Beteenden som kan betraktas som korrupta har på senare tid fått uppmärksamhet i Skinnskattebergs kommun. Det kan handla om politiker som har haft möjlighet att sko sig på att ta på sig uppdrag att utföra arbeten åt kommunen. Det kan handla om släktingar och andra närstående som fått välbetalda jobb i den kommunala förvaltningen. Det kan handla om chefer som fått jobb på partipolitiska meriter. Det mesta har i möjligaste mån skett i det fördolda och avslöjanden har kommit fram i massmedia och sociala media. Eftersom det normalt inte handlar om olagligheter har det inte alltid gått att bekräfta att det rör sig om korruption.
Någon har i ett kommentarsfält tyckt att Skinnskattebergs
kommun är den mest korrupta kommunen i landet. Visserligen har misstankarna
varit många, men jag tror inte att det är alldeles ovanligt med sådana här
företeelser vare sig i stat eller kommun i värt vackra land.
Journalisten Per Sicking skriver i Flamman (12/7 2018):
Sverige skulle behöva en folkrörelse mot politisk korruption. En
medborgerlig vakthund som kartlägger politiker som sitter på dubbla stolar,
skapar opinion för sundare regler och sätter press på både medier och partier
att ta frågan på allvar.
I Aftonbladet skriver Lena Mellin (8/3 2011):
Det behövs en ny folkrörelse. En rörelse mot fiffel, båg och
korruption. En folkrörelse som hyllar att man arbetar och gör rätt för sig.
Folket måste få veta
vad som händer i det kommunala
Det ligger i sakens natur att kommunen inte kan driva en ny
folkrörelse. Det handlar ju om åtgärder som kommunen inte äger, men framförallt
är centrala beslutsfattare i kommunen dom som själva har ett ansvar för
oegentligheterna. I en folkrörelse är det folket som får ta saken i egna
händer. Men det finns beslut som kommunen kan tvingas fatta, som kan underlätta
för en sådan folkrörelse. Så här skriver statsvetaren Ulrika Berg i en rapport
från QOG-institutet (Quality of Government) vid Göteborgs Universitet:
Transparens har visat sig vara mycket viktigt för korruptionsbekämpning
eftersom medborgarna i ett land med hög grad av insyn i den politiska processen
i sig är goda redskap mot korruption. Folket kan följa politiska beslut och
processer och är då medvetna om hur tjänstemän och politiker agerar och har
därmed en betydligt större möjlighet att godkänna eller protestera mot det som
sker … Medborgarna blir en aktiv påtryckningsgrupp som ledningen inte kan
ignorera och de styrande får därigenom en ökad ansvarsskyldighet gentemot
folket.
Transparens, genomskinlighet och öppenhet betonas här som den kanske viktigaste faktorn i korruptionsbekämpningen. Det är inte en slump att den internationella organisationen mot korruption kallar sig Transparency International. Jag har flera gånger här skrivit om bristerna i öppenhet i Skinnskattebergs kommun.
- Man har aktivt hindrat den förtroendevalda revisionen att kommunicera med invånarna via kommunens helsida. Det nuvarande kommunalrådet Ewa Olsson Bergstedt (SD) spelade en viktig roll i sammanhanget.
- Man har avvisat förslag, bland annat i en motion i fullmäktige, om att publicera de beslutsunderlag som krävs för att göra beslutsprotokollen begripliga. Kommunen blir därigenom allt ensammare om att lägga locket på för vad beslut innebär och vad de grundas på.
- Man har krävt personer som begärt ut offentliga handlingar orimliga avgifter. Det finns exempel på tvivelaktig hemligstämpling av allmänna handlingar.
- Sverigedemokraterna driver på för att lägga ned kommunens informationstidning 0222:an, som distribueras till alla boende i kommunen.
Det här sådant som kommunen faktiskt råder över, och kan ta
beslut som ökar genomskinligheten. Att envist fortsätta tystnadslinjen är i sig
förtroendeskadligt. Vad är det dom döljer?
Chefsjobb till
släktingar och dom som har partibok
Nepotism (man får jobb om man är släkt eller närstående med
beslutsfattare) och partipolitiska tillsättningar (man får jobb genom sina
partipolitiska meriter) är två av de vanligaste formerna av korrupt beteende
som misstänks. Det är inte orimligt att kommunen inventerar och öppet redovisar
chefernas partipolitiska bakgrund och deras släktskapsförhållanden med aktiva
politiker eller andra beslutsfattare i kommunen. Enligt Kommun- och
landstingsdatabasen (Kolada) hade kommunen 2022 25 anställda i ledningsarbete,
d v s chefer.
Det är en genomförbar åtgärd att man kartlägger dessa två
dussin personer med avseende på släktskap och partipolitik.
Närståendeförhållanden skulle kunna avgränsas till makar och rakt upp- och
nedstigande led (barn och föräldrar). Är en chef gift eller sammanboende med
någon ledande politiker eller överordnad chef? Har en chef själv i närtid varit
(nuvarande eller föregående valperiod) förtroendevald på ett partipolitiskt
mandat?
Det är förstås viktigt att understryka att sådana här släkt-
eller partirelationer varken är olagliga eller nödvändigtvis korrupta. Att
förbjuda medlemmar i politiska partier att få jobb i kommunen skulle vara ett
direkt brott mot den grundlagsskyddade föreningsfriheten. Men samtidigt som
inte alla som skulle fastna i ett sådant här nät är korrupta, så finns de
korrupta bland dom som fångats in.
En sådan här kartläggning beskriver nuläget, men det är ju
en rörlig materia. Chefer slutar (ibland i en förfärande hög takt) och nya
börjar. Det borde därför finnas en rutin för att pröva om det finns några
sådana här integritetsproblem i samband med nyrekryteringar och befordringar.
Förslagsvis kan en parlamentarisk grupp med juridiskt stöd pröva de sökande
till lediga chefsbefattningar.
Mycket av kommunens verksamhet sköts genom att privata
företag upphandlas. Det gäller särskilt inom den tekniska sektorn. Där har nyss
avslöjats av SVT Nyheter att tre ledamöter av det tekniska utskottet själva har
kopplingar till företag som har avtal med kommunen om arbeten inom den tekniska
sektorn. På samma sätt som när det gäller chefer borde dessa förhållanden
kartläggas och övervakas.
Korruption är mer än mutor
Kommunen har fastställt en policy mot mutor, jäv och
bisysslor. Det är förstås bra att det finns en sådan policy om den också
efterlevs och inte bara samlar damm. Men det avgörande problemet med policyn är
att den utgår från ett snävt korruptionsbegrepp. De företeelser som behandlas
ligger så att säga nära ytan, och är redan på olika sätt reglerade av lagen.
Givande och tagande av muta är brott enligt Brottsbalken. Jäv regleras av
Kommunallagen och Förvaltningslagen. Bestämmelser om bisyssla finns i Lagen om
offentlig anställning och i huvudavtalet.
Men som många påpekat är det som är lagreglerat, kanske
framförallt mutbrott, relativt sällsynt. Det krävs ett bredare
korruptionsbegrepp, som också fångar in sådant som inte är olagligt men
olämpligt som nepotism, partipolitiska utnämningar och andra
intressekonflikter.
Regeringen skriver till riksdagen (skr 2012/13:167):
Det är enligt regeringens mening viktigt att arbetet mot korruption i
offentlig förvaltning utgår från en bred definition av vad som är korrupt
beteende. Vissa handlingar kan vara straffbara t ex som givande eller tagande
av muta, men även beteenden som omfattas av andra straffbestämmelser eller som
inte är straffbara kan uppfattas som korrupta.
Statskontoret förespråkar en sådan bred definition: ”att
utnyttja en offentlig ställning för att uppnå otillbörlig vinning för sig själv
eller andra.” Det är också en definition som nära anknyter till Transparency
Internationals definition av korruption. Kommunen måste bredda sin definition
och också i anti-korruptionspolicyn ta upp åtgärder som inte är lagreglerade.
Avgå Ewa, Elisabeth
och Jonny!
Rena händer. Alltid och för all framtid! |
I det akuta läget borde dom politiker som är direkt
ansvariga för den situation vi befinner oss avgå. Det handlar förstås om
kommunalrådet Ewa Olsson Bergstedt (SD), ordföranden i socialnämnden mm mm
Elisabeth Åberg (L) och ordföranden i tekniska utskottet Jonny Emtin (SD). I
första hand är det en fråga för dessa personer själva och deras partier. Det
enda som går att åstadkomma inom det kommunala regelverket är processen för
ansvarsutkrävande där kommunrevisionen har en central position. Det formella
ansvarsutkrävandet kännetecknas dessvärre av tandlöshet. Så där är nog inte
mycket att sätta hoppet till. Om man ska tvinga bort de ansvariga för dom
aktuella missförhållandena faller ansvaret på oss alla – på den rörelse bland
folket som har efterlysts.
- En ny anti-korruptionspolicy som utgår från det breda korruptionsbegreppet!
- Öka transparensen om kommunala beslut och beslutsprocesser!
- Kartlägg och övervaka nepotism och partipolitisering vid upphandling och anställning av chefer!
Som jag förstår finns inga verktyg likt tvångsförvaltning av en kommun.
SvaraRaderaFinns det annat sätt för staten att sätta press?
Exempelvis att dra in statligt stöd inom det kommunala utjämningssystemet, eller hota med det?
I Sven-Erik Österbergs utredning om sammanslagning av kommuner kan man läsa att regeringen kan agera "om det uppstår en politisk eller ekonomisk krissituation där en kommun saknar rimliga förutsättningar för att själv hantera allvarliga kapacitetsproblem. Regeringen har också möjlighet enligt indelningslagen att ta upp en fråga om indelningsändring på eget initiativ." Det innebär att regeringen vid en allvarlig politisk eller ekonomisk kris i en kommun kan dra igång en process för att lägga ned kommunen och slå ihop den med någon annan kommun. Såvitt jag vet har det aldrig inträffat någon sådan situation.
RaderaKan revisionen agera mot kommunstyrelsen mitt i verksamhetsåret?
SvaraRaderaKommunstyrelsen är ansvarig för egna felaktiga beslut och korruption samt för att inte vidta åtgärder mot tjänstemäns lögner, korruption, kompetensbrist samt förfalskade protokoll.
Eller är revisionens instrument endast att inte ge kommunstyrelsen ansvarsfrihet för helt verksamhetsår?
Om de hypotetiskt tänkt undlåter bevilja ansvarsfrihet, vad händer då med sittande kommunstyrelsen? Faller ansvaret olika beroende på roll och hur ledamöterna röstat?
Kan ett folkinitiativ kräva granskning?
Kan revisionens oberoende ifrågasättas, att de revisorer som tidigare gav kommunstyrelsen ansvarsfrihet inte borde få egen ansvarsfrihet?
Revisionen är tyvärr ganska tandlös. Granskningen är huvudsakligen inriktad på att leda fram till fullmäktiges ansvarsprövning. De kan i revisionsberättelsen föreslå att styrelsen inte får ansvarsfrihet. Det är också möjligt att föreslå att en eller flera enskilda ledamöter inte ska få ansvarsfrihet. Om fullmäktige sen inte beviljar ansvarsfrihet, så kan fullmäktige, men måste inte avsätta den eller dom som har felat. Det finns ett tillfälle när revisionen kan agera under året: Om dom misstänker ekonomisk brottslighet eller domstolstrots ska dom göra en anmälan till "berörd nämnd", alltså KS. Om KS inte agerar på det kan revisionen anmäla till KF. Sen är det slut på den proceduren.
SvaraRaderaEtt folkinitiativ kan ta upp alla frågor som ligger inom KF:s kompetens. Eftersom KF inte kan beställa en granskning från revisionen, så kan inte heller ett folkinitiativ göra det. Men eftersom KF kan uppdra åt KS att göra en utredning, så kan ett folkinitiativ också göra det. En folkrörelse skulle med ett folkinitiativ kunna kräva att KS låter genomföra en oberoende granskning.
På grund av tandlösheten är som jag ser det revisionens viktigaste uppgift att genom granskningar avslöja felaktigheter och sen sprida informationen till allmänheten, som får en möjlighet att utkräva ansvar i val. Tyvärr får granskningarna sällan spridning och krav att revisionen själv ska ta ansvar för vad dom vill publicera på hemsidan har stoppats.
Enklast är att kommunen försvinner. I en större kommun är det etablerade regler, mer ögon på vad som sker och saker kan inte skylas över.
SvaraRadera