Kommunfullmäktige i Skinnskatteberg beslöt den 6 maj att inte bevilja ansvarsfrihet för kommunstyrelsen och socialnämnden. Vidare beslöts att uppdragen skulle återkallas för dom båda nämndernas ordförande. Orsaken till vägrad ansvarsfrihet var framför allt dom mycket stora budgetunderskotten för kommunstyrelsen och socialnämnden, och den passivitet som visats i att vidta åtgärder för att räta upp den ekonomiska krisen.
Besluten innebär alltså att kommunstyrelsens ordförande,
kommunalrådet, och socialnämndens ordförande måste lämna sina uppdrag. Några
omedelbara konsekvenser för övriga politiker i dom båda organen blev det inte.
Många har frågat sig varför dom båda ordförandena på det här sättet tvingats
bära ett större ansvar än övriga politiker. Jag ska här försöka reda ut hur det
kan bli så här.
För det första kan man slå fast att vägrad ansvarsfrihet i
det kommunala inte medför några som helst direkta konsekvenser. Det finns en
möjlighet för fullmäktige att återkalla uppdraget för den som vägrats
ansvarsfrihet. Det är den möjligheten som fullmäktige i Skinnskatteberg använde
sig av. Det finns också en möjlighet, om kommunen lidit ekonomisk skada, att
stämma den eller dom felande politikerna och kräva skadestånd. Enligt
samstämmiga uppgifter har detta aldrig hänt i någon svensk kommun.
Organisationen Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) påpekar
också att det förstås kan bli mer långsiktiga och indirekta konsekvenser. På
sin hemsida skriver dom: ”Ansvarsprövningen ger också signaler till medborgarna
om tillståndet i kommunen och kan ligga till grund för deras ställningstagande
vid de allmänna valen.”
Sitta kvar eller avgå?
När det gäller frågan om man sitter kvar eller inte efter
att ha vägrats ansvarsfrihet finns det ingen samlad bild. Vid sidan om
möjligheten för fullmäktige att focka den eller dom som vägrats ansvarsfrihet
kan det hända att dom berörda frivilligt avgår. I skriften ”Ansvarsprövningen i
fullmäktige” skriver SKR: ”Det händer också att den/de som inte beviljats
ansvarsfrihet själva väljer att lämna sitt uppdrag utan att fullmäktige fattat
beslut om detta.” Hur vanligt detta är, vet ingen.
Delvis beror den bristande kunskapen på att det är ganska
sällsynt med vägrad ansvarsfrihet. Ett procenttal eller medelvärde om
vanligheten riskerar därmed att bli väldigt osäkert. Under åren 2011-2021 hade
revisorerna föreslagit att ansvarsfrihet skulle vägras i 69 fall. Inte ens i
vart tredje av dessa beslöt fullmäktige enligt revisorernas förslag (20 fall).
I sex fall vägrade fullmäktige ansvarsfrihet trots att revisorerna inte
föreslagit det. (SKR: Utfallet i ansvarsprövningen för perioden 2011 – 2021)
För åren 2021 och 2022 (särskild rapport om 2022) finns två
fall redovisade: Fullmäktige i Alingsås vägrade 2021 samhällsbyggnadsnämnden
ansvarsfrihet. Fullmäktige beslöt också att entlediga alla ledamöter. 2022
beslöts att socialnämnden i Örkelljunga inte skulle få ansvarsfrihet. Här togs
det inga beslut om entlediganden, och Helsingborgs Dagblad rapporterade (24/4
2023) att ledamöterna inte hade några planer att avgå.
Det är den som har makt som bär ansvaret
En SD-ledamot sa till tidningen: ”Rent tekniskt sett har jag
ett ansvar, men när man sitter i opposition som vi gjorde då, får man ju sällan
igenom det man lägger fram.” Både ordföranden (M) och en KD-ledamot antyder att
dom varit i klorna på förvaltningen. Ordföranden säger: ”Det är vårt ansvar,
ja, men det har inte varit en enkel förvaltning att styra.” Och KD-ledamoten:
”Jag ser allvarligt på det och det visar hur svårt det är med socialnämnd. Vi
kan inte göra mer än vad förvaltningen visar oss.”
De avgick alltså inte. På sitt sätt tror jag att det var SD-ledamoten
som slog huvudet på spiken när han hänvisade till majoritetsförhållandena. Han
ansåg inte att han har haft något inflytande, och därför inte bör drabbas av
några konsekvenser. Problemet är bara att lagstiftningen är kraftigt föråldrad.
Den tar inga hänsyn till att det finns ett ”styre” i kommunen, utan betraktar
kommunstyrelsen som kommunens ”regering”.
Det här dubbla systemet, ett officiellt med kommunstyrelsen som
ansvarig, och ett ”styre” som har makten har jag tidigare kallat
”kvasiparlamentarism”. Det finns också andra nackdelar med
kvasiparlamentarismen: det blir diffust för väljarna att veta vem som har
ansvaret, och bildande och avsättning av styre är helt oreglerat. Bristen på
regler för dom processerna öppnar för diverse fulspel. Det här har jag skrivit
om flera gånger här på bloggen. Här ett inlägg
från 2012 som reder ut begreppen.
Av det här skälet har det betraktats som normalfall ett
bevilja eller vägra hela styrelser respektive nämnder ansvarsfrihet. SKR
skriver i skriften ”God revisionssed”: ”Ansvaret i styrelse och nämnder är som
utgångspunkt kollektivt. Det individuella ansvaret prövas undantagsvis till
exempel när en enskild ledamot agerat på ett uppenbart felaktigt sätt.” Detta
skriver man trots att kommunallagen faktiskt inte påstår att det normala är
kollektivt ansvar.
Det visar sig ju också att i det kvasiparlamentariska
systemet har oppositionens ledamöter ett ibland till noll reducerat inflytande
på styrelsens/nämndens beslut. Jämför med vad SD-ledamoten i Örkelljunga sa om
sitt beslut att inte avgå. I en stor undersökning av Mikael Gilljam, David
Karlsson och Anders Sundell (SKL: ”Politik på hemmaplan: Tiotusen svenska
fullmäktigeledamöter tycker om politik och demokrati”) har man frågat
intervjupersonerna om hur stort inflytande olika aktörer har i
kommunalpolitiken. Det är där en stor skillnad i uppskattningen av det egna
inflytandet beroende på om man tillhör majoriteten eller oppositionen. Vidare
anses kommunstyrelsens ordförande vara den av nio olika aktörer som har störst
inflytande.
Det är en allmän uppfattning att makt och inflytande bör
följas av ansvar. Den som saknar inflytande bör inte tvingas att ta ansvar. Det
är en allmän rättsprincip i straffrätten att den som lider av en allvarlig
psykisk störning bör få ett lindrigare straff och hellre vård än fängelse
(Brottsbalken 29:3). Det kan t ex handla om vanföreställningar, om högre makter
som beordrat en att begå ett brott. Den som av ungdomligt oförstånd inte kan se
förhållandet mellan orsak och verkan ska inte heller straffas. Därför kan inte
den som är under 15 år dömas till fängelse. Vi kan nog alla varav överens att
den som under pistolhot begått en handling inte heller ska behöva ta
konsekvenserna av den. Hen har inte haft någon handlingsfrihet.
Staten skapar genom lagstiftningen förvirringen
Det är alltså kvasiparlamentarismens fel att det blir så här
konstigt. Socialdemokraterna i Skinnskattebergs fullmäktige som yrkade vägrad
ansvarsfrihet för kommunstyrelsen och socialnämnden följde bara vad dom (med
SKR:s påhejande) trodde var normalfallet. Därmed åkte samtliga ledamöter dit. Medan
däremot Vänsterpartiet som yrkade på entledigande för dom båda ordförandena
därmed stod för den mer parlamentariska bilden: Styret styr och har makten och
ansvaret medan oppositionen opponerar och får se sina förslag nedröstade. Båda
har i någon mening rätt, men Vänsterpartiets ståndpunkt är faktiskt mer
realistisk och anknyter till den allmänna principen om sambandet mellan makt
och ansvar. När man på det här sättet i en beslutssituation blandar två så
olika principer kan resultatet för en utomstående (ja till och med för dom
berörda) bli så här besynnerligt. Man får inte ansvarsfrihet, men konsekvenserna
uteblir.
Jag vill understryka att dom agerande i
Skinnskattebergsfallet inte har gjort något fel. Orsaken är statens och SKR:s
vägran att erkänna och reglera den kommunala parlamentarism som finns där
oavsett vad som står i lagen. När den utredning som jag refererade till i
blogginlägget från 2012 skulle omsättas i lagförslag sa den dåvarande
flugprydde ministern att ”det fanns inget behov av att införa parlamentarismen
i kommunallagen.” Han hade uppenbarligen fel redan då.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar