Om det fascistiska
Sverigedemokraternas representanter inte släpps in i värmen och får vara med
och påverka besluten blir det så synd om dem att sympatierna för dem kommer att
växa. Ju mer de stängs ute desto fler sympatisörer och röster får de. Detta är
en vanlig åsikt i diskussionen, både i vardagliga sammanhang och i politiska
och vetenskapliga. Detta kan vara en hypotes, men hittills inte prövad. Ingen
vet egentligen om det stämmer eller inte. Så här efter valet när
högerextremisterna gått fram kraftigt är det förstås viktigt att skaffa sig en
uppfattning om hypotesens riktighet. Ingen vill ju göra något som om
tycka-synd-om-teorin är korrekt ytterligare blåser upp det rasistiska partiet.
Jag har efter valet 2006 försökt finna exempel på hur ”stora
koalitioner” syftande till att stänga Sverigedemokraterna ute i kommunerna
påverkat partiets eventuella framgångar. Efter valet 2002 fanns det fyra
kommuner där SD hade en vågmästarställning. I två av dessa kommuner var SD
blockerade av en blocköverskridande koalition. I dessa ökade de till 2006 sin
röstandel med 4,1 respektive 2,4 procent. De båda andra hade minoritetsstyre,
så SD hade kunnat utnyttja sin vågmästarställning. Där ökade de med 13,6 respektive
0,7 procent. Slutsatsen var att det inte, med dessa fyra fall, fanns någon som
helst systematik i den meningen att SD gynnades eller missgynnades av att bli
utblockerade. Läs detta inlägg här.
Efter 2010 års val är underlaget betydligt större. SD blev
efter valet 2010 representerat i 246 av landets 290 kommuner. Framgångarna till
2014 var betydligt större i dessa kommuner än i de kommuner där inga SD:are
fanns i fullmäktige. Skillnaden var hela 3,1 procentenheter. Att vara med var
alltså positivt för partiet och att inte vara med var mindre positivt. I nästa
steg kan vi undersöka hur majoritetssituationen såg ut i de kommuner där SD
hade representation. I 165 av dessa hade endera det ”rödgröna” eller det
borgerliga blocket egen majoritet. Här ökade SD med 5,7 procent. I de övriga 81
var ökningen 5,9 procent. Om det finns en egen majoritet för endera av de
traditionella blocken, som alltså utestänger SD och andra småpartier från
inflytande, tycks med andra ord knappast ha någon effekt alls.
Om vi nu betraktar de 81 kommunerna med ”oklar majoritet”,
var SD ”vågmästare” (eller balansparti som är en mer korrekt term) i 63
kommuner. Det innebär att SD:s röster skulle kunna räcka till för att det ena
eller andra av de traditionella blocken skulle få mer än hälften av
fullmäktiges röster. I de övriga 18 kommunerna räckte inte SD:s röster till för
att fälla avgörandet mellan vänster och höger. I de första 63 ökade SD mellan
valen med 5,7 procent och i de resterande 18 kommunerna med 6,3 procent. Också
här är skillnaden med andra ord mycket liten (0,6 procentenheter).
I det sista steget ska vi se på de 63 kommuner där SD skulle
kunna fälla avgörandet mellan vänster och höger. I 17 av dessa kommuner har det
varit minoritetsstyre. Där har det alltså varit fritt fram för SD att utnyttja
sin ställning som balansparti. I dessa kommuner har SD ökat sitt röstetal med
4,9 procent. I övriga 46 kommuner hade det bildats styrande
majoritetskoalitioner som alltså blockerade SD:s balanspartiställning. Ibland
har det handlat om ”stora koalitioner” med både socialdemokrater och moderater.
I en del fall har vänstersidan lyckats få över något av de mindre borgerliga på
sin sida och i ett ganska stort antal fall har Miljöpartiet slagit ihop sina
påsar med de borgerliga. I dessa kommuner, där SD alltså har blockerats har de
lyckats öka sina röster med 6,1 procent.
Ökning av SD:s röstandel 2010-2014 i kommunalvalen i olika parlamentariska situationer |
Detta talar till förmån för ”tycka-synd-om-hypotesen”. Om SD
blockeras ökar de mer än om de lämnas med möjligheten att utöva
balanspartimakt. Men man ska då lägga märke till två saker: För det första är
skillnaden mycket liten – 1,2 procentenheter. För det andra handlar det om
medelvärden med stor spridning omkring.
I stapeldiagrammet nedan ser vi hur de blockerande
respektive icke blockerande kommunerna fördelar sig procentuellt med avseende
på SD:s framgångar mellan valen 2006 och 2010. De blå staplarna visar hur de ej
blockerande kommunerna fördelade sig. Som synes spänner SD:s förändring från en
tillbakagång på 7 procentenheter till en ökning på 8 procentenheter. I de
blockerande kommunerna (bruna staplar) går det från en minskning med 1 procent
till en ökning med 13 procent. Det är därmed en stor överlappning mellan de
båda kommungrupperna när man ser till SD:s valframgång.
Förändring av SD:s röstandel (procent) 2010-2014. Procentuell fördelning av kommuner där SD har en balanspartiställning. Kommuner med respektive utan blockerande styrande koalition |
Efter valet 2006 fick jag i uppgift att söka efter samband
mellan SD:s framgångar i kommunerna och olika kommunegenskaper. Jag prövade med
brottslighet, flyttningsmönster (in- eller utflyttningskommuner), andel
lågutbildade, andel socialbidragstagare, arbetslöshet, genomsnittliga inkomster
och andel utlandsfödda i kommunen. Det visade sig att det framförallt var
andelen lågutbildade och andel utrikes födda som slog igenom. SD:s framgångar
var större ju fler kommuninvånare som
hade låg utbildning men mindre ju
fler utlandsfödda det fanns i kommunen. Det stod redan 2006 klart att det fanns
stora regionala skillnader. Om man jämförde skånska kommuner med kommuner i
resten av landet, allt annat lika, visade det sig att SD:s ökning var
signifikant större i Skåne.
Jag har prövat de här egenskaperna också på skillnaderna
mellan 2010 och 2014. Den regionala faktorn blev inte längre signifikant. Jag
har lagt till den egenskap som här har visat sig vara mest betydelsefull –
nämligen om partiet var representerat i fullmäktige 2010 eller ej – i en
regressionsanalys.
|
Beta
|
P
|
Beta
|
P
|
Tidigare representation
|
0,32
|
0,000
|
0,31
|
0,000
|
Lågutbildade
|
0,30
|
0,000
|
0,29
|
0,000
|
Utrikesfödda
|
-0,09
|
0,082
|
-0,09
|
0,080
|
Blockerande majoritet
|
|
|
0,05
|
0,341
|
R2adj
|
0,245
|
|
0,245
|
|
Modellen i de två första kolumnerna visar att tidigare
representation och andel lågutbildade har en signifikant effekt på SD:s
ökningstakt: SD ökar mer där man redan har representation och där det finns
många med låg utbildning i befolkningen. Andel utlandsfödda har en nästan
signifikant negativ effekt, d v s SD har en sämre utveckling i kommuner med
många invandrare. Totalt förklaras ungefär 25 procent av de kommunvisa
variationerna i SD-framgång.
I modellen i de två sista kolumnerna har jag lagt till
egenskapen att det finns en blockerande majoritetskoalition för att se om den
kan bidra till förståelsen av variationerna. Resultatet är att ”blockerande
majoritet” inte har någon signifikant effekt och att förklaringskraften inte
heller ökar när vi lägger till denna kommunegenskap.
Slutsatsen av den här analysen som genomförts med ett
betydligt större underlag än vad som var möjligt efter 2006 års val ger samma
resultat. Effekten på SD:s framgångar av att de utestängs från
inflytandemöjligheter är mycket obetydlig om ens någon. Tycka-synd-om-hypotesen
får inget stöd. Den politiska slutsatsen blir förstås att man inte ska ta i
SD:s politiska representanter ens med tång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar