Svenska kommuner har sedan sisådär 80 år plågats av ”småkommunproblemet”. I samband med utbyggnaden av välfärdsstaten kom kommunerna att bli ansvariga för allt fler tjänster, samtidigt som det pågått och fortfarande pågår en avfolkning av landsbygden. Små kommuner på landsbygden har blivit allt mindre och samtidigt fått allt fler uppgifter att klara av. Redan på 1940-talet började man grubbla över hur detta skulle lösas. Ett alternativ kunde vara att staten tog över kommunernas uppgifter, ett annat att kommunerna skulle förmås att samarbeta och ett tredje att man skulle slå samman kommunerna till större enheter.
Det sista var den lösning som förordades. I en reform 1952
minskade antalet kommuner från mer än 2 500 till drygt 1 000. Men
utvecklingen fortsatte: allt fler uppgifter lades på kommunerna samtidigt som
antalet små kommuner på grund av avfolkningen ökade. Under andra halvan av
1960-talet och första halvan av 1970-talet var det dags igen: Nu minskades
antalet kommuner till ungefär 280. Men inte heller det hjälpte: Kommunerna fick
fler uppgifter samtidigt som allt fler blev mindre. Sedan mitten av 1970-talet
har inga kommuner slagits samman. Det har förvisso funnits signaler om att
staten önskar sig sammanslagningar, men alla försök har misslyckats.
Man har då vänt sig till samarbetsmodellen istället. Det
finns flera olika former av kommunal samverkan. Mest formaliserat är att bilda
ett kommunalförbund. Det är ett slags specialkommun med kommuner som medlemmar.
Sedan 1997 har en enklare form tillkommit i och med att samarbetande kommuner kan
välja en gemensam nämnd. Till detta kommer samverkan som ordnas med avtal och
andra än mer informella arrangemang.
Enligt Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) fanns det vid
slutet av år 2009 110 kommunalförbund, en ökning med 15 stycken sedan 2005. Vanligast
var förbund för räddningstjänst (33 stycken), utbildning (18) och administration,
ekonomi, löner och IT (17). 2011 fanns det 148 gemensamma nämnder. Det var en
kraftig ökning med 77 stycken sedan 2005. Vanligaste sektorer för samverkan i
gemensamma nämnder var administration, ekonomi, löner och IT (27),
överförmyndare (17) och miljö och bygg (15).
Erlingsson m fl (2021) redovisar utvecklingen i ett långt tidsperspektiv sedan 1942, alltså tio år
före storkommunreformen 1952 och till 2005:
Effekten av sammanslagningarna 1952 är tydlig: antalet
kommunalförbund minskar med ungefär två tredjedelar mellan 1942 och 1953. Nästa
ras inträffar mellan 1970 och 1974 när den andra kommunreformen slutfördes:
antalet förbund minskar med mer än 80 procent. Antalet ligger kvar på den här
låga nivån ungefär till millennieskiftet när en ganska brant ökning börjar.
2005 är antalet formella samarbeten större än vad dom var 1942, men huvuddelen
utgörs nu av gemensamma nämnder.
Lägre kostnader för
samarbetande kommuner?
Skinnskatteberg är landets trettonde minsta kommun med
4 400 invånare, och redovisar en stadig nedgång i folkmängd. Sedan 1968
till 2022 har kommunen förlorat mer än var femte invånare (22 procent). Man
skulle med andra ord vänta sig att vi här har ett typexempel på en kommun som
sökt sig till samarbete med andra kommuner för att lösa olika uppgifter,
förhoppningsvis till lägre kostnader och ökade möjligheter att rekrytera
kompetent personal.
När man betraktar kommunerna i Skinnskattebergs omgivning,
vilka alla är större än Skinnskatteberg och som har en åtminstone inte lika
negativ befolkningsutveckling, framträder dock ett paradoxalt resultat. Två
grupper av grannkommuner är intressanta i det här perspektivet. I norr ligger
kommunerna Fagersta och Norberg, och i söder dom tre så kallade KAK-kommunerna,
Köping, Arboga och Kungsör.
Dom båda grannkommunerna i norr samarbetar i en gemensam
nämnd om löneadministrationen, i ett kommunalförbund om gator, trafik,
kommunalteknik och bostäder, tillsammans med flera andra kommuner i ett
räddningstjänstförbund, i gemensamma nämnder för överförmyndaren och för miljö
och bygg. Dom har dessutom en gemensam ekonomiförvaltning.
Även dom tre södra grannkommunerna ingår i ett nätverk av samarbetsrelationer.
Ekonomi och administrativ service är organiserat i ett kommunalförbund.
Räddningstjänstförbundet bildas av dom tre kommunerna och flera andra kommuner.
För överförmyndarens verksamhet finns en gemensam nämnd. Fjärrvärmeförsörjningen
ordnas gemensamt av två av dom tre kommunerna, och för bygg och miljö finns ett
myndighetsförbund där två av dom tre deltar.
Skinnskattebergs kommun ingår inte i några sådana
samarbetsrelationer förutom den gemensamma lönenämnden med Fagersta och
Norberg. Dom här iakttagelserna går på tvärs mot vad vi skulle ha förväntat.
Den minsta kommunen, med den svagaste befolkningsutvecklingen samarbetar minst,
ja praktiskt taget inte alls, när vi jämför med dom kringliggande kommunerna.
En fråga som infinner sig är förstås om denna bristande
samarbetsvilja har ett pris. I databasen Kolada (Kommun- och
landstingsdatabasen) som drivs av Rådet för kommunal analys (RKA) som är ett
samarbete mellan SKR och staten, redovisas drygt 6 000 nyckeltal. Här kan
vi t ex hitta uppgifter om nettokostnaderna för två av dom viktiga
samarbetssektorerna: räddningstjänsten samt myndighetsutövning inom miljö och
bygg.
Nettokostnaden per invånare för dessa två verksamheter år
2022 som redovisas är:
Kostnaden per invånare är tydligt lägre för dom samarbetande
kommunerna jämfört med hur ser ut i ensamseglaren Skinnskatteberg.
Varje Skinnskattebergsbo får alltså betala en tusenlapp mer
för miljö- och hälsoskydd samt räddningstjänst än den som bor i Fagersta eller
Norberg. I jämförelse med en KAK-bo är skillnaden ännu större.
Skinnskattebergarna betalar 1 618 kr mer.
För att få en uppfattning om vilken betydelse detta får för
kommunens budget, får man räkna upp kostnadsskillnaden per invånare med
folkmängden. Slutresultatet blir då att det kostar Skinnskattebergs skattebetalare
någonstans mellan 4 och 7 miljoner kronor att stå utanför samarbetena i dom här
båda verksamheterna. Om vi sedan betänker att det finns betydligt fler tänkbara
områden för samarbete, och om dom ger ett liknande resultat, skulle man nog
lätt kunna komma i närheten av en besparing på 10 miljoner kronor årligen.
Vad säger
forskningen?
Det här är ett väldigt tydligt utslag på dom minskade
kostnader som samarbete kan medföra. I Erlingssons m fl kunskapsöversikt är man
inte riktigt lika kategorisk. Resultaten ”spretar”: Vissa undersökningar pekar
på att det till och med för vissa kommuner kan bli ökade kostnader.
Kommunutredningen (2017:8)
var lika försiktig. Men trots allt fanns det också belägg för att det i vissa
situationer kan bli billigare. Det är tydligt att jämförelsen mellan
Skinnskattebergs kommun och dess mer samarbetande grannkommuner är ett sådant
fall.
Det har också diskuterats i vilken utsträckning olika
verksamheter lämpar sig för samverkan. Erlingsson m fl skriver:
Ett flertal studier från olika länder visar att kommuner kan spara in
på kostnader genom MKS [mellankommunalt
samarbete]. Detta verkar dock framför allt vara fallet inom områden där
verksamhetens prestationer är rätt så tekniska, ganska enkla att mäta och som
är politiskt okontroversiella (dvs väljarnas intresse för verksamheten och hur
den bedrivs är svagt).
Kommunutredningen resonerar på ett liknande sätt: ”Störst
möjligheter att uppnå effektivitetsvinster i teknisk verksamhet.” Utredningen
menade att det inom tekniska verksamheter fanns större möjligheter att uppnå
skalfördelar i verksamheten. Kommunutredningen diskuterar också dom
demokratiska konsekvenserna. Systemet blir mindre genomskinligt när olika organ
har ansvar för olika verksamheter. Det försvårar för medborgarnas
ansvarsutkrävande. I ett samverkansorgan, t ex ett kommunalförbund, kommer
besluten att fattas av organ som bara delvis består av representanter valda i
den egna kommunen. Dom övriga representanterna har förstås väljarna i den egna
kommunen inget inflytande över. Man skulle kunna lägga till att den svenska
partidemokratin väljer medborgarna mellan olika partier med olika program. I
ett kommunalförbund kan skiljelinjerna vara helt andra än dom partipolitiska.
Erfarenheter från t ex Finland och Frankrike, som båda har
omfattande erfarenhet av kommunal samverkan, pekar på att skiljelinjerna
huvudsakligen kan komma att gå mellan dom olika kommunerna. Representanterna
agerar i första hand ”bypolitiskt”, något som väljarna i dom ideologiskt
färgade valen aldrig tagit ställning till. Strävan att i första hand företräda
den egna kommunen kan också, påpekar kommunutredningen försvåra styrningen av
förbundet och därmed effektiviteten i dess verksamhet.
Ytterst, menar utredningen, handlar det om balansen mellan
betoningen på det politiska systemets inflöde – medborgarnas och väljarnas
möjligheter att påverka – eller dess resultat, d v s servicens kostnader och
resultat. Man kunde kanske också lägga till ”genomflödet”, d v s möjligheterna
att utkräva ansvar.
Kommunerna i
Västmanland
Småkommunproblemet handlar om litenheten, som gör det
oroproportionerligt dyrt att hålla sig med olika slags verksamheter, och även
att rekrytera och behålla kompetent personal för olika specialfunktioner. Men
det handlar också om befolkningsutvecklingen. För krympande kommuner tilltar
litenhetsproblemen över tid. Det är detta som har föranlett dom stora
sammanslagningarna på 1950- och 1970-talen.
När vi fördelar dom tio kommunerna i Västmanlands län över
dom två dimensionerna folkmängd och befolkningsförändring i det långa
tidsperspektivet 1968 – 2022 får vi den här bilden:
Den enda kommun i länet som överhuvudtaget inte är
nedläggningshotad är förstås residensstaden Västerås med 159 000 invånare
och en positiv befolkningsutveckling. Relativt säkra är nog också dom
medelstora kommunerna Arboga, Hallstahammar, Köping och Surahammar med en
betydligt mindre alarmerande folkminskning, men även det medelstora Sala och
den lilla kommunen Kungsör som båda har en positiv folkminskning.
Något mer i riskzonen är Fagersta med en kraftigt negativ
tillväxt, men framförallt handlar det om dom båda andra kommunerna i den norra
länsdelen Norberg och Skinnskatteberg som båda har färre än 10 000
invånare och som kraftigt har minskat folkmängden. Norberg har ju, dock som det
har framgått här, varit beredda att förbättra sin situation genom att pröva att
ingå i en rad olika samarbetsrelationer. Men så icke Skinnskatteberg som
systematiskt hållit sig utanför alla samarbeten.
Det handlar alltså om en liten kommun med vikande folkmängd
och som inte förmått eller inte velat samarbeta med andra. Skinnskattebergs
kommun lever farligt om statsmakten aktualiserar kraven på
kommunsammanslagningar.
Tidigare inlägg om
kommunsammanslagningar
Utredning
föreslår att kommuner uppmuntras slå ihop sig
Österbergs
utredning: Lusten att frivilligt slå ihop kommuner är noll
Dags
att slå ihop kommuner igen?
Erlingsson, Gissur E, Zeth Isaksson & Bo Persson (2021) Mellankommunal samverkan: Vad är känt om dess effekter? En inventering av kunskapsläget Örebro: Kommuninvest
SOU 2020:8 Starkare kommuner - med kapacitet att klara välfärdsuppdraget. Slutbetänkande av Kommunutredningen
Samtidigt som vissa tjänster kostar mycket mer i Skinnskattebergs kommun pga av detta så innebär det att de inte funnits medel historiskt för att ge en rättvis ram till exempelvis socialförvaltningen. Så konsekvensen är en eftersatt verksamhet som är omöjlig för tjänstemän att komma ifatt för tiden och resurser räcker inte till.
SvaraRaderaSkinnsberg kan själv! Finns alltid någon son till politiker eller tjänsteman som kan ta ett oförtjänt överbetalt jobb. Eller någons man, eller en tidigare politiker. Och samtidigt behålla osocknes från Västerås av oförklarliga skäl.
SvaraRaderaDet går inte att driva vettig förvaltning så länge förtroendeuppdrag hanteras som de var ägda av den enskilde som försvarar ägandet av dessa eftersom de ger fördelar och det gäller även förvaltningen där många chefer inte har så många alternativ i livet förutom det jobb de tillskansat sig. Ingen utomstående med förmåga känner att det vore kul att engagera sig i kommunalpolitiken i Skinnsberg. Det har inte de senaste 25 åren känns som ett vinnande team, det är mer politikens div. 8. Det går inte att vara sämre.
SvaraRaderaMiljö och Byggnad fortsätter att anställa men om det kostar nästan 700 kronor mer per person än Köping. Det är 2 800 kronor om året för en familj på 2 vuxna och 2 barn, 4 200 kronor om du har fyra barn. Bara för nöjet att ha egna miljöinspektörer och en förvaltningschef. En normalstor familj med ränta på ränta förlorar runt 50 000 kronor på tio år på detta slöseri för Skinnskatteberg erbjuder ingenting mer än Köping gör till sina invånare - mer än högre kostnader och mindre yrkeskunnande.
SvaraRaderaDet är vansinne att bygga ny brandstation när man inte vet om kommunen finns om tio år. Se till att socialtjänsten fungerar och låt Köping eller Surahammar ta över Miljö- och byggnadsförvaltningen. Nämnden kan vara kvar (eller behöver vara det om man fortfarande är kommun).
SvaraRaderaEn kommun på 3-4 000 är inte livskraftig i dagens läge. 20-25 000 invånare är mer rimligt för en liten kommun skulle jag säga.
SvaraRadera