torsdag 16 april 2009

Länge leve VL-buss 500!


VL:s buss 500 är pulsådern i Hedströmsdalen och Västmanlands norra länsdelar. Mellan Köping och Fagersta går inte mindre än 17 dagliga turer i vardera riktningen. Efter bussbyte i Fagersta kan man med de flesta turer fortsätta via Norberg ända till Avesta. Skolelever kan ta sig till sina skolor i Köping, Kolsva, Skinnskatteberg, Fagersta och Norberg. Arbetspendlare har en på landsbygden sällsynt möjlighet att pendla kollektivt. Glesbygdsbor i de olika kommunerna kan ta sig till kommersiell och offentlig service i centralorterna. Hurra för buss 500!!

Vi som har vår tidigare erfarenhet av kollektivtrafik från Stockholm, och lite från Göteborg, är förstås bortskämda. Stockholms län har ju Sveriges bästa och billigaste kollektivtrafik. I Göteborg är det lite sämre. Men med VL:s buss 500 kommer mycket av förväntningarna om den dåliga kollektivtrafiken på landsbygden på skam. Hurra igen!!

Men biljettsystemet: Det är en katastrof. Sedan vi flyttade till Västanhed och Ingrid blev arbetslös har hon då och då kunnat rycka in som timvikarie i förskolan i Köping. Eftersom det inte är dagliga resor vore månadskort dålig ekonomi. Att ladda magnetkortet med tio resor i stöten föreföll som en bra lösning.

Första problemet var att hitta ett försäljningsställe. Det visade sig då att det bara fanns ett per kommun. I Köping är det järnvägskiosken och i Skinnskatteberg är det ICA-butiken. Det enda försäljningsstället i Köpings kommun med 25.000 invånare håller inte alltid öppet och tar inte emot betalning med kontokort. En erfarenhet vi har gjort är också att det inte är lätt för ombuden att hitta de rätta hållplatserna. Vid ett tillfälle var man tvungen att ringa huvudkontoret för att hitta rätta koden för Västanheds hållplats, allt medan kön av spelsugna växte bakom oss och spelstopp närmade sig på travbanan. Normaltiden för att ladda ett kort med tio enkelresor till och från Västanhed är minst 15 minuter.

Men riktigt stolligt blev det där Ingrid fick ett påhopp på en förskola i Kolsva. Det visade sig då att de laddade resorna Västanhed-Köping var oanvändbara. Ja, det gick förstås att resa från Västanhed till Kolsva. Det går ju inte att hindra folk att kliva av bussen efter halva sträckan. Däremot gick det inte att gå på bussen i Kolsva. Viseringsmaskinen lös ilsket rött. Tack till den förare som då lät Ingrid åka gratis: ”Jag skulle ju ändå åka den vägen”. Det blev till att skaffa ett nytt kort och ladda det med resor mellan Västanhed och Kolsva.

Det är ju i ropet att vi ska åka kollektivt. Vi har ju alla hört talas om klimathotet och så. Men då måste det vara åtminstone vara möjligt att på ett enkelt sätt köpa bussbiljetter. Jag tror att andra länstrafikbolag har klarat av att lösa problemet.

För övrigt hör jag att det verkar ordna sig med Uven. Tågkompaniet erbjuder sig att köra tåget Uppsala – Västerås – Eskilstuna – Norrköping utan statliga bidrag. Bra! Jag undrar bara om ingen har tänkt tanken att låta tåget fortsätta från Uppsala till Arlanda. Mycket buss- och bilresor från Eskilstuna, Västerås och Sala till flyget kunde då rationaliseras bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar