Stockholm – Västerås – Bergslagens Järnvägar bildades 1871. Huvudlinjen från Stockholm till Vansbro var 1876 utbyggd till Ängelsberg. Då tillkom också vid Gammelby Nordanö station. 1891 bytte den namn till Virsbo station. Betydligt närmare Stockholm men vid samma bana låg Spånga station. Det ursprungliga stationshuset i Spånga revs 1908 och ersattes av ett nytt, större hus. Desk research har uppdagat en uppgift om att Spånga station plockades ned och kördes med tåg till Virsbo där det monterades upp igen. Några uppgifter som styrker att det faktiskt var så det gick till har inte stått att finna. Så här såg Spånga station ut 1905:
Och här är en tidig bild av Virsbos stationshus:
Och i princip ser Virsbo station fortfarande likadan ut. Men
frågan är om det är Spångas gamla stationshus? En viss likhet finns väl mellan
bilderna, men nog finns det också skillnader. Stämmer uppgiften om Spångas
flytt till Västmanland? Vem vet?
Några andra husflyttar: Grosshandlare flyttade slott från Södertälje
1917 monterades Brandalsunds herrgård i Järna utanför
Södertälje ned, lastades på pråmar och fraktades till Köping av grosshandlare
Bellinder, där den monterades upp igen 1918. Där står den fortfarande kvar på
Järnvägsgatan.
Skola flyttas på
rullar. Undervisning som vanligt
Den 11 november 1956 rapporterade Dagens Nyheter att ”hundra
skolbarn … i gamla skolan i Skinnskatteberg fick på lördagen vara med om en
ovanlig flyttning. Det 36-åriga skolhuset … lyftes upp nära en meter … och
sedan rullade skolan cirka 20 meter… undervisningen pågick som om ingenting
hände.” Läs här.
Handelsbod kom på
museum
Handelsboden i Snarhem omnämns redan 1754 som gästgiveri.
När huset monterades ned på 1950-talet hittade man i källaren och marken
utanför nedgräva kärl som avslöjade att det tillverkats och renats brännvin
där. Dagens Nyheter rapporterade den 28 april 1875 att lanthandlaren dömts av
Skinnskattebergs häradsrätt till 40 kronor i böter för att ha sålt så kallat
”fruktvin” bestående av finkelhaltigt brännvin, socker och bärsaft. Läs mer här.
Den siste handlaren sålde handelsboden 1946 till
Hakonbolaget som senare donerade den till Vallby friluftsmuseum i Västerås, där
den står till allmänt beskådande sedan 1953.
Om SWB
Bolagets första linje var Tillberga – Köping 1875. Förutom
denna och den långa linjen Stockholm – Vansbro (klar 1907) bl a via Enköping,
Västanfors och Ludvika trafikerades linjerna Kolbäck – Ramnäs, Enköping –
Runhällen, Tillberga – Sala, Spånga – Lövsta, Sundbyberg – Norra Ulvsundasjön och
Ängelsberg – Klackberg. Bolaget förstatligades 1944.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar