutsatser. På 70-talet ansåg man
att en kommun borde ha 8 000 invånare för att kunna driva grundskolan. I
England är skolan en uppgift för grevskapen (counties) med typiskt 300 000 invånare.
Två statsvetenskapliga forskningsprogram utvärderade sammanslagningarnas
följder för demokratin. Slutsatsen var att demokratin förändrades. Partierna
och massmedia blev de främsta länkarna till kommunen. Det blev mer likt
demokratin på riksnivå. I de gamla småkommunerna handlade det mer om direkta
kontakter med de valda. Det ena eller andra systemet är inte mer demokratiskt.
Men de är olika.
Kommunen fungerar också som påtryckare gentemot omvärlden.
Man försöker locka till sig företag och verksamheter. Kommunen representerar
gentemot staten. Ortens utveckling är drivkraften. Om en ort saknar egen kommun
finns ingen sådan företrädare. När man frågar folk i nybildade kommuner får man
svar som ”vi har fått en systembutik” eller ”tågen stannar här nuförtiden”. Det
är sådant som kommunen genom påtryckningar fått till stånd. Det har betydelse
för ortens utveckling. Exempel på orter i Västmanland som fick sin egen kommun nedlagd
på 70-talet är Virsbo, Ramnäs, Kolsva, Salbohed och Möklinta. Alla dessa har
sedan 1975 förlorat mer än en femtedel av sina invånare.
Man vet alltså inte om kommunsammanslagningar gör
verksamheten effektivare. Den lokala demokratin förändras och liknar mer den
nationella demokratin. Det finns en risk att ingen längre för ortens talan.
Kommuner i nuvarande Västmanlands län 1863 - 1974 |
Innan ett sånt beslut bör det analyseras om sammanslagning ger positiva eller negativa effekter på svågerpolitik, jäv och korruption.
SvaraRaderaFör Skinnskattebergs välutvecklade system med felaktiga beslut, förvanskade protokoll, blind revision, kompetensbrist, politiker som redskap för tjänstemäns egenintresse, korruption och lagbrott löper stor risk att förstöras genom en sammanslagning.
Exakt. Och det är ett betydligt större hot mot kommunens överlevnad än befolkningsunderlaget.
Raderahttps://www.facebook.com/groups/1569562936591189/permalink/3554012431479553/
SvaraRaderaFörra kommunsammanslagningskarusellen på 70-talet hade minst 8 000 invånare som mål. Lägg sedan krav på sund budget och kompetent förvaltning.
SvaraRaderaSkinnskatteberg skulle klara sig kanske om budgeten var balanserad, det fanns kompetenta tjänstemän, då kunde det gå att förklara bort att man är för få. Nu är det godnatt i alla tre kategorierna.