onsdag 21 februari 2024

Skinnskattebergs kommun värjer sig med näbbar och klor mot samarbeten

Samarbete mellan kommuner är, åtminstone enligt vad regeringens utredare Sven-Erik Österberg kommit fram till den enda räddningen för krympande småkommuner. Annars hotar nedläggning och sammanslagningar vid horisonten. Skinnskattebergs kommun utmärker sig genom att (1) vara den i regionen minsta och mest krympande kommunen och (2) den kommun i regionen som hållit mest emot när det gäller samarbete med andra kommuner. Det är olycksbådande.

Men någon kommer förstås i kläm när man går in i en samarbetsrelation. Det kan gälla personal som inte får plats i den nya gemensamma organisationen. Särskilt riskfyllt är det för chefer och dom politiker som ansvarar för den aktuella verksamheten. Chefer och politiker riskerar att bli av med sina jobb och arvoden bums när man går in i en gemensam organisation. Nedläggning av kommunen och sammanslagning med någon eller några andra kommuner är ett mer långsiktigt hot. Det är därför lätt att förstå att politiker som är mer intresserade av sina positioner och arvoden håller emot. Kortsiktiga beslutsfattare vinner alltid över dom som skådar lite längre bort.

Après moi, le déluge [Efter mig, syndafloden] som Ludvig den XV sa.

På dagordningen vid Skinnskattebergs kommunstyrelses möte i tisdags stod frågan om samarbete när det gäller överförmynderiet. Den utredning som presenterades var resultatet av en motion från Moderaterna, som fullmäktige hade bifallit i maj 2023. Utredaren hade undersökt möjligheterna att gå med i Västmanland-Dalarnas gemensamma överförmyndarnämnd, Västra Mälardalens överförmyndarnämnd eller att sluta avtal med Västerås stad.

Tjänstemännen vid dessa tilltänkta partnerorganisationer var positiva. Utredaren gör också bedömningen att det skulle vara kostnadsmässigt positivt för Skinnskatteberg att gå in i ett samarbete. Bland fördelarna framhölls också den minskade sårbarheten. Verksamheten har för närvarande bara en handläggare på 80 procent. Dom 40 anlitade ställföreträdarna hade också tillfrågats om sin åsikt. Av 28 som besvarade enkäten var 64 procent emot, d v s 18 stycken. Tio var positiva.

När saken först behandlades i kommunstyrelsens ledningsutskott yrkade Bo Öberg (M) att man skulle inleda förhandlingar med Västra Mälardalens överförmyndarnämnd. Det tyckte nu inte dom andra i utskottet (Ewa Olsson Bergstedt (SD), Ulf Kjellin (C), Elisabeth Åberg (L) och Lena Lovén Rolén (S)). På förslag från SD beslöt man att ”lägga utredningen till handlingarna.” Inte heller den socialdemokratiska suppleanten Arne Hjorth tycks enligt protokollet ha haft någon annan åsikt. Ridå alltså i ledningsutskottet för samarbetsförslaget.

Men nu kom det upp i kommunstyrelsen. Där gick det inte bättre. Samma koalition av SD, S, L och C la utredningen ”till handlingarna.” För säkerhets skull vägrades Bo Öberg (M) och Fredrik Skog (V) att över huvud taget lägga något annat förslag, t ex det som M hade lagt i ledningsutskottet. Drivande i denna förbudslinje var en ledamot som utsett sig själv till expert på kommunalrätt. Sedan hen misslyckats i sitt försök att bli kommunalråd tycks hens nya paroll vara if you can’t beat them, join them.

Bland samarbetsmotståndarna både i utskottet och i kommunstyrelsen noterar vi överförmyndarnämndens ordförande Elisabeth Åberg (L); ni vet hon som har tretton olika kommunala uppdrag. Hennes ordförandeuppdrag löpte ju risk att försvinna. Det må väl vara hänt, hon har ju en hel del annat att falla tillbaka på. Men, ack, med ordförandeuppdraget försvunne ju också arvodet. Enligt vad som gällde 2022 handlar det om sisådär 40 000 kronor om året eller närmare bestämt 3 266 kronor i månaden. Av dom sammanlagt 153 000 som olika ordförandearvoden gav, skulle ju ett bortfall av överförmyndarnämnden vara signifikant. Det skulle vara ett slag där det gör som mest ont.

Tydligen tyckte hennes koalitionssystrar och –bröder i SD, S och C sammaledes; inklusive den självutnämnda kommunalrättsexperten som misslyckades att ta över kommunalrådsposten.

 

27 kommentarer:

  1. Men va fan är det här?
    Frågat ställföreträdare? Om vilken politisk organisation kommunen ska ha? Inte våga ta kloka beslut som är nödvändiga för kommunens bästa?
    Inte få lägga förslag ? Diktatur eller demokrati?

    SvaraRadera
  2. Elisabeth Åberg är väl också anställd som överförmyndare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon anställer sig själv! Sitter med och behandlar ett ärende politiskt där hon har stora ekonomiska intressen.för den som är intresserad så kan man begära ut hur mycket hon fått i lön genom att anställa sig själv. Flera hundratusen kan jag meddela. I två instanser hitintills LU & KS har hon beslutat, får se hur hon känner sig inför jävssituationen i KF. Man kan fundera om hon även varit med och påverkar utredningen? Skinnskatteberg är garanterat Sveriges mest korrupta kommun. EÅ är långt i från ensam där av att hon sitter kvar, men hon är garanterat den största. Skulle Socialdemokraterna lyfta fingret så ryker hon på dagen. Med de gillar Betta!

      Radera
  3. Man kallar det för samarbete men misstänker att det handlar mer om att köpa tjänster av grannkommunerna, nog ytterst tveksamt att någon anställning hamnar i Skinnsberg. Man ska nog vara ganska säker på även framtida vinst med de inköpta tjänster. Så kan viss mån förstå tveksamheten, eftertänksamheten. Kommunen har ju dessutom 30% rabatt på kommunboende personal. Så om möjligt kunde man ju önska att de slutar slösa pengar och resurser för att fylla egna fickor och istället om det inte blir alldeles för dyrt se till att det finns arbetsplatser här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ingår i gemensam nämnd. Vi kanske ska anställa alla arbetslösa kommuninnevånare om vi har så bra rabatt och så mycket skattepengar?😉
      Problemet är att vi ligger på minus. Att rädda arbetstillfällen är den typen av argumentation som brukar förekomma i detta sammanhang! Det är ett ypperligt exempel på att man inte fattat hur en kommunens ekonomi fungerar. Lite som att ha en egen sedelpress

      Radera
    2. Ett fånigt besvarande ” anställa alla arbetslösa” tycker du alltså ska jämställas med att kolla noga så man verkligen har även en framtida vinst. En bra utredning och kolla eventuella risker borde vara det mest logiska innan, då det faktiskt nedför färre anställda här.

      Radera
    3. How about the municipality makes sure it is capable of providing basic services such as safe drinking water, public health, and critical social services with competence, efficiency, and transparency. Skinnskatteberg is deficient in all areas and it's up to the politicians and senior managers to ensure that for all residents - not who maintains their day job or lucrative contracts.

      Radera
    4. I gemensam räddningstjänst är deltidsbrandmännen boende och skattebetalare inom 5-6 minuter från stationen. Kompetenser och resurser inom chefstjänster, utbildning, information m.m. samordnas till någon av heltidsstationerna. Rena besparingar ekonomiskt, skalfördelar och frigörande av behövligt utrymme i vår station.

      Radera
    5. Var är närmaste heltidsstation?

      Radera
    6. Räddningstjänsten Mälardalen, heltid:
      Köping
      Västerås, Vallby och Brandhovda
      https://rtmd.se/omoss/varabrandstationer.4.340246a216ed55f98f58941.html

      Nerikes brandkår, heltid:
      Örebro, Kumla och Lindesberg
      https://www.nerikesbrandkar.se/omoss/varastationer.4.5828464617258d906527023a.html

      Södra Dalarnas räddningstjänst, heltid:
      Avesta och Fagersta, blandad dagtid/deltid.
      https://sdrf.nu/vara-stationer/

      Bergslagens räddningstjänst:
      https://brt.se/om-oss/brandstationer/

      Radera
    7. Precis, närmaste heltidstationen är minst 40min bort.
      Fagersta dagtid klassas förvisso som heltid men eftersom deltid övar kvällstid eller helg så fungerar det inte så bra med dagtiden.
      Vore bättre om Matte hade lite mer koll på hur räddningstjänst fungerar innan man kastar runt påståenden som inte fungerar i praktiken

      Radera
    8. Fattar inte vad Matte sagt som inte fungerar.. Skinnsbergs räddningstjänst funkar utmärkt som beredskap, det säger även räddningschefen. Den skulle fungera likadant vid ett samgående även om chefen satt på ett annat kontor.
      Övriga räddningstjänster har flera beredskapsstationer var utspridda och de fungerar vardag precis som helg.

      Radera
    9. Nedan är de orter som liksom Skinnskatteberg har (RIB) räddningspersonal i beredskap /deltid inom kommungemensamma räddningstjänster.
      De flesta kommuner gick samman mellan åren 1998-2021. Varför inte Skinnskatteberg?

      Räddningstjänsten Mälardalen, deltid:
      Kolsva, Arboga, Kungsör, Virsbo, Hallstahammar, Kolbäck, Skultuna

      https://rtmd.se/omoss.4.340246a216ed55f98f5890b.html

      Nerikes brandkår, RIB-stationer:
      Askersund, Byrsta, Fellingsbro, Finnerödja, Fjugesta, Frövi, Garphyttan, Guldsmedshyttan, Hjortkvarn, Kopparberg, Laxå, Nora (IT-avd) , Odensbacken, Pålsboda, Vintrosa, Vretstorp

      https://www.nerikesbrandkar.se/omoss/varastationer/raddningspersonaliberedskaprib.4.5828464617258d9065270f92.html

      Södra Dalarnas räddningstjänst, deltid:
      Norberg, Hedemora, Långshyttan, Horndal

      https://sdrf.nu/vara-stationer/

      Bergslagens räddningstjänst, RIB-stationer:
      Filipstad, Hällefors, Degerfors, Storfors, Lesjöfors och Åtorp

      https://brt.se/om-oss/brandstationer/

      Radera
  4. " if you can’t beat them, join them"
    gällde för Liberalanas anslutning till Sd efter valet
    och det har gynnat L och deras politiska inflytande i kommunen, så det kan sägas vara ett smart drag, men

    att Socialdemokraterna sen valt att bli den koalitionens stödparti har inte på något sätt gynnat S politik,
    utan endast gynnat "hen som misslyckades att ta över kommunalrådsposten" själv.

    Av S politik och tidigare ambitioner finns inte ens en tummetott kvar.

    Inom S finns ingen opposition mot hen och vapendragaren.
    Vissa medlemmar är inte insatta, men djupt och känslomässigt troende på ledningens förträfflighet/kunnande, samtidigt som andra är rädda för att sticka ut med sin avvikande mening, eftersom dessa bemöts så som de skulle göras i en sekt

    Så hen och vapendragaren kan fritt fortsätta att gynna sig själva och högaktningsfullt skita i att den enda politik de får igenom (av den tidigare, dvs i valet) är motståndarens

    De är ju nu (känner sig som) en del av det vinnande laget och det får dem att må gott

    Om L+Sd & C inte behövt deras stöd hade de gladeligen sänkt dessa 2, men nu utnyttjar de dem istället

    Och de två, vad får de ut av det hela? Vänskapsband. Ja, men hur hållbara är de efter nästa valresultat?

    Tja, lojaliteter och korruption kan gå riktigt djupt i en så här liten kommun, där lag, logik, bildning och förnuft inte har någon betydelse och "allmänheten" skiter i politiken

    SvaraRadera
  5. Hej.
    Eftersom jag omnämns i texten får jag nog lov att kommentera.

    Formalia är viktigt. Vi har pratat om det vid åtskilliga tillfällen och jag vet att vi är överens om den saken.
    Ärenden skall väckas i laga ordning, beredas i förvaltning och politik och därefter beslutas i enlighet med lag, reglementen och arbetsordningar. När detta gjorts är ärendet avslutat, inte förr och inte senare.
    Hur detta har fungerat i vår kära kommun vet vi och det finns ingen anledning att frossa i detaljer därvid.

    Den M-motion ärendet handlar om begärde att samgående med andra överförmynderier skulle utredas. Ja, just utredas - ingenting annat.
    Fullmäktige skickade motionen till KS för beredning, KS lämnade den vidare till förvaltningen.
    När ärendet sedan (efter påtryckningar från såväl motionsställaren, undertecknad som någon annan) kom tillbaka till KS (LU) var det i form av en färdig utredning. Eftersom fullmäktige ännu inte beviljat motionen var det en ganska konstig beredning, men förmodligen ändå i linje med fullmäktiges önskan.
    Nå, på motionens att-sats - att en utredning skall höras - kan man bara svara ja eller nej.
    Något annat förslag finns inte om man inte väcker ett ärende om det. Dur detta går till borde alla ledamöter i kommunstyrelsen känna till - tips om detta haglade tätt på mötet ifråga - men något initiativ i frågan väcktes aldrig trots att man till och med kunde ha gjort det muntligt så länge mötet pågick.
    Och ja, jag kunde gjort det själv. Men inför den mur av förställd okunnighet som tornade upp sig tappade jag ärligt talat lusten.

    Bättre lycka nästa gång.

    /Arne Hjorth

    SvaraRadera
    Svar

    1. Formalia är viktigt. Följa KFs beslut också.
      Men nedanstående två allvarliga protokoll-manipulationer accepteras utan att granska vem som skapar dem och ge påföljder för det.
      Ni spelar tjänstemännen helt i händerna, trots att ni vet att de agerar i egenintresse, korrupt och lögnaktigt. Och har undanröjt både rapporter, kalkyler, lokaliseringsanalys och tjänstepersoner.

      Tjänstemannalinjen sedan åtskilliga år är att inte gå in i samarbete kring räddningstjänsten såsom samtliga kommuner kring oss. Utan att få en sprillans ny station, för heltidsbruk av en (1) tjänsteperson. Det fanns en projekterad station för heltidskår på 1108 kvadrat av ByggArk 2018 som hade kunnat byggas 2020-2021 om Olle Karlsson skött det rätt. Istället lade han ut 4,8 miljoner på att projektera en större station av Sweco på 1702 kvadrat. Som alla vet bidde inget istället.

      Olle Karlsson svarade i maj 2023 i tekniska utskottet på fråga om brandstationen från dig att han överlämnat frågan till tf kommunchef och KSO på möte i april och att projektet inte längre ligger på tekniska. Trots det gick Olle Karlsson upp och ville presentera sitt sweco-förslag för kommunstyrelsen i juni 2023.

      Kommunstyrelsen 2023-06-13
      Tekniska chefen Olle Karlsson initierade en presentation men blev avvisad från sammanträdet då han rundat tekniska utskottet i frågan. Ingenting presenterades för kommunstyrelsen. Trots att Olle Karlsson rätt uppseendeväckande fick gå från mötet, skrevs det i protokollet: "en utredning och Alternativ för räddningsstation presenterades". Detta har sedan fått skrivas in i alla protokoll från tekniska utskottet.

      Kommunstyrelsen 2023-12-12
      "En utredning och Alternativ för framtida räddningsstation har tidigare presenteras för kommunstyrelsen. "

      Tidigare behandling i ärendet
      "Kommunstyrelsen beslutade 2022-05-17 § 110
      - att uppdra att kommunchefen, i dialog med ledamöterna i tekniska utskottet som styrgrupp, får uppdraget att utreda och presentera olika alternativ för att uppfylla behoven för en framtida räddningsstation i Skinnskattebergs kommun. Möjligheten finns att anlita extern konsulthjälp för
      att genomföra utredningen.

      Kommunfullmäktige beslutade 2022-06-13 § 80 i ärende Folkinitiativ angående byggande av ny brandstation i Skinnskatteberg
      - att kommunfullmäktige beslutar ge kommunstyrelsen i uppdrag att fullfölja den utredning angående brandstationen i linje med folkinitiativets krav.

      - att i och med detta beslut behöver ingen folkomröstning ske.

      - att utredningen ska presenteras senast på kommunstyrelsens sammanträde 2022-12-13 med en första återkoppling till kommunstyrelsens sammanträde 2022-09-27. "

      Kommentar: Sista att-satsen hör till kommunstyrelsens beslut 2022-05-17 § 110 men är flyttad till efter kommunfullmäktiges beslut 2022-06-13 § 80 i samtliga protokoll. På detta sätt ser det ut som att kommunfullmäktige beslutade återrapporteringarna och att uppdragen hänger ihop.

      Radera
    2. Arne,
      om Fullmäktige beslutar att de vill ha en utredning gjord, oavsett efter vems ursprungliga motion om saken, så vill FULLMÄKTIGE ha utredningen, när den är färdig

      Resultatet av utredningen ska då givetvis presenteras för KF när den är klar.
      Det borde vara så självklart att det inte kunde diskuteras

      Istället tar KS emot den färdiga produkten och — menar du här — bara konstaterar att KF ville få en utredning gjord. Den är gjord och därmed kan ärendet anses avslutat
      (och "sortera in den i en perm", som lagd till handlingarna)

      Du anser alltså att KFs begäran om en utredning bara var en marschorder, utan slutdestination och att när ämnet s.a.s tuggats runt en stund i förvaltningen kvarn så är jobbet gjort och inger mer kan komma ur den saken?

      Radera
  6. Motionen bifölls av fullmäktige den 15 maj 2023. Vad har du för lagstöd för dina påståenden om ärendehanteringen? Du skriver på ett par ställen "i laga ordning" och "i enlighet med lag". Vad avser du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henry,
      jag antar att frågorna du formulerar här ovan är riktad till Arne Hjorth.
      Förväntar du dig verkligen något svar från honom??

      Att påstå sig ha lagen på sin sida är bara — enligt min uppfattning — ett retoriskt grepp, för att göra meningsmotståndarna osäkra

      För, även om det är rena snömoset eller påhittad rapiakaljalag som påstås ha stöd i lagboken, så är det en effektiv debatteknik, därför att sällan har meningsmotståndaren lagen i fickan, eller kan den på sina 5, så ljuger man inte kvickt lika fräckt tillbaka, så står man där tystad, kanske även förvirrad/förringad

      Innan man hämta sig har kubban fallit och den som med mest pondus hänvisat till lagen vinner

      En annan företrädare för hans parti brukade använda frasen att
      "Jo så här är det, för jag har pratat med SKR.."
      Ett uttalande som naturligtvis varsig kan kontrolleras eller bevisas i stunden,
      men som vanligen genast effektivt får tyst på den som har vågat öppna munnen och ifrågasatt någonting

      Annan argumentationsteknik är att trycka till opponenten med
      "Du har inte den erfarenheten som jag har" / "Du är inte insatt i detta"
      osv
      Eller så sågar man all opposition med
      "Vi måste hålla ihop och dra åt samma håll"
      (vilket då givetvis inte är åt den opponerandes håll)

      Jag tror att det bästa som vi kan göra för Skinnskatteberg är att låta vanligt folk, med sunt förnuft, får gratis ABF kurser i retorik.

      Inte ens bildade människor har nämligen en chans mot lögnare, men med mer insikter om hur de debatterar går luften lite ur dessa maktaspiranter

      Och det är viktigt att Skinnskatteberg inte låter sig styras av de okunniga, genom att deras påståenden om sin kompetens får stå oemotsagd

      Med lite bildning i retorik kan nog härskarteknikernas användare i viss mån avväpnas

      Förhoppningsvis avgörs då inte fler frågor med hänvisning till påståenden som inte kan kontrolleras innan klubban fallit

      Vilket bl.a skulle innebära att färre saker behövde avgöras i Förvaltningsrätten

      Elisabet Hultberg

      Radera
    2. Ja Elisabet, utredningen skall till fullmäktige. Det är självklart eftersom den är följden av en motion.

      Radera
    3. Henry.
      Med ”laga ordning” etc menar jag i det här sammanhanget naturligtvis de regler som fastställts för hur ärenden väcks och hur motioner skall behandlas.
      Du har rätt i att motionen i sig har antagits. Det betyder att min lite sarkastiska kommentar - om att själva utredningen formellt var att gå händelserna i förväg - var felaktig. Bra det.

      Men motionen handlade just om att saken skyndsamt skulle utredas och när denna utredning presenterats för KF är ärendet avslutat.
      För att få till ett avgörande i sakfrågan måste frågan om samgående väckas och det hade utan vidare kunnat göras på KS senast.
      Kommunstyrelsens reglemente anger under paragraf 22 hur man gör.
      Det står mer i ”Rutin för att väcka ärenden” KS 2019-456-101. För en gång skull ett dokument som faktiskt går att hitta på kommunens hemsida.

      /Arne

      Radera
    4. Arne,
      Eftersom KS bör skicka utredning en vidare till KF, så är det just det som ska beslutas på KS
      och inte att
      "ärendet läggs till handlingarna"

      Det är KS som fått utredningsuppdraget av KF (och tagit närmare 1 år på sig att se till så det blir gjort)

      KS kan formulera en konklusion som förslag till KF-beslut
      (KF inväntar ju utredningen som ett underlag för kommande ställningstagande)
      och

      ledamöterna kan givetvis yrka på vilket förslag till handling som de anser att KF bör vidta,
      på grundval av de slusater som utredningen presenterar

      Nu önskar jag att du här specificerar under vilka paragrafer i Kommunallagen du funnit att detta inte är tillåtet

      och — om du kan finna dessa § — genellt redigör för i vilka KS beslut som ledamöter inte kan lägga egna förslag till beslut (dvs yrkanden)

      För att KS skulle fatta beslut om att utredningen skulle gå vidare till KF, det borde det inte kunna finnas nån diskussion om, trots att KS (och LU) — på din inrådan — inte fattade just det beslutet

      Sen har du också påstått att du med säkerhet vet att ledamöter inte får yrka på förslag till beslut i ärenden
      (ärendet i detta fall; att presentera en färdig utredning)
      som ska vidare från KS till KF

      Jag vore tackam om du kunde redogöra för de § som i detta ärende hindrar ledamöter från att yrka på KS ställningstagande till utredningens slutsatser

      Nu kommer vi ju igen att, som vanligt, få facit från Förvaltningsrätten, men du och den person som Henry Bäck här kallar "hen som ville bli kommunalråd" har ju redan redogjort för ert stora kunnande på KS och på grundval av detta kunnande förbjudit att yrkanden görs.

      Då blir det intressant att se vilja § ni stöder er på, så vi sen kan jämföra era slutsater med Förvaltningsrättens
      och därmed få en måttstock på er juridiska bildning

      För är man inte helt säker på vad lagen säger, så kan man ju konsultatera boken, innan klubban faller, fortsättningsvis, så kommunen slipper schavottera i strutar gång på gång i media, efter tillrättavisning av rätten

      Nu hoppas jag att KS kan rätta sig
      (i denna kommun brukar det innebära att man ändrar i protokollet i efterhand) och beslutar att utredningen ska presenteras för KF och inte "läggas till handlingarna"

      Sen ser jag fram emot att du och "hen som.." redogör för ert lagstöd vari ni funnit att det finns ärenden i KS där KS ledamöter inte har yrkanderätt

      Jag själv läste juridik på 1980-talet och kan inte allt som gäller idag, så jag ser fram emot att få ta del av er redogörelse
      och lära mig av ert och Förvaltningsrättens kunnade

      Och för tydligheten skull vill jag passa på att här påpeka att jag INTE anser att KS ledamöter behöver ha juridisk bildning,
      men bör kunna efterfråga ett sånt stöd ifrån förvaltningen och i viss mån kunna hitta själv bland paragraferna, vid behov, innan mötet, eller ha någon i sin krets som faktiskt kan

      Det bör också finnas en rutin för hur en juridisk tvist, under ett pågående möte, lämpligen löses

      (förslagsvis tar man en paus och konsultera någon i förvaltning som vet hur man "slår i lagen" och på så vis kan hjälpa ledamöterna att fatta lagliga besut)

      Elisabet Hultberg

      Radera
    5. Elisabet. Klockrent förklarat, fantastiskt bra skrivet! Tänk om det fanns fler som du. Man anar också en ilska bakom orden, perfekt kontrollerad och väl avvägd. Det är vi inte bortskämda med heller.

      Radera
  7. Elisabet.
    Utredningen är ställd till KF. Helt i enlighet med KF:s antagandebeslut.
    KS-protokollet justeras i veckan. Vare sig du eller jag har just nu djupare kunskap i hur formuleringarna kommer se ut, men att ärendet - med eller utan KS medverkan - går till KF är klart. Sen kan du fultolka bäst du vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här situationen av oenighet och anklagelser skulle aldrig behöva uppstå. Politikerna är fritidspolitiker och inte experter. Såklart ska de kunna ta till sig viss information och öka sin kompetens med tiden.
      Däremot är väl tjänstemännen experter. Jurister, statsvetare osv. Det finns en kansliavdelning med bl.a. kommunsekreterare. Dessa deltar även i mötena. Varför kan inte dessa tjänstemän vara politiken behjälplig? Lotsa rätt inom den snåriga ärendegången både under mötena och däremellan. Om man hjälper varandra uppnår man mycket positivt.

      Radera
    2. Jasså Arne Hjorth,
      jag "fultolkar"..
      Kan du förklara vad du menar med det ordet?
      Och därvid också helst redogöra för varför du använder det i detta sammanhang

      Jag tillstår gärna att protokollet ännu inte är klart och att därför både Henry Bäck här och jag, lutar våra frågeställningar på hörsägen, om vad som utspelat sig på Kommunstyrelsens senaste sammanträde

      Vi kan dock tydligen vara överens om att utredningen ska vidare från KS till fullmäktige.
      Och i detta fall skickas den nu (efter beslut i såväl KSLU som KS) och de slutsatser den innehåller, vidare, utan ställningstagande från KS

      Grunden till att KS inte skickar med något förslag till KF-beslut är då, enligt vad Henry Bäck här refererar och även andra redogör för, att självutnämnda kommunallagsexperter gjort klart för KS-majoriteten att i såna här fall får yrkanden från ledamöter inte förekomma

      Ibland yrkas det på dumheter och i bästa fall avslås då de, på goda grunder, men att ledamöter inte har rätt att yrka, när KS tar ett beslut om något, vad det vara må, det är något som jag har mycket svårt att förstå vari det skulle kunna ha sin grund i Kommunallagen

      Att jag nu frågar, om det jag fått höra utspelat sig på KS-mötet, är tydligen att "fultolka" händelseförloppet.

      Men kan då inte du, istället för att använda ett så hånfullt ord, redogöra för om det funnits nåt yrkandeförbud eller ej?

      Kanske kan du även förklara varför KS inte velat ta ställning till utredningens slutsatser ?

      Naturligtvis vet vi på förhand att KF kommer att med 21-4 rösta för att behålla Elisabeth Åberg på sin post
      och med förmodade 23-2 för att bygga den brandstation som Olle Karlsson vill ha,
      men dessa ärenden ska ändå avgöras, i möjlig åsyn för allmänheten, i fullmäktige
      och inte på möten där vad som utspelat sig kan vara omtvistat eller "fultokningar"

      Så som en ledamot av Kommunstyrelsen och Ledningsutskottet, som gärna hänvisar till att allt ska ske i "laga ordning" bör du kunna svara på vilket sätt detta beslut skett i sån ordnig, istället för att håna frågeställaren

      eller åtminstone förklara vari "fultolkningen" består

      Om jag på något sätt varit "ful i mun" då kan jag bedyra att det inte varit min avsikt


      Radera
    3. Fullmäktiges beslut om att följa folkinitiativets krav och därigenom undvika folkomröstning gäller väl fortfarande?

      Det var givetvis vansinne av KS att besluta om nystart av projektet. Dessutom mot KFs beslut.

      Naivt att:
      a) Tro att Skinnskatteberg behöver en nybyggd brandstation istället för en äkta deltidskår.
      b) Tro att initiativ i frågan ska ge makt när det i verkligheten är att böja sig för och delta i pågående maktmissbruk.

      Okunnigt, hänsynslöst och självgott att:
      c) Missa att beslutet är ett direkt stöd till tjänstemannajäv och oheliga allianser.
      d) Ignorera manipulation med beslut och protokoll.
      e) Undlåta att granska och städa upp utan istället driva fram nytt projekt i samma organisation.

      Olle Karlsson med stöd av HR-chef, rtj-chef m.fl har redan tagit 5 miljoner och ett antal tjänstemän från kommunen pga egna idéer om och syften för brandstationen. Nu har de fått inte bara ett lillfinger, utan KS välsignelse att slösa ännu mer pengar.

      Radera