Gunnilbo kommunal- fullmäktige någon gång på tidigt 50-tal |
Efter dom stora kommunsammanslagningarna på 70-talet har
ytterligare tre folkomröstningar om att slå ihop kommuner ordnats. På Öland
försökte man två gånger: 2009 föreslogs att dom båda kommunerna på ön, Borgholm
och Mörbylånga, skulle slås samman till ”Ölands kommun”. Det gjordes
jämförelser med dom båda andra stora öarna i Östersjön, Gotland (60 000
invånare) och Bornholm (40 000 invånare), som båda hade slagit samman alla
kommuner på ön. Däremot var det ingen som jämförde med Åland där 16 kommuner,
den minsta med 105 invånare, delar på 30 000 invånare.
En majoritet av dom röstande ölänningarna (56 procent) sa
nej till Ölands kommun. Men förespråkarna för en sammanslagning gav sig inte.
2019 var det dags för en ny folkomröstning. Nu röstade 56,7 procent nej. Nej sa
också dalslänningarna till en ”Dalslands kommun” 2014. Vid folkomröstningen i
Bengtsfors kommun 2014 röstade 46 procent nej, 39 ja och 15 blankt. Av dom som
tog ställning (ja- eller nejröster) röstade alltså 54 procent nej. Initiativet
till omröstningen kom från Folkpartiet, som också motionerade om omröstningar i
Dals-Ed och Mellerud, med stöd av Miljöpartiet och ett lokalt parti i Mellerud.
I båda dessa kommuner avslogs dock förslagen om folkomröstning.
Har partierna bytt
plats som storkommunkramare?
Folkpartiet har också tagit initiativ i flera kommuner till
sammanslagningar, men det har inte någon annanstans än i Jämtland, Öland och
Dalsland lett fram till kommunal folkomröstning. I Orusts kommun la Liberalerna
2017 ett förslag om att man skulle ge kommunstyrelsen i uppdrag att utreda
frågan om samgående med en eller flera grannkommuner. En folkomröstning om
sammanslagning av Sundsvall och Timrå föreslogs också av Liberalerna 2010. Inte
heller detta förslag vann någon framgång.
Även om Folkpartiet/Liberalerna på flera håll varit aktiva
förespråkare för sammanslagningar, har det inte varit en partipolitiskt
renodlad fråga. Vi har t ex sett hur socialdemokratiska kommunalråd tog
initiativ till sammanslagningsförslaget i Jämtland. I Habo i Västergötland kom
ett initiativ att slå samman sig med t ex Hjo och Tidaholm från Centerpartiet.
Inget annat parti stödde dock förslaget som föll pladask i fullmäktige 2021.
De borgerliga partiernas ökade intresse för
kommunsammanslagningar, och Socialdemokraternas motstånd pekar på intressanta
lappkast i frågan om kommunstrukturen. Dom stora indelningsreformerna drevs
framförallt igenom av Socialdemokraterna, medan dom borgerliga på olika nivåer
var mer negativa. Dom var snarare intresserade av att dela kommuner i flera
mindre.
Under perioden 1980 – 2014 genomfördes inte mindre än 20
kommunala folkomröstningar om kommundelningar. Det kan jämföras med dom fyra omröstningarna
om sammanslagningar. Av dom 20 delningsomröstningarna blev åtta framgångsrika.
Dom berörda kommunerna delades. Ytterligare fem kommuner delades utan
folkomröstningar. Framgångsfaktorn för sammanläggningsförslagen var samtidigt
noll.
I det partipolitiska perspektivet är det intressant att
notera att av dom tretton genom kommundelningar nybildade kommunerna under åren
1980 – 2003 kom nio till under socialdemokratiska regeringar. Det tycks som att
Socialdemokraterna under dessa år börjat överge positionen som
storkommunkramare.
Då är det tvärtom mot hur det såg ut före 1952 års reform.
Wångmar[1]
(2003) har undersökt i vilken utsträckning riksdagens ledamöter röstade för
reservationer mot storkommunreformen. Partierna kunde då rangordnas från Kommunisterna
och Socialdemokraterna som var mest storkommunvänliga via Högern, Folkpartiet
till det mest småkommunivrande Bondeförbundet.
Känslomässig
irrationalitet kontra effektivitet
Man kan förundras över den här omsvängningen i det
partipolitiska landskapet. Kanske hade socialdemokratin skrämts av och drabbats
av ruelse över det kraftiga motstånd som utvecklats i bygderna. Framförallt var
det säkert så att det var det tvångsmässiga i reformerna som uppammat
motståndet. Redan på 1950-talet vid den reform som i princip genomfördes helt
tvångsmässigt blev man varse motståndet.
Redan i propositionen (1946:236)[2]
konstaterade regeringen att ”Genomförandet av en genomgripande reform i detta
avseende kunde icke förväntas ske utan ett starkt motstånd från en stor del av
dom berörda kommunerna.” Motståndarna till reformen mobiliserade förstås många
argument: Sammanslagningarna skulle komma att kosta pengar, servicen skulle
komma att centraliseras till den nya kommunens centralort, man skulle bli
tvungen att anställa personal, vilket lätt skulle kunna leda till ett
byråkratvälde.
Men det som uppfattades som det vanligaste argumentet var
det mer ”känslomässiga”. Några citat ur propositionen kan illustrera:
Man föreställde sig i regel, att en ny kommunindelning skulle betyda
sockentraditionens upplösning … från dem, som ställa sig tvivlande … stundom
anföres att det inom de nybildade kommunerna skulle saknas förutsättningar för
kommunal samhörighet … invändningarna finner kommittén i väsentlig utsträckning
bero på ensidiga hänsyn till traditionella förhållanden och uppfattningar …
traditionsbundenhet och rena känsloskäl … spela en framträdande roll vid
ställningstagandet … Åtskilliga förhållanden som ha traditionens helgd, skulle
bli rubbade.
Frågan är om inte länsstyrelsen i Kalmar i sitt remissvar sätter
tummen på problemet:
Det starka motstånd mot reformen, som nu råder, bottnar uppenbarligen
till icke ringa del i förståelse för frågans verkliga innebörd och räckvidd.
Lösningen heter utbildning. Dom förtroendevalda som motsatte
sig reformen borde upplysas som det irrationella i sina känslomässigt grundade
argument och om reformens nödvändighet för att kommunen ska kunna sköta sitt
uppdrag. Mot det känslomässigt irrationella skulle ställas effektiviteten.
Denna tolkning av motståndet som känslomässigt och okunnigt
kommer till uttryck också när Bräckes vice KS-ordförande nästan 60 år senare
besviket konstaterar att hennes väljare sagt nej till en nedläggning av kommunen
och samgående med Ragunda kommun: ”Jag tror att bakom resultatet ligger rädsla
och osäkerhet”
[1] Wångmar,
Erik (2003) Från sockenkommun till
storkommun. En analys av storkommunreformens fenomförande 1939 – 1952 i en
nationell och lokal kontext Växjö: Växjö University Press
[2] Kungl.
Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag rörande ny indelning av
riket i borgerliga kommuner m m given Stockholms slott den 29 mars 1946
Man kanske ska definiera de värden/områden som är ”orsaken” till att alla vill vara egen kommun. Det är väl egentligen de frivillig verksamheterna som behöver ha den lokal förankringen? Den lagstadgade verksamheterna skulle med fördel kunna hanteras i större konstellationer och skattemedel skulle kunna frigöras till Barn och äldres direkta behov. Administration och byråkrati har inget egenvärde där emot har de som jobbar på
SvaraRaderagolvet det.