I rum och tid
Ingrid heter Sköldin i
efternamn. Enligt familjetraditionen kommer namnet av släktens ursprung i
Sköldinge socken, numera en del av Katrineholms kommun, i Södermanland. Hon har
länge velat åka till Sköldinge, för att känna om något av släktens uppkomst
fortfarande svävar i den sörmländska atmosfären. Som en förberedelse gjorde jag
i ett tidigare
inlägg en genomgång av var dom cirka 120 identifierbara personer med
efternamnet Sköldin bor idag. Det visade sig att det nog stämde. Det var i
Sköldinge som namnet uppstod någon gång på 1800-talet. Efter kartläggningen i
rummet tyckte jag att det kunde vara intressant att också se på
tidsdimensionen. Har det funnits några Sköldinare att berätta något intressant
om? Varifrån kom dom? Och var dom egentligen släkt med varandra? Huvudkällan
har varit Dagens Nyheters spännande arkiv, där alla tidningar utgivna från 1863
till idag finns sökbara.
Vi ska börja den här resan med Ingrids farfarsfar, Gustaf
Sköldin. Han var född 1849 och hans pappa hette Olof Olsson (1807 – 1863) och
var torpare, när Gustaf föddes i torpet Källtorp i Sköldinge. Gustaf flyttade
1879, 30 år gammal och kallas nu Sköldin. Så det är någonstans här som namnet
börjar bäras istället för det traditionella patronyma efternamn (man kallas
efter sin fars förnamn) som tidigare generationer använt.
Den uppstudsige
skomakaren
Gustaf var skomakare, och som sådan lämnar han så småningom
fotavtryck (!!) efter sig. Men det första nedslaget i Dagens Nyheter, redan
1883, var det i en helt annan roll. Gustaf var baptist och frikyrkorörelsen var
i motsättning till överhetens statskyrka och dess prästvälde. Det kan därför
vara värt att här återge Gustafs uppgörelse med prästen i Södertälje, publicerad
under rubriken ”Till religionsfrihetens historia.” DN har tagit historien mer
eller mindre rakt av från Tidningen Gripen i Södertälje.
I denna tidning har förut
omtalats att en person, tillhörande den baptistiska bekännelsen, velat förbjuda
och förhindra tjänstgörande prestmannnen att förrätta jordfästning af två nämda
persons barn.
Kyrkoherden L. J. Linder
har om förhållandet lemnat allmänna åklagaren en så lydande anmälan:
Måndagen den 6 d:s infann
sig skomakaren Sköldin i pastorsexpeditionen och anmälde två sina barns
dödsfall samt anhöll på samma gång att någon jordfästning, såsom i skriften ej
anbefald, ej måtte ifrågakomma. Härpå erhöll han det besked, att hans anhållan
ej kunde beviljas såsom stridande mot lag, hvarför jordfästningen utsattes att
ega rum påföljande torsdag kl 3 e.m. Då jag sagde tid inställde mig på
begrafningsplatsen, fann jag en skara folk samlad omkring den graf, i
hvilkenbarnens lik blifvit nedsatta, sjungande några sånger. Sedan sången
slutat, och en tyst bön blifvit läst, började jag jordfästningen i enlighet med
det stadgade formuläret, men blef deri upprepade gånger störd, i det att
skomakaren Sköldin framträdde mot mig och fast förbjöd mig att fortsätta
jordfästningen och derefter, då detta förbud ej hade någon verkan, stötte åt
sidan den spade jag hade för jordfästningens förrättande, hvarefter han
likaledes stötte undan den låda med mull, som af dödgräfvaren hölls fram under
förrättningen, på samma gång tillsägande denna att aflägsna sig. Hvad som
sålunda skett får jag härmed anmäla till åtgärd saken kan anses böra föranleda.
På grund häraf har
stadsfiskalen instämt hr Sköldin med ansvarsyrkande för de i angifvelsen
upptagna förseelser.
Svaranden inställde sig
personligen. Tillfrågad om angifvelsen egde rigtighet förnekade Sköldin detta
och förmälde, att han icke erhållit besked om att jordfästningen vore
oundgänglig, att han före jordfästningens början tilltalat kyrkoherden och
fortsatt med detta tilltal under det att kyrkoherden kastade en eller två
skoflar mull i grafven, att han tillsagt dödgräfvaren att taga bort lådan,
hvilket skedde, hvarefter kyrkoherden tog jord från högen, att han med venstra
handen tagit i dödgräfvarens arm, att han sjelf ej vidrört lådan eller spaden,
att, då hans förbud mot jordfästnngen icke efterkommits, han uppmanat sitt
sällskap att aflägsna sig, hvilket skedde innan kyrkoherden slutat att kasta
mull på det andra liket.
Vittnen voro i
kyrkoherdens anmälan uppgifna. För deras inkallande begärde stadsfiskalen
uppskof med målet, hvilket beviljades.
Hur det blev med rättssaken efter det av stadsfiskalen
begärda uppskovet har tidningen inget att meddela. Däremot tycks skomakeriet,
åtminstone till en början ha varit framgångsrikt. I 1880 års folkräkning ingår
i Gustafs hushåll, utöver familjen en piga och fem skomakargesäller. I en
annons 1890 söker han fler gesäller till sin butik: ”2 goda dam- och en
mansarbetare, erhålla varaktig kondition i Södertelge, hos G. Sköldin, efter
anmälan i Skoboden, Drottninggatan 86.”
I november 1909 meddelar tidningen att ett nytt
skoaktiebolag har bildats i Södertälje: Aktiebolaget Sköldins skofabrik. Till
styrelse valdes fabrikörerna Gustaf och D E, samt kontoristen G M Sköldin. D E
respektive G M står för Gustafs söner David Efraim och Gustaf Marcus. Marcus
tituleras så småningom som kontorschef.
Sköldins skofabrik. Bild från Torekällbergets museum. Bilden är beskuren. |
Men verksamheten började så småningom vackla. Konkurser
hotade. I släkten har man haft bilden att det var världskrigets fel. Första
världskriget innebar att efterfrågan på finare skor försvann. Ett år in i
kriget, 1915, rapporterade DN om förvecklingarna i samband med konkursen.
Vid Södertälge rådhusrätt
förekom på tisdagen ett mål av beskaffenhet att väcka uppmärksamhet även i vår
vid underliga affärer vana tid. Målet riktar sig mot fabrikörerna Gustav
Sköldin och David Efraim Sköldin samt kontoristen Gustaf Marcus Sköldin, vilka
utgöra aktiebolaget Sköldins skofabriks styrelse, och ansvarsyrkandena mot dem
gälla oredlighet och vårdslöshet i bolagets konkurs, eventuellt bedrägeri.
Kärande äro Heinrich Madsen, […] och aktiebolaget Johansson &
Björklund.
Enligt kärandenas uppgift synes
inventariebok saknas. Den bok som kallas inventariebok innehåller endast en
kort balansräkning över bolagets tillgångar och skulder vid utgången av 1909,
1910, 1911 och 1912. Denna bok är ej paginerad och varken tillgångar eller
skulder äro däri specificerade. Något ingående inventarium synes ej finnas. I
den balansräkning som under den 31 december 1909 finns i inventarieboken
intagen finns bland tillgångarna en post å 25,000 kr., vilken post synes
utgöras av bolagets egna aktier; dessutom finns däri upptaget ett
organisations-konto å 55,635 kr. 56 öre, vilket sistnämnda belopp utgör
mer än 55 procent av hela aktiekapitalet. Uppgiften om att aktiekapitalet utgör
100,000 kr. torde sålunda vara synnerligen vilseledande.
På det hela taget företer
bokföringen ett rent kaos. Kassabok saknas, och i övrigt konstateras
genomgående den största oreda och brist på sådana anteckningar som äro nödiga
för bedömande av bolagets ekonomiska skötsel.
Bolagets
styrelseberättelser för åren 1910, 1911, 1912 och 1913 ståta med stora vinster,
men dessa vinster torde ha tillkommit på ett egendomligt sätt och icke
förefinnas i verkligheten, varom närmare utredning kommer att lämnas under
rättegången. Kärandena ha emellertid i detta sammanhang framhållit att dessa
s.k. vinster uppkonstruerats i syfte att erhålla kredit samt att bibehålla
redan erhållen sådan.
Bolagets
växeltransaktioner visa stor lättsinnighet. Bolaget har dessutom gjort en del
försäljningar till avsevärt underpris, vittnande om stor vårdslöshet. Bland
bokförda tillgångar anmärks särskilt att varulagret upptagits till för höga
värden. Redan vid början av bolagets verksamhet var bolaget på obestånd, något
som styrelsen icke kunnat undgå att inse, och styrelsen har med kännedom om bolagets
obestånd hela tiden sökt uppehålla bolagets verksamhet genom avgivande av
vilseledande balansräkningar, styrelseberättelser m.m.
Då målet i tisdags för
första gången förekom dokumenterade kärandeombudet Joh, Ad. Hultman, kärandenas
påstående med sådan effekt att rätten ålade herrarna Sköldin personlig
inställelse till nästa gång den 10 dennes.
Ja, det lät ju inte roligt det där. Och den 2 maj 2015 kunde tidningen rapportera att rådhusrätten nu avkunnat dom:
Två månaders fängelse för vårdslös bokföring.
Efter åtal av
Södermanlands enskilda bank m. fl. har Södertälge rådhusrätt på måndagen dömt
ledamöterna i styrelsen för aktiebolaget Sköldins skofabrik, fabrikör David
Efraim Sköldin och kontoristen Gustaf Marcus Sköldin till vardera 2 månaders
fängelse för vårdslös bokföring samt att ersätta kärandenas
rättegångskostnader.
Fabrikör Gustaf Sköldin,
som även blivit åtalad, ansågs icke ha tagit sådan del i bolagets
angelägenheter att han kunde fällas till ansvar.
Bankens och medparters
talan har förts av advokaten Joh. Ad. Hultman […]
Slutet
På Valborgsmässoafton 1926 kunde tidningen med en kort
nekrolog meddela att Gustaf Sköldin avlidit dagen innan:
G. Sköldin. I tisdags avled i Södertälje f.d. fabrikören Gustaf
Sköldin i en ålder av 77 år.
Sköldin har sedan 1879
varit bosatt i Södertälje, där han innehaft en skoaffär och 1905 startade
Södertälje skofabrik. Han var i många år ledamot av stadsfullmäktige samt har
innehaft andra kommunala uppdrag. Närmast sörjande äro två söner och barnbarn.
Men riktigt raderad ur historien blev han inte förrän 50 år
senare. Den 10 april 1973 meddelade Länsstyrelsen i Stockholms län att G
Sköldin nu gallrats ut ur handelsregistret, och fyra år senare den 19 februari
1977 gallrades Sko-Sköldin ut ur registret.
Gustafs samhällsengagemang
Nekrologen framhåller att Gustaf i flera år var ledamot av
stadsfullmäktige och att han även hade andra kommunala uppdrag. Det har inte i
lätt tillgängliga källor gått att se några spår av detta samhällsengagemang,
och inte heller vilket parti Gustaf representerade i sina kommunala uppdrag.
Det sägs att han var socialdemokrat, och det är inte osannolikt.
Arbetarrörelsen och frikyrkorörelsen, inte minst baptismen stod före det
demokratiska genombrottet nära varandra. Det som förenade var kampen mot
överheten och det demokratiska sinnelaget. Det är heller inte en slump att
många av arbetarrörelsens tidiga sånger bar på tydliga influenser av
frälsningssånger.
Sören
Carlswärd, pastor och tidigare ordförande i Svenska baptistsamfundet
säger: ”Baptisterna uppfattade säkert som uppkäftiga och lite av revolutionära.
För detta var en tid då överhögheten hade ett oerhört stort inflytande, det var
prästen som styrde och ställde i socken. Men här greps människor, ofta de mest
kuvade och ifrågasatta, av frihetstanken.”
Bara vid två tillfällen närmar sig tidningen Gustafs
samhällsengagemang. I augusti 1909, mitt under den pågående storstrejken,
ordnades ett massmöte i Södertälje på initiativ av ”borgmästare Pettersson,
direktör P. J. Nilsson, pastor Stenbeck och fabrikör Sköldin.” 3 000
personer deltog i mötet som enades om ett uttalande ställt till regeringen och
statsminister Lindman, där man ”vördsamt anhöll” om att regeringen måtte ordna
medling i konflikten.
1910 valdes Gustaf tom juryman i tryckfrihetsmålet mot den
anarkistiska tidningen Brand. Det anges inte vad målet handlade om eller
utgången, men tidningen Brand var utsatt för ett flertal tryckfrihetsmål. Just
under året 1910 handlade det bl a om att tidningen beskrivit preventivmetoden
avbrutet samlag. I det målet friades tidningens ansvarige utgivare av juryn.
Nu väntar vi Henry på dina kommentarer om senaste kommunfullmäktige
SvaraRadera