Förra avsnittet handlade
om skomakaren och fabrikören Gustaf Sköldin. Klicka här för att läsa det.
Alla är inte släkt
med varandra
Vid läsningen av dom arkiverade tidningarna är det utöver
skomakaren Gustaf Sköldin två Sköldinare som sticker ut. Den ene är
pianostämmaren Johan Albert Sköldin (1843 – 1896) som mötte sitt olyckliga öde
ombord på ångaren Eskilstuna II en tidig morgon i augusti 1896. Den andre är
kommunalpampen Per Arthur Sköldin (1898 – 1964), som styrde Sundbybergs stad
med järnhand i över 20 år.
Ingen av dom tre, Gustaf, Johan Albert och Per Arthur synes
vara släkt med varandra. Gustaf föddes 1849 som son till torparen Olof Olsson i
Sköldinge. Första gången som man i tidningsmaterialet kan se att han uppträder
under namnet Sköldin är 1883. Hans namnbyte från det patronyma Olsson borde
alltså ha skett någon gång mellan 1860 och 1880. Pianostämmaren Johan Albert
Sköldin föddes 1843 som son till urmakaren Carl Johan Sköldin (1821 – 1907) i
Valla (som ligger i Sköldinge socken). Urmakaren var sin tur son till bonden
Jan Sköldin (1790
– 1837) i Valla. Vem som bytte till namnet Sköldin framgår inte. Det kan ha
varit bodnen Jan eller någon före honom. I alla fall var det långt tidigare än
skomakaren Gustaf. Den tredje, ”Sundbybergskungen” Per Arthur föddes i Östra
Vingåker som son utom äktenskapet med okänd fader av Augusta Ottilia Wålander
(1879 – 1964). Hennes pappa hette Erik Eriksson Sköldin (1845 – 1930) och han
föddes på Sköldnäs Östergård i Västra Vingåker. Ottilias farfar hette Erik
Jonsson (1801 – 1869) och levde och dog på Sköldnäs Östergård 2,5 mil väster om
Sköldinge. Mellan Sköldinge och Östra Vingåker är det ungefär lika långt.
Om man ska sammanfatta tycks alltså Gustaf ha kallat sig
Sköldin sedan någon gång under andra halvan av 1800-talet. Johan Alberts släkt
tog upp namnet, troligen ungefär 1800 eller tidigare. Och Per Arthurs förfäder
tycks ha tagit sig namnet Sköldin vid mitten av 1800-talet. Rötterna går
tillbaka till lite grand olika ställen, till Sköldinge, Valla och Sköldnäs
Östergård i Västra Vingåker. Det har alltså inte framkommit något som tyder på
släktskap mellan dom tre.
Spriten dödade den
nyktre värdshusvärden?
Urmakarsonen Johan Albert
flyttar till Stockholm 1873 vid 30 års ålder. Men redan 1865, vid Kungliga
musikaliska akademins högtidsdag får han ett stipendium som 1:a i
pianostämmarklassen. Här är det alltså något som inte riktigt stämmer med
årtalen. Vid akademins avgångsexamen 1886 får han en jetong (vilket enligt
Wikipedia är en belöningspeng för gjorda framsteg i studier, för flit och
skicklighet eller dylikt) i harmoniska klassen. Han tilldelas också betyget
Berömlig i avgångsexamen och var nu Musikdirektör.
Den musikaliska karriären fortsatte. 1874 uppfann han och fick patent för en s k
”piano-resonnans-baottenrensare” (det ska förmodligen vara bottenrensare). År 1894 publicerade Elkan & Schildknechts förlag under rubriken nyutkommen dansmusik polkan ”Stockholmsbarn” komponerad av J A Sköldin.Yrkestitlarna varierar:
pianostämmare, organist, musikdirektör. Men det finns också en annan mer
oväntad benämning ”nykter värdshusidkare.” Redan 1865 dyker i tidningen upp
annonser för en Bierhalle Gambrinus på
Norra Smedjegatan 3. Norra Smedjegatan var en ökänd bordellgata på Norrmalm,
som helt försvann när Gallerian byggdes 1976. Annonserna för ölhallen var
genomgående avfattade på tyska och någon undertecknare fanns inte.
1877 tycks verksamheten ha flyttat till Stora Vattugatan 2 inte så långt från det tidigare läget på Norra Smedjegatan. Från 1878 är annonserna undertecknade A C Sköldin. A C står för Anna Charlotta, som Johan Albert gift sig med sedan han kommit till Stockholm. Det kan vara så, att det var Anna Charlotta som stod för värdshusidkandet medan Johan Albert ägnade sig åt musiken.
Så kommer vi till det olyckliga
slutet. Den 7 augusti 1896 rapporterar Dagens Nyheter att Johan Albert har
avlidit:
Den sista färden. En af passagerarna i
ångaren Eskilstuna II afled hastigt ombord under båtens senaste hitresa och
fördes genom polisens försorg till Karolinska institutet. Det var ett omåttligt
begär efter brännvin, hvilket efter att först ha ledt honom på utförsbacken, nu
kräfde hans liv. Han hade bredvid sig en tömd brännvinsbutelj. Enligt hos den
döde anträffade bref var den så sorgligt bortgångne en musikdirektör Sköldin,
hvilken under senare åren mestadels sysselsatt sig med pianostämning. Han
medföljde hit från Torshälla.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar