Flyg är det mest omkomfortabla sätt som finns att resa. När
jag hade varit på utlandsresa i tjänsten och hade fösts än hit och än dit,
trängts på flyget. Väntat oändligt länge på väskan vid bandet. Gått
kilometervis från den nya piren vid terminal fem. Då väntade Upptåget. Fina
Reginatåg, med nästan inget folk ombord. Konduktörerna var trevliga flickor. Så
gick tåget som ett spjut. Åtta minuter till Upplands Väsby. Redan när jag
bordat i Aten, Florens, Frankfurt am Main, Schipol eller vad det nu kunde vara
såg jag fram mot de åtta minuterna. De var som en belöning.
Så blev det guskelov slut på både tjänsteresorna och
Upplands Väsby. Men också nu behövs ibland tågtransporter. Det är Lund,
Stockholm eller Göteborg som ska besökas. Det mesta av resan går med SJ:s X2000
eller hungerexpressen (den förfärliga dubbeldäckaren). Det är transportsätt som
i sin okomfortabilitet kommer strax efter flyget.
Men också då har det ibland varit möjligt att avsluta med
något som väl svarat mot Upptåget den gång det begav sig. I tre år har
Tågkompaniet på lördagar och söndagar kört direkta tåg med Bergslagspendeln
till Stockholm Central. Fina och bekväma Reginatåg med nästan inget folk
ombord. Framkört och öppet på Stockholm Central. Bara att gå ombord och slå sig
ned. Konduktörerna var trevliga flickor. Det fanns t o m en kiosk ombord där
man kunde köpa en kvällstidning, en kopp kaffe, en renklämma eller en påse
Ahlgrens bilar. Så gick tåget som ett spjut med uppehåll på stationer där inga
andra tåg stannade som Barkarby, Dingtuna och Virsbo.
När man kommit med X2000 från Skåne och slagit sig igenom
folkmassorna på Stockholm Central var det som att komma hem när man kom ombord.
Och vilken kontrast sen att vänta på 500-bussen på Fagersta Central. Och när
Ingrid åkt själv till Stockholm hämtade jag henne vid Ramnäs station, bara fem
minuters längre körning än till Köping. Se där kom tåget (som ett spjut) ut ur
skogen och stannade vid en busskur mitt i bushen. Och lunch kunde sen intas på
Färna pizzeria och livs.
Nu är allt detta historia. Den 13 december tog monopolet
(SJ) över driften av Bergslagspendeln. Första åtgärden var att dra in
direkttågen till Stockholm. Så nu är man tillbaka på den alldeles förfärliga
dubbeldäckaren.
Men tack Bergslagspendeln för de här åren som vi haft
tillsammans. Jag bevarar dem i ljust sinne.
Praeterea censeo
Fascistkramare borde skämmas. Och avgå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar