Den 9 juni väljer vi 21 svenska ledamöter av EU-parlamentet. Den svenska delegationen består idag av fem socialdemokrater, fyra moderater, tre Sverigedemokrater, tre miljöpartister, två vardera för Centern och Kristdemokraterna och en representant vardera för Liberalerna och Vänsterpartiet. I parlamentet tillhör dom svenska ledamöterna dom olika partigrupperingar som finns i parlamentet. Jag ska senare beskriva vilka dessa partigrupperingar är.
Enligt en prognos som utarbetats av statsvetare som anlitats
av tankesmedjan European Council on Foreign Relations (ECFR) kommer
parlamentsvalet 2024 att innebära ”a sharp right turn”, d v s en tvär
högersväng. Det är framförallt dom nationalistiska högerpopulistiska och
–extrema partierna som förväntas öka sin representation.
I beslutsfattandet i parlamentet skulle det, enligt samma
rapport, få konsekvenser särskilt inom två områden. Det gäller dels i
ekonomiska frågor, den inre marknaden och konsumentskydd. Det andra området där
risken finns för mer högerpolitik är frågor som handlar om medborgerliga
rättigheter, rättsväsende och miljöpolitik.
Politik i EU är ett främmande djur
EU:s beslutsfattande är ett främmande djur, som inte liknar
något nationellt system. Det är dessutom oändligt komplicerat. Man kunde nöja
sig med att konstatera att EU-parlamentets roll är ganska olik nationella
parlaments roll.
Beslutsfattandet har tre centrala organen. Ett är det
folkvalda parlamentet där länderna representeras av delegationer som står i
proportion till hur stora länderna är. Man skulle förenklat kunna likna det vid
den nedre kammaren i förbundsstater, alltså som representanthuset i USA eller
förbundsdagen i Tyskland. Det andra är Europeiska Unionens råd, som består av medlemsstaternas
regeringars representanter. Rådet uppträder med två olika hattar. Det vi mest
hör talas om är Ministerrådet som består av ministrar från medlemsländerna,
olika för olika politikområden. Den andra hatten är Europeiska rådet, som
består av medlemsstaternas stats- eller regeringschefer.
I ministerrådet tillämpas tre olika röstningsmetoder: Enkel
majoritet (minst 14 länder måste rösta för ett förslag), kvalificerad majoritet
(minst 55 procent av länderna med tillsammans minst 65 procent av befolkningen)
och enhällighet (alla måste rösta ja). Enkel majoritet används mest för
procedurfrågor, kvalificerad majoritet används bl a när rådet röstar om förslag
från kommissionen och enhällighet krävs i övriga frågor, bl a utrikespolitiken,
medlemskap i EU och social trygghet.
Europeiska rådet, alltså stats- och regeringschefer,
fastställer EU:s allmänna politiska riktning, prioriteringar och agenda. Dessa
fastställs i så kallade ”Slutsatser” (Conclusions).
Däremot deltar inte Europeiska rådet i lagstiftningsarbetet.
Med en något haltande liknelse skulle man kunna jämföra
Europeiska Unionens råd med överhuset i förbundsstater, som USA:s senat eller
det tyska Förbundsrådet. Det tredje organet är Kommissionen. Här börjar
liknelserna med nationella system att halta riktigt betänkligt. I
lagstiftningsprocessen är det kommissionen som lägger förslag till parlamentet
och rådet, liksom en regering nationellt. Däremot är kommissionen inte som en
regering ett politiskt organ som nationella regeringar vanligen är, utan
kommissionärerna (”ministrarna”) sitter inte i kommissionen vare sig som
företrädare för sina länder eller för olika politiska partier. Detta hindrar
inte att varje medlemsland ska ha en kommissionär, och att dom politiska
grupperingarna föreslår sina partivänner som kommissionärer. Olika
partigrupperingar föreslår i samband med parlamentsvalet en Spitzenkandidat (toppkandidat) till
uppdraget som kommissionens ordförande.
Lagstiftningsprocessen
De tre institutionerna parlamentet, ministerrådet och
kommissionen deltar i stiftandet av EU-lagar som gäller före nationella lagar. Lagarna
måste kunna kopplas med dom olika fördrag, överenskommelser, som kan sägas
utgöra EU:s grundlag. Det måste framgå att det gäller ett politikområde där EU
har rätt att stifta lagar. Det finns olika lagstiftningsförfaranden, men det
som uppges vara vanligast numera är ”det ordinarie lagstiftningsförfarandet”
Där startar det hela med att kommissionen lägger fram ett
förslag. Därefter beslutar parlamentet och ministerrådet var för sig. Om man
inte kommer till samma resultat blir det förhandlingar mellan dom tre
institutionerna (”trilogen”), som har till syfte att alla tre ska ha samma
ståndpunkt. Annars blir det ingen ny lag.
Puh!
Hur ska det bli efter parlamentsvalet 2024?
Enligt den rapport från tankesmedjan ECFR som jag nämnde
tidigare väntar man sig, bland annat utifrån nationella opinionsmätningar att
valet i år kommer att bli en framgång för extremhögern – d v s partigrupperingarna
ECR och ID (se nedan om partigrupperna). I just valet av den svenska
delegationen väntar man sig att Socialdemokraterna vinner två mandat och ökar
till sju, Sverigedemokraterna ökar med inte mindre än tre platser och
fördubblar sin representation till sex mandat. Moderaterna får oförändrat fyra
mandat och Vänsterpartiet ökar från en till två platser. Miljöpartiet förutspås
förlora två av sina tre platser, men dom verkliga förlorarna blir Centern,
Kristdemokraterna och Liberalerna som åker ur parlamentet.
I hela parlamentet spår forskarna förskjutningar mellan
partigrupperingarna. Det konservativa EPP, socialdemokratiska S&D, liberala
RE och dom Gröna (G/EFA) förväntas alla minska sin representation, medan både
nationalistiska högerpopulister i ECR och ID, och Vänstern (GUE/NGL) väntas
öka. Partier på vänsterkanten som spås öka sin representation är partier i
Frankrike, Tyskland, Irland, Nederländerna och Sverige.
Om man vill bilda sig en uppfattning om vilka konsekvenser
dom här förändringarna skulle få för besluten, kan man se på vilka
röstningskoalitioner som är vanliga i parlamentet, vilka frågor dom vanligen
har handlat om och hur majoritetsförhållandena skulle ändras om valresultatet
blir som i prognosen.
En stor koalition mellan högerns EPP och socialdemokratiska
S&D ofta med stöd av liberala RE består av partigrupper som alla förväntas
minska. Dessa koalitioner har ofta manifesterats i budgetfrågor, kultur- och
utbildningspolitik, utrikespolitik, inre marknaden och konsumentskydd, transport
och turism. I dessa frågor hotar med andra ord en mer högernationalistisk
linje. Det kan t ex gälla konsumentskyddet och stödet till Ukraina.
En annan ganska vanlig röstningskoalition består av
center-vänstergrupperingar, socialdemokratiska S&D, liberala RE, dom gröna
G/EFA och vänstern GUE/NGL. Denna koalition har ofta vunnit omröstningar om
medborgerliga rättigheter, rättsväsende, utveckling, sysselsättning och sociala
frågor, miljöpolitik och jämställdhet. Här hotar också dom förväntade
förändringarna i valet mer högerpolitik.
En tredje center-högerkoalition med konservativa EPP,
liberala RE, högerpopulistiska ECR och ibland också det likaledes
högerpopulistiska ID har vunnit i frågor om jordbrukspolitik,
landsbygdsutveckling, forskning och internationell handel. Inom dessa
politikområden skulle man alltså förvänta sig fler framgångar för högern.
EU-parlamentets partigrupper
EU-parlamentet är ordnat i sju partigrupper. Dessa är mer
lösliga grupperingar än partierna i t ex den svenska riksdagen. Partipiskan
viner inte, utan dom nationella partier som ingår, och även individuella
parlamentariker kan rösta lite grann som dom vill. För att man ska få bilda en
partigrupp i parlamentet krävs det att minst 25 ledamöter från minst en
fjärdedel av länderna ingår. För att få uppdrag, t ex som utskottsordförande
och för att få ekonomiska bidrag från parlamentet måste man tillhöra en
partigrupp.
Den största grupperingen är Europeiska Folkpartiet (EPP) med 177 platser (25 procent). Dom
största nationella partierna i gruppen är dom tyska kristdemokraterna (CDU),
polska Medborgarplattformen, Rumäniens Nationalliberala parti, det spanska
högerpartiet Partido Popular (PP), Italienska Forza (Berlusconis gamla parti)
och det franska Republikanska partiet. Från Danmark ingår Konservativa
Folkpartiet och från Finland Samlingspartiet. Dom svenska högerpartier som
ingår är Moderaterna och Kristdemokraterna.
Näst störst är Progressiva
förbundet av Socialdemokrater (S&D) med 141 mandat (20 procent). Här är
det spanska socialistpartiet (PSOE) störst, följt av tyska Socialdemokratiska
partiet (SPD), Italienska Demokratiska Partiet, det rumänska Socialdemokratiska
Partiet, Portugals Socialistiska Parti och Nya Vänstern i Polen. Det rumänska
socialdemokratiska partiet har kritiserats för korruption och för att inte
respektera minoriteters rättigheter. Det finns debattörer som vill utesluta
partiet ur S&D, liksom man tidigare uteslutet det slovakiska
Socialdemokratiska partiet. Dom tre nordiska länderna representeras av sina respektive
Socialdemokratiska partier.
På tredje plats kommer den ”liberala” gruppen som uppträder
under namnet Förnya Europa med 102
mandat (15 procent). Den största nationella delegationen är den franska med 23
mandat. Den består dock inte av bara ett
franskt parti. Inte mindre än nio franska partier ingår i gruppen, som dock
alla tycks på olika sätt stödja den franska presidenten Emmanuel Macron.
Största enskilda nationella parti är spanska Ciudadanos, som ursprungligen var
ett katalanskt parti. Också ett baskiskt nationalistparti är med i gruppen. Det
tyska liberala partiet (FDP), det rumänska ”Förnya Rumäniens europeiska
projekt” och det nederländska ”Folkpartiet för frihet och demokrati” är
relativt stora. I dom nordiska länderna företräds Danmark av Venstre,
Moderaterna och Radikale Venstre, Finland av Centern och Svenska Folkpartiet
(SFP). Svenska partier som är anslutna är Centern och Liberalerna.
Den gröna gruppen (Gröna/Europeiska
Fria Alliansen) har 72 platser i parlamentet (10 procent). Största medlemsparti
är tyska Bündnis
90/Die Grünen
med 21 platser och franska Europé Ecologie med 10 platser. Från Danmark ingår
Socialistisk Folkeparti (SF) och från Finland Gröna förbundet. Svenska
Miljöpartiet de gröna ingår förstås också i parlamentets gröna grupp.
De högerpopulistiska och –extremistiska partierna är delade
i två olika men ungefär likstora parlamentsgrupper. Europeiska Konservativa och Reformister (ECR) har 68 mandat (10
procent) och domineras av polska ”Lag och Rättvisa”, det italienska nyfascistiska
”Italiens bröder”. Här finns också det spanska ”Vox”. Ett av dom mer aparta
inslagen står nederländska ”Reformerta Samhällspartiet”, som bildat 1918 räknas
som Nederländernas äldsta ännu existerande parti. Partiet bygger på kalvinismen
och enligt stadgarna får partiet bara representeras av män, har förespråkat
dödsstraff och motarbetat kvinnlig rösträtt. Till den här gruppen har
Sverigedemokraterna och finska Sannfinländarna tytt sig
Den andra högerpopulistiska gruppen kallar sig Identitet och demokrati (ID) med 59
mandat (8 procent) domineras av italienska Lega (23 platser) och franska
Nationell Samling (Marine Le Pens parti) som har 18 mandat. Andra namnkunniga
högerextrema partier i gruppen är tyska ”Alternativ för Tyskland” (AfD),
belgiska ”Vlaams Belang” och österrikiska frihetspartiet (FPÖ). Enda nordiska
parti i ID-gruppen är Dansk Folkeparti.
Parlamentets minsta partigrupp är Vänstern som uppträder
under namnet Europeiska enade
vänstern/Nordisk grön vänster (GUE/NGL). Gruppen har 37 mandat. Dom största
ingående partierna är franska ”La France insoumise” (Det okuvliga Frankrike)
som har sex platser, spanska ”Podemos” också med 6 platser samt tyska ”Die
Linke” med fem platser. Bland dom övriga finns t ex irländska ”Sinn Fein”och
grekiska ”Syriza”. I gruppen ingår också danska Enhedslisten, finska
Vänsterförbundet och det svenska Vänsterpartiet.
Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiets toppkandidat |
Utöver dom sju partigrupperna finns det 49 ledamöter som inte tillhör någon av partigrupperna. Det handlar dels om enskilda oberoende ledamöter, dels av ledamöter som tillhör hela nationella partier som av olika skäl inte är med i någon av parlamentets partigrupper. Störst är ungerska Fidesz med 12 platser, som efter skarp kritik för nedmonteringen av den ungerska rättsstaten valt att lämna den konservativa gruppen EPP. Man kan också nämna det slovakiska Socialdemokratiska partiet som av liknande skäl uteslutits från den socialdemokratiska gruppen S&D. Inte heller italienska femstjärnerörelsen med fem ledamöter ingår sedan 2019 i någon partigrupp. Den nationalkonservativa partigrupp som dom tidigare varit med i upplöstes då eftersom den inte längre uppfyllde kriterierna för att få bilda en partigrupp.
Mota den nationalistiska högerpopulismen!
EU är en näst intill ofattbart komplicerad konstruktion.
Politikens strukturer och processer har bara vaga likheter med vad vi är vana
vid i den svenska kontexten. Men samtidigt fattas i EU beslut av olika slag som
har stor betydelse för alla européer, inklusive svenskar. Olika bedömare spår
stora framgångar för extremhögerpartier i valet den 9 juni. Detta kan få
konsekvenser för vilka beslut som fattas. Det kan gälla miljöpolitik,
jämställdhet, sysselsättning, rättsstatlighet och utrikespolitik, allt beslut
som riskerar att färgas av den extrema högerns ståndpunkter. Därför är det
trots komplexiteten och ogenomskinligheten viktigt att rösta, och att rösta åt
vänster. Själv tänker jag rösta på Vänsterpartiet, men också en röst på
Miljöpartiet eller Socialdemokraterna är till nytta när det gäller att rida
spärr mot den växande extremhögern.
Ett rörligt mål och ett rörigt mål
Den alldeles utmärkta
norska TV-serien Makta om hur Gro
Harlem Brundtland blev Norges statsminister bygger enligt förtexterna på
”Sanning, lögn och dåligt minne”. Att skriva det här inlägget inför EU-parlamentsvalet
känns om det bygger på ”Sanning, okunskap och missförstånd.”
EU och EU-parlamentet är
ett rörligt mål. Partier och ledamöter hoppar lite hit och dit. När jag skrev
det här hade KD:s parlamentariker och den svenska kristna högerns topprepresentant
just hoppat av partiet för att bli politisk vilde eftersom inget parti nappat
på hennes erbjudande att sätta henne på valsedeln. Men EU:s strukturer och
processer är också en obegripligt komplicerad maskin. Därav inte bara ett
rörligt mål utan också ett rörigt mål. Jag är visserligen statsvetare
(pensionerad sedan 16 år), men jag har under nästan hela min forskarkarriär
mest sysslat med kommuner, som ligger i ena änden av storleksskalan för
politiska system. Att då skriva om EU i den övre änden av skalan blir en
utmaning.
Jag är övertygad om att
många experter, både självutnämnda och andra kommer att reagera på påståenden
som jag av oförstånd skrivit här.
Postscriptum: Senaste
om opinionsläget
Nyhetssajten Politico publicerar regelbundet en sammanvägning
av opionsmätningar (poll-of-polls)
inför parlamentsvalet. Här är resultatet för april i antal parlamentsmandat:
Partigrupp |
Nuvarande mandat |
Prognos |
Förändring |
EPP (Höger) |
178 |
175 |
-3 |
S&D (Socialdemokrater) |
140 |
139 |
-1 |
RE (Liberala) |
102 |
80 |
-22 |
ID (Högerextrema) |
59 |
87 |
+28 |
ECR (Högerextrema) |
68 |
76 |
+8 |
Gröna |
72 |
45 |
-27 |
GUE/NGL (Vänster) |
37 |
33 |
-4 |
Partigruppslösa |
49 |
85 |
+36 |
Prognosen innebär alltså kraftiga framgångar för dom båda
högerextrema partigrupperna med tillsammans 36 mandat. Prognosmakarna förutsäger
också en ökning av icke partigruppsanslutna med inte mindre än 36 platser. Det
är väl sannolikt att om alla dessa blir valda, kommer många av dom att söka sig
till någon av dom sju etablerade grupperna. Det är en extra osäkerhetsfaktor i
sammanhanget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar