Skinnskattebergs kommun är liten och den krymper. Kommunen har stora ackumulerade ekonomiska underskott. Det är svårt att klara av försörjningen med kompetens och personalomsättningen är hög, inte minst på chefsnivå. Kommunen är därmed en självklar kandidat för nedläggning och sammanläggning om nu staten skulle få för sig att göra en ny kommunsammanslagningsreform. Jag har tidigare skrivit om den Österbergska utredningen som har siktet inställt på en sådan reform, men som slår fast att flera av kapacitetsproblemen kan få en läsning genom samarbete mellan kommunerna. Med det resonemanget vore ju Skinnskatteberg också en kandidat för samarbetsrelationer. Men icke. Det enda samarbete man har är med det rent praktiska utbetalandet av löner, där man samarbetar med Avesta, Fagersta, Hedemora, Norberg och Smedjebacken.
Verksamheter där kommunerna i vår omgivning samarbetar, men
där Skinnskatteberg har valt att stå utanför är räddningstjänst, kommunal
teknik, miljö- och hälsoskydd, fysisk planering, överförmyndare, ekonomikontor,
IT, telefoni, upphandling och arkiv.
18 kommuner i vår omgivning samarbetar i tre räddningstjänstförbund
Låt oss ta räddningstjänsten som exempel. Det finns tre
olika samarbeten i vår omgivning: I Västra Mälardalens räddningstjänstförbund
samarbetar Arboga, Hallstahammar, Kungsör, Köping, Surahammar och Västerås. I
Södra Dalarnas räddningstjänstförbund samarbetar Avesta, Fagersta, Hedemora och
Norberg. I kommunalförbundet Nerikes Brandkår samarbetar Askersund, Kumla,
Hallsberg, Laxå, Lekeberg, Ljusnarsberg, Nora och Örebro.
Dessa 18 kommuner som alla är större än Skinnskatteberg har
alltså tyckt att det finns fördelar med att samarbeta med andra om just
räddningstjänsten. Bara Skinnskatteberg som är minst har ansett att man klarar
sig bra ändå. Räddningschefen i Västra Mälardalens räddningstjänstförbund
räknar i en beskrivning upp fördelarna:
- Snabbare beslutsvägar
- Specialisttjänster
- Tillgång till stödfunktioner
- Överflödiga tjänster kan rationaliseras bort
- Större volymer och lägre priser på inköp
- Färre avtal mellan kommunerna behövs
- Möjlighet till specialisering av personalen
- Ökade möjligheter till utvecklingsarbete och projekt
- Högre flexibilitet
- Samma kompetenskrav och riktlinjer underlättar arbetet
- Mer uthållig organisation vid större händelser
- Möjlighet delta i nationella utvecklingsprojekt
Förbundet välkomnar också nya medlemskommuner. I budgeten
skriver man: ”För att klara utmaningarna inför framtiden behöver förbundet växa
och ansluta fler medlemskommuner.”
I förbundschefens
uppräkning ovan finns en argumentation för vilka mekanismer som gör att
samverkan i ett förbund kan leda till skalfördelar, d v s varför blir
verksamheten billigare och mer effektiv.
Minst halva kostnaden för räddningstjänsten kan sparas in
När det gäller kostnaderna finansieras förbundet genom
medlemsavgifter som är direkt proportionella mot invånarantalet. Man kan t ex
se att Kungsörs kommun betalar omkring 8 miljoner årligen i medlemsavgift.
Kungsör är ungefär dubbelt så stort som Skinnskatteberg. Skinnskattebergs medlemsavgift
borde komma att röra sig kring 4 miljoner. Man ska då betänka att
räddningstjänsten i Skinnskatteberg nu kostar skattebetalarna 8 miljoner. Halva
den kostnaden skulle alltså kunna sparas in.
I tabellen här har jag med utgångspunkt i kommunernas räkenskapssammandrag
2022 beräknat besparingen för Skinnskatteberg av att gå med i något av dom tre
räddningstjänstförbunden.
Förbund |
Nettokostnad
per invånare kronor |
Skillnad
mellan Skinnskatteberg och respektive förbund. Kr/invånare |
Total
skillnad mellan Skinnskatteberg och respektive förbund. Tusental kronor |
Nerikes |
1 534 |
214 |
945 |
Södra Dalarna |
1 182 |
562 |
2 491 |
Västra Mälardalen |
651 |
1 098 |
4 832 |
De här kalkylerna pekar på att det är en klar ekonomisk vinst
för Skinnskatteberg att gå in i något av dom tre kommunalförbunden. Allra mest
tjänar man på att bli med i Västra Mälardalens räddningstjänstförbund. Här
handlar det om en besparing på inemot 5 miljoner kronor om året.
Med tanke på den beredvillighet som finns hos Västra
Mälardalen att ta in nya medlemskommuner, förefaller valet vara ganska enkelt.
Skinnskatteberg borde ta upp förhandlingar med Västra Mälardalens
räddningstjänstförbund omgående.
Västra Mälardalens Räddningstjänstförbund |
Södra Dalarnas Räddningstjänstförbund |
Nerikes Brandkår |
Samarbeten kan troligen spara minst 10 miljoner om året
Också när det gäller andra verksamheter finns det pengar att
tjäna. Kommunal teknik är förstås en sådan verksamhet. Här är det svårare att
göra den typ av jämförelser som jag gjort vad gäller räddningstjänsten. Orsaken
är att kommunerna räknar in olika verksamheter i den tekniska sektorn. I
Skinnskattebergs kommun omfattar sektorn Teknik och Service både vägar och
gator, kommunens fastigheter inklusive bostäder, vatten och avlopp, centralkök
och städning. I kommunalförbundet Norra Västmanlands kommunalteknikförbund
samverkar Fagersta och Norberg om vägar och gator, kommunala fastigheter,
bostäder, vatten och avlopp och städning. I den gemensamma nämnden
Samhällsbyggnad Bergslagen samverkar Hällefors, Lindesberg, Ljusnarsberg och
Nora med sådana uppgifter som vanligen ingår i en teknisk förvaltning, d v s
avfallsfrågor, vatten och avlopp, vägar och gator och fastigheter. Men det som
gör den särskilt intressant är att man också sysslar med myndighetsutövning som
vanligen hör till en miljö- och hälsoskyddsnämnd och en byggnadsnämnd.
I dessa myndighetsfrågor finns det också andra samarbeten. I
Västmanland-Dalarnas miljö- och byggnadsförvaltning deltar Fagersta och
Norberg. I Västra Mälardalens myndighetsförbund ingår Arboga och Kungsör.
Just när det gäller myndighetsutövning inom miljö- och
byggområdet finns det publicerade data som gör det möjligt att göra en liknande
kalkyl som för räddningstjänsten. Det visar sig då att en Skinnskattebergsbo
betalar dubbelt så mycket som en invånare i dom samverkande kommunerna i Örebro
län för dom här tjänsterna. Den totala besparingen av att delta i detta
samarbete skulle bli ungefär 1,2 miljoner kronor. Jag är övertygad om att än
större besparingar i den kommunaltekniska verksamheten skulle gå att få ut om
Skinnskatteberg skulle närma sig Bergslagens Samhällsbyggnadsnämnd.
Samma sak gäller för överförmyndarnämnden där Arboga,
Hallstahammar, Kungsör, Köping och Surahammar samarbetar i en gemensam nämnd.
Genomsnittskostnaden i dom samarbetande kommunerna är ungefär 200 kronor per
invånare, medan Skinnskattebergs skattebetalare får punga ut med 300 kronor.
Det blir en total besparing på nästan en halv miljon.
Ja, så där kan man fortsätta. Det finns en rad
administrativa tjänster som det också vore möjligt att samarbeta om, t ex
inköp, IT, personalfrågor, ekonomiadministration o s v. Lägger man samman allt
är jag övertygad om att man skulle kunna spara in åtminstone tio miljoner av
skattebetalarnas pengar årligen. Det är pengar som kommunen verkligen behöver
för att fylla det svarta hålet och få pengar över för satsningar på välfärden,
skola, omsorg, kultur och fritid. Dessutom skulle man avvärja hotet om en
nedläggning av kommunen.
Frågan om samarbete har kommit att aktualiseras av knådandet
av den skinnskattebergska kommunalpolitikens verkliga surdeg, frågan om om-,
till- eller nybyggnad av brandstation. I ett beslut av kommunstyrelsen uppdrogs
åt kommunchefen att gå vidare med nybyggnadsprojektet. Han skulle samtidigt
utreda samarbete med andra kommuner. Det är i och för sig inte orimligt
eftersom ett samgående med något av kommunalförbunden skulle ställa nya (och
mindre krav) på Skinnskattebergs brandstation. Kommunchefen har inlett det här
genom att engagera en konsultbyrå som för 265 000 kronor ska utreda frågan
om samgående. Beslutet i kommunstyrelsen är överklagat men ännu finns ingen dom
i förvaltningsrätten.
Det är förstås bra att saken utreds. Men det förfaller
onödigt dyrt med tanke på den positiva inställningen från Västra Mälardalens
Räddningstjänstförbund. Dessutom är det som konsulterna ska göra för 265 000,
bland annat intervjua valda politiker och tjänstemän, av oklar relevans.
Risk att frågan om samarbete förhalas
Det som oroar är att det handlar om ett led i förhalandet av
frågan. Skinnskattebergs kommun har inte någon lysande historia av
handlingskraft. Själva brandstationsfrågan gjorde sitt intåg på agendan för tio
år sen och inget har ännu blivit av den. Frågan om vad vi på ett vettigt sätt
ska använda f d folkhögskolan till väntar på sin lösning sedan tretton år. Ombyggnad
av hyreshusen på Klockarbergsvägen 8 till trygghetsboende har stått på
dagordningen åtminstone i sex år. Husen står fortfarande tomma medan dom
väntande äldre som vill flytta in där så småningom lämnar denna värld. Under
åren 2012 – 2022 byggdes noll (0) bostäder i flerbostadshus och femton i
småhus.
Det enda jag kan komma på som har hänt under dom två senast
avslutade mandatperioderna är några busskurer på Köpingsvägen. Och där var
kommunens insatser minimala. trafikverket och landstinget stod för det mesta.
Nej, det går inte fort i Skinnskatteberg. Man kan med all
rätt bli orolig att frågorna om samarbete med andra kommuner kommer att
förhalas i all oändlighet. Det måste utvecklas ett folkligt tryck om det ska
röra sig framåt. Samarbete i kommunalförbund, gemensamma nämnder eller i
avtalsform är visst inte oproblematiskt, men den ekonomiska och politiska kris
vi nu befinner oss i gör att vi nog tills vidare får tugga i oss nackdelarna.
Inte bara pengarna. Det finns också demokratiska fördelar
Det finns också vinster att göra: Det är ingen idé att
sticka under stol med att det framförallt handlar om pengar. Ett stort och
växande underskott i kommunens ekonomi är ett svart hål som måste fyllas ut,
och samarbetena innebär stora besparingar. Jag har uppskatta att ett ingående i
ett brandförsvarsförbund kan ge omkring 5 miljoner om året i besparingar. Och
räknar man sen in andra verksamheter som tekniska kontoret, miljö- och bygg,
överförmyndaren, administrativa tjänster som ekonomiadministration, IT och
upphandling, kommer man säkert upp i tio miljoner om året i besparingar. Det
här är besparingar som är nödvändiga om kommunen ska överleva på sikt.
Men, kanske paradoxalt nog, tror jag att samarbetena också
kan ha fördelar för den lokala demokratin. Handlingsförlamningen i kommunen
beror i mycket på att politikerna har abdikerat från sitt demokratiska uppdrag.
Istället för att ägna sig åt utvecklingsfrågor och förbättringar är många
upptagna av makt- och revirstrider. Då kommer politiken att handla om vem som
kan få kontroll över resurser som kan ge höga arvoden, välbetalda jobb och uppdrag
på offentliga arbeten åt släktingar, kompisar och partikollegor,
Samarbete med andra kommuner flyttar beslutsfattandet till
gemensamma nämnder eller förbundsorgan. Vi kommer förstås att vara
representerade där, men tillsammans med övriga medlemskommuner. Tillgången till
resurser som kan fördelas till släkt, kompisar och partigängare blir mindre och
svårare att utnyttja dom när andra kommunerna kan se på. Det blir längre till
köttgrytorna. Om man fortfarande vill hålla på med politik, får man fokusera
mer på dom politiska sakfrågorna än åt att sleva i sig. Det mår den lokala demokratin
bra av.
Oerhört bra skrivet. Du är en klippa Henry. Visst går det att spara om folk slutar sko sig.
SvaraRaderaJust för skötsel av gator skiljer sig Skinnsberg också. Centralortens gator och GC förvaltas av vägföreningen, inte kommunen. Därför blir teknisk sektor svårare att jämföra. Övriga kommuner finns ev i gatustatistik/kolada/nyckeltal.
SvaraRaderaDet finns även förslag på effektiviseringar på den interna organisationen från tjänstemän som nått rätt ögon men det är för känsligt politiskt att lyfta. Många politiker verkar primärt ha sitt eget skinn i åtanke så det som retar upp fler lyfter man inte alls. Men för de med lite IQ så kan man exempelvis bara läsa in sig lite smått på hur andra kommuner i liknande storlek eller lite större organiserar sig så hittar man lätt miljoner.
SvaraRadera