Många unga kvinnor söker sig bort från landsbygden och till storstäderna. Det är ambitioner om utbildning och ett bättre och annorlunda liv som lockar. Det leder till ett kvinnounderskott på landsbygden. Så här ser könsbalansen ut i olika åldrar i de 35 kommuner som SKR räknar som landsbygdskommuner.
Procent kvinnor minus procent män i olika åldersgrupper. 35 landsbygdskommuner enligt SKR:s kommungruppsindelning |
Det föds fler pojkar än flickor och kvinnor blir äldre än män. Det förklarar kvinnounderskottet i början av skalan och det stora överskottet bland äldre. Men den springande punkten i figuren är kvinnounderskottet på nästan 12 procentenheter i åldrarna 20 – 29 år. I den åldern är 56 procent män och 44 procent kvinnor. Här syns storstadens dragningskraft som tydligast.
Det här är inget nytt fenomen. I litteraturen speglas
enskilda kvinnoöden. Det är Klara Fina Gulleborg i Selma Lagerlöfs Kejsarn av Portugallien (1914) som drog
iväg från Svartsjö (Östra Ämtervik) i Värmland till Stockholm någon gång på 1860-talet.
Det är statarflickan Marta i Ivar Lo Johanssons Kungsgatan (1935) som lämnade föräldrahemmet i Sörmland för
Stockholm på 1930-talet. I den danska sången Kapitalismen som Fred Åkerström framförde 1967 får vi följa en
anonym ung kvinna i storstaden:
Hon var fattig,
hon var ärlig
Och en stolthet
för sin bygd
För en rik blev hon begärlig
Och så tog han hennes dygd
Sådan är kapitalismen
Otack är den armes lön
De e dom rikas paradis men
Ingen hör en fattigs bön
Men en dag så får hon höra
Att han är på nytt på jakt
Hon sa: ”Se men inte röra!”
Men de skull’ hon aldrig sagt
Sådan är kapitalismen …
Hon tar tåget in till staden
För att glömma bort hans svek
Nu går hon på esplanaden
Tio spänn för kärlekslek
Sådan är kapitalismen …
I ett fattigt torp i gläntan
Hennes mor med stor passion
Frossar lax och ål på räntan
Av sin dotters profession
Sådan är kapitalismen …
Flickan drar där fram i storstan
Klädd i lackväska och tyll
Som en missanpassad julgran
Vilken underbar idyll
Sådan är kapitalismen …
Hon har mardrömmar i sömnen
Lite fnatt, ni vet så där
Så hon kastar sig i Strömmen
Skyll på den hon höll kär
Sådan är kapitalismen …
Hon till stranden snart blev bärgad
Klädd i sjögräs av sitt bad
Steg hon upp så blek och härjad
Stämde upp sin röst och kvad
Sådan är kapitalismen
Otack är den armes lön
De e dom rikas paradis men
Ingen hör en fattigs bön
Det gick inte för Marta och Klara Fina som för dagens unga
kvinnor som flyr landsbygden. Det gick dåligt med karriärerna som
cafébiträden eller hembiträden i finare familjer. Marta blev tafsad på av
caféägaren och sa ifrån: Hon sa: ”Se men inte röra!” Men de skull’ hon aldrig
sagt, som det står i visan. Hon fick sparken från caféet och snart var det bara
prostitution som återstod för uppehället och pengarna som skickades hem till
statarlängan i Sörmland.
Föräldrarna
vet inte på vilket sätt deras döttrar tjänar sina pengar, även om Märtas mamma
har sina misstankar om att det inte går till på hederligt sätt. Och Fred
Åkerströms anonyma flickas mor tycks inte bry sig: ”I ett fattigt torp i
gläntan/Hennes mor med stor passion/Frossar lax och ål på räntan/Av sin dotters
profession”. Märtas far är bara imponerad av storstaden och av det liv som
dottern tycka ha kommit upp sig i. Vid ett besök i föräldrahemmet: ”Åt dig
visste jag intet annat i en hast, och så tog jag med en liter. Fadern lyste upp
som en sol, just som litern blixtrade till i kammaren.”
Då var det värre med Jan i Skrolycka, Klara Finas pappa. I sin saknad efter den älskade dottern blir han yr i huvudet. I hans fantasi är hon kejsarinna av Portugallien, och han själv, kejsarinnans fader kejsaren. Han går omkring med regalier och blir till ett åtlöje i bygden.
Det slutar inte väl. Marta tar livet av sig. Klara Finas båda föräldrar dör, åtminstone Jan som en direkt följd av den olyckliga kärleken till dottern. Och hos Fred Åkerström fick flickan ”fnatt” och ”kastade sig i Strömmen.” Men kanske återuppstår hon med en ny visshet i visans sista vers:
Hon till stranden snart blev bärgad
Klädd i sjögräs av sitt bad
Steg hon upp så blek och härjad
Stämde upp sin röst och kvad
Sådan är kapitalismen
Otack är den armes lön
De e dom rikas paradis men
Ingen hör en fattigs bön
Men än idag finns det unga kvinnor som drabbas på samma sätt som Klara Fina och Marta. Det är dom kvinnor som lockas till storstäder i väst från länder som Moldavien och Nigeria. De rekryteras med löften om arbeten och ett bättre liv, men finner sig snart vara fångna som bordellslavar. Sådan är kapitalismen!
Nu har vi sett Västmanlands Teaters uppsättning av Selma
Lagerlöfs Kejsarn av Portugallien i
regi av Sally Palmqvist Procopé och med musik av Mikael Wiehe. Det var en strålande uppvisning. Fina skådespelarinsatser, en intressant scenografi och ett stråk av proggi Wiehes kompositioner. Det var flera sångnummer, vilket kan göra den musikalallergiske lite skeptisk. Men det var väl balanserat och störde inte. Ett alldeles särskilt sångnummer, utan Wiehes inblandning, är när Jan i Skolycka gestaltad av Lars Väringer sjunger "Kejsarinnans fader han är så hjärtans glader...". Efter den applåderar publiken spontant. Det hände aldrig efter dom övriga sångnumren.
En föreställning som nära följder Selma Lagerlöf och som inrymmer kärlek, svek, elakhet och girighet, klassorättvisor, kvinnoförtryck, inslag av mystik och ett slags försoning. Bra!
Kejsarn i full ornat. Foto från Västmanlands Teaters hemsida |
Men Bierkeller var ingen höjdare
Om pjäsen var bra, så var den teatersupé vi sen intog på Bierkeller ingen höjdare. Gulaschsoppa var väl någotsånär habil, men helt utan sting och med mycket morötter kokta al dente och med jättestora bitar av i och för sig ordentligt kokta grisköttsbitar. Toast Skagen var indränkt i något slags dressing, förmodligen en fabriksprodukt. Surkål med bratwurst och stekt potatis var inte bra. Surkålen föreföll vara tagen direkt ur burken och till korven hade man behövt motorsåg. Till den i och för sig gigantiska skinschnitzeln serverades till trots av beställningen av pommes frites stekt potatis. Glass till efterrätt hade dom inte lyckats förstöra. Det positiva var att det var rejäla portioner.
Tidigare matrecensioner
Fem grisar Matkonsulatet, Wanås
Restaurang och Konst, Hallmans
matbar
Fyra grisar Högsjö wärdshus, Nya serveringen, Ängelsberg, Klostergatans vin och delikatess, Lund, Kungsörstorp, Kohlswa herrgård, Djäknebergets restaurang, Grythyttans gästgivargård, Wärdshuset Gaggeska gården, Bryggans Bar och Café, Västerås, Pressklubben, Gripsholms Värdshus, Ulvsby herrgård, Sunne, Konserthusterrassen, Västerås, La Cantina, Södertälje, Zorbas taverna, Kolsva, Söders Hjärta, Lake Lodge, Karlskoga, Nya Hattfabriken, Färna herrgård, Tolvsbo bergsmansgård, Vatten, Skärhamn, Kajplats
9, Västerås
Tre grisar Vinöns wärdshus, Wärdshuset Engelbrekt, Kolbäcks Gästgivargård, Bjerreds Saltsjöbads kallbadhus, Blå Kök och Bar, Karlstad, Pinchos, Göteborg, Brasserie Elverket, Hjälmaren, Årsta, Agrill, Västerås, Laxmi, Västerås, Värdshuset Stopet, Grängesberg
Två grisar Wanbo herrgård, Brasseri Stadsparken, Västerås, Hotell Scheele, Köping, Hyttans café, Säfsen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar