Skärsjön, Gunnilbo vägskäl, Färna, Färna södra, Getbrogård, Täppan, Västansjö, Donmora, Berga vägskäl, Fallet, Larsbo, Hembygdsgården, Lugnet, Bysala, Bysalatorp, Bråten, Solmyra vägskäl, Kronborg. Vad är detta? Jo, det är busshållplatsatrapper. Stolparna står där med hållplatsskyltar längs länsvägarna 233 och 250. Och i Färna finns det till och med två jättefina busskurer. Däremot går det inga bussar. Aldrig. Om man söker på karttjänster på nätet står det ”permanent stängd”.
Det var våren 2020 som dåvarande kommunalrådet Lena Lovén
Rolén (S) egenhändigt beslöt att lägga ned busslinjen Skinnskatteberg – Färna –
Bernshammar. Sedan dess finns bara hållplatsstolparna kvar. Det är förstås
bättre än ingenting. Det ger i alla fall, för dom bilåkande, ett intryck av att
det här är en framåt klimatsmart kommun, som satsar på kollektivtrafik också på
landsbygden. Och det tyder också på en viss handlingskraft. Med ett penndrag
kunde kommunalrådet förpassa inte mindre än 18 hållplatser till busshållplatszombiernas
värld. Alltid något.
Nedläggningen innebär t ex att närmaste busshållplats för
Färnaborna ligger 12 kilometer bort. Järnväg finns i Skinnskatteberg 14
kilometer, men där går efter den 9 december bara ett tåg om dagen i vardera
riktningen. Ansvarig för den nedläggningen är det moderata regionrådet Jenny
Landernäs. Bättre tågförbindelser finns i Ramnäs, men det är 26 kilometer dit.
Inga bussar. Inga tåg. Lovén Rolén och Landernäs är sannerligen
handlingskraftiga.
Hur gick det till när Lena LR lade ned linjen?
SvaraRaderaOch varför?
Hon tog ett så kallat ordförandebeslut. Man kan göra så om det är ett brådskande som inte kan vänta på nästa sammanträde. Det uppgivna skälet var att linjen var för dyr i förhållande till antal resande. Man kan möjligen undra varför det blev så bråttom med beslutet.
SvaraRadera