Är Skinnskattebergs kommun laglöst land? Jag har flera gånger skrivit här om hur Skinnskattebergs kommun har problem med att följa lagen. Det finns otaliga exempel på hur kommunen har hoppat över att göra upp planer och policydokument som lagstiftningen kräver att alla kommuner ska göra. Bostadsförsörjningsprogram, vattenförsörjningsplan, uppdatering av översiktsplan, säkerhetsskyddsanalys; det är bara några exempel.
Även i smått, i det politiska beslutsfattandet har det
uppvisats nonchalans, eller kanske snarare okunnighet om vad som gäller.
Fullmäktiges nuvarande ordförande Lennart Lydqvist (L) lyckas titt som tätt
trassla in sig ohjälpligt i propositionsordningarna. Det senaste exemplet är
det kaos som uppstått när budgeten
för 2024 skulle beslutas. Det här leder förstås till överklaganden
och ofta får dom klagande rätt och besluten upphävs av förvaltningsrätten och
måste göras om. Det händer att man efter en sådan bakläxa gör om samma fel
igen. Gång efter gång. Skinnskattebergs kommun måste vara Förvaltningsrättens i
Uppsala bästa kund.
Så småningom har det gått upp för flera av kommunens
politiker att det här inte ser bra ut. Dom försöker då så att säga
överkompensera. Nuvarande kommunalrådet Ewa Olsson Bergstedt (SD) jobbade innan
hon blev välbetalt kommunalråd på Återbruket. Varje gång det var något ärende
som hade med Vafab (kommunalförbundet som sköter sophanteringen) förklarade hon
sig jävig och gick ut från mötet. Över huvud taget är det en formidabel
okunnighet om jävsreglerna. För säkerhets skull börjar man då hitta på. I
myndighetsutövningen finns t ex en jävsgrund som kallas ”tvåinstansjäv”. Det
innebär att om man har varit med och beslutat i ett ärende på en lägre nivå och
beslutet sen har överklagats till en högre nivå får man inte vara med och
besluta på den högre nivån.
Avskedandet av
VA-chefen och den dyrbara brandstationen
Det här blev aktuellt i det så kallade ”Tittigate”.
Kommunstyrelsen beslöt att säga nej till ett initiativ som bl a innebar att man
skulle upphäva det minst sagt tvivelaktiga beslutet att ge kommunens VA- och
fastighetschef sparken. När initiativet skulle behandlas bestämdes det hux flux
att Fredrik Skog (V) var jävig. Det avgjorde saken och det blev nej till
initiativet. Det skäl till jäv som tycks ha föresvävat dom som drev på
uteslutningen av Skog tycks ha varit en vag idé om ”tvåinstansjäv”. Skog hade
nämligen tidigare varit med på ett par möten i personalutskottet där frågan
hade behandlats. Problemet var bara att det var en hittepåregel man använde sig
av. Tvåinstansjävet finns inte med i kommunallagens jävsgrunder. Dessutom var
det inte en sådan beslutssituation som skulle ha föranlett aktivering av
tvåinstansjäv även om det hade funnits. Förvaltningsrätten
upphävde förstås beslutet.
Ett liknande försök att förklara flera ledamöter av
kommunstyrelsen jäviga blev aktuellt när man skulle yttra sig över ett
överklagande i brandstationsfrågan. Alla som skrivit under överklagandet skulle
förklaras jäviga. Bara dom som var för beslutet att bygga en ny dyrbar
brandstation skulle få delta och rösta i kommunstyrelsen.
Den som är jävig ska i princip lämna sammanträdet och gå ut.
Men det gäller inte i fullmäktige, som är offentligt. Bara den som börjar
bråka, stör sammanträdet eller slåss kan tvingas att gå ut. Det räcker att
jäviga ledamöter inte deltar i själva beslutsfattandet. Dom får vara kvar och
lyssna. Icke desto mindre har det ibland varit rena folkvandringen av jäviga
ledamöter som trott att dom måste gå ut från fullmäktigemöten.
Samarbete med andra
kommuner
Ett ytterligare fall är den utredning om samarbetet
med andra kommuner om överförmyndarverksamheten. När utredningen kom
till kommunstyrelsen föreslog ordföranden (SD) att den skulle ”läggas till
handlingarna.” Moderaten Bo Öberg och vänsterpartisten Fredrik Skog gjorde då
ett tilläggsförslag att man skulle inleda förhandlingar om samarbete med Västra
Mälardalens Överförmyndarnämnd. Det skulle vara ekonomiskt fördelaktigt för
Skinnskatteberg med ett sådant samarbete. Ordföranden vägrade då att ta upp
Öbergs och Skogs förslag för beslut. Det skulle innebära ett nytt ärende påstod
hon, påhejad av en självutnämnd kommunalrättsexpert. Nu är det bara så, att
någon sådan möjlighet att vägra ledamöter att göra tilläggsförslag finns inte i
nämnderna. Det här är troligen nästa fråga som förvaltningsrätten får grunna
på.
Kommunstyrelsens ordförande Ewa Olsson Bergstedt (SD)
lanserar ytterligare en ny regel när hon låter anteckna till kommunstyrelsens
protokoll att hon ”för allas trevnad och arbetsmiljön kopplat till
kommunstyrelsens sammanträden så kommer jag fortsättningsvis inte att acceptera
dåligt beteende från ledamöter.” Vad som är ”dåligt beteende” framgår inte. Kan
det vara svärord, höjd röst, en snyting? Eller är det helt enkelt så att den
som är uppstudsig och oppositionell visar ”dåligt beteende”? Vi lämnas i
ovisshet. Ewa avgör. Lika oklart är vad det innebär att hon inte ”accepterar”
dåligt beteende. Vad blir det för straff? Räcker det med en åthutning eller ska
den bråkiga ledamoten förhindras att tala? Utvisning kanske? Vad det nu än är
saknas det förstås, som i fler andra av dom här exemplen stöd i lagen. Men skit
samma. Vi gör vår egen lag med hjälp av den självutnämnde.
Fler av dom här försöken att stoppa oppositionella från att
delta i beslut har byggt på påståenden om vilka regler som gäller som förts
fram av den ledamot som utnämnt sig själv till superexpert på kommunalrätt. Hen
har oavsett vem som skulle ha politisk fördel av beslutet drivit på för att dom
här reglerna ska följas. Problemet är bara att flera av reglerna är påhittade –
av ”experten” själv. Det gäller t ex dom märkliga tolkningarna av vem som är
jävig, och det gäller ordförandens rätt att vägra vissa yrkanden. På det här
sättet har hen på kort tid lyckats bli osams med praktiskt taget alla.
Paragrafryttaren äntrar dom imaginära paragraferna och galopperar rakt ut i den
politiska öknen.
Full fart ut i den politiska öknen |
Och dyrt blir det
Men finns det inte tjänstemän som har tillräcklig utbildning
för att kunna klara ut vad som gäller? Jo, man tycker det. Det finns en
kommunchef, en kanslichef och två kommunsekreterare. Dom borde kunna berätta
vilka bestämmelser som finns. Det är inte fritt fram för ordföranden och
”experten” att hitta på egna regler. Dessutom räcker det inte med dom här
tjänstemännen. För att kunna sparka VA- och fastighetschefen har chefen för den
tekniska sektorn fått anlita en juristbyrå. Byrån hade i mitten av november
fakturerat kommunen sammanlagt 408 804 kronor. Och mer lär det blir
eftersom ärendet nu ligger i tingsrätten.
Det är med andra ord dyrt med kommunens förhållande till
lagen. Och fel blir det. Mycket hamnar i domstol eller i
förvaltningsdomstolarna. För att skyla över så överkompenserar man genom att till
punkt och pricka slaviskt följa vissa regler, varav många är hittepåregler. Det
drar förstås uppmärksamheten från dom politiska sakfrågorna. Inte mycket blir
beslutat och än mindre genomfört. Dessutom får vi annat att tänka på än den,
visserligen lagliga, korruption som dom flesta är överens om är fel. Det är
välbetalda jobb till släktingar och tillsättning av chefer med partibok som
merit. Och det är feta kontrakt på offentliga arbeten till firmor som ägs eller
är nära kopplade till beslutande politiker.
Sist men inte minst drar hela denhär karusellen ett löjets
skimmer över Skinnskattebergs kommun.
Jag kan bara hålla med. Hittepåregler kastas ofta fram för att skyla över inkompetens.
SvaraRaderaSå sant
Radera
SvaraRadera"Det skulle innebära ett nytt fall, hävdade hon, uppmuntrad av en självutnämnd kommunalrättsexpert."
Vem är denne självutnämnde kommunalrättsexpert? Vem betalar sin tid? Vem är bakom ridån?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaÅr 2021 lovar SD att lyssna på invånarna. Så roligt. Invånarförslag och lösningar ignoreras gång på gång. Ewas 2021 kommentarer. https://www.facebook.com/groups/1569562936591189/permalink/2833624916851645/
SvaraRaderaJag har fortfarande ingen aning. Kan du dela deras initialer?
SvaraRaderaTack. Jag förstår nu.
SvaraRaderaDet är verkligen dags att kommunen börjar på ny kula nu. Börja jobba seriöst och jobba för invånarna. Var humana och ta hand om både anställda och invånare.
SvaraRaderaFör att göra detta måste ni/vi ta avstånd från det destruktiva som varit.
Politikerna måste rensa i leden och låta endast de bra personerna representera partierna. Kommunchefen måste också rensa i leden. Ett flertal chefer måste skiljas från "sina" tjänster.
När så skett kan vi börja om och jobba tillsammans och i en positiv anda.
Bra beskrivning av läget Henry men är ju bara för sorgligt. Vad kommer att hända med vår kommun om det inte blir någon ordning ?
SvaraRaderaKan vi överhuvudtaget fortsätta som egen kommun ?
Frågorna hopar sig
Vad är bäst för oss alla som bor i kommunen?
Jag tycker det är bäst att kommunen försvinner och delas mellan Fagersta och Köping. Det har varit en utdragen plåga i flera år nu.
SvaraRadera