Jag har tidigare skrivit
om de modevågor som kommer och går när det gäller den kommunala organisationen.
Läs här. Första vågen var decentralisering till kommundelsnämnder (stadsdelsnämnder),
andra vågen lektes det affär med den s k beställar-utförarorganisationen.
Tredje vågen som det ännu surfas på innebär att de olika facknämnderna
avskaffas och ersätts med en allsmäktig kommunstyrelse. Det kan kanske vara av
intresse att här citera vad jag då skrev om ”tredje vågen”
Tredje vågen: Inga nämnder
En tredje våg av manipulationer med den
politiska organisationen innebär att de ämnesvisa facknämnderna läggs ned och
ersätts med utskott i kommunstyrelsen. Surahammar var en kommun som var tidigt
ute med en sådan organisation. Allehanda stolligheter infördes som skulle
förbättra Surabornas lokaldemokrati. Förstås finns organisationen numera inte
kvar.
Enligt en rapport från
Förvaltningshögskolan (Karlsson m fl 2009) hade 24 kommuner år 2008 infört en
sådan organisation. En av dessa är Skinnskattebergs kommun. Motiven för att ha
en organisation utan ämnesvisa facknämnder skiftar. Forskarna specialstuderade
14 av dessa kommuner. De motiv som oftast nämndes var i tur och ordning ”att
vitalisera fullmäktige”, ”att förbättra demokratin allmänt”, ”helhetssyn” och
”att skapa tydligare ansvarsstruktur”. Det tycks med andra ord mest handla om
demokratimålet, men i motivbilden finns också renodlade effektivitetsargument
som ”att förbättra den kommunala verksamhetens kvalitet”, ”öka samordningen
mellan kommunala verksamheter” och ”spara pengar”.
Ett
annat typiskt drag för egentligen alla de här organisationsreformerna är, att
man anser sig vara ganska unika; det är i den egna kommunen som denna speciella
form för organisation har utvecklats. Det är förstås inte så. När det gäller
den ”tredje vågen” – att avskaffa nämnderna – så har modellen långt tidigare
tillämpats i norska kommuner där syftet framförallt varit att åstadkomma
helhetssyn och att politiken ska styras av mål och visioner och inte plottra
med detaljer.
Inför den nya mandatperioden ska många kommuner bestämma sig
för hur de ska organisera sig framöver. Det kan därför vara anledning att peka
på några iakttagelser i forskningslitteraturen om just ”tredje-vågen-modellen”.
David Karlsson
skriver i sammanställningen av erfarenheter från svenska kommuner som tillämpar
modellen:
"De flesta av de berörda kommunerna har alltså minskat
antalet förtroendeuppdrag. När den politiska makten koncentreras på allt färre
personer är risken uppenbar för en elitisering av den kommunala
demokratin….Risken är stor för att makten i kommuner som genomför nämndavvecklingsreformer
koncentreras i allt färre händer. Pluralismen på det individuella planet i den
svenska kommunpolitiken riskerar att radikalt minska om antalet förtroendevalda
blir färre."
Tillsammans med några kolleger utvärderade jag 2001
tillämpningen av modellen i Stenungsund och Härryda. Vi kunde konstatera:
"Reformerna i den politiska organisationen har inte haft
några effekter på kontakterna mellan politiker och medborgare eller mellan
politikerna och föreningslivet. Varken på kort eller lite längre sikt kan man
säkerställa att det skulle ha blivit mer diskussioner med ”vanliga
kommuninvånare” om kommunala frågor, mer kontakter med medborgare i vare sig
”personliga ärenden” eller mer ”politiska ärenden”. Detsamma gäller både för
kontakterna med föreningslivet och politikernas egen föreningsaktivitet."
I Norge har man lång erfarenhet av den s k kommittémodellen
som är direkt jämförbar med de svenska organisationsmodellerna. En av Norges
ledande kommunforskare Oddbjørn Bukve skriver
(på nynorsk, ”norska al dente”):
"Komitémodellen har knapt svart til forventningane om at den
skulle styrke den strategiske styringa i kommunane. Den har ikkje blitt ein
parlamentarisme light. I staden er det administrasjonen som har auka si makt …
Organisasjonsendrinane har langt på veg hatt verkningar som forventa."
Redan på 90-talet studerade jag pionjärkommunen Surahammar
och kunde då göra iakttagelsen:
"I kombination med maktkoncentrationen till
”kommunledningen” får jag det bestämda intrycket att den retoriskt
revolutionära förändringsprocessen leder till att allt större grupper av
förtroendevalda alieneras. Oppositionen känner ett ökande främlingskap och den
socialdemokratiska organisationens (fullmäktigegruppen och arbetarkommunen)
roll reduceras till organ som egentligen bara rådfrågas pro forma."
En punktvis sammanfattning:
- Minskat antal förtroendevalda
- Maktkoncentration
- Inga effekter på kontakterna mellan politiker och medborgare
- Inte mer strategisk styrning
- Ökad tjänstemannamakt
I Skinnskattebergs kommun har nu Socialdemokraterna och
Folkpartiet gjort upp om att fortsätta med den här modellen. De båda partierna
vill till och med driva det hela ännu längre. Man har enats om att lägga ned
den enda kvarvarande fristående nämnden – miljö- och byggnämnden. Man har också
enats om att minska storleken på kommunstyrelsen. Resultatet blir förstås en
ännu längre gående maktkoncentration.
Dessutom försvåras allvarligt försöken att bilda en rödgrön
kommunledning efter valet, när Socialdemokraterna i lönndom och bakom ryggen på
Miljöpartiet och Vänsterpartiet har gjort upp med det ledande
oppositionspartiet.
Att läsa
Björn
Brorström, Henry Bäck, Sven Siverbo & Annika
Svensson (1998): Ingen
nämnd – Stenungsunds modell för vitaliseringen av kommunpolitiken. Göteborg: Förvaltningshögskolan.
Oddbjørn
Bukve (2001):
”Organisasjonsstruktur og leiarskap: ein studie av komitémodell og
hovudutvalsmodell som rammer for kommunalt leiarskap” i Anne Lise Fimreite, Helge O
Larsen & Jacob Aars (red): Lekmansstyre under press.
Festskrift til Audun Offerdal Oslo: Kommuneforlaget.
Oddbjørn
Bukve (2002)
”Parlamentarisme light? Komitémodellen som politisk styringsmodell” i Oddbjørn Bukve & Audun Offerdal (red) Den nye kommunen. Kommunal organisering i
endring Oslo: Det Norske Samlaget
Henry
Bäck (2000) Kommunpolitiker i den stora nyordningens tid
Malmö: Liber
Henry
Bäck, Sven Siverbo & Björn Brorström (2001) Ny
politisk organisation i Härryda och Stenungsund Göteborg:
Förvaltningshögskolan
David Karlsson, Johan Svensson & Olof
Rommel (2009) Alternativa politiska
organisationer. En studie om kommuner som avskaffar sina facknämnder och
inrättar fullmäktigeberedningar och styrelseutskott. Stockholm:
Sveriges kommuner och landsting
Signy
Irene Vabo (2002):
”Committee structure and political preferences: The case of Norwegian
local government” i Signy Irene Vabo Koordinering og politisk styring. En
studie av nye organisasjonsløsninger i norske kommuner Oslo: Universitetet i Oslo
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar