torsdag 15 februari 2024

Stora brister i VA-verksamheten i Skinnskatteberg

Det finns stora brister i hur kommunstyrelsen i Skinnskattebergs kommun sköter planering, ledning och styrning av VA-verksamheten. Detta framkommer i en granskning som kommunrevisionen beställt av revisionsbyrån KPMG. Det som granskats är dels hur styrningen av underhåll av VA-systemet går till, dels styrningen av dricksvattenförsörjningen.

Den samlade bedömningen som konsulterna gör är:

Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att kommunens underhåll av VA-anläggningar inte är ändamålsenligt, samt att det delvis finns säkra och tillförlitliga rutiner för dricksvattenförsörjnin.

De största bristerna handlar om underhållet av anläggningen. Det finns enligt KPMG inte ändamålsenliga beslutsunderlag, det saknas dokumentation om underhållsbehovet, prioriteringar görs inte på ändamålsenliga grunder, planeringsverktygen uppdateras inte. Det finns inte någon vattentjänstplan, vilket är ett lagkrav.

Enligt lagen om allmänna vattentjänster gäller:

Det ska finnas en aktuell vattentjänstplan i varje kommun. Kommunfullmäktige beslutar om antagande och ändring av en vattentjänstplan. Kommunfullmäktige ska minst vart fjärde år pröva om vattentjänstplanen är aktuell med hänsyn till behovet av allmänna vattentjänster.


Det besked som konsulterna från KPMG fick var det lite diffusa att ”kommunen avsåg att upprätta en vattentjänstplan”. Min erfarenhet från mina tidigare åtta år i kommunrevisionen är att det här är ett upprepat mönster i kommunen. Man segdrar in i det längsta med att uppfylla lagstiftningens ålägganden.

Men det går alltså något bättre när det gäller dricksvattenförsörjningen än underhållet. Men inte heller när det gäller försörjningen med dricksvatten är det något toppbetyg som delas ut. Kommunstyrelsen bedöms visserligen ”i allt väsentligt har säkerställt en tillräcklig vattenkvalitet”, men att man bara ”delvis har säkerställt produktionen av dricksvatten” och att tillgången till dricksvatten vid akut dricksvattenbrist är ”delvis säkerställd”. Den allvarligaste bristen som granskarna framhåller är att det saknas en nödvattenplan.

Livsmedelsverket skriver:

Störningar i dricksvattenförsörjningen kan orsaka stora problem och skador för de individer och verksamheter som drabbas. I ett värsta scenario riskeras liv och hälsa, samtidigt som de ekonomiska konsekvenserna kan bli mycket omfattande … För att skapa en bra grund till en nödvattenplan krävs … att den politiska ledningen sätter ambitionsnivån för nödvattenförsörjningen.

Någon sådan aktivitet från den politiska ledningen har i vart fall jag inte sett till. Men ”den politiska ledningen” har förmodligen annat att bekymra sig om (arvoderade uppdrag, välbetalda jobb till släktingar och partimedlemmar, feta kontrakt med kommunen).

För den som sett hur VA-chefer på löpande band fått sparken på oklara grunder och hur man i månader lyckades gräva en livsfarlig grop mitt i centrum är bristerna i den politiska ledningen inte heller överraskande.

Tillsammans med alla andra brister när det gäller ledning och styrning (t ex hur man lyckats strunta i fullmäktiges beslut om nybygge av en sanslöst dyr brandstation och därigenom dribbla bort den folkomröstning som 700 väljare genom sina namnunderskrifter krävt) är detta åtminstone i mitt tycke tillräcklig grund för att inte ge kommunstyrelsen ansvarsfrihet. Om kommunrevisionen inte reagerar, så kan varje enskild fullmäktigeledamot yrka att kommunstyrelsen inte ska få ansvarsfrihet.

  

13 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med!

    SvaraRadera
  2. Första frågan i syftet med utredningen är "Hur sker styrning, ledning och ansvar..."

    Politiken är givetvis ytterst ansvarig. Men det är på tjänstemannanivå som organisationen som arbetsplats skapas och styrs.

    Revisionsrapporten beskriver hårda värden som bristen på nödvändiga investeringsbeslut och planer.
    Planerna kan f.ö. köpas som konsultprodukter utan förankring politiskt eller i verksamheten (dvs, de ska finnas och kan vara bra styrinstrument, men de kan också vara hyllvärmare beroende på hur de tas fram och implementeras).

    Saknar analys av den direkta ledningen av VA-verksamheten och hur VA-organisationen mår. För att undersöka detta kan indikatorer som grad av stress, oro, ansvar, kompetens etc mätas.

    Organisationen befinner sig i en situation där närmsta chef samt sektorsansvarig chef har noll kompetens för såväl övergripande som detaljfrågor inom sina områden. De har inte heller förmåga att förstå medarbetarnas kompetens, vad de är excellenta på och vad de inte kan.

    Därför läggs ett omotiverat stort ansvar på medarbetare som varken har uppdrag, intresse eller lön för detta. De är isolerade från beslut och information om vad som pågår. Två hela chefslöner bekostas varje månad till föga nytta, och en hel del skada för kommunen, dess anställda och invånare.

    Sektorsansvarig chef förväntar sig att enskilda medarbetare och VA-avdelningen utan kompetent stöd ska fixa allt från daglig drift till framtagande av långsiktiga planer och prioriteringar som rimligtvis borde vara hans eget ansvar. Och ytterst är det kommunstyrelsen som ska initiera och besluta om hur dessa ska tas fram.

    Dessvärre förstår sektorchef inte ens skillnaden på va-taxa och vafab-taxa, eller dagvatten respektive dricksvatten.

    Lägg till detta kritik om vattenläckor, felkopplade avloppsledningar, att tidigare chefer blivit trakasserade och sagt upp sig resp. blivit avskedad, krav på lojalitet genom tystnad, kollegor som är nära väggen eller slutar.
    Engagerade, duktiga, ansvarstagande för kommunens bästa, absolut, men hur mår medarbetare i en sådan situation?
    Är det värt det?

    Varför berör inte utredningen den organisatoriska delen av ledning och ansvar?

    SvaraRadera
  3. Skinnsbergs egen Jabba the Hutt styr och skyddar sin son och hans chef

    SvaraRadera
  4. Varför kan inte Färna få tas över till en ideell samfällighet - och de sköter det själva med en styrelse och avgifter för brukande? Så slipper man kommunen. Eftersom det är så eftersatt får väl kommunen skicka med ett antal miljoner.......blir det inte billigare i längden för alla parter? Och folk slipper riskera alla möjliga sjukdomar p g a otjänligt vatten.

    SvaraRadera
  5. Jag som är för gammal för att ha en relation till Star Wars var tvungen att slå upp Jabba the Hutt i Wikipedia, som beskriver hen så här: "Jabba the Hutt, egentligen Jabba Desilijic Tiure, är en rollfigur i science fiction-filmserien Star Wars. Han förekommer i Det mörka hotet, Stjärnornas krig och Jedins återkomst. Han är en skurk och en maffiaboss". När det kommer till frågan om självständighet för Färna så kommer jag att beröra frågan i ett snart kommande inlägg där åtminstone Gunnilbos kommunalfullmäktige någon gång före kommunsammanslagningen 1952 dyker upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://disney.fandom.com/wiki/Jabba_the_Hutt

      Radera
    2. I det här fallet är det tekniska chef som inte fungerat på ganska många år. I kommunen finns några fler chefer av samma kaliber. Varför får de fortsätta? Vi har "ny" kommunchef, dags för hen att visa lite handlingskraft och god vilja till förbättring.
      Det är en sak som förbryllar. Har inte politiken sagt att chefer ska anställas genom tidsbegränsade förordnanden? GörS det? I så fall skulle många bekymmer lösas enkelt och utan kostnad. GÖR INGA NYA FÖRORDNANDEN FÖR ICKE FUNGERANDE CHEFER!

      Radera
    3. En del äger ju sina förvaltningar, se på MBN, vad för susning har nyinflyttade Erik Sillén om vad de blir itudade av förvaltningschefen? Det blir som denne vill och nämnden är bara en formalittet.

      Radera
    4. Tack Henry. Se framemot vad du tänker skriva om Gunnilbo och Färna.

      Radera
  6. On the agenda at the next municipal council meeting on 20 February is the following item: 9. Styrdokument för krisberedskap, civilt försvar, säkerhetsskydd samt
    informationssäkerhet för åren 2023–2026*/bil

    https://www.skinnskatteberg.se/app/uploads/2024/01/dagordning-ks-240220_hemsidan.pdf

    Water supply and emergency planning for water quality and supply would seem to be covered in such steering documents. Does anyone more about what will be discussed related to this and to what extent it will address deficiencies noted in KPMG VA-audit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. With no appendix. Ingen bilaga för 9. Styrdokument eller
      10. Säkerhetsskyddspolicy.

      Radera
  7. Hur är det möjligt att man kan få en tjänst som man inte är kvalificerad för. Allt för många förvaltningschefer har ingen eller mycket bristfällig kunskap om det de faktiskt är satta att styra över. Men 75-80 000 i månaden ska de ha. Märkligt och oroande.

    SvaraRadera
  8. https://www.fagersta-posten.se/2024-02-23/akut-atgard-i-skinnskatteberg-vattnet-avstangt/

    SvaraRadera