Hur stora utsläpp av växthusgaser blir det av invånarnas konsumtion i varje kommun? Den frågan har Dagens Nyheter försökt ge ett svar på. Jag ska här titta lite på dom siffror som tidningen redovisar för Västmanlands läns tio kommuner. Kartan kommer från DN:s redovisning men jag har lagt till dom rapporterade kommunvisa utsläppen räknat i ton koldioxid per invånare.
Medelvärdet per person i hela Sverige var 6,3 ton. Av siffrorna
i kartan framgår det att dom kommuner som producerar större utsläpp än det genomsnittliga
är Skinnskatteberg med 6,7 ton och Västerås med 6,4 ton. För att följa
Parisavtalet krävs det att utsläppen till 2030 kommer ned i 3,7 ton per person.
Skinnskattebergsborna utmärker sig med andra ord genom att deras konsumtion
medför särskilt stora utsläpp av växthusgaser.
Man kan fundera på hur detta kan komma sig. I rapporteringen
redovisas också vilka källorna till utsläppen är. Dom största kategorierna är
transporter (utom flyg), livsmedel och bostäder. När man ser på dom
västmanländska kommunerna är det väldigt små skillnader vad gäller både
livsmedel och bostäder. Variationen när det gäller livsmedel är från 1,4 till
1,5 ton koldioxid per person och för bostäder varierar det mellan 1,1 och 1,3
ton. Däremot är variationerna betydligt större när det gäller transporter, som
också är den största källan till utsläpp. Här är lägsta värde 1,5 ton per
person i Västerås och högsta värdet är 2,1 ton i Skinnskatteberg.
Bilåkningen boven i
dramat
Det förefaller rimligt att förstå dom höga utsläppsvärdena
för Skinnskattebergsborna med deras transporter. Det är en ytmässigt ganska
stor kommun. Skinnskattebergarna har ofta anledning att åka till andra kommuner
för arbete, studier, sjukvård, för att handla och för att roa sig.
Kollektivtrafiken har stora brister. En ganska genomsnittlig andel av
befolkningen bor visserligen relativt nära busshållplatser efter
stombusslinjerna 500/550 men för övrigt saknas i stort sett kollektivtrafik
både inom kommunen och till andra kommuner. En inomkommunal busslinje har på
senare år lagts ned och tågförbindelser med Västerås och Örebro har i praktiken
lagts ned.
Koldioxidutsläppen från transporter är förstås direkt
beroende av hur mycket bil det åks. Kommun- och landstingsdatabasen (Kolada)
redovisar körsträcka för personbilar i mil per år och invånare.
Skinnskatteberg ligger i topp i båda avseendena. Utsläppen
från transporter (lodräta skalan) är högst i länet samtidigt som körsträckan
(vågräta skalan) också är högst i länet.
Samtidigt är kollektivtrafiken något som kommunen har
åtminstone en begränsad möjlighet att påverka. Stombusslinjerna är i första
hand en fråga för regionen, men kommunen har möjlighet att föra fram önskemål
när det gäller tidtabeller och turtäthet. Detsamma gäller tågtrafiken. Dom
lokala busslinjerna inom kommunen betalas av kommunen, så där är möjligheterna
att påverka större. Det finns för närvarande bara en lokal busslinje (till
Riddarhyttan) med gles trafik. Efter nedläggningen av busslinjen till Färna och
Bernshammar är Färna helt utan kollektivtrafik.
Det har tidigare också förekommit att en pendlarbusslinje
till Västerås har delfinansierats av kommunen. Flera kommuner inom och utom
länet har gratis lokala busslinjer.
Kommunen passiv
åskådare
Man kunde kanske tycka att den här situationen med mycket
dåliga värden på utsläpp av växthusgaser skulle föranleda kommunen att göra
något. I dom här tre diagrammen kan man se några exempel på vad länets kommuner
har för meritlista när det gäller klimatpolitiken. Först ska vi se på
miljöpolitiken allmänt. Tidningen ”Aktuell Hållbarhet” publicerar årligen en
rangordning av dom 290 kommunernas miljöpolitik. Eftersom det är en
rangordning, där ett är bäst och 290 sämst, blir det alltså så att det blir
sämre och sämre ju högre värde kommunen har.
Det här var ju inte så roligt för Skinnskattebergs kommun:
Totalt på plats 265 av 290, och sämst i länet. Men det här handlar ju om den
kommunala miljöpolitiken allmänt och inte specifikt om klimatpolitiken. Som vi
har sett är det ju transporterna som är den viktigaste utsläppskällan. Hur är
det med måluppfyllelsen när det gäller utsläppsminskningar från
transportsektorn i kommunen, alltså inte bara kommunens egna transporter?
Ja, lite roligare var ju det här. Skinnskattebergs kommun
kommer i alla fall inte sist med 45 procents måluppfyllelse, utan trea från
slutet. Sämre är det med Surahammar och Fagersta som får 44 procent. Knivskarp
konkurrens om jumboplatsen med andra ord.
Kanske kan det vara bättre med kommunens egna bilar. Dom är
ju ganska många, och dom har man ju lättare att få kontroll över än invånarnas
och företagens transporter. Liksom när det gällde måluppfyllelsen kommer
siffrorna från ”Gröna bilister”.
Här redovisas dom genomsnittliga koldioxidutsläpp från
kommunala personbilar. Så här är det sämre ju högre värdena är. Och det går inte
något vidare för Skinnskatteberg här heller. Näst sist med 142,2 gCO2/km. Bara
Fagersta med 143,5 är sämre.
Inte bara
Sverigedemokraternas fel
Vem har nu ansvaret för att det blir så här. Kommunen leds
från och med i fjol av Sverigedemokraterna. Det är ju ett parti som inte är
berömt för sitt miljö- och klimatpolitiska engagemang, och det blir ett tydligt
samband mellan hur många röster SD fick i kommunalvalet 2022 och
miljörankingen: Ju lägre procent SD-röster, desto sämre miljöranking. I U-länet
utmärker sig tre kommuner med höga röstetal för SD och usla placeringar i
miljöpolitiken. Det är Köping, Surahammar och, gissa vilken? Jo,
Skinnskatteberg.
Men lite orättvist är det här kanske. Det är bara i
Skinnskatteberg som SD styr kommunen. Men många röster fick dom. Kommunalrådet
Ewa Olsson Bergstedt (SD) utropade glatt i ett FB-inlägg härförleden att dom
fick 23,8 procent av rösterna. Men det innebär ju förstås att 76,2 procent,
alltså mer än tre av fyra väljare inte röstade på SD. Man kan undra hur man i
en demokrati kan ta makten med 23,8 procent av rösterna och 24 procent av
platserna i fullmäktige. Förklaringen är att åtminstone två partier
”Liberalerna” och Centern bestämde sig för att dom var så nära besläktade med
det högerpopulistiska SD att dom kunde bilda styrande koalition med dom.
Därigenom kom SD upp i att kunna kontrollera 48 procent av mandaten. Men, vänta
nu. Ska det inte behövas mer än hälften för att ta över styret. Jovisst, och
dom som villigt har ställt upp är Socialdemokraterna. Och vips kan
Sverigedemokraterna kontrollera 84 procent av fullmäktige. Jo, jag vet att inte
alla sossar ställer upp på det här. Det finns sossar som är riktiga
socialdemokrater, men ledningen i det lokala sossepartiet är dom som har styrt
det hela i högerextremistisk riktning.
Det här innebär att det inte bara är SD som är ansvariga för
den usla klimat- och miljöpolitiken. Det är hela den styrande koalitionen
SD+L+C och deras stödparti S som får bära ansvaret. För att ytterligare
nyansera bilden, så är det ju i mycket gamla synder som resulterat i dom
aktuella jumboplatserna. Men vi ska då komma ihåg att under förra
mandatperioden (2018-2022) styrde Socialdemokraterna i minoritet. Villkoret för
att ”Liberalerna” skulle släppa fram det S-märkta minoritetsstyret var att det
inte fick förekomma något samarbete med Vänsterpartiet. L och deras
vapendragare SD kunde därigenom styra och ställa som dom ville med sossarnas
minoritetsstyre. Och perioden dessförinnan (2014-2018) styrde ”Liberalerna” med
SD som stödparti.
Egen vinning
viktigare än politisk handling
Men under alla dessa år har det grundlagts en speciell
kultur i Skinnskattebergs kommunalpolitik. Det är säkert den kulturen som är
den viktigaste förklaringen till passiviteten i miljöpolitiken. Och för resten
inte bara när det gäller miljöpolitiken. Just inget händer, se bara på bostadsbyggandet,
den för tretton år sen nedlagda folkhögskolan, seniorboendet på
Klockarbergsvägen och så vidare. Den speciella Skinnsbergsandan i
kommunalpolitiken innebär att det egentligen är skit samma om man gör något
eller inte, vare sig för kommunen som helhet, för väljargrupper man anser sig
företräda eller vägledda av ideologisk övertygelse. Nej, det handlar om hur man
på bästa sätt ska kunna sko sig på skattebetalarnas bekostnad: det handlar om
arvoderade uppdrag, chefsjobb åt släktingar, kompisar och politruker. Och det
handlar om feta kontrakt med kommunen, som man genom olika trixande, till och
med genom att bryta mot Sveriges grundlagar, försöker mörka. Men det är en
annan historia som vi får återkomma till.
Men summan av kardemumman blir ändå att om det ska bli något
av klimatpolitiken måste den kommunala korruptionen bort. Annars lämnar vi bara
ett litet, men ändå något bidrag till att dränka önationer i Söderhavet,
översvämningar, extremväder och förödande skogsbränder.
Ska vi anta att målen 2021-2022 fortsätter att gälla tills nya tas fram?
SvaraRaderaDessa finns på hemsidan under
https://www.skinnskatteberg.se/kommun-och-demokrati/politisk-organisation/styrdokument/
4. "Skinnskattebergs kommun ska vara en attraktiv landsbygdskommun där miljö och klimatarbete är prioriterat. Vi tar ansvar för att vara en klimatsmart och hållbar kommun."
6. "kommun står för en hållbar tillväxt ut ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt perspektiv."
7. "ansvarsfull långsiktig och ekonomisk politik som präglas av smarta lösningar" .
8. "är en attraktiv arbetsgivare som kontinuerligt utvecklar medarbetare och ledare. Kommunen arbetar med ett gott ledarskap som bidrar till ett hälsofrämjande arbetsliv och möter aktivt framtidens kompetensförsörjningsbehov genom en tydlig och aktiv rekryteringsprocess."
Ha ha.
Skinnsberg har varken chefer eller tjänster med ansvar och kompetens i dessa frågor, exempelvis miljö/klimat/energi -strateg eller -samordnare, utredare, planerare eller handläggare inom hållbar samhällsutveckling och miljöprojekt.
På chefsnivå borde det vara en självklart att den kompetensen finns i både tekniska sektorn och på miljösidan.
Kompetens skulle kunna rekryteras som egen personal eller ännu hellre gemensam i en samarbetsorganisation.
Fördelen att samordnas i gemensam tjänstemannasvdelning för flera kommuner är effektivitet, högre kompetens, flera medarbetare/kollegor för kunskapsutbyte och överlappande talang, flera potentiella arbetsplatser samt möjligheten att periodvis jobba åt olika kommuner beroende på vilka projekt som pågår.
Om denna kompetens fanns och förhöll sig till de politiska målen genom förslag på aktiviteter och projekt skulle det inom klimatsmart kommun kunna vara:
ÖVERGRIPANDE KLIMATFÖRSLAG
- T.ex att bejaka vindkraftsetableringar.
Hur skulle detta förslag tas emot politiskt?
- Vindkraft, NEJ - klimatsmart är ju bara ett ord vi förväntas skriva. Vi förstår inte konsekvenserna av det ordet och om någon berättar det så gillar vi det inte, tror inte på det och vill inte besluta några konkreta åtgärder.
I årsredovisning 2021 markeras mål nr 4 som "uppnått".
Hur har Skinnskatteberg kommit fram till detta???
Se Henrys text och statistik i inlägget ovan, det talar tydligt emot att vi ens är i närheten.
Länk för intresserade av exempel på kommunalt klimatarbete:
https://klimatkommunerna.se/vad-ingar-i-kommunalt-klimatarbete/
KONKRET NIVÅ
SvaraRaderaJag har i en lokalutredning och i flera andra sammanhang där bowlinghallen diskuterats tagit fram förslag för Lurbo, fastigheten Eriksbo 4:1.
Ett förslag är att flytta fastighetsavdelningen från Aspebäcken till byggnadsdelen i vinkel mot bowlinghallen där lokalerna idag hyrs ut till några olika företag. Fastighetsavdelningens maskinella utrustning förvaras i LAS-hallen intill. En flytt skulle radikalt minska antal korta resor till och från Aspebäcken (samt spara väldigt mycket tid).
Det finns ett konkret förslag med skiss på ombyggnad. Skulle kunna genomföras med en kombination av egna resurser och entreprenörer för att hålla kostnaderna nere. Förslaget har negligerats och inte förts vidare för beslut.
Däremot har det i KS 2024-01-16 §10 fattats beslut om att återigen stycka av en bit av fastigheten Lurbo (Eriksbo 4:1) för försäljning av byggnaden med bowlinghallen och lokalerna i vinkeln (förra avstyckning gjordes 2020 med beslut om försäljning av nya delen Eriksbo 4:2 i KS 2020-10-27).
Det är lösryckta beslut utifrån tyckande, till synes för att gynna enskilda intressen och idéer. Inget helhetstänk, ingen utredning eller analys av konsekvenser har gjorts, varken utifrån fastighetsbildning, strategiskt markinnehav och god bebyggd miljö, bowlingens förutsättningar och utveckling genom exempelvis möjligheten för daglig verksamhet att sköta bowlinghallen, bowlingklubbens, skolans, fritids och PROs behov, uthyrning av restaurangköket eller fastighetsavdelningens effektivitet.
Det sägs att det inte lönar/lönade sig att driva bowling. Uppkommet ur vinklade tjänstemannayttranden. Siffrorna baseras på dels en felaktig energikostnad och dels på att kommunen belastade tidigare entreprenör med totalhyra till ett orimligt högt belopp (tror det var 23 000 kr i månaden). Möjligheten finns att upplåta köket och/eller bowlingen endast kvällar eller helger till entreprenör och att ta en mindre hyra som ändå täcker kostnader och dessutom ger andra värden för kommunen. Samt gör att kommunala enheter och föreningar kan nyttja bowlingen på dagtid.
Fastigheten bär sedan 2022 sina kostnader genom lokaluthyrningar och energieffektivisering. Att avyttra delar av fastigheten utplånar möjligheten att samla fastighetsavdelningens resurser och att uppnå ekonomiska och klimatmässigt besparingar.
Vad jag förstår diskuteras detta inte ens politiskt, eller mellan förvaltning och politik. Helhetssyn, engagemang och kompetens saknas. Politiken styr inte och begär inga underlag för beslut.
I de fall underlag finns, är de inte faktabaserade utan särintressebaserade och lögnaktiga.
De politiska initiativen är lösryckta, nyckfulla och baserade på nedslag i detaljer utifrån särintressen istället för faktabaserade underlag, helhetssyn, ekonomiskt ansvar och för kommunens bästa. Kommunstyrelsen fattar beslut utan att ha fattat någonting.
Det borde vara förbjudet att delta i beslut som inte är ordentligt beredda och som de röstande har förstått konsekvenserna av.
Frågan kvarstår därför; hur kan ansvar, ordning och kompetens införas så att en positiv utveckling kan påbörjas?
Ofta!
SvaraRadera