tisdag 20 februari 2024

Vilken kompetens behövs i kommunens verksamhet?

Chefen för den tekniska sektorn i Skinnskattebergs kommun heter Olle Karlsson. Den tekniska sektorn ansvarar enligt kommunens hemsida för vatten och avlopp, fastigheter, kost, städning, exploateringsverksamhet, översiktsplanering, parker och lekplatser, renhållning, trafikbelysning m m. Sektorn består av två enheter: VA- och fastighetenheten samt kost- och städenheten. Vilken kompetens väntar vi oss av den som ska chefa över allt detta?

Här är formuleringar i några kommuners aktuella annonser efter teknisk chef:

  • Dokumenterad fackmässig kompetens inom teknisk förvaltning, VA och fastighetsförvaltning. (Perstorps kommun)
  • Akademisk utbildning motsvarande lägst kandidatnivå (180 högskolepoäng) som arbetsgivaren bedömer är relevant för uppdraget till exempel inom teknik eller samhällsbyggnad, alternativt lång erfarenhet från liknande uppdrag (Hässleholms kommun)
  • Högskoleexamen inom relevant område för uppdraget samt erfarenhet eller annan utbildning vi bedömer som likvärdig (Älmhults kommun)
  • God kunskap gällande de myndighetskrav och lagar som styr verksamheten och erfarenhet av branschen eller liknande verksamheter inom infrastruktur (VA-chef till Lidköpings kommun)

Alla kräver förstås utöver fackkunskaper att man är duktig på att leda. Detta uttrycks ofta med dom uttryck som för ögonblicket är i ropet i managementslangens snömos. Det har jag inte tagit upp här, utan jag vill peka på dom fackkunskaper som tycks krävas i branschen. Det handlar om akademisk utbildning inom relevanta områden t ex teknik och samhällsbyggnad. Dessutom fordras erfarenheter av att ha arbetat inom dom områden som den tekniska förvaltningen svarar för. I något fall kan sådana erfarenheter t o m ersätta utbildningskravet. Särskilt för den citerade annonsen efter en VA-chef vill man ha bra kunskaper om myndighetskrav och lagar inom området.

Ett praktikfall: Skinnskattebergs tekniska sektor

Skinnskattebergs kommuns tekniska sektorchef redovisar på nätverket LinkedIn, där folk bjuder ut sig till hugade arbetsgivare, en rätt lång lista över sina yrkesmässiga erfarenheter. Han tänker sig nog en internationell karriär, eftersom han delvis skriver på engelska. Här dyker upp titlar som Branch manager, Security officer (tunga maskiner, truckar), försäljningsansvarig (truckar), försäljning (elmaterial), distriktschef (diverse byggmateriel) resande tekniker (ABB) och delägare och verksamhetschef i ett bolag vars verksamhet inte gått att spåra.

Hans senaste anställning innan Skinnskattebergs kommun var som konsult i Progrio Partner & Konsult 11 månader under 2019. Det här bolaget ska enligt beskrivning syssla med att ”Investera och förädla intressen i andra bolag. Erbjuda ledningsstruktur, stöd och utveckling. Konsulttjänster inom ledning, struktur, utbildning, upphandling och rådgivning. Handla med värdepapper.”

Bolaget registrerades 2018 och har inte något år rapporterat vare sig någon omsättning, eller några utgifter. Inte heller har det någonsin haft någon anställd. Under just 2019 hade bolaget stora intäkter (925 tkr), men dom var inte resultat av någon verksamhet utan avsåg ”resultat från andelar i koncern- och intresseföretag” samt ”övriga finansielle ränteintäkter”. Bolaget är avregistrerat för F-skatt och i momsregistret. VD i bolaget är Peder Daniel Karlsson och den adress som uppges som bolagets adress är densamma som Olle Karlssons bostadsadress.

Om man ska sammanfatta: Skinnskattebergs kommuns tekniska chef tycks sakna all erfarenhet av kommunal verksamhet, liksom av verksamhet som skulle kunna bedömas som likvärdig med en akademisk utbildning inom teknik. Det tycks i mycket handla om försäljning. Den senaste anställningen innan han blev sektorchef för tekniken i Skinnskatteberg är lite besynnerlig och reser en hel del frågetecken. Med dom här uppgifterna från offentliga källor tror jag att han skulle ha svårt att få motsvarande jobb någon annanstans. Om han nu inte är särdeles skicklig som försäljare.

Hur är det då med den tillförordnade VA- och fastighetschefen? Efter att den förra chefen fått sparken på synnerligen oklara grunder utsågs Christopher Åberg som t f från den 1 januari i fjol. Han är lärare med legitimation i geografi, historia, svenska och svenska som andraspråk. Också han finns på LinkedIn, där han redovisar sina yrkesmässiga erfarenheter. Dessa domineras förstås av hans lärargärning. Han tycks ha varit en duktig lärare eftersom han haft uppdrag som biträdande rektor i sammanlagt tre år och fem månader, som tillförordnad skolchef nio månader och som förstelärare ett år och åtta månader. Som särskild kompetens under tiden som biträdande rektor framhåller han ”schemaläggning”. Bland lärarjobben finns också redovisat, utanför kommunen, vikariat vid Risbroskolan i Fagersta och anställning vid den religiösa friskolan Al-Azhkar i Örebro under tre år. Skolan fick sedermera sitt tillstånd återkallat av skolinspektionen, men det var långt efter att Christopher jobbat där.

Ett lite mer udda jobb är som medgrundare till Stockaboo AB som ”ska utveckla och bedriva tjänster för finansinformation, genomföra intervjuer och övrig journalistisk verksamhet samt bedriva handel och förvaltning.” Bolaget har inte haft någon omsättning sedan 2020 då det omsatte 20 000 kronor. Bolagets registrerade säte är på en adress i Malmö, där också 50 andra bolag uppges ha sitt säte. Det ser med andra ord ut att vara ett typiskt brevlådeföretag. Åberg skriver på LinkedIn att han fortfarande är Chief Executive Officer (alltså VD) och Chief Financial Officer (vilket lär betyda finanschef).

På meritlistan finns också jobb som ”teknisk supportör” i sex år på Uponor; sommarjobb i flera år och några månaders anställning. Bolaget beskriver sig självt som ”den största plaströrstillverkaren i norra Europa.” Så man får förmoda att den som ska ge support i det bolaget bör kunna en hel del om plaströr.

En merit som Christopher inte tar upp är att han under en utomordentligt kort tid var förtroendevald revisor i Skinnskattebergs kommun. Jag kommer ihåg det eftersom jag var ordförande i revisionen då.


Han hade valts in på ett mandat som tillhörde ”Liberalerna”. Det visade sig dock snabbt att han var jävig eftersom hans mamma satt i kommunstyrelsen. Enligt Kommunallagen 6:28 är ”en förtroendevald jävig om han eller hon eller någon närstående part i ärendet eller annars kan antas bli påverkad av beslutet i en inte oväsentlig utsträckning.” Han skulle därmed inte ha kunnat delta i praktiskt taget något av vad revisionen skulle granska och fick lov att avgå.

För att summera: Efter vad som framgår efter en granskning av offentliga källor har kommunens tillförordnade VA- och fastighetschef ingen utbildning inom området och yrkeserfarenheter av helt annat slag. Det enda som närmar sig verksamhetsområdet är väl att han bör kunna en hel del om plaströr. Tillsammans med en överordnad chef som mest tycks ha sysslat med försäljning i den privata sektorn och saknar erfarenhet av kommunal verksamhet, är det rimligt att dra slutsatsen att verksamheten är underförsörjd vad gäller relevant kompetens.


Bra på ledning, politik eller verksamhet?

Särskilt när det gäller den tekniska sektorn och VA-verksamheten har det inte minst på sociala medier varit en diskussion om kompetensbristen i Skinnskattebergs kommun. Det kan kanske vara på sin plats med några reflektioner om vad kompetens betyder i den kommunala organisationen. Vad behöver dom som har olika positioner ha för kunskaper och förmågor? Det sägs ibland att politikerna är inkompetenta eftersom dom kan så lite om verksamheterna. Det tycker jag är lite orättvist. Politikerna behöver inte vara specialister på olika verksamheter. Det är ju bland annat därför som dom har en förvaltning med anställda tjänstemän.

Politiker i en demokrati behöver framförallt vara bra på att förmedla och driva intressen, behov och önskemål från dom grupper dom anser sig representera. Dom behöver enkelt uttryckt vara duktiga på politik. Sen är det förstås så att beroende på vad man framförallt ägnar sig åt behövs vissa grundläggande kunskaper. För alla politiker tycker jag att man bör ha grundläggande kännedom om kommunallagen, kanske också sådant som rör yttrandefrihet och upphandling. Fullmäktiges ordförande bör vara särskilt slängd på kommunallagen. På samma sätt behöver en skolpolitiker känna till viktiga delar av skollagstiftningen, en politiker i socialnämnden socialtjänstlagen, och om man sitter i byggnadsnämnden plan- och bygglagen. Men i inget fall behövs specialistkunskaper. Det får förvaltningens tjänstemän stå för.

Det är ett skäl till varför kunskap om lagar och regler inom olika verksamhetsområden ingår i den kompetens vi kan kräva av tjänstemännen, särskilt cheferna. Men behöver dom kunna verksamheten? Det finns en diskussion om det är administration och ledning som är viktigast eller om det är kunskap om verksamheten. Ska chefer vara renodlade ledare/administratörer eller ska dom vara professionella?

Min övertygelse är att båda behövs. Det räcker inte med att man är bra på ”management” för att kunna leda en skola, en socialförvaltning eller för den delen ett vattenverk. Å andra sidan är det förstås inte säkert att den duktigaste bilmekanikern blir den bästa chefen för en bilverkstad eller att den duktigaste läraren blir den bästa rektorn. Det finns till och med en teori om att i ett sådant system lyckas alla avancera till den nivå, varifrån dom inte har förmåga att ta sig vidare. Dom kravlar sig upp till sin ”inkompetensnivå”. Till slut leds organisationen bara av inkompetenta chefer. Teorin kallas Peters princip efter den amerikanska pedagogikforskaren Laurence J Peter.

Peters princip kan kanske vara en tröst för den som lyckats rekrytera inkompetenta chefer utan utbildning och erfarenhet inom den verksamhet dom ska chefa för. Det kan gå på tok också om sakkunskaper finns.

 

22 kommentarer:

  1. Man går från chock till chock, det är ingen ände på detta. Förvaltningschefen för byggnadsnämnden är väl fd snabbköpkassörska och hemmamamma.

    SvaraRadera
  2. Bra att fakta kommer fram men väldigt allvarligt hur och vem man anställer utan krav på kompetens och eller erfarenhet för de uppgifter man ska ansvara för i en offentlig verksamhet. Verksamhet som är så viktigt för medborgarna i vår kommun som vi skattebetalare ska bekosta

    Dags för politikerna som ytters är ansvariga att ta sitt ” förtroende uppdrag ”på allvar !

    SvaraRadera
  3. Bra att veta om månadslöner, O.K. strax under 60.000,00 kr och C.Å. mellan 45.000,00 och 50.000,00 kr. Grattis Skinnskatteberg, 1 miljon bortkastade skattepengar per år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Närmare bestämt nästan 2 miljoner per år. Cirka 1 890 000 kr per år, inkl. sociala avgifter.
      Oräknat slöseri på egenpåhittade projekt, dåliga beslut, utebliven planering, felaktiga prioriteringar, omotiverade utbetalningar till leverantörer, konflikter inom ledningsgrupp och mot politik, sjuka medarbetare, kompetenstapp genom personer som slutar, utredningar, bad will, kostnader för juridiskt ombud.

      Radera
  4. Olle Karlsson senaste anställning före Skinnskatteberg var Konecranes i Västerås. De har inte lämnat referenser för honom till Skinnskatteberg. Det verkar inte bättre än att HR-chef var nöjd med honom utan varken utbildning, erfarenhet eller referenser.

    Den 12 oktober 2018 blev Olle inkallad till möte där han fick besked att hans aggressivitet, uppträdande generellt samt beteende mot medarbetare och kunder var oacceptabelt och helt mot företagets värderingar. Olle Karlsson fick gå hem direkt efter mötet med lön till sista mars 2019. Efter detta var han arbetslös fram till han började i Skinnskatteberg.

    SvaraRadera
  5. Tillförordnad fastighets och va chef tycker att det är kul att prova på något nytt och försöker bli populär genom att spela schyssta killen. Han må göra sitt bästa, men är falsk och utan självkritik. Chefsjobb inget för den som fjäskar runt. Har man ryggrad tar man inte en tjänst inom områden man har noll koll och låter skattebetalarna stå för notan av ens prao. Det finns inte utrymme att göra ett halvt jobb, eller att medarbetare lämnas ett för stort ansvar. Skinnskattebergs fastigheter, vatten och avlopp kräver örnkoll och ständiga prioriteringar och planering.

    SvaraRadera
  6. Nya ordföranden i MBN är inte mycket bättre. Jag tror han är Elisabet Åbergs politiska kronprins, folkpartist, inflyttad, kommer alltid med att folk inte är positiva och tycker att bara vi är positiva så ordnar sig tydligen 10 milj i underskott (vad det blir i år vet ingen men det lär inte bli mindre) och hälsovådligt drickvatten i centralorten och Färna. Säger man emot och pekar på 10 milj i underskott och slutkört drickvattensystem på grund av inga investeringar då är man negativ och elak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela Miljö och Byggs förvaltning inkl nämnden är ett skämt. Det tar 2 år att få bygglov för att chefen tycker massa utan lagstöd.

      Radera
    2. Bra att det kommer fram. Korruptionen flödar i alla maktkorridorer. Men man ska INTE tro att det flödar mindre på kommunal nivå. Skulle tro att alla kommuner skulle må bra ekonomiskt av att granskas i sömmarna.
      Rena lekstugan. Och värst är att de som jobbar där inte fattar att de jobbar FÖR kommuninvånarna. Det är de som betalar deras löner. Men de tror att de sitter på makten och står över folket. Vilken anställd tror att den står över chefen?

      Radera
    3. Hela tillsynen på Miljö och Byggs förvaltning borde väl Köping eller Fagersta kunna ta över - eller t o m Surahammar. Det är ju tjänstemännen och chefen som kostar, själva nämnden kostar ju ingenting. Ingen verkar ta på allvar att man går back tio miljoner.

      Radera
  7. Kultur- och fritidschefen har jobbat på en morgontidning. Det verkar kvalificera henne till att kunna något om kultur och fritid. När man läser om högre chefernas utbildningar och erfarenheter så får man ont i magen allt för ofta. Hur är det ens möjligt att de har fått de jobben de har idag? Ingen erfarenhet eller utbildning alls om det de faktiskt borde kunna som chefer inom sina respektive områden det är Skrämmande! Och dyrt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har frilansat som journalist åt ÖsteråkersPosten, jobbat på Riksantikvarieämbetet och var på vernissage i Örebro konsthall i lördags. Måste ha valt fel sektor... 🤪

      Radera
  8. Det finns en röd tråd som ingen vågar nämna. Nämligen att alla dom här högsta cheferna som aldrig borde fått sina tjänster har anställts av en viss tidigare kommunchef.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara mycket intressant att höra (ärlig) förklaring till var och en av de cheferna. Vad tanken var och hur de trodde att det skulle bli bra?

      Radera
  9. Sant, Marie Tollefsen Marklund har också ansvar. Samt för inrättandet av onödig tjänst till sin man som jobbar i starkt jäv.

    SvaraRadera
  10. Frågan är hur mycket Marie TM respektive HR-chefen Anna Charlier styrde detta? MTM är inte kvar medan HR-chefen aktivt deltagit i sektorchefernas trakasserier och avskaffandet av medarbetare.

    SvaraRadera
  11. Jag önskar att inållet i detta blogginlägg (och därefter följande kommentarer) fick en större spridning,

    men bryr sig "folk"
    även om de får veta?

    SvaraRadera
  12. Jag länkade denna blogg till FB-gruppen samt en bild med Olle Karlssons ansökan till tjänsten som teknisk chef i "Värt att veta i Skinnskatteberg", men inlägget är borttaget. Denna text:

    Henry Bäck skriver det våra politiker och HR-chef redan vet, men inte låtsas om:

    *länk till bloggen*

    Olle Karlsson har visst haft andra arbetsgivare som gjort något åt saken. Men inte Skinnskattebergs kommun. Sinnessjukt att det får fortgå, år efter år efter år, i en offentlig verksamhet...

    Bifogar ansökan/CV som ansågs så intressant att han blev kallad på intervju (HR har maskerat namn och adress).

    Förutom att ansökan är usel och inte med ett ord berör tjänsten han söker, vad han tycker är intressant med den eller att arbeta i en politiskt styrd (sic!) verksamhet och hur han passar in på tjänsten; är flera av uppgifterna inte ens sanna...!?

    Eller var processen måhända riggad för honom? Av vem och varför?

    Hade jag fått denna ansökan i någon av de många tjänster jag rekryterat till, kvalificerade som enklare, skulle jag varit HELT säker på att detta är en person som inte vill ha jobb, men måste skicka ansökningar.

    SvaraRadera
  13. Olle Karlssons offentligt utlämnade ansökan är kopierad och inklistrad nedan. Namn etc var maskerat. Hela ansökan var en A4-sida (utlämnat ihop med ett brev tillhörande sökande från Sala).

    CV
    Maskerat
    Maskerat

    Sammanfattning
    Jag har över 20 års erfarenhet av ledarskap/ teknik/ försäljning/ marknadsföring och HSE
    frågor både till konsument, industri, installation, stat och kommuner på flera platser i
    Sverige. Arbetar vid Progrio Partner & Support som konsult sedan hösten 2018.

    Tidigare arbetade jag vid Konecranes AB som regionchef och safety officer Sverige.
    Jag hade ansvaret för en region som innefattade ett 40-tal medarbetare, både
    tjänstemän och kollektivt anslutna. Tjänsten innebar budget-, fastighets-, personal- &
    resultatansvar, Safety officer innebar att jag ledde säkerhetsarbetet för Sverige och
    ingick i ett globalt team i koncernen. Jag var en del i den svenska ledningsgruppen.

    Ännu tidigare arbetade jag nio år som regionchef vid Cargotec Sweden AB och hade
    ansvaret för två regioner och var en del i den svenska ledningsgruppen. Tidigare, fyra år
    som försäljare hos Storel AB med storkundsansvar och en budget på ca 100 milj.
    Dessförinnan som etableringsansvarig hos Onninen AB och distriktschef vid Ahlsell AB,
    affärsområde El, där jag även hade personalansvar for ca 40 personer, sex fastigheter
    och återkommande timanställda.

    ArbetsIivserfarenheter

    2018-
    Progrio Partner & Support AB
    Företag med inriktning på konsulttjänster avseende HSE, Ledarskap, Arbetsmiljö
    och projektledning.

    2016-2018
    Konecranes AB
    Regionchef med ansvar for budget, försäljning, resultat, personal och fastigheter.

    2007-2016
    Cargotec Sweden AB
    Regionchef med ansvar för, personal, fastigheter, försäljning, resultat & budget.

    2003-2007
    Storel AB
    Ansvarig storkundssäljare för installation, energibolag, industri samt stat och
    kommuner med placering i Mälardalen.

    SvaraRadera
  14. Som fd Skinnsbergare läser jag med förskräckelse alla turer i Skinnsbergs kommun. Både med det ena och det andra. När det gäller rekrytering av tekniker i sk ledande befattningar är det problem i stort sett överallt. Det finns helt enkelt inte att få tag i. De som får jobben tillslut har oftast inte tillräcklig kompetens. Som gammal civing å som anställt ett antal medarbetare genom åren så får man till slut ta det som erbjuds. Men när jag läser den tekniska chefsbesättning ni verkar ha i Skinnsberg blir jag ledsen. Det är över gränsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjänsterna har haft flera kvalificerade sökande som inte kallats på intervju.

      Radera