Vi fördjupade oss i förra avsnittet av serien i den märkliga
restaureringen av orangeriet vid Kolsva herrgård och i skvaderns
äventyrligheter. Vi ska nu röra oss norrut längs floden till en fyrkant som
börjar ungefär 3
kilometer norrut och sträcker sig ytterligare 2-3 kilometer norrut och
ungefär en halvmil från västra stranden rakt in urskogen. Här har märkvärdiga och
hemska saker inträffat, flera med anknytning till de tidiga skogsfinnarna.
Från slutet av 1500-talet och fram till mitten av 1600-talet
var det en rätt omfattande invandring till Mellansverige från framförallt
Savolax i östra Finland. Man var på jakt efter jungfrulig skog som kunde
svedjas för att odlas upp. Den första vågen kom på 1590-talet via Stockholm och
Nyköping till Södermanland. Därifrån vandrade man vidare mot Tiveden och
Värmland men också mot Västmanland.
Svedjefinnar |
Skogsfinnarna ansågs allmänt trollkunniga. Bland deras
konster kan man nämna bildmagi (mieskuva)
som var ett slags nordisk variant av voodoo. Man slog spikar i en bild av någon
man hatade uthuggen i ett träd. Man brukade också när någon dött spara någon
likdel som kunde användas i magiskt syfte. Det var t ex inte så dumt med ett
finger att röra i mjölken med. På våren när korna släpptes ut på bete stod
husmor grensle över lagårdsdörren och korna fick springa mellan hennes särade
ben.
Bra att röra i mjölken med |
Överfallet på Jöran
Clemetsson
På gården Ersbo en dryg halvmil nordväst om Kolsva på västra
sidan om Hedströmmen bodde på 1620-talet finnen Jöran Clemetsson och hans hustru. Om det var på grund av
trollkunnigheten eller vanlig främlingsfientlighet blev Jöran och hans hustru
en söndagskväll utsatta för ett överfall av de berusade bröderna Lasse och Bengt Pärsson. Ur domstolsprotokollet:
Kom för rätten Jöran finne i Ernesbos hustru i Broo klagade så och tilltalade på hennes mans Jöran finnes vägnar, på Lasse och Bängt Persson bröder, över den omänskliga och tyranniska gärningen som de … emot all naturlig orsak hade bedrivit på hennes man och henne att de för te år voro bemälte två bröder komna vid midsommars tid om en midnatt den ene med et spjut den andre brodern med en lie. [språket moderniserat]
Jöran och hans fru kom ut på tunet och frågade vad bröderna
ville. Då sprang dessa in med spjut och lie. Bröderna slog Jöran sönder och
samman och sedan tände de eld på torpet. De tvingade sedan in Jöran för att
bränna upp honom. Stugan, lidret, all mat och alla ägodelar brann upp, men
finnen lyckades rädda sig genom skorstenen.
Mordet på vallpojken
I skogarna mellan Ersbo och den lilla sjön Kopparen, som
idag återfinns i i huvudsak väglöst land, höll en annan svedjefinne, Koppar-Nisse hus. En dag kom en
vallpojke med sina djur in på Nisses odlingar. Nisse ilsknade till och jagade
pojken genom skogen. Halvvägs till Ersbo hann han ifatt pojken och stack ihjäl
honom. På platsen för mordet finns än idag en s k offerkast i form av en hög av
sten och ris, tre meter i diameter och en meter hög. Högen är än idag känd som
Koppar-Nisses röse.
Kyrkklockorna på
sjöbotten
Efter dessa gruvligheter i finnskogen ska vi ta en närmare
titt på en annan historia som har med Koppar-Nisses sjö – Kopparen – att göra. Gustav Vasa hade ett stort behov av
pengar för att kunna betala sin skuld till Lübeck. På ett möte i Örebro 1531 bestämdes
att varje sockenkyrka i landet skulle lämna ifrån sig sin största eller näst
största kyrkklocka. Beslutet möttes av motstånd, särskilt i Dalarna, där det s
k klockupproret utbröt. Gustav for med en välutrustad här till Dalarna, där han
kallade de upproriska männen från socknarna till ett möte vid Kopparberget
1533. Rannsakan hölls med ledarna för upproret, och några avrättades
omedelbart. Många fördes till Stockholm där de hölls i fängsligt förvar till i
början av 1534, då de av en domstol dömdes till döden varefter de avrättades.
Ett annat sätt att göra motstånd var att fiffla undan kyrkklockorna från kungens fogdar. Bästa sättet tycks ha varit att sänka kyrkklockan i en sjö. Det finns hur många berättelser som helst från olika delar av landet om hur kyrkklockor hamnat i sjöar. I en del av fallen har det handlat om jättar som med sina kastade stenblock faktiskt prickat kyrktornet så klockan trillat i sjön. Men för det mesta görs kopplingen till Gustav Vasas konfiskering av kyrkklockor. Så är det också med sjön Kopparen.
Ett annat sätt att göra motstånd var att fiffla undan kyrkklockorna från kungens fogdar. Bästa sättet tycks ha varit att sänka kyrkklockan i en sjö. Det finns hur många berättelser som helst från olika delar av landet om hur kyrkklockor hamnat i sjöar. I en del av fallen har det handlat om jättar som med sina kastade stenblock faktiskt prickat kyrktornet så klockan trillat i sjön. Men för det mesta görs kopplingen till Gustav Vasas konfiskering av kyrkklockor. Så är det också med sjön Kopparen.
Enligt traditionen ska kyrkklockor på Gustav Vasas tid ha
gömts i sjön, för att rädda dem från nedsmältning. Enligt uppgift i RAÄ:s
Fornsök uppger Kolsva hembygdsförenings ordförande att sportdykare ska ha
funnit två kyrkklockor stående på en släde på sjön Kopparns botten. Vilka
dykarna var visste han ej. Något försök att få upp klockorna ska inte ha
gjorts. Det kan ju möjligen bero på att det är speciellt knepigt att få upp en
sjunken kyrkklocka.
Kyrkklocka på sjöbotten |
Enligt
sägnen bestämmer klockan själv vem som skulle bärga den. Vanligast här var att
man skulle finna två tvillingoxar som hade blivit uppväxta på sötmjölk. Dessa
oxar skulle sedan dra upp klockan från sin plats i vattnet. En annan variant på
detta är att sju helbröder utan en syster mellan födslarna skulle hjälpas åt
att dra upp klockan.
.
Så där står väl ännu kyrkklockorna på sin släde på Kopparens
botten.
Strövtåg i Hedströmsdalen. Tidigare avsnitt i serien:
Hej
SvaraRaderaSkulle gärna vilja få info om i vilken dombok som målet finns. hälsar Jan-Erik Björk