måndag 2 januari 2017

Bergslagspendeln till Stockholm in memoriam

Flyg är det mest omkomfortabla sätt som finns att resa. När jag hade varit på utlandsresa i tjänsten och hade fösts än hit och än dit, trängts på flyget. Väntat oändligt länge på väskan vid bandet. Gått kilometervis från den nya piren vid terminal fem. Då väntade Upptåget. Fina Reginatåg, med nästan inget folk ombord. Konduktörerna var trevliga flickor. Så gick tåget som ett spjut. Åtta minuter till Upplands Väsby. Redan när jag bordat i Aten, Florens, Frankfurt am Main, Schipol eller vad det nu kunde vara såg jag fram mot de åtta minuterna. De var som en belöning.

Så blev det guskelov slut på både tjänsteresorna och Upplands Väsby. Men också nu behövs ibland tågtransporter. Det är Lund, Stockholm eller Göteborg som ska besökas. Det mesta av resan går med SJ:s X2000 eller hungerexpressen (den förfärliga dubbeldäckaren). Det är transportsätt som i sin okomfortabilitet kommer strax efter flyget.

Men också då har det ibland varit möjligt att avsluta med något som väl svarat mot Upptåget den gång det begav sig. I tre år har Tågkompaniet på lördagar och söndagar kört direkta tåg med Bergslagspendeln till Stockholm Central. Fina och bekväma Reginatåg med nästan inget folk ombord. Framkört och öppet på Stockholm Central. Bara att gå ombord och slå sig ned. Konduktörerna var trevliga flickor. Det fanns t o m en kiosk ombord där man kunde köpa en kvällstidning, en kopp kaffe, en renklämma eller en påse Ahlgrens bilar. Så gick tåget som ett spjut med uppehåll på stationer där inga andra tåg stannade som Barkarby, Dingtuna och Virsbo.

När man kommit med X2000 från Skåne och slagit sig igenom folkmassorna på Stockholm Central var det som att komma hem när man kom ombord. Och vilken kontrast sen att vänta på 500-bussen på Fagersta Central. Och när Ingrid åkt själv till Stockholm hämtade jag henne vid Ramnäs station, bara fem minuters längre körning än till Köping. Se där kom tåget (som ett spjut) ut ur skogen och stannade vid en busskur mitt i bushen. Och lunch kunde sen intas på Färna pizzeria och livs.

Nu är allt detta historia. Den 13 december tog monopolet (SJ) över driften av Bergslagspendeln. Första åtgärden var att dra in direkttågen till Stockholm. Så nu är man tillbaka på den alldeles förfärliga dubbeldäckaren.

Men tack Bergslagspendeln för de här åren som vi haft tillsammans. Jag bevarar dem i ljust sinne.



Praeterea censeo
Fascistkramare borde skämmas. Och avgå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar